handdator

Visa fullständig version : Behövs det en uppdatering i forumreglerna eller tydlig riktlinje för politik på kolo?


Bob90
2018-08-18, 22:33
Dyker upp trådar och inlägg titt som tätt med politiskt innehåll som tas bort och/eller ges varning för. Verkar som att folk (inkluderar även undertecknad) är lite osäkra på vad som gäller nu.

Behövs kanske tydlig info om vad som gäller på kolo just nu kring politik som samtalsämne (och vad som innefattas inom "politik" ur moderatorernas synvinkel)?

leo1
2018-08-18, 22:56
Det är en tydlig nollvision just nu. Tråkigt

King Grub
2018-08-18, 23:01
Ingen har fått några varningar på grund av politikinlägg. Bortsett från omtregistrerande troll som brukar personangrepp förstås.

Det har blivit uppskattat att politiken är borta. Och det har lett till en del nya och intressanta trådar.

Yes
2018-08-18, 23:07
Det har blivit uppskattat att politiken är borta. Och det har lett till en del nya och intressanta trådar.
Ja, jag tycker då det är skönt att det inte bara är samma saker som tuggas om och om igen. Sen har vi filosofi-tråden som är fantastiskt bra och som jag själv ämnar återkomma till när jag är mer nykter.

Bob90
2018-08-18, 23:07
Ingen har fått några varningar på grund av politikinlägg. Bortsett från omtregistrerande troll som brukar personangrepp förstås.

Det har blivit uppskattat att politiken är borta. Och det har lett till en del nya och intressanta trådar.

Varning var fel ordval eftersom man kan få formella "varningar", jag menar typ "uppmaningar" eller "tips" om att om man vill ha kvar tråden så bör man inte prata politik i den :p

King Grub
2018-08-18, 23:24
Är inte det bra i stället för att tråden bara försvinner?

Bob90
2018-08-18, 23:25
Är inte det bra i stället för att tråden bara försvinner?

Absolut, det var inget negativt menat. Jag ville bara påpeka om att folk kanske inte har fattat exakt vad som gäller.

baktung
2018-08-19, 05:46
Mycket befriande utan politik- och relationstjat. I approve.

svenbanan
2018-08-19, 06:18
Bara skönt om ämnen som är trollmagneter försvinner.

Vill man absolut diskuterat politik, invandring, kvinnors uselhet etc etc så kan man ju enkelt göra detta nån annanstans, och så kan detta forum få handla mer om träning.

Jag tycker inte det behöver formaliseras mer av moderatorerna än det är nu. Som Grub skrev så är det väl bra att det kommer en upplysning om att tråden kan stängas ifall man inte kammar till sig lite i tråden. Om/när moderatorerna bedömmer att det kan släppas lite på tyglarna kring vilka ämnen som tillåts så är det ju bara att de inte är lika nitiska i att stänga olämpliga trådar. Ifall detta ska formaliseras väldigt tydligt exakt vilka trådar som kommer stängas eller inte så riskerar det väl mest att göra detta moderatorsarbete mer byråkratiskt.

Jag tycker detta verkar onödigt, och föredrar att moderatorerna bara fortsätter gör det som de tror är bäst för forumet. En stor anledning till att detta forum ens fortsätter existera är att moderatorerna gör ett såpass bra jobb trots att ägarna verkar ha gjort allt de kan för att försvåra för dem.

Tolkia
2018-08-19, 15:47
Det har mig veterligen inte hänt i min Kolozzeumtid (sedan 2003, dvs 15 år, moderator sedan 2008 tror jag) att någon politiktråd stängts, eller att någon medlem varnats för att det varit "oklart vad som gäller". Jag skulle säga att vi är, och har varit, extremt tillåtande (inte minst när det gäller åsikter som folk här gillar att kalla "icke PK") och att de medlemmar som varnats, fått sina inlägg bortplockade och sina trådar stängda har klivit över alla gränser, både Kolozzeums formaliserade gränser och allmänna gränser för civiliserad mänsklig samvaro, rejält och upprepat. Typ 92% av Kolozzeums användare klarar sig utan att få ett enda inlägg bortplockat och kanske med någon enstaka varning på flera års medlemskap, så jag är väldigt tveksam till att det skulle vara så otydligt vad som gäller. Snarare skulle jag säga att det finns några här som gillar att tänja på gränserna, men inte att ta konsekvenserna av det.

