handdator

Visa fullständig version : Varmt till skogs


leo1
2018-07-26, 17:54
"Vi får inget fortsatt stöd från EU-länderna eftersom brandriskläget och pågående bränder finns nere i EU"

https://www.google.se/amp/s/nyheter24.se/amp/nyheter/inrikes/911710-skogsbranderna-i-sverige-eu-skickar-hem-brandflygen

Läskigt när vår hjälp börjar dras in. Vojne Vojne, Augusti brukar ju också vara varm!

Magnus N
2018-07-26, 18:01
"Vi får inget fortsatt stöd från EU-länderna eftersom brandriskläget och pågående bränder finns nere i EU"

https://www.google.se/amp/s/nyheter24.se/amp/nyheter/inrikes/911710-skogsbranderna-i-sverige-eu-skickar-hem-brandflygen

Läskigt när vår hjälp börjar dras in. Vojne Vojne, Augusti brukar ju också vara varm!

Vi får plan som ersätter de som lämnar så ingen anledning för panik av den anledningen

mrmister
2018-07-26, 18:24
Lugn nu, svetsarn fixar det här.

Magnus N
2018-07-26, 18:28
Sjukt vilka konsekvenser det blev i Grekland och så snabbt:

"Skogsbranden i Grekland är den dödligaste i Europa under 00-talet.

82 personer har hittills omkommit och flera saknas fortfarande – varav flera barn.

Nu riktas kritik mot regeringen som anklagas för bristande förberedelser. "

https://www.expressen.se/nyheter/branden-i-grekland-dodligaste-i-europa-/

leo1
2018-07-26, 18:29
Sjukt vilka konsekvenser det blev i Grekland och så snabbt:

"Skogsbranden i Grekland är den dödligaste i Europa under 00-talet.

82 personer har hittills omkommit och flera saknas fortfarande – varav flera barn.

Nu riktas kritik mot regeringen som anklagas för bristande förberedelser. "

https://www.expressen.se/nyheter/branden-i-grekland-dodligaste-i-europa-/

Kan tänka mej röken är förjävligt förrädisk.

Bob90
2018-07-26, 21:46
Kan tänka mej röken är förjävligt förrädisk.

Det är väl nästan alltid röken som dödar? Eller åtminstone omöjliggör flykten från elden, och därmed "orsakar" döden.

Kif
2018-07-26, 22:35
Sjukt vilka konsekvenser det blev i Grekland och så snabbt:

"Skogsbranden i Grekland är den dödligaste i Europa under 00-talet.

82 personer har hittills omkommit och flera saknas fortfarande – varav flera barn.

Nu riktas kritik mot regeringen som anklagas för bristande förberedelser. "

https://www.expressen.se/nyheter/branden-i-grekland-dodligaste-i-europa-/
Spännande med kritik mot regeringen. Känns exotiskt.

Känns illa att man inte kan tämja skogsbränder bättre än såhär.
Hörde att man bombat elden någonstans med jaktplan och att det skulle fungerat bra. Känns verkligen som en sista alternativ lösning.

Starke75an
2018-07-26, 23:02
Träffade en äldre herre för nån dag sen. Han sa att han varit med när de moteldade skogen vid skogsbrand. Man tände alltid där det lutade uppför, för då brann det framåt. Det var förr dvs på 40-50 talet.

leo1
2018-07-27, 12:37
Får inte tända badtunnan heller

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10213671413754218&id=1070785585&set=p.10213671413754218&source=47

MaxTheMarketer
2018-07-27, 14:04
Vilken ironi, va? Värmen är så hög att folk bara längtar efter att få öppna en bärsing medan de glöder på kolen på hemmagrillen men det är förbud för värmen är också så hög att det är för torrt att det är för höga risker med det hela. Swedish summer ruined! ^_^

Sparven från Minsk
2018-07-27, 15:59
Vilken ironi, va? Värmen är så hög att folk bara längtar efter att få öppna en bärsing medan de glöder på kolen på hemmagrillen men det är förbud för värmen är också så hög att det är för torrt att det är för höga risker med det hela. Swedish summer ruined! ^_^

Köp elgrill?

MaxTheMarketer
2018-07-27, 17:02
Köp elgrill?

Är det tillåtet trots förbudet? Elgrillen räknas alltså ej som öppen låga? Vad jag hört så är elgrill långt ifrån samma som en vanlig grill i smaken som man får? Hur stor skillnad blir det egentligen med en elgrill gentemot steka i stekpannan eller grilla i ugnen?

delta_mats
2018-07-27, 17:17
Gasolgrill är väl tillåtet?

Magnus N
2018-07-27, 17:24
Gasolgrill är väl tillåtet?

"– Nej, det är inte tillåtet att grilla med gasolgrill. Det klassas som öppen eld och omfattas av förbudet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/grillforbudet-det-har-galler

delta_mats
2018-07-27, 17:27
"– Nej, det är inte tillåtet att grilla med gasolgrill. Det klassas som öppen eld och omfattas av förbudet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/grillforbudet-det-har-galler

Tillåtet att röka utomhus?

