handdator

Visa fullständig version : Träna upp armar, bröst, mage


XarsioN
2004-05-08, 20:40
Hej..
Jag skulle vilja trräna upp armarna, bröst och mage såhär inför sommaren.

Jag är 16 år, 188 cm lång och väger 72 KG.
Altså är jag inte tjock och inte trådsmal, något mitt i mellan.Inga stora mängder fett på armar, bröst och mage,
Dock har jag "kärlekshandtag", och som jag förstått dedt måste man få fäck fettet innan man kan börja bygga upp, korrekt?

Jag har ganska lätt för att gå ner i vikt, så det borde inte vara några större problem.

FRÅGOR:
1. Vad finns deet för övningar hemma som jag kan bränna bort kärlekshandtagen?
2. Vad finns dedt för övningar hemma som jag kan bygga upp armarna lite, magen, brösten, altså vill jag bli muskligare där.

Kan ni ge mig några bra tips eller schema, och ungefär under hur lång tids-period.

MVH
PS. Jag tror inte jag har pengar till ett gym, det enda jag har hemma är lite ammatör-redskap typ som :
Cykel," roddmaskin", dedn där mag-rullaren från tv-shop, trappmaskin...

PS. vet ej om jag skrev det, men jag är verkligen inte tjock, platt mage, dock inga rutor, enda stället där jag har för mycket fett är på höfterna...det vill jag ha bort.

Allan
2004-05-08, 20:54
Okey, inga elaka kommentarer om discoträning eller liknande nu. Och till dig - du ger oss inte speciellt mycket tid för att genomföra något som borde få ta ett år eller mer. Du skulle inte kunna prioritera? Välj en grej som du verkligen vill. Och jag skulle rekommendera att du väljer "magrutor" och "kärlekshandtag"

allan

Jorgen
2004-05-08, 21:05
Läs framförallt på i kost & näringsdelen av forumet. Det är bra kost och motion som plockar bort fettet. Och punktförbränning funkar inte så 1000-tals situps kommer inte att hjälpa dig. Men med 72 kg på 188 cm så kan där inte vara så vidare mycket fett.

//Jörgen

Fors
2004-05-08, 21:33
dessvärre kan, och ofta är fallet just så, att otränade killars kroppsmassor utgörs av procentmässigt ganska mycket fett. För en kille på 70 kilo är det nog snarare regel än undantag att en 15 av dem är fett.

XarsioN
2004-05-08, 21:46
jag är ganska otränad, senast jag tränade var ett år sedan.

Och om något ska prioriteras först så är det verkligen höfterna...och magmusklerna.

Okej, så det finns inte så mycket som ger något under så kort tid?
Magen är det inte speciellt mycket fett på, dock höfterna såfall måste jag gå ner i vikt, men jag vet ej hur jag ska gå ner i vikt förutom att jag ska äta bättre, vad ska jag göra ut o springa varrannan dag eller?

Tycker ni jag ska satsa på att först bränna bort lite fett för att sedan försöka bygga muskler??

Sparrisen
2004-05-08, 21:49
Originally posted by XarsioN
jag är ganska otränad, senast jag tränade var ett år sedan.

Och om något ska prioriteras först så är det verkligen höfterna...och magmusklerna.

Okej, så det finns inte så mycket som ger något under så kort tid?
Magen är det inte speciellt mycket fett på, dock höfterna såfall måste jag gå ner i vikt, men jag vet ej hur jag ska gå ner i vikt förutom att jag ska äta bättre, vad ska jag göra ut o springa varrannan dag eller?

Tycker ni jag ska satsa på att först bränna bort lite fett för att sedan försöka bygga muskler??

Du kan inte bygga några muskler på så kort tid. Det du kan ägna dig åt är att ta bort lite fettmassa helt enkelt. Se till att äta regelbundet och nyttigt (dvs mat med lågt GI etc) samt rör på dig så mycket du kan.

aliquis
2004-05-08, 21:50
Bränna bort kärlekshandtagen/höfter/få fram magrutor: Bränn bort fett, använd cykeln, roddmaskinen och trappmaskinen, se över kosten.

Bygga armar&bröst: Skaffa ett par hantlar med upp till 30kg vikter eller något.

Tidsåtgång: mage? ett par månader, bröst&armar? år.

Du behöver inte förbränna fettet först för att kunna bygga. Men se över kosten, öva upp flåset och bränn bort lite på magen, skaffa sedan ett träningskort i höst och ät :)

XarsioN
2004-05-08, 22:01
Originally posted by aliquis
Bränna bort kärlekshandtagen/höfter/få fram magrutor: Bränn bort fett, använd cykeln, roddmaskinen och trappmaskinen, se över kosten.

