handdator

Visa fullständig version : Ont insida armbåge.


exevision
2018-08-08, 18:38
Kön: Man

Ålder: 41

Längd och vikt. 185 och 79,5kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont? Insida armbåge. Främst just nedanför benknölen på insidan armbågen.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Halvdjup?

Gör det ont någonstans då du trycker? Gör ont att trycka precis på nämnda punkt.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Successivt.
Är smärtan skarp eller mer dov? Mer dov.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Vid aktivitet och beröring

Känns det bättre eller sämre efter träning? Ibland sämre.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Pull-ups, knäböj lowbar, ibland även marklyft. Står jag framför ett bord och trycker handflatan mot bordet gör det ont.

Var i rörelsen smärtar det? Hela?

Hur länge har du haft ont? Lite till och från, men blivit mer senaste månaden.

Vad och hur mycket tränar du? Styrketräning, halvkropps nästan varje dag.

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Nej.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Inte tagit.


Inte för att jag spelar golf, men golfarmbåge?

Sheogorath
2018-08-08, 19:56
Ja. :)

exevision
2018-08-08, 20:44
Ja. :)

Hur åtgärdar man det?

Roligt att du är med, uppskattas!

Hyperion1
2018-08-08, 21:26
Läs https://b-reddy.org/get-rid-of-inner-elbow-pain-aka-medial-epicondylitis-aka-golfer’s-elbow/

Sheogorath
2018-08-09, 09:18
Länken har vettig info men det är som brukligt lite förenklat. Det är inte så att man löser alla (ens de flesta) golfarmbågar genom att stretcha flexorerna och stärka extensorerna. Det kan däremot vara en del i behandlingen. Golfarmbåge är en av de mest utmanade muskuloskeletala diagnoserna vi jobbar med och man går, tyvärr, ofta på bet. Vad som är säkert är dock att man INTE får fortsätta med smärtande aktiviteter. Varje gång det gör ont är det som att du går och pillar i ett sår och hindrar muskelfästets återhämtning.

Bra: anpassade rörelser, andra övningar, att använda dragremmar under tiden det läker ut mm är sådant man får göra. Stötvågsbehandling och friktionsmassage kan vara effektivt ibland. Akupunktur verkar fungera dåligt (men hjälper ofta väldigt bra mot tennisarmbåge, så det här är två ganska olika diagnoser vilket en handkirurg jag talat med också bekräftar när han varit inne och skurit och tittat hur vävnaderna ser ut).

Undvik tryck mot insidan av armbågen (t.ex. hänga på den när du sitter vid datorn) och är det på mussidan bör du ha ett stöd så att du inte behöver ha armen svävande, eller ännu bättre växla över till en centraliserad mus/tangentbord.

Att undvika böjning i armbågen nattetid kan också hjälpa, t.ex. genom att vira ett badlakan runt armbågen eller köpa en styv ortos som hindrar böjning.

Excentrisk träning är det lite oklart hur effektivt det är. När jag hade som mest problem med min golfarmbåge var excentrisk träning av pronatorerna och fingerflexorerna mycket effektivare än excentrisk träning av handfledsflexorerna, men det här skulle kunna handla om var i fästet det är irriterat.

Ovanstående lite snabba pointers. Det finns mycket mer att säga.

exevision
2018-08-09, 10:40
Stort tack för svaren!!

Armbågsskydd/stöd, bra eller dåligt?

Sheogorath
2018-08-09, 12:54
Har ingen erfarenhet men skulle tro att det är utan effekt alternativt dåligt. Kanske risk att det maskerar problemet och att du fortsätter med rörelser du borde låtit vara. Dragremmar är OK om du kan träna smärtfritt eftersom det avlastar fingerflexorerna.

Scratch89
2018-08-09, 16:46
Som tillägg till ovan skulle jag vilja påstå att det inte är dumt att stärka upp finger- och handledsmuskulatur generellt. Både underarmscurlar där du aktivt böjer och sträcker, diverse curlar med omvänt och semipronerat grepp där du fokuserar på att hålla en neutral handled och liknande.