Magnus N
2018-07-27, 17:27
Tillåtet att röka utomhus?

Ingen aning, vad tror du?

delta_mats
2018-07-27, 17:34
Ingen aning, vad tror du?

Borde vara otillåtet eftersom det är totalt eldningsförbud, men tror inte det gäller missbrukarna.

Magnus N
2018-07-27, 17:35
Borde vara otillåtet eftersom det är totalt eldningsförbud, men tror inte det gäller missbrukarna.

Inte hört något om det så troligtvis inte.

svenbanan
2018-07-27, 17:36
I Gävleborgs län är det förbjudet att nyttja alla former av friluftskök med öppen låga.

Det står inte ett smack om att man inte skulle få röka utomhus. Så det lär man få. Särskilt med tanke på att det står att man ska tänka på att inte slänga fimpar omkring sig...

Skärpt eldningsförbud
Länsstyrelsen har, i samråd med länets räddningstjänster, beslutat om skärpt, generellt eldningsförbud i länets samtliga kommuner från och med den 24 juli 2018 kl. 10.00.

Vad innebär förbudet?
Det är förbjudet att elda samt grilla i hela Gävleborgs län från och med den 24 juli klockan 10.00. All eldning med öppen låga utomhus är förbjuden vilket inkluderar eldning vid särskilt iordningsställda grillplatser, eldning och grillning på egen tomt samt nyttjande av alla former av friluftskök med öppen låga. Eldningsförbudet omfattar även förbud mot att tända värmeljus, marschaller samt facklor utomhus. Eldningsförbudet gäller till och med 31 augusti 2018 och inga dispenser medges.

Tänk också på:
Släng inte fimpar utomhus
Lämna inte glas i skogen
Extrem torka
Beslut om skärpt eldningsförbud har fattats utifrån det rådande väderläget med extrem torka, de pågående omfattande bränderna och den fortsatt höga brandrisken i skog och mark.

Den som bryter mot förbudet gör sig skyldig till ett brott och kan stå till svars i enlighet med Lag om skydd mot olyckor.
Eldningsförbudet kommer att hävas så snart brandrisken har sjunkit och befinner sig på en låg stabil nivå.

MaxTheMarketer
2018-07-27, 17:36
Fyfan. I helgen lär det börja brinna på flera ställen: kombinera att du älskar sprit och cigaretter. Några dl sprit i kroppen och ditt röksug ökas och du tappar förståndet också.

Slutar med att folk som är utomhus slänger cigarren in i något dike eller så och vips så har vi flera bränder till. Klassas dessa då som "anlagda"? Ett skäl till att hata rökning...

EDIT: Den som orsakar brand nu på grund av kåthet av cigaretter, grillning eller gud vet vad bör inte bli straffad med böter eller fängelse utan utvisad från landet.

Vi talar här om en form av terrorism i samhället som orsakar värre kostnader än vad som rättfärdigas med en fjuttig böter eller "hotell med utegångsförbud = svenska fängelser".

Utvisa fanskapen som inte respekterar allvarliga situationer såsom dessa! För tro mig: det kommer bara att bli värre nästa år, till alla som nekade till "klimathoten".

Jag blir så förbannad och sorgsen, men sitter här med en cider 7% utan cigaretter, tändstickor och andra lågor så jag kan supa mig redig med gott samvete. TREVLIG HÄLG, SUP LAGOM!!! ^_^

leo1
2018-07-27, 17:37
Borde vara otillåtet eftersom det är totalt eldningsförbud, men tror inte det gäller missbrukarna.

Undrar hur uteliggarna har det. Seriöst alltså.

MaxTheMarketer
2018-07-27, 17:43
Undrar hur uteliggarna har det. Seriöst alltså.

Lägg ner. Nu börjar du styra in mot politik igen. Vi får hoppas att värmen gör någon nytta iaf. #FörstaCidern7%

Magnus N
2018-07-27, 17:44
Fyfan. I helgen lär det börja brinna på flera ställen: kombinera att du älskar sprit och cigaretter. Några dl sprit i kroppen och ditt röksug ökas och du tappar förståndet också.

Något speciellt som händer till helgen?


Slutar med att folk som är utomhus slänger cigarren in i något dike eller så och vips så har vi flera bränder till. Klassas dessa då som "anlagda"? Ett skäl till att hata rökning...

EDIT: Den som orsakar brand nu på grund av kåthet av cigaretter, grillning eller gud vet vad bör inte bli straffad med böter eller fängelse utan utvisad från landet.

Inte anlagda men vårdlöshet/grov vårdlöshet kan man tänka sig.
Rimligt att skicka ut en medborgare för detta tycker du?


Vi talar här om en form av terrorism i samhället som orsakas värre kostnader än vad som rättfärdigas med en fjuttig böter eller "hotell med utegångsförbud = svenska fängelser".

Utvisa fanskapen som inte respekterar allvarliga situationer såsom dessa! För tro mig: det kommer bara att bli värre nästa år, till alla som nekade till "klimathoten".

Jag blir så förbannad och sorgsen, men sitter här med en cider 7% utan cigaretter, tändstickor och andra lågor så jag kan supa mig redig med gott samvete. TREVLIG HÄLG, SUP LAGOM!!! ^_^

Oavsett om det skulle klassas som terrorism...så utvisar man inte medborgare bara sådär.


Kommer ihåg förra året när artiklarna var tvärtom, kallaste sommaren på år och dar, allt pga klimatförändringarna..

leo1
2018-07-27, 17:51
Något speciellt som händer till helgen?



Inte anlagda men vårdlöshet/grov vårdlöshet kan man tänka sig.
Rimligt att skicka ut en medborgare för detta tycker du?



Oavsett om det skulle klassas som terrorism...så utvisar man inte medborgare bara sådär.


Kommer ihåg förra året när artiklarna var tvärtom, kallaste sommaren på år och dar, allt pga klimatförändringarna..

Sveriges största raggarfest i Rättvik. 100 000 fulla raggare. Torrt som i påvens röv i marken. Its gonna be a blast.

http://www.classiccarweek.com/

Edit: märkligt med olika förbud i olika delar av landet.

Magnus N
2018-07-27, 17:52
Sveriges största raggarfest i Rättvik. 100 000 fulla raggare. Torrt som i påvens röv i marken. Its gonna be a blast.

http://www.classiccarweek.com/

Kan nog ställa till det en del :/ , hoppas de har gott om brandsläckare och extra koll på säkerheten där

MaxTheMarketer
2018-07-27, 17:56
Något speciellt som händer till helgen?



Inte anlagda men vårdlöshet/grov vårdlöshet kan man tänka sig.
Rimligt att skicka ut en medborgare för detta tycker du?



Oavsett om det skulle klassas som terrorism...så utvisar man inte medborgare bara sådär.


Kommer ihåg förra året när artiklarna var tvärtom, kallaste sommaren på år och dar, allt pga klimatförändringarna..

Det är LÖNEHELG. Det är VARMT OCH SKÖNT. Så många vill nog "grilla", ta pilsners och bara leva järnet denna helg (och göra saker som de senare ångrar vilket även kanske bränner upp dem på köpet precis som vissa smäller bort händerna på nyårsafton).

Kombinera nu att förbudet gör att vissa går emot detta bara för att gå emot. Så vissa kmr att ta risker nu bara för att gå emot detta förbud som de annars aldrig hade gjort. Därför tror jag det. Men jag håller tummarna att man kan hålla Sveriges genomsnittliga befolkning i höger dager än så.

Brand med uppsåt vs brand pga vårdlöshet/grov vårdlöshet är verkligen en tolkningsfråga och vem får tolkningsföreträde här? Vilka slags bevis behövs för att det skall peka mot det ena eller mot det andra? Jag har aldrig vetat vad som kan styrka att en brand var anlagd vs pga vårdlöshet eller pga naturen (åska, eller något glas som legat där i flera år tills nu det börjar agera med solstråle genom den).

Ja, det är overkill. Jag blir bara förbannad över att idioter vill förstöra Sverige inifrån genom att anlägga bränder. Då ska man fanimig skickas ut för då är man fanimig en terrorist för man vill orsaka skada på lång sikt precis som skräck (TERRORism) skapar en långsiktig osäkerhet bland den drabbade befolkningen.

Ja, "klimathotet" går åt båda hållen här (men ej gå in för mkt på det): mer tillförd energi gör att vädren blir mer EXTREMA åt båda hållen. Frågan är hur många somrar vi kommer att överleva tills vi "återhämtar" oss inför mer extrema vintrar (tills dessa upphör att komma pga. förändrat klimat). Ska bli mkt intressant när vi får en liknande extremvinter. #FörstaCidern7%

Magnus N
2018-07-27, 18:01
Det är LÖNEHELG. Det är VARMT OCH SKÖNT. Så många vill nog "grilla", ta pilsners och bara leva järnet denna helg (och göra saker som de senare ångrar vilket även kanske bränner upp dem på köpet precis som vissa smäller bort händerna på nyårsafton).

Med tanke på hur det pumpats ut med information och att vi har haft detta under lång tid så tror jag inte vi får en ökning av missöden, de anlagda bränderna kan vi inte göra mycket åt tyvärr :/


Kombinera nu att förbudet gör att vissa går emot detta bara för att gå emot. Så vissa kmr att ta risker nu bara för att gå emot detta förbud som de annars aldrig hade gjort. Därför tror jag det. Men jag håller tummarna att man kan hålla Sveriges genomsnittliga befolkning i höger dager än så.

Brand med uppsåt vs brand pga vårdlöshet/grov vårdlöshet är verkligen en tolkningsfråga och vem får tolkningsföreträde här? Vilka slags bevis behövs för att det skall peka det ena mot det andra? Jag har aldrig vetat vad som kan styrka att en brand var anlagd vs pga vårdlöshet eller pga naturen (åska, eller något glas som legat där i flera år tills nu det börjar agera med solstråle genom den).

