handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång, vad gör jag för fel?


ENGLADBLÅHÄST
2018-07-28, 17:38
Hej allesammans!

Det är så att jag drygt under en månads tid försökt att gå ned i vikt, mitt mål är att nå 90kg från 100kg som jag ligger på idag, för att sedan kunna ligga på ett underhåll och bygga muskler.

Jag har tränat till och från sedan jag var 18 så har en viss fysik men det är bilringen som jag vill bli av med. Idag tränar jag sex gånger i veckan och det är pass som är på drygt 60-70 minuter och jag kör igenom varje muskelgrupp 2 gånger per vecka och på morgonen så kör jag även lite cardio (varje morgon) drygt 10 minuter innan jobbet.

Jag äter idag drygt 2400kcal per dag och dessa är P-256g K-169g F-63g, det inkluderar frukost (kvarg, havregryn, banan), lunch (vit pasta, nötfärs), middag (vitt ris, kyckling) och tre shaker. Whey på morgonen, whey efter gymmet och casein innan läggdags. Det höga proteinintaget är för att jag vill bevara den muskelmassa jag har och samtidigt kunna bygga muskler under viktnedgången, vita pastan och riset är för att jag föredrar det, speciellt innan efter gymmet för att ladda upp. Använder även kreatin (jag vet att detta kan leda till vattenvikt) PWO samt BCAA under träningen.

Första veckorna märkte jag en stor skillnad, både på vågen och med måttbandet. Men sen helt plötsligt så har jag lagt på mig samma vikt och mått runt midjan... Det tråkiga är att när jag väl är på gymmet så krigar jag som satan :devil:, fokuserar verkligen på varje rep och när det blir som det blev nu så känns det så jävla lönnlöst... *gah!*

Förutom att jag tränar sex dagar i veckan så har jag ett kontorsjobb, så det blir inte mycket rörelse alls.

Jag har kollat olika kaloriräknare:
TDEECalculator.net
Fitnesskolan.se
Bodybuilding.com

Men de alla säger ju olika... Jag vet att jag skulle kunna äta som vanligt en vecka för att dra en mer exakt slutsats, men är det att jag har ett för litet underskott? 2500-3000kcal är väl det en normal man ska ligga på, så antagligen behöver jag mindre energi?

Om någon orkade läsa allt det där så skulle jag uppskatta om någon som vet mer om detta än mig tog sig lite tid för att hjälpa mig på vägen. Det vore uppskattat!

FknGainzBro
2018-07-28, 17:40
Hej allesammans!

Det är så att jag drygt under en månads tid försökt att gå ned i vikt, mitt mål är att nå 90kg från 100kg som jag ligger på idag, för att sedan kunna ligga på ett underhåll och bygga muskler.

Jag har tränat till och från sedan jag var 18 så har en viss fysik men det är bilringen som jag vill bli av med. Idag tränar jag sex gånger i veckan och det är pass som är på drygt 60-70 minuter och jag kör igenom varje muskelgrupp 2 gånger per vecka och på morgonen så kör jag även lite cardio (varje morgon) drygt 10 minuter innan jobbet.

Jag äter idag drygt 2400kcal per dag och dessa är P-256g K-169g F-63g, det inkluderar frukost (kvarg, havregryn, banan), lunch (vit pasta, nötfärs), middag (vitt ris, kyckling) och tre shaker. Whey på morgonen, whey efter gymmet och casein innan läggdags. Det höga proteinintaget är för att jag vill bevara den muskelmassa jag har och samtidigt kunna bygga muskler under viktnedgången, vita pastan och riset är för att jag föredrar det, speciellt innan efter gymmet för att ladda upp. Använder även kreatin (jag vet att detta kan leda till vattenvikt) PWO samt BCAA under träningen.

Första veckorna märkte jag en stor skillnad, både på vågen och med måttbandet. Men sen helt plötsligt så har jag lagt på mig samma vikt och mått runt midjan... Det tråkiga är att när jag väl är på gymmet så krigar jag som satan [emoji317], fokuserar verkligen på varje rep och när det blir som det blev nu så känns det så jävla lönnlöst... *gah!*

Förutom att jag tränar sex dagar i veckan så har jag ett kontorsjobb, så det blir inte mycket rörelse alls.

Jag har kollat olika kaloriräknare:
TDEECalculator.net
Fitnesskolan.se
Bodybuilding.com

Men de alla säger ju olika... Jag vet att jag skulle kunna äta som vanligt en vecka för att dra en mer exakt slutsats, men är det att jag har ett för litet underskott? 2500-3000kcal är väl det en normal man ska ligga på, så antagligen behöver jag mindre energi?

Om någon orkade läsa allt det där så skulle jag uppskatta om någon som vet mer om detta än mig tog sig lite tid för att hjälpa mig på vägen. Det vore uppskattat!Kan du formulera lite mer kortfattat och exakt vad det är du vill ha hjälp med?

Skickat från min G8141 via Tapatalk

ENGLADBLÅHÄST
2018-07-28, 18:13
Kan du formulera lite mer kortfattat och exakt vad det är du vill ha hjälp med?