Inte sällan beror såna här besvär på överbelastning, så för att undvika återkommande besvär bör man inte bara avlasta/ändra det som orsakar besvären, utan även förebygga genom att bli starkare och tåla belastningen.

Sheogorath
2018-08-09, 20:09
Absolut. Det ska man ägna sig åt när smärtan lagt sig. Inte som många träningsfreaks gör: addera "rehab" på en redan utsatt struktur som man fortsätter kötta på med som vanligt, i tron att rehaben ska fixa problemet utan seriösa anpassningar.

Kartoffelsalat
2018-08-09, 21:41
Det tråkiga är ju att armbågarna inte mår så bra av datorarbete och spelande heller.

Adama
2018-08-09, 22:01
Jag åkte på tennisarmbåge för några år sedan, riktigt illa blev det. Fick ta kortisonspruta för att ens kunna röra på armen.

Hur som helst, den enskilt största skillnaden för mig var att skaffa rollermouse på jobbet (och hemma). Samt att träna runt problemet, inte göra något som smärtar. Det blev en del dragremmar. Akupunktur gjorde inget för mig.

Blev helt återställd och kan göra allt numera (använder fortfarande mest rollermouse, men går bra med mus med om man inte sitter hela dagarna).

Sheogorath
2018-08-10, 06:55
Det tråkiga är ju att armbågarna inte mår så bra av datorarbete och spelande heller.

Jag åkte på tennisarmbåge för några år sedan, riktigt illa blev det. Fick ta kortisonspruta för att ens kunna röra på armen.

Hur som helst, den enskilt största skillnaden för mig var att skaffa rollermouse på jobbet (och hemma). Samt att träna runt problemet, inte göra något som smärtar. Det blev en del dragremmar. Akupunktur gjorde inget för mig.

Blev helt återställd och kan göra allt numera (använder fortfarande mest rollermouse, men går bra med mus med om man inte sitter hela dagarna).

Detta med datorspelande och övrigt datorarbete är väldigt viktigt för både tennis- och golfarmbåge. Roller mouse (det jag kallade "centraliserad mus/tangentbord" ovan, hade glömt rätt term :)) är ofta snudd på nödvändigt om man dras med långvariga eller återkommande problem och sitter mycket vid datorn.

exevision
2018-08-10, 19:55
Nu är det inte armen som håller i musen jag har ont i och jag står vid datorn. Är heller inte så mycket vid datorn i längre perioder. Så rollermouse borde väll inte göra så stor skillnad? De var ju inte allt för billiga.

Sheogorath
2018-08-11, 23:47
Nu är det inte armen som håller i musen jag har ont i och jag står vid datorn. Är heller inte så mycket vid datorn i längre perioder. Så rollermouse borde väll inte göra så stor skillnad? De var ju inte allt för billiga.

För mig var det också vänstern. Väldigt intensivt grepptränande lade grunden och sen var det ett datorspel där jag hängde på vänsterarmen. Men det finns väldigt många saker som kan ge golfarmbåge. Överansträngning är i regel den gemensamma nämnaren.

DiktatorN
2018-08-12, 00:06
Har du mycket ont så tycker jag du bör behandla med något anti-inflammatoriskt först och vila tills smärtan har gått ner innan du börjar med någon rehab.

Det man ska gör för att bibehålla hälsosamma armbågar är övningar där man supinerar och pronerar handen. Absolut det viktigaste för bra armbågshälsa. Man behöver inte göra det jättemycket heller. Ett pass i veckan räcker långt.

Armbågsproblem kan uppstå av många olika skäl, det kan vara dålig rörelse men det kan också vara bara för att man lyfter väldigt tungt helt enkelt. Därför är det viktigt att stärka underarmarna. Egentligen alla typer av underarmsträning är bra. Fast just vanliga handledscurls skulle jag ej gjort för detta. Inte i rehabsyfte då jag skulle tro att det kan bli värre då.