Känner snarare att folk överlag har gjort det riktigt bra hitintills och minimerat antal bränder , ingen som kivas med förbudet här omkring iaf.



Ja, det är overkill. Jag blir bara förbannad över att idioter vill förstöra Sverige inifrån genom att anlägga bränder. Då ska man fanimig skickas ut för då är man fanimig en terrorist för man vill orsaka skada på lång sikt precis som skräck (TERRORism) skapar en långsiktig osäkerhet bland den drabbade befolkningen.

Ja, "klimathotet" går åt båda hållen här (men ej gå in för mkt på det): mer tillförd energi gör att vädren blir mer EXTREMA åt båda hållen. Frågan är hur många somrar vi kommer att överleva tills vi "återhämtar" oss inför mer extrema vintrar (tills dessa upphör att komma pga. förändrat klimat). Ska bli mkt intressant när vi får en liknande extremvinter. #FörstaCidern7%

Så var vill du skicka en svensk terrorist?

leo1
2018-07-27, 18:04
Kan nog ställa till det en del :/ , hoppas de har gott om brandsläckare och extra koll på säkerheten där

https://www.rattvik.se/nyheter/nyheter/2018-07-25-skarpta-regler-gallande-eldningsforbud---fire-ban-all-open-fires-are-banned.html

Sen läste jag att man vill att folk hellre parkerar på en väg istället för gräs pga katalysatorns hetta.

Magnus N
2018-07-27, 18:05
https://www.rattvik.se/nyheter/nyheter/2018-07-25-skarpta-regler-gallande-eldningsforbud---fire-ban-all-open-fires-are-banned.html

Sen läste jag att man vill att folk hellre parkerar på en väg istället för gräs pga katalysatorns hetta.

Det är nog den största risken, ställer de bilarna bland torrt gräs så kan det nog gå snabbt :/

leo1
2018-07-27, 18:07
Det är nog den största risken, ställer de bilarna bland torrt gräs så kan det nog gå snabbt :/

Ja, turligt nog så har nog inte de äldsta pilsnerhäckarna katalysator.

MaxTheMarketer
2018-07-27, 18:10
1. Med tanke på hur det pumpats ut med information och att vi har haft detta under lång tid så tror jag inte vi får en ökning av missöden, de anlagda bränderna kan vi inte göra mycket åt tyvärr :/



2. Känner snarare att folk överlag har gjort det riktigt bra hitintills och minimerat antal bränder , ingen som kivas med förbudet här omkring iaf.



3. Så var vill du skicka en svensk terrorist?

1. Ja, informationen är mycket bra och ihärdig. Däremot så äré LÖNEHELG MED SPRIT inblandat, kom ihåg det. Vi vet alla vad sprit gör med mångas kroppar och kombinera med förbud så kan jag tänka mig att många "machos som vill visa att de är några" kommer att göra det förbjudna bara för att vara "cool". Men jag hoppas på att jag har fel. Vill bara förbereda inför det värsta och jag hoppas att den lilla brandkår som finns kvar gör det inför denna sjukt varma helg som präglas av många berusade rökare och elgrillskrökare.

2. Härligt. Här i mellersta Sverige ute längs kusten verkar det inte ha brunnit så (hörde något norr om Härnösand) mycket trots att jag bor bara 50 meter från en fin skog med elljusspår som lätt någon galning skulle kunna antända. Det skapar iaf hopp om det svenska folket. Även de som anlägger bränderna drabbas ju oftast av det. Såg nån gammal video från 2017 i något Europaland där de visade hur en brand kunde spridas på bara 20 sekunder. Var nån snubben som grilla nere vid en strand och vips så hamna någon gnista vid höggräs i närheten som spridde sig till ett träd på bara några sekunder. Helt sinnes.

3. Ut på en flotte i Östersjön. Självfallet bör åldern tas i akt. Det är ju därför straffskyldigheten börjar vid 18 och inte 10. Det är därför föräldrarna har till uppgift att inte uppfostra sina barn till pyromaner eller som blir det för att deras föräldrar brydde sig mer som sina smartphones än sina barn. Du har säkert sett många barnvagnar som präglas med mobiltelefoner i högsta hugg hos "föraren". #SnartSlutFörstaCider7%

Magnus N
2018-07-27, 18:14
1. Ja, informationen är mycket bra och ihärdig. Däremot så äré LÖNEHELG MED SPRIT inblandat, kom ihåg det. Vi vet alla vad sprit gör med mångas kroppar och kombinera med förbud så kan jag tänka mig att många "machos som vill visa att de är några" kommer att göra det förbjudna bara för att vara "cool". Men jag hoppas på att jag har fel. Vill bara förbereda inför det värsta och jag hoppas att den lilla brandkår som finns kvar gör det inför denna sjukt varma helg som präglas av många berusade rökare och elgrillskrökare.

Med tanke på att det är semestertider så spelar inte lönehelg så stor roll, det är ledighet och alkohol varje dag.


