handdator

Visa fullständig version : Hur stor lyftplattform behöver man?


Grön termos
2018-08-05, 16:32
Hej!

Medan jag går och väntar på mitt hemmagym funderar jag på vad jag måste göra med golvet i källarutrymmet där gymmet ska vara. Jag har bland annat beställt ett power rack, och förstår jag saken rätt är det dels bra om racket står på ett underlag, men också mer eller mindre nödvändigt med en plattform att göra marklyft på. Frågan är - hur stor behöver denna plattform vara? Racket ska vara ca 120 x 137 cm och utrymmet det hela ska stå i är ca 300 x 390 cm - jag borde rymma en plattform på ca 240 x 180 cm utanför själva racket. Visst borde det fungera, eller är det någon som ser ett potentiellt problem här?

Plattformen tänkte jag bygga med två lager OSB-skiva, och så ett tredje lager där jag har en plywood i mitten att stå på och gummimatta på sidorna för själva vikterna. Under racket gör jag väl på samma sätt, men utan gummimatta där då.

Förresten - hur stort avstånd är bra att ha mellan rack och vägg?

svenbanan
2018-08-05, 16:45
Hej!

Medan jag går och väntar på mitt hemmagym funderar jag på vad jag måste göra med golvet i källarutrymmet där gymmet ska vara. Jag har bland annat beställt ett power rack, och förstår jag saken rätt är det dels bra om racket står på ett underlag, men också mer eller mindre nödvändigt med en plattform att göra marklyft på. Frågan är - hur stor behöver denna plattform vara? Racket ska vara ca 120 x 137 cm och utrymmet det hela ska stå i är ca 300 x 390 cm - jag borde rymma en plattform på ca 240 x 180 cm utanför själva racket. Visst borde det fungera, eller är det någon som ser ett potentiellt problem här?

Plattformen tänkte jag bygga med två lager OSB-skiva, och så ett tredje lager där jag har en plywood i mitten att stå på och gummimatta på sidorna för själva vikterna. Under racket gör jag väl på samma sätt, men utan gummimatta där då.

Förresten - hur stort avstånd är bra att ha mellan rack och vägg?

Så länge flaket är bredare än skivstången så borde det väl vara lugnt kan man tycka.

Pjotor
2018-08-21, 13:51
Jag har gjort min av fem OSB-skivor 240+120 och stallmattor:
- Två OSB-skivor i botten
- Två OSB-skivor på tvären ovanpå dessa, skruva fast
- En OSB-skiva överst i mitten där jag står
- Två stallmattor längs kanterna av den översta OSB-skivan

Det räcker till alldeles lagom i bredd. Längdmässigt får jag plats med böjrack och mer än tillräckligt kvar för att göra mark och frivändningar.

spoon
2018-08-21, 14:29
Vad har du för golv? Jag har betong och då har jag bara lagt gummimattor på golvet. På det viset slapp jag bygga podium.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk