handdator

Visa fullständig version : 7 km cykelpendling


spoon
2018-08-01, 10:08
Ger det någon träningseffekt?

Funderar på om jag ska börja cykelpendla till jobbet i höst. Vägen är en backig skogsväg så det är tyngre än asfalt i varje fall. Gissar att jag hamnar runt 150 i snittpuls och det brukar ta 15+- minuter att cykla.

Det är 6-7 km en väg så det blir ju 14 mil på en av mina 10 dagars arbetscykler.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Kurash
2018-08-01, 10:16
Allt ger ju nån slags effekt. 150 i snitt är ganska högt för en så kort sträcka, så det innebär väl att du tar i lite. Om du inte har maxpuls på 220?
Jag har exakt 5km, bara asfalt. Har en riktigt tung pendlarcykel, så det tar 15-20 minuter. Märker ingen direkt träningseffekt, snarare återhämtning. Känner mig piggare i benen när jag cykelpendlar än när jag inte gör det. Springer sträckan ibland också, då ger det lite mer såklart.
Men har man 6-7km till jobbet finns det ju ingen anledning att INTE cykla.

Starke75an
2018-08-01, 10:20
Absolut. Cyklade dagligen till gymnasiet trots att jag hade busskort. Det kom sedan väl till nytta när jag ryckte in i lumpen.

Cyklar fortfarande, dock ej regelbundet.

hugok
2018-08-01, 10:23
Det ger för hälsan om inte annat.

Sheikah
2018-08-01, 10:26
"Träningseffekten" beror dels på din tidigare konditionsträning och hur pass intensiv denna varit. Men, kort sagt, så kommer distansträning där du ligger kring 140-150 i puls, vara främjande för din kondition. Ju mer desto bättre på motionärsnivå. Om du inte tränar någon intensivare konditionsträning, kommer träningseffekten tillslut avta i princip helt.

Lite läsning (powerpoint) från den eminenta Filip Larsen som förklarar det.
http://www.svenskidrott.se/globalassets/svenskidrott/dokument/undersidor/elitidrott/dokumentation/uthallighetsidrott-i-varldsklass/filip-larsen-balans-mellan-lag--och-hogintensiv-tr.pdf?w=900&h=900

Edit* Ta en pulsklocka och tillse vilken puls du har. Att snitta 150 i puls på cykel kräver en del ansträngning. Om du inte är helt otränad konditionsmässigt, så snittar du sannolikt lägre än 150 i puls.

Jocke67
2018-08-01, 11:15
Klart att ca 30 - 40 minuter konditionsträning per arbetsdag ger effekt!
Om du inte gör någon annan konditionsträning så kommer det ge en dramatisk förbättring av konditionen!

pepplez
2018-08-01, 11:54
"Träningseffekten" beror dels på din tidigare konditionsträning och hur pass intensiv denna varit. Men, kort sagt, så kommer distansträning där du ligger kring 140-150 i puls, vara främjande för din kondition. Ju mer desto bättre på motionärsnivå. Om du inte tränar någon intensivare konditionsträning, kommer träningseffekten tillslut avta i princip helt.

Lite läsning (powerpoint) från den eminenta Filip Larsen som förklarar det.
http://www.svenskidrott.se/globalassets/svenskidrott/dokument/undersidor/elitidrott/dokumentation/uthallighetsidrott-i-varldsklass/filip-larsen-balans-mellan-lag--och-hogintensiv-tr.pdf?w=900&h=900

Edit* Ta en pulsklocka och tillse vilken puls du har. Att snitta 150 i puls på cykel kräver en del ansträngning. Om du inte är helt otränad konditionsmässigt, så snittar du sannolikt lägre än 150 i puls.

Bra sammanfattad information men för helvete vilken ful presentation. Kan någon ge honom en kurs i estetik tack.

Ladugårdsdörr
2018-08-01, 12:00
Jag har två kilometer enkel väg, nedförsbacke på morgonen och föga förvånande uppför hemåt. Dammar på för fullt i backen med blodsmak på toppen och märker en rejält förbättrad kondition jämfört med om jag bara skulle gympa och åka bil.