2. Härligt. Här i mellersta Sverige ute längs kusten verkar det inte ha brunnit så (hörde något norr om Härnösand) mycket trots att jag bor bara 50 meter från en fin skog med elljusspår som lätt någon galning skulle kunna antända. Det skapar iaf hopp om det svenska folket. Även de som anlägger bränderna drabbas ju oftast av det. Såg nån gammal video från 2017 i något Europaland där de visade hur en brand kunde spridas på bara 20 sekunder. Var nån snubben som grilla nere vid en strand och vips så hamna någon gnista vid höggräs i närheten som spridde sig till ett träd på bara några sekunder. Helt sinnes.

3. Ut på en flotte i Östersjön. Självfallet bör åldern tas i akt. Det är ju därför straffskyldigheten börjar vid 18 och inte 10. Det är därför föräldrarna har till uppgift att inte uppfostra sina barn till pyromaner eller som blir det för att deras föräldrar brydde sig mer som sina smartphones än sina barn. Du har säkert sett många barnvagnar som präglas med mobiltelefoner i högsta hugg hos "föraren". #SnartSlutFörstaCider7%

Ja? Vad har det med att utvisa medborgare?

svenbanan
2018-07-27, 18:26
Ja? Vad har det med att utvisa medborgare?

Det är ingen idé. Han är igång med sitt cider-race igen... :)

MaxTheMarketer
2018-07-27, 18:32
Med tanke på att det är semestertider så spelar inte lönehelg så stor roll, det är ledighet och alkohol varje dag.



Ja? Vad har det med att utvisa medborgare?

Ja, men folk kommer att gå ut på klubbarna och krogarna idag, därav extra mycket sprit på grund av förkrök i den härliga värmen.

Terrorism har inget bestämt "medborgarskap". Är man en landsförrädare så är man och skall således utvisas. Någon måtta får det vara.

Vad är det du verkar antyda med att "medborgarskap" skall göra att man skall få en mildare behandling än utvisning om man döms för något allvarligt såsom terrorbrott? Det om något bör vara i toppen bland hemska brott som "krigsbrott" (vilket är en annan diskussion där det är en sak jag inte fattar).

VISST! Det viktiga här är nu att vi inte är överens om anlagda bränder i dessa tider bör klassas som terrorbrott. I den änden måste vi börja för att sedan bestämma villkoren för "medborgarskap".

MaxTheMarketer
2018-07-27, 18:33
Det är ingen idé. Han är igång med sitt cider-race igen... :)

Men lägg ner! ;) Det är sant. Cider vankas, en rulle på halvfart, snart väntas duschen och nedgången mot stan. Jag drar redan vid 21 så ingen fara. #FörstaCidern7%SnartSlut

Magnus N
2018-07-27, 18:34
Ja, men folk kommer att gå ut på klubbarna och krogarna idag, därav extra mycket sprit på grund av förkrök i den härliga värmen.

Terrorism har inget bestämt "medborgarskap". Är man en landsförrädare så är man och skall således utvisas. Någon måtta får det vara.

Vad är det du verkar antyda med att "medborgarskap" skall göra att man skall få en mildare behandling än utvisning om man döms för något allvarligt såsom terrorbrott?

VISST! Det viktiga här är nu att vi inte är överens om anlagda bränder i dessa tider bör klassas som terrorbrott. I den änden måste vi börja för att sedan bestämma villkoren för "medborgarskap".

Nej, jag har inte pratat om mildare straff. Det jag frågar om är var du vill skicka svenska medborgare ?

MaxTheMarketer
2018-07-27, 18:56
Nej, jag har inte pratat om mildare straff. Det jag frågar om är var du vill skicka svenska medborgare ?

Jag sa ju redan det: på en flotte ut på Östersjön så får de helt enkelt finna sig i att komma i land i något annat land som knappast lär ta emot dem. Det låter extremt, men vad de gjorde är också det vilket jag förklarar nedanför hur:

Varför hakar du upp dig på vart svenska medborgare skall skickas när de har begått terrorbrott? Det är ju sak samma när du missbrukar ditt medborgarskap genom att begå terrorbrott.

Att begå terrorbrott är inte en form av vårdslöshet, det håller vi nog båda med om. Med tanke på dess långsiktiga skada så kräver det extremt uppsåt eftersom personen inser hur personen ej längre då kan klassas som en svensk medborgare på grund av det grova missbruket av det genom att begå brott inom Sverige.

Hajar du min syn på saken nu? Jag fattar grejen med att ge folk en andra chans som när de snattar, som när de kör på fyllan som idioter, till och med mord på grund av svartsjuka och liknande brott. Men när du begår ett brott, med extremt uppsåt, mot det svenska samhället och du anses som "svensk medborgare", hur fan ställer du dig då dill saken?

Magnus N
2018-07-27, 18:59
Jag sa ju redan det: på en flotte ut på Östersjön så får de helt enkelt finna sig i att komma i land i något annat land som knappast lär ta emot dem. Det låter extremt, men vad de gjorde är också det vilket jag förklarar nedanför hur:

Varför hakar du upp dig på vart svenska medborgare skall skickas när de har begått terrorbrott? Det är ju sak samma när du missbrukar ditt medborgarskap genom att begå terrorbrott.