Bygga armar&bröst: Skaffa ett par hantlar med upp till 30kg vikter eller något.

Tidsåtgång: mage? ett par månader, bröst&armar? år.

Du behöver inte förbränna fettet först för att kunna bygga. Men se över kosten, öva upp flåset och bränn bort lite på magen, skaffa sedan ett träningskort i höst och ät :)

Tack för svaret.
Detta handlar om daglig träning va? kanske lite upp till mig men finns det någon risk för att bli övertränad eller liknande :$
Juste hantlar har jag också...

Jag dricker mycket cola m.m. och deet är väll bara glömma nu.. :rolleyes:

Assazel
2004-05-08, 23:55
Originally posted by XarsioN


Jag dricker mycket cola m.m. och deet är väll bara glömma nu.. :rolleyes:

Grub mfl dricker ju diskmedel (=Pepsi Max) istället så det kan ju du också börja med... . :D

Fors
2004-05-09, 00:38
det finns väl ingen anledning att dricka sötad läsk när det finns pepsi max :)

fun light-saften är också ett finfint alternativ till colan.

angående träningen:
som tidigare nämnt borde du se över kosten lite grann och lägga in en hyfsad mängd konditionsträning (3-4 ggr i veckan, där du börjar lugnt så att kroppen hinner vänja sig). Har du såpass platt mage som du säger är det bara en tidsfråga innan du har synliga rutor.
Glassa sedan runt med dessa över sommaren och börja bygg muskler på allvar till hösten.

och det viktigaste: lämna aldrig kolozzeum, här finns allting du behöver :)

Zakath
2004-05-09, 09:37
Du har precis samma mått som jag hade när jag började träna :cheers: En stabil grund! Nu gäller det bara att försöka läsa på, sen är det träna som gäller!

Du kan ju alltid leta upp mina bilder i medlemsbilder så får du se vad som kan hända med din kropp på 6-7 månader. Eller bättre!

Håller tummarna för dig :thumbup:

XarsioN
2004-05-09, 11:07
Du kan ju alltid leta upp mina bilder i medlemsbilder så får du se vad som kan hända med din kropp på 6-7 månader. Eller bättre!

Det där såg bra ut, hur gammal är du?

[qoute]det finns väl ingen anledning att dricka sötad läsk när det finns pepsi max

fun light-saften är också ett finfint alternativ till colan.

angående träningen:
som tidigare nämnt borde du se över kosten lite grann och lägga in en hyfsad mängd konditionsträning (3-4 ggr i veckan, där du börjar lugnt så att kroppen hinner vänja sig). Har du såpass platt mage som du säger är det bara en tidsfråga innan du har synliga rutor.
Glassa sedan runt med dessa över sommaren och börja bygg muskler på allvar till hösten.

och det viktigaste: lämna aldrig kolozzeum, här finns allting du behöver[/quote]
Sköönt att man kan dricka något gått...:hbang: Får sluta upp med pizzorna, godiset på rasterna m.m. ;)

Okej, så jag kan dra ut o springa tex 4 grr i veckan för att gå ner lite i vikt först (äta brra samtidigt såklart) jag hade först tänkt att försöka få bort lite från höfterna, kanske tappa 4-5 kg för att sedan försöka köra de övningarna med redskapen jag har(för att då bygga upp lite kropp).
Min kropp är ganska stor och bred, grejjen är att jag fortfarande har "barn-kropp", altså inte ens tränad..smala armar o så..

Kan försöka ta en bild någon gång nästa vecka, så jobbigt och förklara eftersom ni inte vet riktigt hur jag ser ut...såfall tidigast fredag.

smalisen
2004-05-09, 13:45
Vad fan är kärlekshandtag?

King Grub
2004-05-09, 13:53
Originally posted by smalisen
Vad fan är kärlekshandtag?

Fläsket på sidorna av din mage som din käresta brukar greppa tag i. http://www.81x.com/Authors/dragonfire88/naughtymoose2.gif

kharon
2004-05-09, 13:59
Originally posted by Allan
Okey, inga elaka kommentarer om discoträning eller liknande nu. Och till dig - du ger oss inte speciellt mycket tid för att genomföra något som borde få ta ett år eller mer. Du skulle inte kunna prioritera? Välj en grej som du verkligen vill. Och jag skulle rekommendera att du väljer "magrutor" och "kärlekshandtag"

allan

Men... det är ju öppet mål!!!! ;)



XarsioN:
Till sommarn hinner du nog inte åstadkomma så mycket annat än att fila bort fläsket. Men tills nästa sommar hinner du med både ett och annat. Jag tycker du ska börja styrketräna enligt något program du hittar i "best of" och se till att lära dig äta rätt. Allt finns att lära sig här på kolozzeum, om du läser igenom gamla trådar.