Jocke67
2018-08-01, 12:20
Lite läsning (powerpoint) från den eminenta Filip Larsen som förklarar det.
http://www.svenskidrott.se/globalassets/svenskidrott/dokument/undersidor/elitidrott/dokumentation/uthallighetsidrott-i-varldsklass/filip-larsen-balans-mellan-lag--och-hogintensiv-tr.pdf?w=900&h=900


Jag tror att den där presentationen har några år på nacken? Hårda 4-minuters intervaller (typ) i kombination med distansträning var väldigt populärt i många år, men de senaste åren så har många elitidrottare, med stöd av ny forskning, börjat gå mot ännu kortare intervaller i den högintensiva delen av träningen. Typ 1 - 2 minuter (fortfarande med lång vila mellan intervallerna) och på en ännu högre intensitet har visat sig vara ännu effektivare för att höja VO2max.

Men nu går vi ifrån ursprungsfrågan en hel del. All pulshöjande aktivitet förbättrar konditionen och om du t.ex. tidigare bara styrketränat (vilket iofs också ger en viss pulsökning och därmed förbättrad kondition) så kommer cykelpendling 2 x 7 km per dag ge en stor effekt oavsett hur hårt du cyklar. Och tar du dessutom i ordentligt (t.ex. spurtar i några backar) så ger det ännu mer.

Bärsärk
2018-08-01, 13:56
Som sagt, gör det för hälsans skull om inte annat

PerLedin
2018-08-01, 17:58
Jag tror att den där presentationen har några år på nacken? Hårda 4-minuters intervaller (typ) i kombination med distansträning var väldigt populärt i många år, men de senaste åren så har många elitidrottare, med stöd av ny forskning, börjat gå mot ännu kortare intervaller i den högintensiva delen av träningen. Typ 1 - 2 minuter (fortfarande med lång vila mellan intervallerna) och på en ännu högre intensitet har visat sig vara ännu effektivare för att höja VO2max.

Men nu går vi ifrån ursprungsfrågan en hel del. All pulshöjande aktivitet förbättrar konditionen och om du t.ex. tidigare bara styrketränat (vilket iofs också ger en viss pulsökning och därmed förbättrad kondition) så kommer cykelpendling 2 x 7 km per dag ge en stor effekt oavsett hur hårt du cyklar. Och tar du dessutom i ordentligt (t.ex. spurtar i några backar) så ger det ännu mer.



Länk på det om 1-2 minuters intervaller vore uppskattat! :)

spoon
2018-08-01, 18:51
"Träningseffekten" beror dels på din tidigare konditionsträning och hur pass intensiv denna varit. Men, kort sagt, så kommer distansträning där du ligger kring 140-150 i puls, vara främjande för din kondition. Ju mer desto bättre på motionärsnivå. Om du inte tränar någon intensivare konditionsträning, kommer träningseffekten tillslut avta i princip helt.

Lite läsning (powerpoint) från den eminenta Filip Larsen som förklarar det.
http://www.svenskidrott.se/globalassets/svenskidrott/dokument/undersidor/elitidrott/dokumentation/uthallighetsidrott-i-varldsklass/filip-larsen-balans-mellan-lag--och-hogintensiv-tr.pdf?w=900&h=900

Edit* Ta en pulsklocka och tillse vilken puls du har. Att snitta 150 i puls på cykel kräver en del ansträngning. Om du inte är helt otränad konditionsmässigt, så snittar du sannolikt lägre än 150 i puls.Kollade upp vad jag hade för puls förra året och det låg runt 140 i snitt på den vägen. Mätte med pulsklocka på handleden och jag tycker att den visar lite lägre puls än vad jag upplever. Brukar ligga på 160-165 i snitt när jag springer med den klockan. På vanlig asfasltsväg så låg pulsen på 110-120.

Just nu så springer jag 2-3 pass i veckan. Att dryga ut det med cykling med puls runt 140 kanske kan hjälpa med att bygga aerob kapacitet?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Sheikah
2018-08-01, 20:43
Jag tror att den där presentationen har några år på nacken? Hårda 4-minuters intervaller (typ) i kombination med distansträning var väldigt populärt i många år, men de senaste åren så har många elitidrottare, med stöd av ny forskning, börjat gå mot ännu kortare intervaller i den högintensiva delen av träningen. Typ 1 - 2 minuter (fortfarande med lång vila mellan intervallerna) och på en ännu högre intensitet har visat sig vara ännu effektivare för att höja VO2max.

