handdator

Visa fullständig version : Tips på nyttig och billiga råvaror


torach
2018-07-25, 16:39
Hej!

Nu när semestern är över så får träning och kosten stå i fokus!
Jag skulle kort och gott gärna vilja veta vilka ingredienser/råvaror, i stora drag, som ni nyttjar till ett lägre pris? Alltså kombon nyttigt & prisvärt/billigt!

Jag sparar till en längre resa under vinterhalvåret så skulle gärna vilja spara upp en slant till den resan!

Ser fram och höra från er!

baystone
2018-07-25, 17:23
En påse havregryn ger ju rätt många portioner gröt. Och det finns en del frysta grönsaker att välja mellan som inte kostar så mycket heller.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Bob90
2018-07-25, 17:43
Bönor och linser är ruskigt billigt och näringsrikt. Torkade då dvs, inte färdigkokta i burk/kartong. Kombinera med ris eller pasta på extrapris.

Kål är billig grönsak, köp sallad på huvud istället för på påse osv.

vicarious
2018-07-25, 18:42
Havregryn, ägg, proteinpulver (vassle), frysta grönsaker, kvarg (typ ICA Basic eller liknande), kyckling (klubbor, vingar, lår etc är billigare än filéer). Bönor och linser är inget jag äter mycket av själv men det är bra och billig mat.

Nu när det är säsong går det att hitta billiga färska grönsaker, samt potatis.

Handla på stormarknad, håll utkik i reklambladen för de stora butikerna, se till att ha ICA-kort och liknande för att ta del av alla erbjudanden.

Sagacity
2018-07-26, 07:14
Nötfärs och blandfärs kostar från 85kr/kg typ.

agazza
2018-07-26, 07:36
Det som nämns levde vi på som studenter, och fet mjölk.

Behöver du kalorier är olja billigt.

Kan du så är det väldigt billigt att baka eget bröd.

Men i huvudsak så gäller det att skaffa kort och leta extrapriser.

Köp fläskkarre för 29kr, färs för 49. Lidl brukar ha 30 ägg för 30 spänn ibland.

Aryt
2018-07-26, 08:17
Nötfärs och blandfärs kostar från 85kr/kg typ.

Mao varken billigt eller nyttigt.

Anders The Peak
2018-07-26, 08:42
Lägg upp basvaror som du använder som grund till din kosthållning.

Håll koll på butikernas lockvaror:

Lidl (https://www.lidl.se/sv/erbjudanden.htm?id=519&week=1)

Veckans samlade erbjudande från de flesta mataffärer (https://www.kampanjveckan.se/reklamblad) Lägg till sökbegrepp Kyckling då får du många billiga alternativ.

Starke75an
2018-07-27, 22:17
Bor du vid en sjö/havet kan du fiska. ( Många gästarbetare fixar delar av sin mat så)

Bob90
2018-07-27, 23:35
Bor du vid en sjö/havet kan du fiska. ( Många gästarbetare fixar delar av sin mat så)

Att äta insjöfisk ofta är nog inte sådär supernyttigt under längre perioder dock. Planerar man att göra det bör man nog kolla upp kvicksilverhalter och dylikt i sjön innan.

PKtarzan
2018-07-28, 07:01
Havregryn och vassle till varje mål. Komplettera med multivitamin och kreatin. OPTI

EnergiÖverskott
2018-07-28, 08:17
Havregryn, vassle, ägg och kvarg. Är i princip billigt överallt. Mjölk med. De flesta mjölkprodukter.

Som nämnts innan är det guld att kolla reklamblad varje vecka. Ofta kan man tjäna in rätt rejält. ICA bredvid mig sålde till exempel två Keso 500 gram för 15:-. Typ 75% rabatt och i detta fallet var det inget maxtak för hur många du fick köpa per hushåll. Matsmart är en bra sida på internet att hitta mycket kul. Ibland kan du hitta riktigt billiga paket och storköp med bars. Kanske inte något att basera sin kost på men får du ett bra erbjudande kan du ju definitivt ladda med några lådor.

Men som sagt: reklamblad är din vän.