Att begå terrorbrott är inte en form av vårdslöshet, det håller vi nog båda med om. Med tanke på dess långsiktiga skada så kräver det extremt uppsåt eftersom personen inser hur personen ej längre då kan klassas som en svensk medborgare på grund av det grova missbruket av det genom att begå brott inom Sverige.

Hajar du min syn på saken nu? Jag fattar grejen med att ge folk en andra chans som när de snattar, som när de kör på fyllan som idioter, till och med mord på grund av svartsjuka och liknande brott. Men när du begår ett brott, med extremt uppsåt, mot det svenska samhället och du anses som "svensk medborgare", hur fan ställer du dig då dill saken?

Vad har att ge en andra chans med vad jag skriver?

Det jag vill få fram är att det inte är så enkelt som du försöker få det till att säga upp ett medborgarskap och sätta dem på båt och skicka iväg...


Fängelse livet ut för terrorbrott duger gott i min värld.

leo1
2018-07-27, 19:09
MaxTheMarketer

MagnusN

FONN-0uoTHI

MaxTheMarketer
2018-07-27, 19:11
Vad har att ge en andra chans med vad jag skriver?

Det jag vill få fram är att det inte är så enkelt som du försöker få det till att säga upp ett medborgarskap och sätta dem på båt och skicka iväg...


Fängelse livet ut för terrorbrott duger gott i min värld.

Nej det är inte lätt att göra det utan att det blir massa gnäll om mänskliga rättigheter och så vidare. Och det är INTE så att jag tycker att det är något man bör eftersträva, men det får vara någon jävla måtta på allvarliga brott som inte skall bara straffas utan även avskräckas.

Svenska fängelser må vara sämre än frihet men det är inte långt ifrån som jag beskrev det, "hotell med utegångsförbud".

En före detta vän som satt inne för "sexuellt utnyttjande av minderårig" berättade att många där brukade dyka upp där som "regelbundna kunder" för att de hade ändå inga liv ute på gatorna och det var som om många kände varandra där.

Dessutom kan du gå och träna, läsa böcker, utbilda dig. Visst, dagsarbetet på några enstaka kronor per dag suger, men många beskriver svenska (och även norska) fängelser som rena lyxen gentemot andra fängelser runtom i världen.

Och du vet ju att dessa INTE är gratis, men nog om den saken. Värmen här kommer att bli nice och dyka ned mot 20 grader vid midnatt. Faktum är att det är varmare i min lägenhet än utomhus, ca 5 grader varmare, vetta fan hur. :D #AndraCidern7%Startad

Magnus N
2018-07-27, 19:12
jahopp




Morgondagen verkar kunna bli bekymmersam med hög temperatur, starka vindar som åskväder

https://www.expressen.se/nyheter/odesdygn-i-jattebranden-da-far-vi-stora-problem/

"Från stekande sol och torka – till regn, åska, blixtnedslag och tilltagande vindar.

Nu väntar ett ödesdygn för räddningsmanskapet kring det hårt brandhärjade Trängslets skjutfält i Dalarna:

– Om det under lördagen blir väldigt kraftiga vindar och samtidigt åska – då kan inte helikoptrarna lyfta. Då får vi väldigt stora problem, säger räddningschefen Johan Szymanski. "

Angel
2018-07-27, 20:51
Hur lynchad tror ni man blir om man skulle erkänna att man grillade igår?

leo1
2018-07-27, 20:55
Hur lynchad tror ni man blir om man skulle erkänna att man grillade igår?

Jag har en kompis som bott i Australien i 7 år. Där blir det torrare än vad vi har det och dom har inget grillförbud, tycker det är intressant.

Likaså platser i USA där det blir grishett utan förbud.

svenbanan
2018-07-27, 21:24
Jag har en kompis som bott i Australien i 7 år. Där blir det torrare än vad vi har det och dom har inget grillförbud, tycker det är intressant.

Likaså platser i USA där det blir grishett utan förbud.

Fire Danger Ratings and Total Fire Bans
Bush fire danger ratings are issued during the bush fire danger period.

Fire Danger Ratings give you an indication of the consequences of a fire, if one was to start. The higher the fire danger, the more dangerous the conditions. You should use the Fire Danger Ratings as a trigger to take action.

Find out more about the bush fire danger ratings.

Bush fires are more likely to spread and cause damage on days when the weather is very hot, dry and windy. These are usually on very high to extreme fire days.

To reduce the risk of fires damaging or destroying life, property and the environment the NSW RFS Commissioner may declare a Total Fire Ban (TOBAN). In a Total Fire Ban no fire may be lit in the open and all fire permits are suspended. This includes incinerators and barbecues (BBQ) which burn solid fuel, e.g. wood, charcoal or heat beads. No general purpose welding, grinding, soldering or gas cutting can be done in the open.

https://www.rfs.nsw.gov.au/fire-information/fdr-and-tobans

Kif
2018-07-27, 21:44
Jag har en kompis som bott i Australien i 7 år. Där blir det torrare än vad vi har det och dom har inget grillförbud, tycker det är intressant.

