handdator

Visa fullständig version : Stelt framfall


RickeBiffenRik
2018-08-19, 07:22
Hej,

Undrar vilka muskler det är som behöver stretchas ifall man har svårt att sitta rak i den här positionen och tipps på stretch övningar.

http://2.bp.blogspot.com/_zn0IIB5v6k4/TAH-D7X7z1I/AAAAAAAABxg/eRjawoiJEYo/s1600/maj+064.JPG

För de flesta verkar det inte vara något problem att sitta så, men jag känner att jag behöver spänna kroppen och kan inte sitta "avslappnat".
Svårt att komma fram med kroppen och har börjat stretch mer framfall.

King Grub
2018-08-19, 07:30
"Stelt framfall" lät mycket värre än vad bilden visade. Whew.

Bob90
2018-08-19, 07:38
"Stelt framfall" lät mycket värre än vad bilden visade. Whew.
Verkligen, jag förknippar framfall med något helt annat :d

Xtreme-G
2018-08-19, 08:09
Det är väl främst baksida lår som är för korta. Men är det verkligen så att de flesta kan sitta så, avslappnat dessutom?

Termy
2018-08-19, 08:10
Jag kan rekommendera Kit Laughlins stretchmaterial samt även hans forum Stretchtherapy. En kombination av olika rörelser/töjningar för hamstrings och vid behov ävenb nervglidrörelser (tänk det som en skonsam form av stretching där nerverna rör på sig) kan behövas för den positionen.

Töjningar kan tänkas ha bättre effekt i någon form av PNF-variant, t.ex. C-R - contract-relax där du tar ut en töjning och sedan spänner den töjda muskeln i X sekunder, slappnar av och fortsätter töja. Troligen ännu bättre effekt om du även efter avslappning av den töjda muskeln aktiverar agonisterna, dvs de som för dig framåt aktivt i rörelsen. I ovan exempel är det höftböjarna (iliopsoas och rectus femoris). Det aktiverar reciprok inhibering av hamstrings så att muskeln slappnar av mer, samt att du stärker agonisterna så att du lättare aktivt kan komma ut i rörelsen.

Man får ju även tänka vinklar och hävarm. Kan du knappt sitta i den positionen är det knappast den mest lämpliga att börja i. Snarare en position sittandes på någonting så att kroppen får lättare att komma framåt. Att lära sig att hitta anterior kontra posterior pelvic tilt är bra vid töjning både i pike (som i positionen där) och pancake (sadelposition).

Det finns mer finlir i det hela om man vill grotta ned sig. Själv föredrar jag att primärt göra töjövningar som styrkeövningar, t.ex. rumänska marklyft, jefferson curls m.m. då det ger bra resultat, är mindre smärtsamt (för mig iaf) än att sitta passivt för länge samt är roligare.

Scratch89
2018-08-19, 17:27
Att sitta sådär i ytterläget med fötterna uppåtböjda (dorsalflekterade) samt ha en böjd ländrygg är ett bra sätt att få ischiasbesvär.

Xtreme-G
2018-08-20, 07:58
Att sitta sådär i ytterläget med fötterna uppåtböjda (dorsalflekterade) samt ha en böjd ländrygg är ett bra sätt att få ischiasbesvär.

Jag har förstått att det där är en ställning som sträcker ischiasnerven väldigt mycket. Dock så har jag ofta sett (ungdoms)idrottare och fitnessprofiler som gör sådana övningar och kan inte begripa varför. De ligger på rygg och har en pinne i knävecket som de använder för att dra benet mot huvudet. Sedan jobbar de aktivt med att sträcka ut knäleden samtidigt som de dorsalflexerar fotleden maximalt.

Jag har alltid undrat vad det håller på med!? Finns det någon poäng eller är det bara något någon hittat på för att de tycker att det "tar bra".

Termy
2018-08-20, 11:47
Vissa töjövningar har ju gått vidare från person till person via skolidrott m.fl. i någon slags tradition, då det är dem man "alltid" gjort, inte alltid med någon djupare tankegång bakom.

Scratch89
2018-08-21, 13:04
Jag har förstått att det där är en ställning som sträcker ischiasnerven väldigt mycket. Dock så har jag ofta sett (ungdoms)idrottare och fitnessprofiler som gör sådana övningar och kan inte begripa varför. De ligger på rygg och har en pinne i knävecket som de använder för att dra benet mot huvudet. Sedan jobbar de aktivt med att sträcka ut knäleden samtidigt som de dorsalflexerar fotleden maximalt.

Jag har alltid undrat vad det håller på med!? Finns det någon poäng eller är det bara något någon hittat på för att de tycker att det "tar bra".

De har ingen aning om vad de håller på med. :)

CoKEmaN
2018-08-21, 15:21
Jag har förstått att det där är en ställning som sträcker ischiasnerven väldigt mycket. Dock så har jag ofta sett (ungdoms)idrottare och fitnessprofiler som gör sådana övningar och kan inte begripa varför. De ligger på rygg och har en pinne i knävecket som de använder för att dra benet mot huvudet. Sedan jobbar de aktivt med att sträcka ut knäleden samtidigt som de dorsalflexerar fotleden maximalt.

Jag har alltid undrat vad det håller på med!? Finns det någon poäng eller är det bara något någon hittat på för att de tycker att det "tar bra".

Maximal dorsalflexion i fotleden verkar onödigt, men annars är det ett vanligt inslag i dynamisk töjning av hamstrings, används vid rehab av hamstringsrupturer inom bland annat fotboll.. Är en del i Carl Askling L protocol.. Dock ingen träpinne då heller, då håller man med händerna i knäveck/baksida lår.

Xtreme-G
2018-08-21, 16:33
De har ingen aning om vad de håller på med. :)

Som jag misstänkte!

Maximal dorsalflexion i fotleden verkar onödigt, men annars är det ett vanligt inslag i dynamisk töjning av hamstrings, används vid rehab av hamstringsrupturer inom bland annat fotboll.. Är en del i Carl Askling L protocol.. Dock ingen träpinne då heller, då håller man med händerna i knäveck/baksida lår.

Det köper jag helt och hållet!

svenbanan
2018-08-21, 17:09
Ifall man ligger på rygg och drar benet mot bröstet med dorsalflekterad fotled så har man ju rimligen inte böjd ländrygg (eftersom man ligger på rygg).

CoKEmaN
2018-08-23, 11:40
Ifall man ligger på rygg och drar benet mot bröstet med dorsalflekterad fotled så har man ju rimligen inte böjd ländrygg (eftersom man ligger på rygg).

Man kan böja ryggen om man ligger på rygg, t ex genom att dra upp benen mot bröstet, när höftens rörlighet inte tillåter höftleden att röra sig mer så kommer bäckenet och ländryggen följa med.