Jimmy_Ljungby
2004-05-09, 14:03
Originally posted by XarsioN

Min kropp är ganska stor och bred, grejjen är att jag fortfarande har "barn-kropp", altså inte ens tränad..smala armar o så..


:confused: :notme:

Zakath
2004-05-09, 14:42
Originally posted by XarsioN


Det där såg bra ut, hur gammal är du?



16år, precis som dig ;) Så det går!

aliquis
2004-05-09, 14:45
zakath: illa vad mycket du har fixat till på så kort tid, man blir ju avundsjuk o grejer.

Zakath
2004-05-09, 14:48
Originally posted by aliquis
zakath: illa vad mycket du har fixat till på så kort tid, man blir ju avundsjuk o grejer.



Jag vill ju inte att folk ska bli avundsjuka :( Om något, så vill jag att folk ska kämpa mer och bli motiverade! Men det finns ju bra mycket större och snyggare folk än mig...

Men jag tar det som en komplimang, tack :love:

aliquis
2004-05-09, 15:26
Men jag har ju tränat i 2 år och är ändå mindre än medelsvensson som är 10år yngre typ ;D

Zakath
2004-05-09, 15:38
Originally posted by aliquis
Men jag har ju tränat i 2 år och är ändå mindre än medelsvensson som är 10år yngre typ ;D


Ja, jag vet inte vad du ska göra.. :( Men nåt fel måste det ju ha blivit då, ätit för lite är väl vanligast? Om du inte växer betyder det att du får i dig för lite energi, alltså du måste äta mer ;) Jag får kolla i din journal sen!

Yankeee
2004-05-09, 15:39
Originally posted by aliquis
Men jag har ju tränat i 2 år och är ändå mindre än medelsvensson som är 10år yngre typ ;D

Fördommar kanske, men veganer är väl inte direkt kända för att vara stora och starka? :)

manlix
2004-05-09, 16:00
Att sluta äta godis och dricka läsk är nog inga problem för dig. Äter du bra så försvinner suget efter sånt. Fast det kan ju vara gott ibland ändå ;) Åk hem och släng i dig en tallrik havregrynsgröt istället nästa gång du blir sugen på en pizza eller hamburgare. :D

smalisen
2004-05-09, 16:05
Originally posted by King Grub


Fläsket på sidorna av din mage som din käresta brukar greppa tag i. http://www.81x.com/Authors/dragonfire88/naughtymoose2.gif

Fläsk på sidorna? Menar du obliquus externus?

Tricklev
2004-05-09, 16:20
Originally posted by smalisen


Fläsk på sidorna? Menar du obliquus externus?

Komplicerat namn på fett ;)

Jorgen
2004-05-09, 16:58
Originally posted by smalisen
Fläsk på sidorna? Menar du obliquus externus?
Nej, inte dom externa obliquerna. Det är en muskel. Fettet som sitter på sidan av midjan.

//Jörgen

Karl_alfred
2004-05-09, 17:31
Originally posted by smalisen
Vad fan är kärlekshandtag?
Sånt fett på sidorna av magen som grubb har full av.

Allan
2004-05-09, 17:35
Originally posted by Yankeee


Fördommar kanske, men veganer är väl inte direkt kända för att vara stora och starka? :)

Yep, fördom baserat på kunskap för trettio år sen. Idag skulle jag vilja säga att veganer/vegetarianer som styrketränar har avsevärt bättre koll på kost och näring än den vanlige animalieätaren. De blir stora och starka idag - men de är definitivt i minoritet bland de styrketräningsfrälsta!


allan

King Grub
2004-05-09, 17:37
Originally posted by Karl_alfred

Sånt fett på sidorna av magen som grubb har full av.

Tala för dig själv:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=23416

:booty: :D

Karl_alfred
2004-05-09, 17:39
Originally posted by King Grub


Tala för dig själv

:D

Yankeee
2004-05-09, 17:41
Originally posted by Allan


Yep, fördom baserat på kunskap för trettio år sen. Idag skulle jag vilja säga att veganer/vegetarianer som styrketränar har avsevärt bättre koll på kost och näring än den vanlige animalieätaren. De blir stora och starka idag - men de är definitivt i minoritet bland de styrketräningsfrälsta!


allan

Det stämmer säkert. Veganer/vegetarianer brukar ju ha stenkoll på vad man får och inte får äta. Det är ju bara det är de flesta man ser är pinnsmala.

XarsioN
2004-05-13, 19:14
Tack för mycket bra svar..

Zakath: Jesus, bra jobbat...