Likaså platser i USA där det blir grishett utan förbud.

Vafan! Tror du naturlagarna fungerar annorlunda där eller att elden är väluppfostrad och inte sprider sig? Eller menar du att folket skulle klara av eget eldansvar bättre på de platserna?
Klart det finns olika regleringar på hur man får uppföra eld där också.

Pokkes
2018-07-27, 21:49
Fyfan. I helgen lär det börja brinna på flera ställen: kombinera att du älskar sprit och cigaretter. Några dl sprit i kroppen och ditt röksug ökas och du tappar förståndet också.

Slutar med att folk som är utomhus slänger cigarren in i något dike eller så och vips så har vi flera bränder till. Klassas dessa då som "anlagda"? Ett skäl till att hata rökning...

EDIT: Den som orsakar brand nu på grund av kåthet av cigaretter, grillning eller gud vet vad bör inte bli straffad med böter eller fängelse utan utvisad från landet.

Vi talar här om en form av terrorism i samhället som orsakar värre kostnader än vad som rättfärdigas med en fjuttig böter eller "hotell med utegångsförbud = svenska fängelser".

Utvisa fanskapen som inte respekterar allvarliga situationer såsom dessa! För tro mig: det kommer bara att bli värre nästa år, till alla som nekade till "klimathoten".

Jag blir så förbannad och sorgsen, men sitter här med en cider 7% utan cigaretter, tändstickor och andra lågor så jag kan supa mig redig med gott samvete. TREVLIG HÄLG, SUP LAGOM!!! ^_^

Lägg ner. Nu börjar du styra in mot politik igen. Vi får hoppas att värmen gör någon nytta iaf. #FörstaCidern7%

Det är LÖNEHELG. Det är VARMT OCH SKÖNT. Så många vill nog "grilla", ta pilsners och bara leva järnet denna helg (och göra saker som de senare ångrar vilket även kanske bränner upp dem på köpet precis som vissa smäller bort händerna på nyårsafton).

Kombinera nu att förbudet gör att vissa går emot detta bara för att gå emot. Så vissa kmr att ta risker nu bara för att gå emot detta förbud som de annars aldrig hade gjort. Därför tror jag det. Men jag håller tummarna att man kan hålla Sveriges genomsnittliga befolkning i höger dager än så.

Brand med uppsåt vs brand pga vårdlöshet/grov vårdlöshet är verkligen en tolkningsfråga och vem får tolkningsföreträde här? Vilka slags bevis behövs för att det skall peka mot det ena eller mot det andra? Jag har aldrig vetat vad som kan styrka att en brand var anlagd vs pga vårdlöshet eller pga naturen (åska, eller något glas som legat där i flera år tills nu det börjar agera med solstråle genom den).

Ja, det är overkill. Jag blir bara förbannad över att idioter vill förstöra Sverige inifrån genom att anlägga bränder. Då ska man fanimig skickas ut för då är man fanimig en terrorist för man vill orsaka skada på lång sikt precis som skräck (TERRORism) skapar en långsiktig osäkerhet bland den drabbade befolkningen.

Ja, "klimathotet" går åt båda hållen här (men ej gå in för mkt på det): mer tillförd energi gör att vädren blir mer EXTREMA åt båda hållen. Frågan är hur många somrar vi kommer att överleva tills vi "återhämtar" oss inför mer extrema vintrar (tills dessa upphör att komma pga. förändrat klimat). Ska bli mkt intressant när vi får en liknande extremvinter. #FörstaCidern7%

1. Ja, informationen är mycket bra och ihärdig. Däremot så äré LÖNEHELG MED SPRIT inblandat, kom ihåg det. Vi vet alla vad sprit gör med mångas kroppar och kombinera med förbud så kan jag tänka mig att många "machos som vill visa att de är några" kommer att göra det förbjudna bara för att vara "cool". Men jag hoppas på att jag har fel. Vill bara förbereda inför det värsta och jag hoppas att den lilla brandkår som finns kvar gör det inför denna sjukt varma helg som präglas av många berusade rökare och elgrillskrökare.

2. Härligt. Här i mellersta Sverige ute längs kusten verkar det inte ha brunnit så (hörde något norr om Härnösand) mycket trots att jag bor bara 50 meter från en fin skog med elljusspår som lätt någon galning skulle kunna antända. Det skapar iaf hopp om det svenska folket. Även de som anlägger bränderna drabbas ju oftast av det. Såg nån gammal video från 2017 i något Europaland där de visade hur en brand kunde spridas på bara 20 sekunder. Var nån snubben som grilla nere vid en strand och vips så hamna någon gnista vid höggräs i närheten som spridde sig till ett träd på bara några sekunder. Helt sinnes.

