handdator

Visa fullständig version : Kall potatis --> stärkelse blir som kostfibrer?

Max
2004-05-08, 22:22
Följande står att läsa på www.fruktogront.se, i en artikel om GI.

"Ett annat sätt är att äta den kokta potatisen kall. När potatisen kyls omvandlas nämligen en del av stärkelsen till en form som inte kan spjälkas (resistent stärkelse) utan istället fungerar som kostfiber."

Detta skulle ju innebära att vi inte kan tillgodogöra oss kolhydraterna i t.ex. potatissallad. Nån som är villig att dementera detta?

Sverker
2004-05-09, 05:51
I Best of finns tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=8718

Det är bara en liten del av stärkelsen som omvandlas till resistent stärkelse, någon % kanske.

Men att den resistenta stärkelsen är fördelat jämt i hela potatisen gör nedbrytninhgen av glukos fördröjs.

King Grub
2004-05-09, 06:27
Detsamma gäller pasta, ris, gröt och annat. Kallt är bäst! Perfekt på sommaren, med kalla pastasallader och liknande.

Max
2004-05-09, 11:51
Jag känner igen tråden du länkar till Sverker och jag har läst den. Men påståendet att det fungerar som kostfibrer? Kostfibrer kan vi väl inte utvinna någon energi ifrån? Däremot kan vi väl utvinna energin i kall potatis utan problem, även om GI:t blir långsammare?

Yankeee
2004-05-09, 11:56
Originally posted by King Grub
Detsamma gäller pasta, ris, gröt och annat. Kallt är bäst! Perfekt på sommaren, med kalla pastasallader och liknande.

Hur fungerar det där med nedkylning.
Blir det samma effekt om man spolar riset med kallt vatten direkt efter kokningen som om man låter den stå i kylen över natten?

King Grub
2004-05-09, 11:57
Originally posted by Max
Jag känner igen tråden du länkar till Sverker och jag har läst den. Men påståendet att det fungerar som kostfibrer? Kostfibrer kan vi väl inte utvinna någon energi ifrån? Däremot kan vi väl utvinna energin i kall potatis utan problem, även om GI:t blir långsammare?

Ja, men eftersom det är bara är frågan om någon enstaka liten ynka procent som verkar som kostfiber spelar det ingen roll på energiinnehåller. Däremot fungerar den lilla delen resistent stärkelse som GI-sänkare för hela kolhydratinnehållet i potatisen, även den överväldigande majoritet som inte är resistent stärkelse.

Sverker
2004-05-09, 12:53
Var det inte det jag skrev :confused: ...menade det i alla fall.

Sverker
2004-05-09, 12:56
Originally posted by Yankeee

Blir det samma effekt om man spolar riset med kallt vatten direkt efter kokningen som om man låter den stå i kylen över natten?

Det där är fysik. Vet inte:confused:

Tänk på att kylan måste tränga in i hela kornet. Inte bara bli kall på ytan. Därefter skall stärkelsen hinna lägga sig till rätta och passa in. Detta tar nog tid.

Satsa på storkok och ställ i kylskåpet över natten, tycker jag.

King Grub
2004-05-09, 13:44
Originally posted by Sverker
Var det inte det jag skrev :confused: ...menade det i alla fall.

Det var det... men det verkade inte gå hem hos vissa. ;)

LunaSpice
2004-05-09, 14:03
Originally posted by Max

Den enda energi som vissa kostfibrer kan bidra med är att de görs om till fettsyror i tjocktarmen och används av tarmcellerna. Vet dock inte vart jag har läst det eller i hur stor utsträckning detta sker. Ta det med en nypa salt. Någon som kan dementera eller bekräfta?

Yankeee
2004-05-09, 14:03

Det där är fysik. Vet inte:confused:

Tänk på att kylan måste tränga in i hela kornet. Inte bara bli kall på ytan. Därefter skall stärkelsen hinna lägga sig till rätta och passa in. Detta tar nog tid.

Satsa på storkok och ställ i kylskåpet över natten, tycker jag.

Jag var mest nyfiken eftersom jag alltid kyler ner riset när jag äter tonfisk till, vilket är en gång om dagen. Inget jag kommer ändra på oavsett GI ;)

King Grub
2004-05-09, 14:06
Bakterier i tjocktarmen bryter ner en del av kostfibrerna till fettsyror som kan användas som energi, men fibrerna agerar också sopkvast och drar med sig fetter och proteiner från maten man äter ner och minskar den upptagna energin från den, så det går i stort sett på ett ut.

Enligt Livsmedelsverkets märkningsbestämmelser antas kostfibrer inte ge någon energi.

aliquis
2004-05-09, 15:34
Vad i en läkerolask är det som ger energin? maltitolsirap och xylitolen?

King Grub
2004-05-09, 16:13
Originally posted by aliquis
Vad i en läkerolask är det som ger energin? maltitolsirap och xylitolen?

Sockeralkoholerna, ja.

Max
2004-05-09, 17:36
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Var det inte det jag skrev ...menade det i alla fall.
--------------------------------------------------------------------------------

Det var det... men det verkade inte gå hem hos vissa.

Ledsen för det där Sverker, trots att det bara var några rader lyckades jag inte snappa upp det, nu är det dock på plats i hjärnkontoret tack vare repetition av Grub
Tack för att ni klara upp det för mig. :)

-GP-
2004-05-12, 20:55
Potatis har högt II då den är nykokad. Men hur är det med II då den har kylts ner? GI blir lågt, även II?!

King Grub
2004-05-12, 20:55
Originally posted by -GP-
Potatis har högt II då den är nykokad. Men hur är det med II då den har kylts ner? GI blir lågt, även II?!

Det sjunker, i och med att magsäckstömningen saktas ned. Jag har inga exakta siffror.

Krabban
2004-05-14, 15:35
Originally posted by Yankeee

Jäkla intressant fråga. Men borde väl vara över natten så allt hinner tränga in. Hoppas nån har svar.