trädgårdsmöbel
2018-08-19, 17:55
Det är ju uppenbart att det är företrädare för ej PK-åsikter som alla (utom jag) är rörande överens är som förstört forumet. Så varför inte tillåta politisk diskussion och politiska trådar, men ej dessa åsikter? För att få diskutera politik måste man ha en viss värdegrund, och helt enkelt ignorera de frågor som kan trigga igång en macro/microaggression. Samma för relationsfrågor, en godkänd och normkritisk utgångsvinkel och sedan fritt att diskutera relationsproblem på de premisserna.

Försök ignorera att jag spottat ur mig detta med en stor portion vit kränkthet iklädd offerkofta, så ser ni att det faktiskt även är ett förslag på hur man kan göra detta.

Om ni saknar förmågan att nedteckna en sådan en regel kan jag vara behjälplig, trots att det skulle koka av hat och självförakt inom mig när jag gjorde det. Så pass mycket gillar jag faktiskt Kolozzeum och bär jag och åsiktsfränder skulden till att något jag gillar dör, så känner jag mig rentav skyldig att göra det.

Ovanstående inlägg är helt fritt från trollande.

tossefar
2018-08-19, 18:02
Det är ju uppenbart att det är företrädare för ej PK-åsikter som alla (utom jag) är rörande överens är som förstört forumet. Så varför inte tillåta politisk diskussion och politiska trådar, men ej dessa åsikter? För att få diskutera politik måste man ha en viss värdegrund, och helt enkelt ignorera de frågor som kan trigga igång en macro/microaggression. Samma för relationsfrågor, en godkänd och normkritisk utgångsvinkel och sedan fritt att diskutera relationsproblem på de premisserna.

Försök ignorera att jag spottat ur mig detta med en stor portion vit kränkthet iklädd offerkofta, så ser ni att det faktiskt även är ett förslag på hur man kan göra detta.

Om ni saknar förmågan att nedteckna en sådan en regel kan jag vara behjälplig, trots att det skulle koka av hat och självförakt inom mig när jag gjorde det. Så pass mycket gillar jag faktiskt Kolozzeum och bär jag och åsiktsfränder skulden till att något jag gillar dör, så känner jag mig rentav skyldig att göra det.

Ovanstående inlägg är helt fritt från trollande.
Om det är helt fritt från trollande så är det lika fritt från självinsikt.
Du menar att det vore en bra idé för moderatorerna att gå igenom varje politiskt inlägg och checka av från en lista av godkända åsikter? Kan vara bland det dummaste jag läst på internet.

Att slippa politik på forumet är det bästa som kunde ske. Det finns tusentals andra ställen du kan diskutera exakt vad du vill.

King Grub
2018-08-19, 18:20
Men jag har politiskt inkorrekta åsikter och jag tror inte jag delar övriga moderatorers politiska åsikter överhuvudtaget. Så vems skulle vi gå efter? Jag torkar mig där bak med dom flesta accepterade "värdegrunder".

trädgårdsmöbel
2018-08-19, 18:31
Om det är helt fritt från trollande så är det lika fritt från självinsikt.
Du menar att det vore en bra idé för moderatorerna att gå igenom varje politiskt inlägg och checka av från en lista av godkända åsikter? Kan vara bland det dummaste jag läst på internet.

Att slippa politik på forumet är det bästa som kunde ske. Det finns tusentals andra ställen du kan diskutera exakt vad du vill.

Givetvis inte, men reportfunktionen funkar väl fortfarande? Så kan medlemmar anmäla opassande åsikter och inlägg och moderatorer åtgärda efter hand. Alltså precis som förut, fast med snävare regler.