3. Ut på en flotte i Östersjön. Självfallet bör åldern tas i akt. Det är ju därför straffskyldigheten börjar vid 18 och inte 10. Det är därför föräldrarna har till uppgift att inte uppfostra sina barn till pyromaner eller som blir det för att deras föräldrar brydde sig mer som sina smartphones än sina barn. Du har säkert sett många barnvagnar som präglas med mobiltelefoner i högsta hugg hos "föraren". #SnartSlutFörstaCider7%

Men lägg ner! ;) Det är sant. Cider vankas, en rulle på halvfart, snart väntas duschen och nedgången mot stan. Jag drar redan vid 21 så ingen fara. #FörstaCidern7%SnartSlut

Nej det är inte lätt att göra det utan att det blir massa gnäll om mänskliga rättigheter och så vidare. Och det är INTE så att jag tycker att det är något man bör eftersträva, men det får vara någon jävla måtta på allvarliga brott som inte skall bara straffas utan även avskräckas.

Svenska fängelser må vara sämre än frihet men det är inte långt ifrån som jag beskrev det, "hotell med utegångsförbud".

En före detta vän som satt inne för "sexuellt utnyttjande av minderårig" berättade att många där brukade dyka upp där som "regelbundna kunder" för att de hade ändå inga liv ute på gatorna och det var som om många kände varandra där.

Dessutom kan du gå och träna, läsa böcker, utbilda dig. Visst, dagsarbetet på några enstaka kronor per dag suger, men många beskriver svenska (och även norska) fängelser som rena lyxen gentemot andra fängelser runtom i världen.

Och du vet ju att dessa INTE är gratis, men nog om den saken. Värmen här kommer att bli nice och dyka ned mot 20 grader vid midnatt. Faktum är att det är varmare i min lägenhet än utomhus, ca 5 grader varmare, vetta fan hur. :D #AndraCidern7%Startad

Betonar du att du dricker cidern för att folk skall ta dina fullständigt (i min mening) idiotiska åsikter mindre seriöst? eller vad är orsaken?.

leo1
2018-07-27, 22:04
https://www.rfs.nsw.gov.au/fire-information/fdr-and-tobans

Vafan! Tror du naturlagarna fungerar annorlunda där eller att elden är väluppfostrad och inte sprider sig? Eller menar du att folket skulle klara av eget eldansvar bättre på de platserna?
Klart det finns olika regleringar på hur man får uppföra eld där också.

Jag skrev att jag tyckte det är intressant, om så är fallet.

svenbanan
2018-07-27, 23:52
Jag skrev att jag tyckte det är intressant, om så är fallet.

Furutom att du inte skrev "om så är fallet". Det du gjorde var att påstå att de inte har eldningsförbud i Australien. Men det kan de visst ha.

leo1
2018-07-29, 17:17
Stackars skogsägare om dom inte har bra försäkring :

"Ersättningen varierar kraftigt
Vanligen ersätter olika skogsförsäkringar skador som uppkommit på grund av brand, explosion, blixtnedslag och flygplan. Villkoren för vad som ersätts varierar mycket, vissa försäkringar ger full ersättning vid skada. Det är dock vanligare med ett ersättningstak som motsvarar 40–60 procent av basbeloppet per hektar. Prisbasbeloppet är för närvarande 44 500 kronor. Det gör att den maximala ersättningen för dessa försäkringar blir 18 000–27 000 kronor per hektar."

https://www.holmen.com/sv/press/nyhetsarkiv/nyheter/beredd-pa-det-varsta/

Magnus N
2018-07-30, 19:21
Inte bara skogen som påverkas, kan inte vara ofta detta sker

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEjdgd/sankt-effekt-pa-ringhals--vattnet-for-varmt

"Kärnkraftverket Ringhals halverar effekten på en av sina fyra reaktorer. Havsvattnet som används för kylning är för varmt."

JamesD
2018-07-30, 20:00
Vad händer när Grekland, Polen eller något annat land kallar på svenska brandmän? Eftersom Polen har skickat hit folk kanske vi blir tvungna att hjälpa dem en vacker dag. Hur muntert tror ni det är att vara brandman i dessa länder? Stryka med på jobbet risken gick just upp 1000%.

Satsa på eget brandskydd för tusan.

MaxTheMarketer
2018-07-30, 20:03
Inte bara skogen som påverkas, kan inte vara ofta detta sker

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEjdgd/sankt-effekt-pa-ringhals--vattnet-for-varmt

"Kärnkraftverket Ringhals halverar effekten på en av sina fyra reaktorer. Havsvattnet som används för kylning är för varmt."

Åh fan, det bådar inte gott för kärnkraft inom framtiden om det skall ersätta kolenergi eftersom solcellsenergi är ju ett hot mot kolkraften. Jag undrar också hur kärnvapen och liknande vapen påverkas av den högre värmen?

Blir vissa slags vapen svårare eller lättare att använda t.ex. i Qatar/Oman/Yemen eller vart fan det nu var där det har varit som varmast hittills i sommar? Jag är ingen kemisk vapeningenjör så jag har ingen koll alls! :D