handdator

Visa fullständig version : Hur mäter träningsappar kcal ?


DonFlex
2018-08-16, 15:56
Det finns mängder med träningsappar och alla visar hyfsat lika vad gäller förbränning etc. Man matar in sina uppgifter om vikt, ålder, kön osv. och sedan ger man sig ut och går eller springer. Efteråt får man statistik på rundan och hur manga kcal man bränt. Visar dessa appar de extra kalorierna man bränt gentemot att sitta hemma vid tv:n eller kroppens totala förbränning? Man är ju bara intresserad av de extra kalorierna man bränt vid en aktivitet. Nån som vet?

Baldr
2018-08-16, 17:09
Generellt så inkluderas väl din RMR eftersom det ser bättre ut. Vet att Garmin gör det.

DonFlex
2018-08-16, 22:27
Generellt så inkluderas väl din RMR eftersom det ser bättre ut. Vet att Garmin gör det.

Det vore som sagt intressant att veta, för skulle det vara på det viset så är de rätt meningslösa men ingen verkar veta ..

mattilainen
2018-08-16, 22:42
Jag tycker alltid dessa uppskattningar är alldeles för höga. Ett gympass på 60 min säger min t.ex att jag bränner typ 500 kcal, vilket egentligen ligger runt 150 - 200 kcal

Drar alltid av om jag ska vara noga. En timmes joggning säger min typ 800 kcal, gissar att det kanske ligger på 400 - 500 kcal