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Kort och gott, är det kosten som det är fel på eller är det mitt underskott som är för litet?

King Grub
2018-07-28, 18:23
Du äter för mycket, om du inte går ner i vikt trots att du vill. Det är inte kostens sammansättning som hindrar.

Kif
2018-07-28, 18:24
Det spelar väl ingen roll VAD du äter så länge du håller dina mål och inte går över kcal?
Antagligen äter du för mycket och/eller glömmer att räkna med vissa saker du stoppar i munnen.

King Grub
2018-07-28, 18:29
BCAA kan du för övrigt sluta med. Det försämrar muskeluppbyggnaden, minskar fettförbränningen och sänker ämnesomsättningen.

ENGLADBLÅHÄST
2018-07-28, 19:50
Du äter för mycket, om du inte går ner i vikt trots att du vill. Det är inte kostens sammansättning som hindrar.

Okej, får se över mitt intag. Så, sänka kolhydraterna med andra ord?

Hade inte en aning om att BCAA gör det med kroppen, har du någon länk så jag kan läsa lite, alltid kul att lära sig nya saker. :) Bättre att satsa på EAA eller bara skita i både och och fylla kvoten med riktigt protein från mat alternativt whey.

ENGLADBLÅHÄST
2018-07-28, 19:51
Det spelar väl ingen roll VAD du äter så länge du håller dina mål och inte går över kcal?
Antagligen äter du för mycket och/eller glömmer att räkna med vissa saker du stoppar i munnen.

Det är klart det spelar roll VAD man äter, jag kan ju inte fylla min kvot med öl och chips, eller hur?

Magnus N
2018-07-28, 19:59
Okej, får se över mitt intag. Så, sänka kolhydraterna med andra ord?

Hade inte en aning om att BCAA gör det med kroppen, har du någon länk så jag kan läsa lite, alltid kul att lära sig nya saker. :) Bättre att satsa på EAA eller bara skita i både och och fylla kvoten med riktigt protein från mat alternativt whey.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=236143

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

FknGainzBro
2018-07-28, 20:01
Det är klart det spelar roll VAD man äter, jag kan ju inte fylla min kvot med öl och chips, eller hur?Nja. Du behöver rätt mängd protein fett kolhydrater, fibrer, antioxidanter, vitaminer och mineraler. Om du mår åt helvete och kroppen inte fungerar som den ska så har du brist på något, annars inte.

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Don H
2018-07-28, 20:02
Det är klart det spelar roll VAD man äter, jag kan ju inte fylla min kvot med öl och chips, eller hur?

Så länge du håller koll på dina kalorier så är det inga problem att gå ner i vikt med öl och chips

FknGainzBro
2018-07-28, 20:03
Det är klart det spelar roll VAD man äter, jag kan ju inte fylla min kvot med öl och chips, eller hur?Och nej, för vikten är det bara kalorierna som räknas. Du kan leva på öl och tappa vikt men du kommer inte må bra av det [emoji23]

Skickat från min G8141 via Tapatalk

ENGLADBLÅHÄST
2018-07-28, 20:03
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=236143

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Tackar! :)

Magnus N
2018-07-28, 20:04
Så länge du håller koll på dina kalorier så är det inga problem att gå ner i vikt med öl och chips

Klart man går ner, men bra blir det inte

ENGLADBLÅHÄST
2018-07-28, 20:04
Så länge du håller koll på dina kalorier så är det inga problem att gå ner i vikt med öl och chips

Säkert jättebra med näring i. :smash:

ENGLADBLÅHÄST
2018-07-28, 20:05
Och nej, för vikten är det bara kalorierna som räknas. Du kan leva på öl och tappa vikt men du kommer inte må bra av det [emoji23]

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Exakt, blir väl att man tappar muskelmassa. *drool*

Captainwide
2018-07-28, 20:08
Säkert jättebra med näring i. :smash:

Dumförklara inte andra när de svarar på frågan du ställde. Vill du ha krav får du specificera dem.

ENGLADBLÅHÄST
2018-07-28, 20:11
Dumförklara inte andra när de svarar på frågan du ställde. Vill du ha krav får du specificera dem.

Dumförklara, vi vet väl alla att det inte är bra näring i chips och öl?.. Ställer heller inga krav, så du har nog tolkat allt väldigt fel.

Captainwide
2018-07-28, 20:24
1.
kan du formulera lite mer kortfattat och exakt vad det är du vill ha hjälp med?

Skickat från min g8141 via tapatalk

kort och gott, är det kosten som det är fel på eller är det mitt underskott som är för litet?

Du vill gå ner i vikt och att det märks på måttbandet (som du förklarar i ditt första inlägg).

2.
det är klart det spelar roll vad man äter, jag kan ju inte fylla min kvot med öl och chips, eller hur?

Här kommer dina mer specifika krav in, alltså optimering av din viktnedgång.

Kaukasuskokosnöt
2018-07-28, 20:24
Hur länge har du dietat/ätit enligt schemat? Säg att du ligger på 200 kcal underskott varje dag:

7000/200=35

Alltså ungefär 1 kg viktnedgång per månad

ENGLADBLÅHÄST
2018-07-28, 20:31
1.