Men nu går vi ifrån ursprungsfrågan en hel del. All pulshöjande aktivitet förbättrar konditionen och om du t.ex. tidigare bara styrketränat (vilket iofs också ger en viss pulsökning och därmed förbättrad kondition) så kommer cykelpendling 2 x 7 km per dag ge en stor effekt oavsett hur hårt du cyklar. Och tar du dessutom i ordentligt (t.ex. spurtar i några backar) så ger det ännu mer.

Jag ser gärna lite underlag på det du skriver som är fetstilt. Jag har följt de främsta inom konditonsforskning (Seiler, Hutchinson, Burke etc.) de senaste åren och har aldrig stött på att 1-2 min skulle vara effektivare än längre v02-max intervaller. Variation, absolut, men vill se stöd för att 1-2 min är bättre än 4-5 min. Det är jag väldigt skeptisk till. Skicka gärna stöd för ditt påstående, hade varit intressant.



Kollade upp vad jag hade för puls förra året och det låg runt 140 i snitt på den vägen. Mätte med pulsklocka på handleden och jag tycker att den visar lite lägre puls än vad jag upplever. Brukar ligga på 160-165 i snitt när jag springer med den klockan. På vanlig asfasltsväg så låg pulsen på 110-120.

Just nu så springer jag 2-3 pass i veckan. Att dryga ut det med cykling med puls runt 140 kanske kan hjälpa med att bygga aerob kapacitet?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Som sagt, mer träning kring 140-150 i puls kommer ge bättre resultat. Much is more på motionärsnivå. I synnerhet om 1-2 av de löppass du springer är tröskelpass eller v02-max intervaller. Då kommer cykelpendlingen vara en lågintensiv finfin återhämrningsträning som samlar volym sett över veckan.

svenbanan
2018-08-01, 20:53
Nu har jag ingen länk. Men jag tycker mig känna igen det Jocke skriver om. Googla på Veronique Billat så dyker det kanske upp några vettiga artiklar. Jag har inte ork just nu. Men det var i alla fall hon som kom med en massa nya intervallprotokoll för syreupptagsträning för ett tiotal år sedan.

Jag tror också det snarare handlar om att de lite kortare varianterna är effektivare för att förbättra vVO2max snarare än just VO2max. En hårfin skillnad kanske... Dock plockar jag detta rätt ur min teflonhjärna, så jag kan ju mycket väl ha helt fel.

svenbanan
2018-08-01, 20:59
Googlade lite ändå och hittade detta som väl förklarar vad hela ståhejet om Billat handlade om, och det var kanske VO2max som förbättrades markant ändå:

http://running.competitor.com/2015/11/training/workout-of-the-week-billats-30-30_33782

Jocke67
2018-08-01, 21:22
Den här killen är väldigt duktig!
https://happyride.se/2017/01/23/gar-det-att-saga-vilka-intervaller-som-ar-bast/

De populära 4×4-intervallerna, även på senare tid kallat norska intervaller, som kom i ropet för tio år sedan verkade lovande när de introducerades men har i efterhand visats ge för lite tid på hög intensitet samtidigt som regimen har andra uppenbara nackdelar. Den populära tröskelträningen som intensitetsmässigt kvalar in strax under FTP enligt de äldre definitionerna har haft stort genomslag som modell för cyklister men brukar i forskningen få gestalta det sämre alternativet bland intervaller tillsammans med låg- eller medelintensiva korta pass. Det som seglat upp på senare år är en gammal beprövad metod som nu kallas för polariserad modell. Detta innebär att träningen byggs upp kring hög volym och lägre intensitet samt korta väldigt högintensiva intervaller.

svenbanan
2018-08-01, 22:49
Den här killen är väldigt duktig!
https://happyride.se/2017/01/23/gar-det-att-saga-vilka-intervaller-som-ar-bast/

De populära 4×4-intervallerna, även på senare tid kallat norska intervaller, som kom i ropet för tio år sedan verkade lovande när de introducerades men har i efterhand visats ge för lite tid på hög intensitet samtidigt som regimen har andra uppenbara nackdelar. Den populära tröskelträningen som intensitetsmässigt kvalar in strax under FTP enligt de äldre definitionerna har haft stort genomslag som modell för cyklister men brukar i forskningen få gestalta det sämre alternativet bland intervaller tillsammans med låg- eller medelintensiva korta pass. Det som seglat upp på senare år är en gammal beprövad metod som nu kallas för polariserad modell. Detta innebär att träningen byggs upp kring hög volym och lägre intensitet samt korta väldigt högintensiva intervaller.

