handdator

Visa fullständig version : Frågor angående PPL schema!


Makrill
2018-08-06, 16:12
Hej! Jag har börjat följa ett färdigt ppl schema från en träningssida. Jag är bara inne på andra veckan men jag tycker att det känns bra. Min fråga är om volymen för varje enskild muskelgrupp är tillräcklig? Jag kör rullande 5 dagar och vilar helgen då jag gymmar på jobbet.
Upplägget är enligt följande (jag har lagt till marklyft på pull samt bytt ut benpress i avsaknad av maskin):

Push Day
Flat Chest Press: 3 x 6-8
Overhead Press: 3 x 6-8
Incline Chest Press: 2 x 8-12
Cable Lateral Raise: 2 x 10-12
Tricep Rope Pushdown: 3 x 12-15
Incline Bench Skullcrusher: 3 x 8-12

Pull Day
Seated Row: 3 x 6-8
Neutral Lat Pulldown: 3 x 8-10
Dumbbell Shrug: 2 x 12-15
Face Pull: 2 x 8-12
Dumbbell Curl: 3 x 8-12
Hammer Curl: 3 x 12-15

Leg Day
Barbell Squat: 3 x 6-8
Romanian Deadlift: 3 x 8-10
Leg Press: 2 x 8-10
Leg Curl: 3 x 20
Calf Jumps: 4 x 8-12

Som sagt jag tycker passen känns bra, men det känns som att tillexempel 10 totala set för bröst på en vecka är något snålt även om jag kör progressiv ökning av vikt på övningarna varje vecka? Mitt mål är såväl styrka som ökad volym.

Tack för svar!
Mvh

NickeSthlm
2018-08-07, 13:21
Ser ju klart märkligt ut att det är fler set för biceps och triceps. Kör några veckor, sedan känns det som att du utan problem kan öka antalet set för rygg, bröst och ben..

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Jhammar
2018-08-07, 14:07
PPL är bra om det körs som PLP istället, då får armbågar och axelpartiet en dags vila mellan "push" och "pull", så det är en ändring jag råder dig att göra.

jag har lagt till marklyft på pull samt bytt ut benpress i avsaknad av maskin)
Mvh

Detta råder jag dig starkt att sluta med då marklyft främst är en benövning, sen så får inte din ländrygg mkt vila om du kör mark på dag 1 och böj + rumänska mark på dag 2.
Vad är ditt mål med träningen? Om det är att bygga muskler så är normala marklyft inget vidare då ingen av de involverade musklerna tas genom en full rörelsebana och då den är väldigt slitsam för det centrala nervsystemet, skippar man på detta den excentriska fasen, vilket många gör, så blir den ännu sämre för det målet.
Rumänska marklyft alt hypers + knäflektioner är mycket effektivare för hamstrings och övningar där du extenderar knät till eller förbi 90° effektivare för quads, adduktorerna och gluteus (böj, bulgariska, hack squat osv).