Du vill gå ner i vikt och att det märks på måttbandet (som du förklarar i ditt första inlägg).

2.


Här kommer dina mer specifika krav in, alltså optimering av din viktnedgång.


Tänker inte ens lägga ner energi på troll som dig. Slå upp definitionen av krav.

Captainwide
2018-07-28, 20:40
Är inget troll.

Men för att svara på dina frågor, någorlunda. Är varken bäst eller kunnigast på ämnet.

Det är till största del kalorierna som styr din viktned/uppgång. Till detta följer givetvis en betydelse av vad för makro/mikronutrienter samt mineraler du får i dig och i vilken mängd. Detta har dock mindre betydelse, rent generellt, om du ENDAST vill se resultat ner eller upp på vågen. Däremot kommer dessa faktorer att spela roll när det kommer till energinivåer, välmående hunger osv osv.



"Kort och gott, är det kosten som det är fel på eller är det mitt underskott som är för litet?"

Kort och gott, underskottet är för litet för att du ska gå ner i vikt, troligen, baserat på den infon du ger. Du äter väl helt okej kost för prestanda men i för stora mängder. Det går fort till en början, ofta kan man ju tappa flera kilon redan den första veckan men det avtar ju längre i viktnedgången man kommer och får droppa mer och mer (alternativt öka nettot för utgående kalorier) allt eftersom för att fortsätta se resultat.

ENGLADBLÅHÄST
2018-07-28, 20:48
Hur länge har du dietat/ätit enligt schemat? Säg att du ligger på 200 kcal underskott varje dag:

7000/200=35

Alltså ungefär 1 kg viktnedgång per månad

Lite över en månad, 33 dagar för att vara exakt. Först så märke jag en stor skillnad, tre cm borta från midjan och två kg borta. Som helt magiskt är där igen. :laugh:

ENGLADBLÅHÄST
2018-07-28, 20:50
Är inget troll.

Men för att svara på dina frågor, någorlunda. Är varken bäst eller kunnigast på ämnet.

Det är till största del kalorierna som styr din viktned/uppgång. Till detta följer givetvis en betydelse av vad för makro/mikronutrienter samt mineraler du får i dig och i vilken mängd. Detta har dock mindre betydelse, rent generellt, om du ENDAST vill se resultat ner eller upp på vågen. Däremot kommer dessa faktorer att spela roll när det kommer till energinivåer, välmående hunger osv osv.



"Kort och gott, är det kosten som det är fel på eller är det mitt underskott som är för litet?"

Kort och gott, underskottet är för litet för att du ska gå ner i vikt, troligen, baserat på den infon du ger. Du äter väl helt okej kost för prestanda men i för stora mängder. Det går fort till en början, ofta kan man ju tappa flera kilon redan den första veckan men det avtar ju längre i viktnedgången man kommer och får droppa mer och mer (alternativt öka nettot för utgående kalorier) allt eftersom för att fortsätta se resultat.

Tack för dina svar. *flex*

ENGLADBLÅHÄST
2018-07-28, 21:10
Så jag ändrade runt lite och kom fram till detta.

Protein - 2.5g per kg, så 250g = 1000kcal. 50%
Kolhydrater - 150g = 600kcal. 30%
Fett - Drygt 45g = 405kcal. 20%

Vad tror ni om detta, verkar detta vettigt? Skulle ni ändra något?

En fråga till, sedan tror jag att jag fått med det mesta. Borde jag dela upp mina måltider mer under dagen till kanske 4-5 mål, eller hålla mig till 3 större mål? (Frukost, lunch, middag samt tre shaker under dagen)

Tack för all hjälp! Ha en fortsatt fin lördag! :D

FknGainzBro
2018-07-28, 21:17
Så länge du håller koll på dina kalorier så är det inga problem att gå ner i vikt med öl och chipsInte för vikten men för hälsan. Kroppen skulle gå sönder

Skickat från min G8141 via Tapatalk

FknGainzBro
2018-07-28, 21:21
Så jag ändrade runt lite och kom fram till detta.

Protein - 2.5g per kg, så 250g = 1000kcal. 50%
Kolhydrater - 150g = 600kcal. 30%
Fett - Drygt 45g = 405kcal. 20%

Vad tror ni om detta, verkar detta vettigt? Skulle ni ändra något?

En fråga till, sedan tror jag att jag fått med det mesta. Borde jag dela upp mina måltider mer under dagen till kanske 4-5 mål, eller hålla mig till 3 större mål? (Frukost, lunch, middag samt tre shaker under dagen)

Tack för all hjälp! Ha en fortsatt fin lördag! :DDela upp proteinet så mycket du kan om du inte har problem med det, det kommer tillåta mer muskelproteinsyntes jämfört med om du skulle äta allt på en gång. Förutom det så spelar det ingen roll över huvud taget hur många måltider du äter för fettförlust. Det med att "hålla förbränningen igång" är bara BS. Gör det som känns bra så du kan hålla dig till det

Skickat från min G8141 via Tapatalk