Hurpass högintensiva menar han att dessa intervaller ska vara? Är det nåt liknande de där Billat 30/30 som man håller VO2max-tempo i eller menar han ännu snabbare?

Jocke67
2018-08-01, 23:09
Hurpass högintensiva menar han att dessa intervaller ska vara? Är det nåt liknande de där Billat 30/30 som man håller VO2max-tempo i eller menar han ännu snabbare?

Han nämnde 40/20 som ett exempel i artikeln (sa inte hur många dock). Men jag trog inte det är så jättenoga, bara man får upp intensiteten riktigt högt. Jag brukade (när jag tränade cykel lite halvseriöst) hitta på egna protokoll, tex 30/30 x 5. Sen vila 5 minuter och sen 30/30 x 5 igen. Kanske 4 eller 5 ggr. Jag fick upp pulsen högre på dessa jämfört med "vanliga" 4- eller 5-minuters intervaller. 1 minutets-spurter är också najs tycker jag. Jag brukade köra två minuters vila mellan (60/120). Eller 30/60 körde jag också en del.

svenbanan
2018-08-01, 23:24
Han nämnde 40/20 som ett exempel i artikeln (sa inte hur många dock). Men jag trog inte det är så jättenoga, bara man får upp intensiteten riktigt högt. Jag brukade (när jag tränade cykel lite halvseriöst) hitta på egna protokoll, tex 30/30 x 5. Sen vila 5 minuter och sen 30/30 x 5 igen. Kanske 4 eller 5 ggr. Jag fick upp pulsen högre på dessa jämfört med "vanliga" 4- eller 5-minuters intervaller. 1 minutets-spurter är också najs tycker jag. Jag brukade köra två minuters vila mellan (60/120). Eller 30/60 körde jag också en del.

Det låter som lite högre intensitet än de intervaller Billat rekomenderat. Det är då typ 20x30/30 i vVO2max. Detta tempo i löpning motsvarar ungefär maxtempo för 10min löpning i ett konstant tempo. Kanske når man sitt VO2max vid ett annat tempo i cykling, och kan hålla farten längre (eller kortare) tid?

Tror att dessa intervaller även går att göra ända upp mot 3min/3min, fast inte såpass långa som 4min/4min eftersom man då antingen blir tvungen att hålla ett tempo lägre än vVO2max (och missa poängen helt) eller trötta ut sig alldeles förjävligt ifall man vill få tillräckligt många minuter i detta höga tempo.

Jocke67
2018-08-01, 23:43
60/120 har jag för mig att jag körde ca 125% VO2-max Kanske sänkte lite på slutet för att orka ca 10 st. 30/60 går att köra ännu högre.

Jocke67
2018-08-01, 23:52
Tabata är ju en gammal goding också!
20/10 i 4 minuter, sen klart! :-)

Sheikah
2018-08-02, 19:07
Den här killen är väldigt duktig!
https://happyride.se/2017/01/23/gar-det-att-saga-vilka-intervaller-som-ar-bast/

De populära 4×4-intervallerna, även på senare tid kallat norska intervaller, som kom i ropet för tio år sedan verkade lovande när de introducerades men har i efterhand visats ge för lite tid på hög intensitet samtidigt som regimen har andra uppenbara nackdelar. Den populära tröskelträningen som intensitetsmässigt kvalar in strax under FTP enligt de äldre definitionerna har haft stort genomslag som modell för cyklister men brukar i forskningen få gestalta det sämre alternativet bland intervaller tillsammans med låg- eller medelintensiva korta pass. Det som seglat upp på senare år är en gammal beprövad metod som nu kallas för polariserad modell. Detta innebär att träningen byggs upp kring hög volym och lägre intensitet samt korta väldigt högintensiva intervaller.