King Grub
2018-08-19, 18:33
Jag föredrar ingen politik framför att forumet skulle ta någon slags officiell politisk ställning åt något håll.

Nattljus
2018-08-19, 18:39
Jag föredrar ingen politik framför att forumet skulle ta någon slags officiell politisk ställning åt något håll.
Samma här.

leo1
2018-08-19, 18:46
Det är inte helt nytt med trådar som blir låsta pga rassesnack. Och här tänkte jag slänga upp en bild :d


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82209&page=481

trädgårdsmöbel
2018-08-19, 18:51
Jag föredrar ingen politik framför att forumet skulle ta någon slags officiell politisk ställning åt något håll.

Samma här.

Det föredrar jag med. Men vill ni att man skall kunna ha relations- eller politiska diskussioner, så finns det ju möjlighet att ha det ändå om man reglerar det snävt. Men då måste man som sagt ha en officiell hållning eller värdegrund.

F Ultra
2018-08-19, 19:21
Det föredrar jag med. Men vill ni att man skall kunna ha relations- eller politiska diskussioner, så finns det ju möjlighet att ha det ändå om man reglerar det snävt. Men då måste man som sagt ha en officiell hållning eller värdegrund.

Vad är det då för lönt att diskutera det? Då blir det ju bara ett jäkla ältande av samma åsikt hela tiden och då kan man lika gärna sätta på valda delar av Life of Brian på repeat om man är sugen på det.

shadowfire
2018-08-19, 19:29
Vad är det då för lönt att diskutera det? Då blir det ju bara ett jäkla ältande av samma åsikt hela tiden och då kan man lika gärna sätta på valda delar av Life of Brian på repeat om man är sugen på det.

Du tog precis mina ord, skulle säga att det var som en grammofonskiva med en raspig pickup som tuggade samma spår om och om igen nu sista året. Kolo mår nog bra av åtminstone en paus från de ämnena.

Allmäntdelen känns lite mer kreativ nu dessutom, lite nya trådar och ämnen som dyker upp istället och får ett annat fokus.

xan
2018-08-19, 20:04
Du tog precis mina ord, skulle säga att det var som en grammofonskiva med en raspig pickup som tuggade samma spår om och om igen nu sista året. Kolo mår nog bra av åtminstone en paus från de ämnena.

Allmäntdelen känns lite mer kreativ nu dessutom, lite nya trådar och ämnen som dyker upp istället och får ett annat fokus.

Om några år när trollen har infekterat Familjeliv i stället kan vi starta med politiken igen. :D

PixelMiner
2018-08-19, 20:14
Man kan ju jämföra med SweClockers relativt nya beslut att förbjuda alla politiska diskussionen BORTSETT ifrån de som direkt handlar om Datorer och/eller Informationsteknik. (Länk: https://www.sweclockers.com/artikel/26130-sweclockers-installning-till-politiskt-innehall-och-diskussioner-i-forumet)

På samma sätt skulle ju Kolozzeums regler kunna vara, dvs politik är helt förbjudet bortsett ifall det råkar handlar om träning. T.ex. I fall en politiker ifrån godtyckligt parti föreslår att marklyft skall bli ett obligatoriskt ämne i skolan, så tycker jag att det kan få kvalificera in för en diskussion.

I övrigt håller jag med föregående talare som tycker det är rätt skönt att slippa politiken.

Baldr
2018-08-19, 20:20
Man kan ju jämföra med SweClockers relativt nya beslut att förbjuda alla politiska diskussionen BORTSETT ifrån de som direkt handlar om Datorer och/eller Informationsteknik. (Länk: https://www.sweclockers.com/artikel/26130-sweclockers-installning-till-politiskt-innehall-och-diskussioner-i-forumet)

Samtidigt tillåter man trådar om klimat, kärnkraft och löner. cofffee

PixelMiner
2018-08-19, 20:31
Samtidigt tillåter man trådar om klimat, kärnkraft och löner. cofffee

