handdator

Visa fullständig version : Äta så mycket som möjligt på en sittning


Raschmus
2018-08-19, 09:11
Hej

Klockan 16.00 idag har jag ätartävling mot ett gäng. Hur bör jag förbereda mig bäst på denna korta tid?

Igår kväll åt jag mycket och drack mycket vatten. Idag har jag inte ätit ett smack.

Min tanke är att nu äta en rejäl frukost sen försöka pressa i mig så mycket vatten jag kan men sluta helt typ senast 12.00 och sen träna någon gång mellan 12-16.00.

Ätartävlingen är för övrigt sushi.

Har ni några tips eller feedback??

BelowAverage
2018-08-19, 09:44
Klä dig svalt. Tror också det är en bra idé att träna så långt före tävlingen som du hinner idag. Och att inte dricka mer än du måste under tävlingen.
Dock har jag ingen erfarenhet alls av ätartävling på hög nivå, detta är bara saker som hjälper mig att äta mer :eating:

mattilainen
2018-08-19, 10:19
Ät ingenting idag är mitt tips om du åt mycket igår.

baktung
2018-08-19, 10:31
För sent att komma med tips egentligen. Krävs några dagars förberedelser skulle jag säga. Har i alla fall märkt att jag kan äta större mängder om jag stått på underskott i flera dagar. Man tränar hårt, dricker mycket och äter främst grönsaker i 2-3 dagar. Hela tarmkanalen ska vara så tom som möjligt. När jag gjort det kan jag äta mig proppmätt och sen vara hungrig igen redan efter 30 min. På så sätt blir det som att du skulle kunna käka två omgångar mat om du har möjlighet att mjölka en kortare vila medan ni äter.

Enligt proffsen (tänk Matt Stonie) ska man äta fort för att inte börja känna sig mätt men detta gäller främst ätartävlingar under tidspress, antar jag. Det verkar också vara vid dessa tillfällen som själva tekniken blir avgörande, att man tuggar snabbt och sväljer tillsammans med vatten. En teknik som dock lär förta njutningen. Har man tömt systemet som jag föreslår kan man äta i maklig takt och hålla på under mycket lång tid utan att mättnadskänslan kommer, istället för att behöva mjölka en halvtimmes vila mitt i tävlingen. Samt dessutom hinna njuta av maten och göra ett bra resultat även som amatör.

Alltså: ta reda på hur länge ni kommer hålla på och försök utnyttja tiden optimalt. Har man en timme på sig vill man inte vara spyfärdig efter 30 min.

Rahf
2018-08-19, 10:32
Ingen mat fram till tävling.
Drick måttligt.
Träna långt innan, inte nära inpå.
Rör dig måttligt resten av dagen.

VoDaresVins
2018-08-19, 12:24
Skulle kolla på tips från Matkomakillarna.

Edit; Det där klippet gav tyvärr inte så många tips för själva sittningen. :|


dQypJC-HcHg

Termy
2018-08-19, 13:50
Det där med att dricka måttligt vill jag minnas var precis tvärtom med någon binge-eater som intervjuades, men skiljer sig kanske markant i utövande mellan olika personer. Hur som helst drack han rejält typ under dagen innan eller om det var samma dag, för att töja ut magsäcken utan att ta upp volym på samma sätt som fast föda gör.

Ekko
2018-08-19, 14:10
Det där med att dricka måttligt vill jag minnas var precis tvärtom med någon binge-eater som intervjuades, men skiljer sig kanske markant i utövande mellan olika personer. Hur som helst drack han rejält typ under dagen innan eller om det var samma dag, för att töja ut magsäcken utan att ta upp volym på samma sätt som fast föda gör.

Troligtvis dagen/dagarna innan. Har för mig att jag hört furious pete säga att han drack upp emot 15 liter dagen innan en tävling för att töja ut magsäcken.

Furious pete inte riktigt bland de bästa, men ganska bra är han åtminstone.

Lite om vad Joey Chestnut gör för förberedelse inför hot dog tävling (rankad #1 i Major League Eating, för referens så är Matt Stonie, som nog är mycket mer känd pga hans youtube kanal, rankad #3):

"When I'm in training, I eat no solid food except hot dogs for six weeks," he told the paper.
He does trial runs to prepare for the event, consuming as many as 70 hot dogs and buns.
"I'll try to get in at least two practices," he told Cleveland.com in 2013. "First a practice, then I'll fast for two days, then do a practice and then recover and try to eat normal the next day.
"Every time I do a practice, I push it a little farther, making my body adapt and getting stronger," he said."

"A few days before an event, he stops eating solid foods and switches to a diet of supplements, milk and water to keep his stomach muscles stretched and his body hydrated, he told Forbes".

Isseman
2018-08-19, 15:13
Fråga OptiHolm, han åt 88 bitar sushi på Lotus i Halmstad. Var där och vittnade med 66 bitar.. omg då var vi mätta :D

trädgårdsmöbel
2018-08-19, 15:53
Nu är det här inte tips, utan mer en undran: Är det inte ganska lätt att fuska i ätartävlingar? Jag har sett flera klipp (bland annat ett där Furious Pete uppmärksammar fusket och påtalar detta för domaren) där hälften av maten hamnar i vattenmuggarna. De stoppar in mat i käften, och istället för att skölja ner med vatten spottar de ut i muggen.

Raschmus
2018-08-19, 15:58
Inställt pga att buffén var stängd fastän de skulle vara öppet. Rematch en annan gång

Men tack alla för fina tips!

xan
2018-08-19, 16:08
Inställt pga att buffén var stängd fastän de skulle vara öppet. Rematch en annan gång

Men tack alla för fina tips!

Detta var guds sätt att meddela att du ska sluta med dumma idéer. :D

VoDaresVins
2018-08-19, 18:19
Detta var guds sätt att meddela att du ska sluta med dumma idéer. :D

Det var guds sätt att ge en chans till förberedelse så han hinner tänja magsäcken före det gäller. *popcorn*

xan
2018-08-19, 19:57
Det var guds sätt att ge en chans till förberedelse så han hinner tänja magsäcken före det gäller. *popcorn*

God works in mysterious ways..

Jocke67
2018-08-19, 22:19
Ha ha snacka minusaffär för den sushirestaurangen!:d
Hur många bitar handlar det om ungefär? Tresiffrigt eller?

Isseman
2018-08-20, 07:15
Inställt pga att buffén var stängd fastän de skulle vara öppet. Rematch en annan gång

Men tack alla för fina tips!

Är det Lotus som gäller eller? :D (såg att du är west coast)

svartakronan
2018-08-20, 12:47
Är det Lotus som gäller eller? :D (såg att du är west coast)Lotus är ju i Halmstad! Är ni också därifrån?

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Isseman
2018-08-20, 13:22
Lotus är ju i Halmstad! Är ni också därifrån?

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Plaad, RassK, filipB m. fl här på forumet är därifrån. Jag och Purewhey pluggade och bodde där innan :) Lotus takedown är standard. så jävla gött *drool*

RassK
2018-08-20, 19:06
Plaad, RassK, filipB m. fl här på forumet är därifrån. Jag och Purewhey pluggade och bodde där innan :) Lotus takedown är standard. så jävla gött *drool*

Var där senast i torsdag och fyllde glykogenlagren!

svartakronan
2018-08-20, 20:06
Var där senast i torsdag och fyllde glykogenlagren!Var där för två veckor sedan, åt så jag knappt orkade ta mig hem.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

RassK
2018-08-21, 10:06
Var där för två veckor sedan, åt så jag knappt orkade ta mig hem.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Det enda sättet. Man äter tills man hatar sig själv, sen går man för PB!