handdator

Visa fullständig version : Kaloriunderskott en dag för att jämna ut veckans viktuppgång


MaxHeninge
2018-07-29, 10:21
Har legat på ett litet för stort kaloriöverskott i veckan, är inte nöjd med resultatet på vågen.

Kan jag i alla fall jämna ut det lite genom att lägga mig på ett 200-300 kaloriunderskott idag under min vilodag? Dvs cirka 500-700 kcal mindre en övriga dagar i veckan.

FknGainzBro
2018-07-29, 10:48
Har legat på ett litet för stort kaloriöverskott i veckan, är inte nöjd med resultatet på vågen.

Kan jag i alla fall jämna ut det lite genom att lägga mig på ett 200-300 kaloriunderskott idag under min vilodag? Dvs cirka 500-700 kcal mindre en övriga dagar i veckan.Ja, det kallas calorie cycling

Skickat från min G8141 via Tapatalk

MaxHeninge
2018-07-29, 11:01
Ja, det kallas calorie cycling

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Tack för svar :)

Maximal
2018-07-29, 16:11
Ja, det kallas calorie cycling

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Är du säker på att en dags underskott motsvarar en minskning av kroppsfett som några dagars överskott motsvarar i fettökning?

FknGainzBro
2018-07-29, 16:18
Är du säker på att en dags underskott motsvarar en minskning av kroppsfett som några dagars överskott motsvarar i fettökning?Så länge totala vecko-kalorier är desamma så kommer det jämna ut sig ja. Dock kommer han inte tappa kroppsfett av det så länge hans vecko-kalorier är i ett överskott

Skickat från min G8141 via Tapatalk

exevision
2018-07-29, 16:50
Jag skulle tro att det beror på hur mycket rent socker överätningen bestod av.

FknGainzBro
2018-07-29, 16:52
Jag skulle tro att det beror på hur mycket rent socker överätningen bestod av.Nej.

Skickat från min G8141 via Tapatalk

exevision
2018-07-29, 17:22
Nej.

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Om en stor del bestod av rent socker så borde det väll bli mer visceral fettinlagring? Detta borde behöva ett större underskott av kalorier än vad som annars behövts för att bli av med fettet.

FknGainzBro
2018-07-29, 17:31
Om en stor del bestod av rent socker så borde det väll bli mer visceral fettinlagring? Detta borde behöva ett större underskott av kalorier än vad som annars behövts för att bli av med fettet.Nej. Socker orsakar inte mer fettlagring

Skickat från min G8141 via Tapatalk

exevision
2018-07-29, 17:51
Nej. Socker orsakar inte mer fettlagring

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Så om man har en lever som redan är fylld med glukos, och fortsätter äta fruktos så bildas inte mer fett?

http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/lite-info-om-fruktos-247370

Isseman
2018-07-29, 19:10
Jag har väldigt svårt att tänka mig att 6 dagars överätning följt av en superdeffdag där veckototalen landar på minus gör att du minskar totalt i kroppsfett under en 7dagarsperiod.

Maximal
2018-07-29, 19:22
Jag har väldigt svårt att tänka mig att 6 dagars överätning följt av en superdeffdag där veckototalen landar på minus gör att du minskar totalt i kroppsfett under en 7dagarsperiod.

Det borde ju innebära att jag kan bulka på 500 kcal överskott en vecka, fasta en hel dag och sen återgå till överskottet och repetera utan fettuppgång. Precis som att enstaka dagar med större överskott inte leder till större mängd fettinlagring, leder ju inte enstaka dagar på underskott till större fettförbränning?

FknGainzBro
2018-07-29, 19:22
Jag har väldigt svårt att tänka mig att 6 dagars överätning följt av en superdeffdag där veckototalen landar på minus gör att du minskar totalt i kroppsfett under en 7dagarsperiod.Om veckototalen är minus så kommer man tappa vikt. För att veckototalen ska bli minus är det dock svårt ha 6 massiva överätardagar [emoji23]

Skickat från min G8141 via Tapatalk

FknGainzBro
2018-07-29, 19:25
Så om man har en lever som redan är fylld med glukos, och fortsätter äta fruktos så bildas inte mer fett?

http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/lite-info-om-fruktos-247370Om kalorier är kontrollerade så kommer inga näringsämnen göra en fetare än andra. Jag hittade inget i din länk som skulle motbevisa det, posta gärna om jag missade något

Skickat från min G8141 via Tapatalk

exevision
2018-07-29, 19:47
Om kalorier är kontrollerade så kommer inga näringsämnen göra en fetare än andra. Jag hittade inget i din länk som skulle motbevisa det, posta gärna om jag missade något

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Man kan säga att fruktos kommer in längre ner i kedjan av glukosnedbrytning och glykogenuppbyggnad och hoppar därför över några processer som i vanliga fall reglerar uppbyggnad och nedbrytning av glukos. Energin från fruktos kommer därför in i systemet relativt oreglerat, varför det i jämförelse med glukos har flera gånger lättare att bilda fett från kolhydrat [2, 3, 5-7]…..