Deras regel är 2 dagar gammal. Så de kanske inte har implementerat den fullt ut ännu. :confused:

leo1
2018-08-19, 20:57
Ingen brudtråd och politiktråd. Det saknas ett par färger i paletten.

oath5
2018-08-19, 21:14
Tycker det är obehagligt att fler och fler forum osv börjar censurera politik. Vad ska ni göra när SD blir största parti 9e september? Stänga ner forumen i protest för all framtid? Kanske lika bra *popcorn*

G.W
2018-08-19, 21:17
Blir SD största parti flyttar jag till Mexico eller Canada.

shadowfire
2018-08-19, 21:18
Tycker det är obehagligt att fler och fler forum osv börjar censurera politik. Vad ska ni göra när SD blir största parti 9e september? Stänga ner forumen i protest för all framtid? Kanske lika bra *popcorn*

Apropå att inte dra upp politik i alla trådar? *popcorn*

rbn
2018-08-19, 21:22
Jag får väl gå emot strömmen lite då och säga att jag gillade politiktråden, i alla fall det mesta utav den och såpass att jag gärna hade haft den kvar (och många andra trådar därtill). Visst kan man diskutera politik nån annanstans men då kan vi lika gärna vända på myntet och säga att det är lika enkelt att inte läsa trådar som inte intresserar en?

Librish
2018-08-19, 21:25
Tycker det är obehagligt att fler och fler forum osv börjar censurera politik. Vad ska ni göra när SD blir största parti 9e september? Stänga ner forumen i protest för all framtid? Kanske lika bra *popcorn*

Tycker det här inlägget sammanfattar problemet rätt bra. Det kanske inte bryter mot någon regel direkt, men det är extremt drygt vilket resulterar att andra medlemmar med kort stubin skriver något som bryter mot reglerna tillbaka, eller så svarar folk med samma dryghet, och vips är alla inlägg dryga.

svenbanan
2018-08-19, 21:28
Tycker det här inlägget sammanfattar problemet rätt bra. Det kanske inte bryter mot någon regel direkt, men det är extremt drygt vilket resulterar att andra medlemmar med kort stubin skriver något som bryter mot reglerna tillbaka, eller så svarar folk med samma dryghet, och vips är alla inlägg dryga.

Haha. :)
Jag höll på att skriva nåt dryg faktiskt.
Sen insåg jag att jag inte orkade.
Sen såg jag ditt inlägg och lolade lite för mig själv.

Danomax
2018-08-19, 21:38
Tycker det är bra att man inte får diskutera politik eftersom dom flesta människor inte klarar av att få sin världsbild raserad utan att börja använda invektiv!

Librish
2018-08-19, 21:50
Tycker det är bra att man inte får diskutera politik eftersom dom flesta människor inte klarar av att få sin världsbild raserad utan att börja använda invektiv!

Samma problem här, kanske inte bryter mot någon regel men att säga att man "raserar" folks världsbilder är också drygt. Det är drygheten som skapar alla problem.

Librish
2018-08-19, 21:52
Haha. :)
Jag höll på att skriva nåt dryg faktiskt.
Sen insåg jag att jag inte orkade.
Sen såg jag ditt inlägg och lolade lite för mig själv.

Jag är inte oskyldig, jag drygar mig också när jag ser sånt. Fast "jag orkar inte" är min vanligaste reaktion också.

Vinter
2018-08-20, 00:00
Det dryga borde väl vara att påpeka det ironiska med att tråden egentligen handlar om "politik".

r1kkie
2018-08-20, 07:03
Jag saknar politiktråden men har förståelse för varför den plockas bort. :(

Danomax
2018-08-20, 22:01
Samma problem här, kanske inte bryter mot någon regel men att säga att man "raserar" folks världsbilder är också drygt. Det är drygheten som skapar alla problem.
Alla uppfattar saker olika antar jag och ord är olika värdeladdade.
Själv tycker jag att det är väldigt jobbigt när någon har motsatta åsikter i mina hjärtefrågor, skillnaden är bara att jag inte förolämpar okända människor eftersom jag har lärt mig att det kan göra ont.
Man vet aldrig vem man är oförskämd mot.

