handdator

Visa fullständig version : Vågar vi äta kräftorna?


Glasnost
2018-08-11, 10:27
I går köpte jag djupfrysta kräftor (för att äta i kväll). Då det brukar ta riktigt lång tid att tina upp dessa så satt jag fram dem på bänken i går kväll och nu på morgonen var de helt upptinade, vilket förvånade mig av tidigare erfarenhet, men det är ju varmare än normalt i lägenheten i år. Direkt börjar man ju noja, fan är de dåliga nu, blir vi sjuka om vi äter dem? Vi ska ju äta dem i kväll och jag slängde in dem i kylskåpet. De ligger i lagen i ett vakuumpack, finns det en risk för att man blir sjuk av att äta dessa i kväll? Vad tänker ni andra?

svenbanan
2018-08-11, 10:32
I går köpte jag djupfrysta kräftor (för att äta i kväll). Då det brukar ta riktigt lång tid att tina upp dessa så satt jag fram dem på bänken i går kväll och nu på morgonen var de helt upptinade, vilket förvånade mig av tidigare erfarenhet, men det är ju varmare än normalt i lägenheten i år. Direkt börjar man ju noja, fan är de dåliga nu, blir vi sjuka om vi äter dem? Vi ska ju äta dem i kväll och jag slängde in dem i kylskåpet. De ligger i lagen i ett vakuumpack, finns det en risk för att man blir sjuk av att äta dessa i kväll? Vad tänker ni andra?

Inga som helst problem.

Glasnost
2018-08-11, 12:39
Okej, är andra av samma åsikt ?

VikG
2018-08-11, 12:45
Alltså var dom tinade eller var dom "varma" typ rumstemperarade?

StarkaUlf
2018-08-11, 13:00
Ta en jävel och smaka nu. Lär väl märka ganska fort om din kropp säger ifrån *rolleyes*

Glasnost
2018-08-11, 15:46
Som jag skrev så var de helt upptinade och rumsvarma, annars hade jag inte ställt frågan. De borde inte ha varit upptinade allt för länge då de var djupfrysta kvällen innan. De ligger ju vakumpackade så ingen har ju kladdat på dem med fingrarna. Jag har mycket svårt att tro att de luktar konstigt och testa om jag blir sjuk är inget alternativ. Jag tänkte om någon hade lite koll på detta ..

Ett Orm
2018-08-11, 16:10
Ingen minns en fegis.

Strixen
2018-08-11, 16:11
Jag tror inte det är något fel på dom i och med att de ligger vakuumpackade och borde inte varit upptinade speciellt länge.

svenbanan
2018-08-11, 16:14
Som jag skrev så var de helt upptinade och rumsvarma, annars hade jag inte ställt frågan. De borde inte ha varit upptinade allt för länge då de var djupfrysta kvällen innan. De ligger ju vakumpackade så ingen har ju kladdat på dem med fingrarna. Jag har mycket svårt att tro att de luktar konstigt och testa om jag blir sjuk är inget alternativ. Jag tänkte om någon hade lite koll på detta ..

Det fetade är grunden till mitt resonemang också. De har ju kokats och sedan förseglats med lag och allt i ett vakum. Var ska bakterierna komma ifrån som ska göra dessa kräftor oätliga efter att ha varit lite för varma i kanske 3 timmar?

Aryt
2018-08-11, 16:24
Det fetade är grunden till mitt resonemang också. De har ju kokats och sedan förseglats med lag och allt i ett vakum. Var ska bakterierna komma ifrån som ska göra dessa kräftor oätliga efter att ha varit lite för varma i kanske 3 timmar?

Finns mycket som kan överleva kokning.

VikG
2018-08-11, 16:26
Man brukar inte må något vidare dagen efter ett kräftkalas oavsett, ät.

svenbanan
2018-08-11, 16:36
Finns mycket som kan överleva kokning.

Förvisso. Men fanns det sådana bakterier i kräftspadet skulle väl kräftorna rimligtivs vara oätliga även med korrekt upptining ifall det redan från början fanns en så stor mängd bakterier i kräftorna. Annars skulle ju de där c:a tre-fyra timmarna då temperaturen gått från 10 till 25 grader vara tillräckligt för en såpass exposionsartad tillväxt?

Vad finns det för bakterier (som rimligen kan finnas i kräftspadet) som överlever kokning i 20min följt av infrysning och som sedan förökar sig extremt effektivt vid såpass låga temperaturer som 10-15 grader?