Problemen uppstår när mängden fruktos är stor och speciellt i samband med ett energiöverskott. Eftersom fruktos inte bromsar fettnedbrytningen och snarare stimulerar fettbildningen i levern så medför detta höga blodfetter och insulinresistens (främst i lever och fettväv). Detta har tydligt demonstrerats i djurförsök men också i humanstudier där intaget av fruktos har varit stort, ca 200-250g/dygn eller >20%E, tillsammans med ett energiöverskott [2, 3, 5, 12].


Så, stor mängd rent socker/fruktos borde, vid kaloriöverskott flera dagar i rad, leda till ökad mängd visceral fettinlagring.

Isseman
2018-07-29, 20:25
Det borde ju innebära att jag kan bulka på 500 kcal överskott en vecka, fasta en hel dag och sen återgå till överskottet och repetera utan fettuppgång. Precis som att enstaka dagar med större överskott inte leder till större mängd fettinlagring, leder ju inte enstaka dagar på underskott till större fettförbränning?

Nej precis det jag skrev också ;)

Om veckototalen är minus så kommer man tappa vikt. För att veckototalen ska bli minus är det dock svårt ha 6 massiva överätardagar [emoji23]

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Jo det är klart, men huruvida det är fett eller inte beror nog på. Hur många dagar som är + respektive - och hur dina makronutrienter ser ut.

Varför skulle det vara svårt?! Säg att du bulkar en vanlig 200-300 + 6 dagar (1200-1800kcal) för att sedan köra ett långdistanspass med landsvägcykel eller trail-running etc följt av lite mat. Då är det inte så svårt.

King Grub
2018-07-29, 20:37
Man skall nog inte förutsätta att fettbalansen blir identisk oavsett hur man lägger upp kosten över vecka. Att fettinlagring och fettförbränning och vad all energi man äter används till oavsett hur och när man äter är nog svårt att lova.

Maximal
2018-07-29, 21:40
Nej precis det jag skrev också ;)

citerade fel person!

Visst att veckonbalansen är en bättre mätperiod än dagligen, men 500 kcal i överskott per dag i en vecka, för att sen fasta en hel dag för att "nollställa" allt känns lite orimligt? Då skulle ju det kunna vara ett opti sätt att bygga muskler utan att lägga på sig fettmassa.

Sagacity
2018-07-30, 10:28
Lästips "the poor musunderstood calorie". Bill lagakos eller liknande heter författaren. Kalorieåtgången kan i en helt strikt miljö skilja sig 500kcal från en dag till en annan. Alla kalorier är inte lika. Det sker helt olika processer baserat på vilka makronutrienter kroppen har att arbeta med. Du kommer bygga 0g muskler om du äter bara socker i 6 dagar och bara fett eller fastar den 7e dagen. Äter du bara protein i 6 dagar är det en hel annan historia.

Bossebäver
2018-07-30, 14:14
Du kommer bygga 0g muskler om du äter bara socker i 6 dagar och bara fett eller fastar den 7e dagen. Äter du bara protein i 6 dagar är det en hel annan historia.

Berättar karn också om att vatten är vått och att gräset är grönt?

Sagacity
2018-07-31, 17:52
Berättar karn också om att vatten är vått och att gräset är grönt?

Har du inte läst tråden?

chadd
2018-07-31, 21:04
Ingen har pratat om att äta 100% socker.

Sagacity
2018-08-01, 09:35
Jag skulle tro att det beror på hur mycket rent socker överätningen bestod av.

Nej.


Ingen har pratat om att äta 100% socker.

Om du läser diskussionen som börjar mellan exevision och FknGainzBro så handlar den om principen att endast kalorier räknas och inte vilken makronutrient de kommer ifrån.

chadd
2018-08-01, 16:54
Om du läser diskussionen som börjar mellan exevision och FknGainzBro så handlar den om principen att endast kalorier räknas och inte vilken makronutrient de kommer ifrån.

Kalorier av själva överätningen. Såklart är proteinbehovet avklarat.

Kalorier är kalorier.