F Ultra
2018-08-20, 22:06
Haha. :)
Jag höll på att skriva nåt dryg faktiskt.
Sen insåg jag att jag inte orkade.
Sen såg jag ditt inlägg och lolade lite för mig själv.

Haha, exakt samma flödesschema för mig precis. Tur det finns vettigare forummedlemmar så att man kan hejda sig själv i tid :)

Librish
2018-08-21, 04:00
Alla uppfattar saker olika antar jag och ord är olika värdeladdade.
Själv tycker jag att det är väldigt jobbigt när någon har motsatta åsikter i mina hjärtefrågor, skillnaden är bara att jag inte förolämpar okända människor eftersom jag har lärt mig att det kan göra ont.
Man vet aldrig vem man är oförskämd mot.

Jag tycker också att man inte ska förolämpa varandra eftersom det förstör debattklimatet. I detta ingår såklart att själv undvika att använda förolämpningar. Men en annan viktig punkt är att inte eskalera som du gör när du skriver att du raserar folks världsbild. Det är förminskande och trappar direkt upp hätskheten.

Det är några användare (med en viss typ av politisk åskådning) som är väldigt duktiga på att skriva så dryga och provocerande inlägg som möjligt (debattens motsvarighet till "luften är fri") och sedan spela dumma när dom får en förolämpning som svar.

svenbanan
2018-08-21, 17:05
Jag tycker också att man inte ska förolämpa varandra eftersom det förstör debattklimatet. I detta ingår såklart att själv undvika att använda förolämpningar. Men en annan viktig punkt är att inte eskalera som du gör när du skriver att du raserar folks världsbild. Det är förminskande och trappar direkt upp hätskheten.

Det är några användare (med en viss typ av politisk åskådning) som är väldigt duktiga på att skriva så dryga och provocerande inlägg som möjligt (debattens motsvarighet till "luften är fri") och sedan spela dumma när dom får en förolämpning som svar.

Han skrev inte att det var han som raserade någons världsbild.

Jag förstår vilken typ av inlägg du menar, men tycker du är ute i lite ogjort väder när du kritiserar Danomax inlägg.

Visst att det inte var sockersött, och han hade kunnat linda in sina formuleringar i lite mjuk vadd. Men jag upplevde inte att det inlägget var särskilt provocerande eller eskalerande. Att man ska behöva väga varje ord på guldvåg och linda in inläggen i silkespapper för att någon eventuellt kunde bli lite stött tycker jag är helt åt pipan.

Men som sagt så tror jag att jag fattar vilken typ av halvtrollanda inlägg du menar är problemet, och jag kan hålla med om att detta är onödigt. Men jag tycker som sagt att inlägget i fråga höll sig på rätt sida gränsen med marginal.

Librish
2018-08-23, 03:32
Han skrev inte att det var han som raserade någons världsbild.

Jag förstår vilken typ av inlägg du menar, men tycker du är ute i lite ogjort väder när du kritiserar Danomax inlägg.

Visst att det inte var sockersött, och han hade kunnat linda in sina formuleringar i lite mjuk vadd. Men jag upplevde inte att det inlägget var särskilt provocerande eller eskalerande. Att man ska behöva väga varje ord på guldvåg och linda in inläggen i silkespapper för att någon eventuellt kunde bli lite stött tycker jag är helt åt pipan.

Men som sagt så tror jag att jag fattar vilken typ av halvtrollanda inlägg du menar är problemet, och jag kan hålla med om att detta är onödigt. Men jag tycker som sagt att inlägget i fråga höll sig på rätt sida gränsen med marginal.

Jag håller med om att Danomax inlägg är långt ifrån vad dom "värsta" sysslar med, men jag tycker det är en mild variant av samma problem. Visst, i en debatt som annars håller sansad nivå tror jag att ett sådant inlägg glider förbi utan att förstöra, men drygt tycker jag ändå att det är.