Sverker
2018-08-11, 16:49
Jag kan tänka mig en 4 - 5 st olika bakterier. Men innan jag säger något behöver jag se hur kräftorna kyles ned, packas, vakuumförpackas och fryses in.

Lite såriga fingrar på personerna som kör maskinen så har vi Staphylococcus aureus som tål en hel del salt i laken. 12 - 15°C är mycket för en bakterie

Don H
2018-08-11, 17:28
Hmmm, tveksamt. Det låter som om det är små röda kräftor som bor i färskvatten?
Dessa går inte äta oavsett hur man tinar dem:-)

Men om man nu prompt skall ge sig på annat än havskräftor så tycker jag de där andra blir bäst av att slänga i dem i kokande lag med massa dill och en porter i vattnet. Dvs, hastigt hetta upp de igen, med lite fräsch smak

svenbanan
2018-08-11, 19:35
Jag kan tänka mig en 4 - 5 st olika bakterier. Men innan jag säger något behöver jag se hur kräftorna kyles ned, packas, vakuumförpackas och fryses in.

Lite såriga fingrar på personerna som kör maskinen så har vi Staphylococcus aureus som tål en hel del salt i laken. 12 - 15°C är mycket för en bakterie

The temperature range for growth of S. aureus is 7–48°C, with an optimum of 37°C.
S. aureus is resistant to freezing and survives well in food stored below -20°C; however,
viability is reduced at temperatures of -10 to 0°C. S. aureus is readily killed during
pasteurisation or cooking.
https://www.foodstandards.gov.au/publications/Documents/Staphylococcus%20aureus.pdf

Jag tycker det verkar som att dessa inte tål kokning.

Sverker
2018-08-12, 06:25
Nej. Men de kommer med smutsiga och såriga händer.

Aryt
2018-08-12, 06:45
Förvisso. Men fanns det sådana bakterier i kräftspadet skulle väl kräftorna rimligtivs vara oätliga även med korrekt upptining ifall det redan från början fanns en så stor mängd bakterier i kräftorna. Annars skulle ju de där c:a tre-fyra timmarna då temperaturen gått från 10 till 25 grader vara tillräckligt för en såpass exposionsartad tillväxt?

Vad finns det för bakterier (som rimligen kan finnas i kräftspadet) som överlever kokning i 20min följt av infrysning och som sedan förökar sig extremt effektivt vid såpass låga temperaturer som 10-15 grader?

Sporbildande bakterier. Visserligen inte största risklivsmedlet.

Eller som Sverker var inne på, kontaminering efter kokningen.

Glasnost
2018-08-12, 07:48
Vi festade på kräftorna igår och det var goda och felfria och trots att de låg framme i värmen blev ingen sjuk eller kände sig orolig i magen. Det är nog så att vaccumpacket gör att de inte är så känsliga för att ligga framme en stund. Jag tänkte bara stämma av om någon annan här hade erfarenheter eller var insatt i ämnet, men nu får jag istället (om någon annan undrar samma sak) bidra med mina erfarenheter kring just denna frågeställning.

svenbanan
2018-08-12, 11:05
Nej. Men de kommer med smutsiga och såriga händer.

Sporbildande bakterier. Visserligen inte största risklivsmedlet.

Eller som Sverker var inne på, kontaminering efter kokningen.

Okej. Jag utgick från att själva tillagnings- och förpackningsprocessen fungerade som det var tänkt.

Kommer verkligen bakterietillväxten vara särskilt stor om tillväxtintervallet är 7-48 grader med optimala värdet 37 och kräftorna gått från 7 till 25 grader under loppet av säg tre timmar? Antagande utifrån att kräftorna gått från -20 till 25 under loppet av tio timmar.

Jag tycker det verkar mer som ungefär en timme av relativt hög bakterietillväxt. Dvs att kräftorna inte egentligen blivit så mycket mer oätliga av att ha legat och tinat lite för länge.

Starke75an
2018-08-12, 11:24
Har bara blivit dålig av mat en gång. Då vände jag kyckling med en gaffel, som jag sen åt med.


Annars har jag ätit mycke mat som där bäst före datum passerat. Upptäckte att salamin jag ätit var en månad gammal. Inga problem där heller.

Anser det ska nog bra mycke till innan nått blir oätbart för en frisk person.