handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt som vegetarian


thall
2018-07-25, 21:41
Hej!

Have mercy, är ny här och har dålig koll vars gäller träning och diet.

Har alltid haft stora problem att gå upp i vikt, har väl inte 110% engagerat mig då man blivit väldigt omitiverad när det inte händer något när jag försökt ge sig på att gå upp. (även tidigare då man inte vart vegetarian och ätit kebabpizza och annat fettslask varje dag). Kan dock inflika att jag haft dåliga rutiner till och från vart gäller när jag äter maten men fortfarande inte mindre portioner än någon annan.

Ska ge mig på Gainers och Proteindrinkar/Smothies för att försöka gå upp och givetvis få bättre matrutiner i samband med så mycket träning jag hinner med då jag tycker det är sjukt roligt!

Målet är att gå upp från mina nuvarande 55kg (som jag allid vägt) till 65 ish kg någon gång i framtiden.

Har ni några vettiga tips, och vad bör jag förvänta mig tidsmässigt för att märka resultat?

MVH

blåvitt
2018-07-25, 22:21
Du vill inte gå upp för snabbt i vikt, då jag antar att målet är att lägga på sig muskelmassa? Börja väg dig ofta och dokumentera viktkurvan. Ha koll på vad du äter och justera kaloriintaget uppåt om du inte får resultat. Det enda felet du gör är att du äter för lite, se till att ha en tydlig plan och följa den. Kläm ett ordentligt mellanmål två gånger om dagen och släng på kvällsmat efter middagen. Brukar du ta en stor portion? Ta två istället. Är man inte van vid att äta upp sig så känns det orimligt hur mycket man måste äta för att gå upp men det har bara med dina referensramar att göra.

Alltså: Ät. Mer.

Hanse
2018-07-26, 11:23
Olivolja, avokado, linfröolja, jordnötssmör, mandelsmör...

Nötter och oljor av olika slag är bra kaloribomber.

Tisu
2018-07-26, 23:28
Strunta i gainers,de mättar för bra. Olja är mycket kalorier, men kan vara tufft för magen.

Mitt tips för att gå upp i vikt. Ät ofta, typ ostmackor. Drick mjölk till.

Du kanske har hört att man ska äta ofta om man ska gå ner i vik för att hålla ämnesomsättningen hög. Empiriskt verkar det vara tvärt om. För mig är det så att ju oftare jag äter ju mer äter jag.

Hemi
2018-07-27, 14:39
Hur pass mycket vegetarian är du? Om man gör skillnad på vegetarian och vegan vill säga. För ett antal år sedan räknade jag ut hur mycket kött jag åt och det hamnade på mellan 1-3 % av allt jag åt. Då försöker jag inte ens hålla ned köttet, kan vara kul att testa för människor gör en stor sak att vara det ena eller det andra som 2 olika slags substantiv, köttätare VS vegatarian. Nu äter jag säkert förhållandelsevis lite kött, fågel, fisk etc men jag tror de flesta ligger lägre än vad de tror, jag menar bröd, frukt, grönsaker, gröt etc, skildnaden i att modifiera vikt kan inte vara så stor mellan den ene och den andre.

Anders The Peak
2018-07-28, 10:22
Om personen har varit viktstabil under lång tid och är färdigväxt blir det knepigt att gå upp i vikt och att häva i sig kaloririka onyttigheter slutar endast med att viktuppgången blir i form av fettdepåer.

Antar att du försöker träna upp dig och få en kraftigare muskelmassa är det träning som gäller och en god kosthållning på nivå på ditt nuvarande kaloribehov.

För att öka 10 kg och huvuddelen ska vara muskler kommer det att ta dig ca 6 år av kontinuerlig träning och god kosthållning.

När du väger så lite är typ vassle/sojaisolat/havre/ärtprotein bara att rekommendera som efterträningsdrink och övrigt näringsbehov löser du lätt med vanlig hälsosam kost.

Lite tips som du kan använda dig av Länk (http://www.body.se/artiklar/nyheter/20180705/10-tips-for-dig-som-har-svart-att-oka-i-kroppsvikt-och-muskelmassa/)

thall
2018-08-07, 06:28
Tack för svaren!

Jag äter mjölkprodukter och ägg, alltså lakto-ovo-vegetarian.
Tanken är att äta lite för mycket varje dag så det inte finns en risk för underskott på något jag behöver för att gå upp, just därför tänkte jag att det kanske vore en bra idé att smått överkonsumera gainers samt proteindrinkar mellan huvudmålen, men det är meningslöst då kanske?

Hållit samma vikt sedan jag vart färdigväxt, 6 år känns som en jobbig period att vänta haha, men vad som än krävs.
Jag vill främst ha muskler med behöver även underhudsfett.

Mental
2018-08-07, 06:56
GOMAD - Gallon Of Milk A Day
2400 kcal extra genom att dricka 4L standardmjölk per dag.
Utöver det du redan äter idag, går du inte upp i vikt då så gissar jag att du är trasig ;)

Tolkia
2018-08-07, 11:11
Mycket bra tråd i ämnet, oavsett om man är vegetarian eller inte: Att gå upp i vikt (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376&highlight=vikt)

Läs och inspireras! Angående gainers, så är det lite olika hur man reagerar på dem; det är inte så ovanligt att man blir väldigt mätt av dem, och poängen går ju s.a.s. förlorad om man tappar aptiten på vanlig mat p.g.a. sitt "tillskottsfoder". Tanken att äta "lite för mycket" under längre tid är bra; de flestas kroppar reagerar inget vidare på en kort tids brutal-överätning, vare sig fysiologiskt eller estetiskt.