handdator

Visa fullständig version : Har jag usel kondition?


Holma23
2018-08-17, 19:40
Hejsan!

Har under senare tid märkt att jag blir extremt j*vla trött efter jag sprungit relativt högintensivt.

Jag är ganska ung och har tränat mycket av både sprint och fotboll innan jag la av med fotbollen. För ett par år sedan hade jag hyfsad kondition, kanske inte den bästa men absolut inte den sämsta. Trots att jag la av med fotbollen har jag hållit igång med löpning.

Just nu är kör jag mest intervaller när jag springer, framförallt korta högintensiva (80- 300m). Mitt problem är dock att när jag sprungit typ en 100m intervall så är jag inte andfådd direkt, utan det kommer efter en stund och sedan håller det sig ett bra jävla tag. Och det värsta är att mina ben får världens mjölksyra ca 1-2 minuter efter, jag kan knappt gå i 10 minuter. Och ifall jag väljer sedan att springa en till intervall blir mjölksyran ännu grövre.

Min kroppstyp är: En del muskler i nedre delen av kroppen och endast lite överkropp. Ganska "fit".

Känns som att det inte blir bättre, hur mycket jag än tränar. För jag har inte haft det så här tufft innan, hade ganska ok kondition somsagt. Vitamingbrist? Sjukdom? Vad ska man göra? ÄR det bara att fortsätta kötta? Kan mycket volym i benen vara en orsak?


Uppskattar all hjälp :d

Jocke67
2018-08-17, 20:26
Jag tror att du kanske behöver komplettera de korta intervallerna med lite distansträning.

svenbanan
2018-08-17, 20:54
Ifall du springer 10s i maxfart så drar du rimligen inte på dig någon mjölksyra alls. Men om du inte vilar tillräckligt mycket innan du springer nästa intervall så kommer tröttheten och mjölksyran ackumuleras successivt och du kommer bli seg som snor efter 2-3 intervaller.

Du behöver nog vila 5-10min mellan intervallerna ifall du kör 10-15s i sprintfart.

Jag brukar tycka 4min är ungefär lagom ifall jag kör 80m i högsta möjliga fart med teknik och löpsteg som ändå är någorlunda lik löpsteget man har vid lite längre löpning (typ 3000m).

Detta är ju såklart lite långsammare än maxsprint, så du lär behöva mer för att ge kroppen en chans att återhämta sig inför nästa rush.

Men detta är ju inte direkt det mest optimala för att bygga uthållighet eller kondition.

Holma23
2018-08-17, 23:46
Ifall du springer 10s i maxfart så drar du rimligen inte på dig någon mjölksyra alls. Men om du inte vilar tillräckligt mycket innan du springer nästa intervall så kommer tröttheten och mjölksyran ackumuleras successivt och du kommer bli seg som snor efter 2-3 intervaller.

Du behöver nog vila 5-10min mellan intervallerna ifall du kör 10-15s i sprintfart.

Jag brukar tycka 4min är ungefär lagom ifall jag kör 80m i högsta möjliga fart med teknik och löpsteg som ändå är någorlunda lik löpsteget man har vid lite längre löpning (typ 3000m).

Detta är ju såklart lite långsammare än maxsprint, så du lär behöva mer för att ge kroppen en chans att återhämta sig inför nästa rush.

Men detta är ju inte direkt det mest optimala för att bygga uthållighet eller kondition.

Det är just det jag blir så extremt trött i bena. Jag brukar vila ca 4 min mellan varje, förutom de gångerna jag har sån verk, då kan de bli 15min. ska tillägga att det inte "max lopp" utan det är ett tempo som jag ska orka hålla i typ 10 intervaller, och jag känner sällan någon smärta under löpningen utan oftast kommer den någon minut efter.

Som det ser ut nu, kommer jag försöka köra lite längre med lägre intensitet och se om de blir bättre.

svenbanan
2018-08-18, 00:14
Det är just det jag blir så extremt trött i bena. Jag brukar vila ca 4 min mellan varje, förutom de gångerna jag har sån verk, då kan de bli 15min. ska tillägga att det inte "max lopp" utan det är ett tempo som jag ska orka hålla i typ 10 intervaller, och jag känner sällan någon smärta under löpningen utan oftast kommer den någon minut efter.

Som det ser ut nu, kommer jag försöka köra lite längre med lägre intensitet och se om de blir bättre.

Låter lite konstigt tycker jag.

Du kanske är åt skogen för explosiv och snabb så du kan springa så löjligt mycket snabbare än du egentligen har kondition för. Inte för att jag fattar förför detta skulle ge dig cementben av nån enstaka intervall. Men kanske?

Att du beskriver det som smärta tycker jag också verkar lite knepigt. Nog för att mjölksyra är vedervärdigt. Men jag tycker inte det brukar göra ont i benen direkt. Mest att man blir jävligt illamående och att benen blir som gelé.

Kanske att det du beskriver låter som när man springer 400m i absolut maxfart. Dvs anaeroba intervaller som mer tränar upp mjölksyratåligheten. För att få den effekten ska man ju dock springa längre än 10s i riktigt riktigt hög intensitet. Denna typ av löpning är verkligen inte behaglig och jag har aldrig hört talas om någon som rekomenderat att man bygger sin träning kring detta eftersom det krävs jättemycket återhämtning. Dessutom ger det nog inte så mycket för konditionen eftersom det är enbart anaerobt arbete.

Om du ägnat dig åt en massa tuffa två-fyrahundringar med lite för kort vila (lär behöva betydligt mer än 5min om du faktiskt gjort detta) så kan du mycket väl vara på gränsen till övertränad. Då kan du också mycket väl bli helt slut av att bara springa 80m i 90%. Isådand fall borde du ta ett brejk från löpning i en vecka kanske och sedan smyga igång med lite lugna joggingpass så du vänjer benen vid löpning igen. Sedan kanske köra ett lite mer traditionellt upplägg.

Men som sagt tycker jag inte egentligen det du beskriver passar in på nåt.

bighulken
2018-08-18, 00:20
Som svar på dig fråga!!.....
Jaaa, du har nog fått usel/sämre, muskel-kondition nu/syra tålighet.......När du lagt utav med fotbollen.......Men går att träna upp detta, inga problem......
Med vänlig hälsning/