handdator

Visa fullständig version : Axelpress i smith. Framför eller bakom ?


pelle
2004-05-09, 10:55
Hej,

vad tycker ni är bäst och varför?

Stången bakom eller framför huvudet.

Ge gärna en motivering.

Calleman
2004-05-09, 11:02
Bakom tycker jag känns lite onaturligt. Men smith-maskinen hade jag inte rekommenderat dig. Jag hade kört stående militärpressar om du tvunget vill köra med en stång.

Den övning jag tycker är kungen av axelpressar är hantelpress. Man kommer djupare ner och det känns som att man tränar musklerna bättre.

Shadow Warrior
2004-05-09, 12:09
Originally posted by pelle
Hej,

vad tycker ni är bäst och varför?

Stången bakom eller framför huvudet.

Ge gärna en motivering.

Framför eftersom du kan gå djupare ner alltså så långt som till nyckelbenet, se till att hålla en gämn hastiget på stången och lås inte ut i toppläget, just denna "mjukhet" i rörelsen är fördelen i smithppress gämfört med stående press, men åt andra sidan så är stående press bättre för att utveckla maximal eller ska vi säga "mest funktionell" styrka.

emmzan
2004-05-09, 16:11
Jag föredrar press bakom nacken då jag lätt översvankar vid press framför (både i smith och vanligt) och känner att jag kör betydligt striktare i pressarna bakom, samt att det tar mindre på framsida axel!

Björn S
2004-05-09, 16:14
Originally posted by emmzan
Jag föredrar press bakom nacken då jag lätt översvankar vid press framför (både i smith och vanligt) och känner att jag kör betydligt striktare i pressarna bakom, samt att det tar mindre på framsida axel!

Håller med, bakom nacken. Gå så långt ner det bara går (notera detta).
Det blir striktare :thumbup:

Edit: Helst utan ryggstöd också, lär dig detta.. Ryggstödet kommer bara vara i vägen för dig när du kör bakom.

JAM
2004-05-09, 17:13
Originally posted by emmzan
Jag föredrar press bakom nacken då jag lätt översvankar vid press framför (både i smith och vanligt)Hmm, jag svankar nog rätt mycket jag också... Det är alltså inget vidare? :(

Zakath
2004-05-09, 17:15
Originally posted by emmzan
Jag föredrar press bakom nacken då jag lätt översvankar vid press framför (både i smith och vanligt) och känner att jag kör betydligt striktare i pressarna bakom, samt att det tar mindre på framsida axel!



Ska det inte ta på framsida axel!?

emmzan
2004-05-09, 17:36
Originally posted by Zakath




Ska det inte ta på framsida axel!?

Jag vill hellre koncentrera pressarna mer på mellersta deltoideus eftersom framsida axel är med så mkt ändå när jag kör smalbänk, pushdown, vanlig bänk, biceps etc.

Zakath
2004-05-09, 17:47
Hur ska mellersta deltoidus kunna aktiveras av en uppåtpressande rörelse? Den kan väl inte mycket mer än stabilisera i den rörelsen?

emmzan
2004-05-09, 17:52
Mellersta deltoidus för ju upp överarmen till horisontalläge och den rörelsen sker ju i allra högsta grad i pressarna.

Zakath
2004-05-09, 17:55
Originally posted by emmzan
Mellersta deltoidus för ju upp överarmen till horisontalläge och den rörelsen sker ju i allra högsta grad i pressarna.


Jo du har rätt!
Men jag tycker ändå övningen främst ska användas för främre deltoidus. Fast jag förstår varför du kör som du kör.
Tack för förklaringen!

Pdaddy
2004-05-09, 18:03
Min favvo axelövning i smithen är axelpress bakom nacke, men utan ryggstöd.
Utan ryggstödet gör så att du kan ta plats lite längre bak i förhållande till vanligt, så man få svanka lite grann. Men man har inga problem med att man måste vika fram huvudet + att ja får grymmt skön kontakt utav den övningen :thumbup:

Marcus

aliquis
2004-05-09, 18:18
Inte i smith alls, försökte jämt förr men det kändes alltid skit, bakom har jag inte försökt men det skall ju suga för axlarna o man får sitta med framböjd nacke o skit, framför så får man luta bänken snett bakåt och då tar det väl inte där det skall. Så tillslut provade jag i bänkpressen och det känns bra mycket bättre. Kör mycket hellre hantelpressar är militärpress i smith.

supremo
2004-05-09, 18:28
Om jag tvunget måste köra i smithen väljer jag bakom, med främsta anledningen som aliquis angav..att jag tycker det tar fel. Men eftersom jag aldrig är tvungen så gör jag aldrig det utan väljer fri stång frampå eller (oftast)hantlar...

Svarten81
2004-05-09, 19:16
har kört mycket i smithen, kunde hänga på rätt feta vikter där men testade att köra med fri stång igen och tyckte det tog bättre och på betydligt lättare vikter. men kör fortfarande i lite i smithen bara för att den finns på det gymmet jag är nu. men till sommaren så kommer man hem till källargymet...

mr_ping2
2004-05-10, 21:53
Jag skulle rekommendera framför i smith än med fri stång... jag har vid 3 tillfällen skadat mig när jag kört med fri stång.

shirunai
2004-05-11, 06:50
Kör inte i smith om ni inte behöver, jag kan endast se att militärpress bakom nacken är bra där då utan ryggstöd så du kan balansera för kroppen för att minimera skador, + att till exempel om någon stöter till en så är smithen bra (bara därför man använder smith bakom nacken)

frampå varför kör man inte med fristång då ?


edit: ja mrping verkar ju alltid vara konstig på alla sätt så han räknar jag väll till undantagen.

Förövrigt varierar jag mellan sittande militärpress med ryggstöd och militärpress i smith.

Action
2004-05-11, 07:46
Jag kör framför i smith-maskin.

Kör även bara ner till strax under hakan. Detta för att spara mina rotatorkuffmuskler då de är aningen slitna! Bakom fungerar inte alls med tanke på axlarna!

Kör heller inte denna övning speciellt tungt, måste ha full kontroll på vad som händer.

Att köra med fri stång är inte aktuellt för då finns risken att för stor vikt hamnar tex infran vid obalans!!