Om det nu är så effektivt med kortare intervaller än det "beprövade", så är det märkligt att han varken ger referenser eller exempel från konditionseliten. Att hänvisa till Matssons artikel om nödvändig distansträning ger inget stöd för det han skriver. Kondtionseliten använder absolut kortare, nästan uteslutande anaeroba spurter, men detta är inte grundbulten i att bli bättre. Intervallerna är en del i ett välbalanserat polariserat upplägg med dessutom 1-2 pass som är kring 90% av maxpuls i intervaller om 4-10 min. Nästan oavsett konditionsidrott, tränar eliten likadant. Ingen använder mestadels väldigt korta intervaller.


http://www.sportsci.org/2009/ss.htm

Dessutom syftar inte polariserat till att intervallerna är väldigt korta och höginsteniva. Intervallerna är väldigt intensiva, men behöver absolut inte vara korta. Ett polariserat upplägg är en viss fördelning mellan volym och intensitet och ett intresse för fördelningen däremellan sett över en tidsperiod. Det handlar inte om intervallängden per se.

Jocke67
2018-08-02, 22:18
Det låter som lite högre intensitet än de intervaller Billat rekomenderat. Det är då typ 20x30/30 i vVO2max. Detta tempo i löpning motsvarar ungefär maxtempo för 10min löpning i ett konstant tempo. Kanske når man sitt VO2max vid ett annat tempo i cykling, och kan hålla farten längre (eller kortare) tid?


På cykel motsvarar VO2-max typiskt 5min-max. Men det varierar lite. Vid en 5 minuters-maxning utnyttjar man ju även den anaeroba reserven och själv hade jag en relativt hög anaerob kapacitet vilket gjorde att mitt 5min-max blev en lite för hög uppskattning av mitt VO2-max.

Jocke67
2018-08-02, 22:30
http://www.sportsci.org/2009/ss.htm

Detta är från 2009, vi får vänta några år tror jag för att få tillförlitlig info om hur dagens topp-elit tränar. Jag har inga fler källor just nu men baserat på det jag har läst och snappat upp så ser jag i alla fall inom cykling en trend mot att träna mer "super-HIT".

spoon
2018-08-10, 08:23
Nu har jag köpt mig en MTB. Testade att cykla en mil grusväg igår. Det är mest tungt i benen. Att få upp flåset tar en stund. Kom upp till en medelpuls på 134 men låg ganska länge runt 150.

Hur bör jag cykelträna för att komplettera löpträningen? Just nu springer jag 2-3 pass i veckan och då hamnar tempot runt 5:40-6:30 och medelpuls på kanske 160-170.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180810/ff0c90bcaa2cd214afdd398f7db5d33e.jpg

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Jocke67
2018-08-10, 08:39
Hur bör jag cykelträna för att komplettera löpträningen? Just nu springer jag 2-3 pass i veckan och då hamnar tempot runt 5:40-6:30 och medelpuls på kanske 160-170.


Vad vill du bli bra på? Springa fort? Elller vill du bara allmänt komma i bättre form?

Kurash
2018-08-10, 08:53
Prioriterar du löpning hade jag lagt det mesta av cyklingen i zon2. Du kan cykla väldigt mycket utan att det påverkar löpträningen negativt, så länge du inte trycker på som en galning. Så jag hade nog satsat på att bygga aerob bas med många timmar lågintensiv cykling.

Illustrerade mannen
2018-08-10, 09:06
För att hålla mig till ursprungsfunderingen... Jag har endast 5 km till jobbet. Cyklar varje dag, året runt, oavsett väder. Har bestämt mig för att inte se det som "träning" utan mer som rekreation och mental vila. Det tar bara 10-20 minuter (beroende på årstid, snömängd mm) varje väg, men det är oerhört skönt. Tränar ändå 8-12 gånger i veckan, utan cykelpendlingen.

spoon
2018-08-10, 09:17
Vad vill du bli bra på? Springa fort? Elller vill du bara allmänt komma i bättre form?Prioriterar löpningen. Hoppas på att kunna komma under 50 på milen till nästa höst.

Ger det träning att ligga i zon 2 som Kusash förespråkar? Det är ju väldigt lätt och troligtvis där jag hamnar om jag cykelpendlar.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk