handdator

Visa fullständig version : Smala latsdrag, vinkel på handled och smärta


Mumble
2018-07-31, 11:35
När jag kör latsdrag med small till normal fattning så får jag ont i mina handryggar eftersom att handen hamnar i en vinkel gentemot handleden. Detta gör då så att lederna i handen hoppar/smäller till och det gör ont, ungefär som att lederna fastnar/inte glider som dom ska. Kör jag latsdrag med bred fattning där händerna/handleder är raka så får jag ingen smärta.

Jag har hört talas om trigger finger som oftast drabbar tummen, men jag har som sagt mest problem med handryggen. Detta kan också hända om jag enbart lyfter något objekt där jag måste vrida handen för att kunna lyfta. Känner mig ofta lite varm och svullen på morgonen (går ej att se svullnad dock).

Vad kan det vara som skapar min smärta?

Scratch89
2018-08-01, 16:15
Du säger ju själv vad som skapar smärtan, eller? Du lyfter i ogynnsamma positioner/vinklar.

Prova lite olika vinklar och se vad som passar dig. När jag kör smala latsdrag kör jag ofta med ett sånt där V-handtag med tummarna mot mig (semipronerat grepp) för mina handleder bråkar vid både smalt pronerat och supinerat grepp.

Mumble
2018-08-01, 16:20
Jo men det kan ju inte vara normalt att det ska göra ont? Får även ont vid datorarbete och annat repetitivt arbete och tänkte att det kanske är något med lederna som gör att dom inte glider som dom ska? Det smäller/bränner till inne i handryggen.

Scratch89
2018-08-01, 16:58
Det kan också vara som så att du är så svag i vissa vinklar att du inte klarar av att vara stabil nog. Att sitta vid datorn är ju inte direkt något vi är gjorda för att göra och många sitter i lägen där musklerna jobbar suboptimalt.