handdator

Visa fullständig version : tips på schysst 2-split


aliquis
2004-05-08, 18:44
Någon som har några bra idéer och åsikter? Det är nämligen så att mina handleder inte pallar bröst och axelträning varannan dag som det är i mina nuvarande helkroppspass, så jag vill dela upp det lite.
Det hela får gärna prioritera bröst en aning.
Mitt eget förslag från journalen var:

3 Knäböj
2 Stela marklyft
1 Lårcurl
2 Bänkpress
2 Lutande hantelpress
2 Smal bänkpress
1 Tricepspress bakom nacken
2 Benlyft
2 Repcrunches
-----------------------
17 set ben, bröst, triceps och mage

2 Marklyft
2 Skivstångsrodd
2 Chins
2 Militärpress
2 Upprät rodd till hakan
2 Skivstångscurl
1 Hantelcurl
2 stående vadpress
2 sittande vadpress
-----------------------
17 set rygg, axlar, biceps och vader

Men detta är kanske helt förkastligt? Känns som lagom många set om man vill bli klar på under timmen dock. Men jag är såklart öppen för förslag. Ni som tycker att det ser ut att vara grymt få set får räkna in att i nuvarande form är det tänkt att köras 2 eller 3ggr/vecka, fast det lär ju bli 2 ggr.
Saker jag funderar på är bl.a. tricepsträningen, liggande tricepspress tycker jag nämligen är lite knepig att göra bra, och det blir väl så om man skall lasta på mer vikt än man klarar av :em:. Jag brukar köra den så länge jag pallar och därefter gå över och köra på smalbänk på samma vikt för att pumpa slut på det sista i armarna. Sittande tricepspress bakom nacken med hantel tycker jag är mycket lättare att göra om man vill isolera triceps. Fast det är en så "liten" övning. Så därför funderade jag på att basera tricepsträningen på smalbänk och så eventuellt köra något annat som komplement, galet eller vettigt?
Andra axelövningar?
Annan ordning på ryggövningarna?
Tack på förhand :)

aliquis
2004-05-08, 21:37
Kom igen nu, ni brukar ju ha så mycket att påpeka i vanliga fall, sätt fart, kritisera.

Yankeee
2004-05-08, 21:46
Det är väl så bra man kan få det om man nu måste köra HST ;)

aliquis
2004-05-08, 21:53
meh ;D
Om vi låtsas att man inte skulle det då? :D
Kom ju en shrugstråd nyss, shrugs e trevliga, och alla sidolyft och liggande kryssdrag o skit då? o pec dec? oo.. oo..

Yankeee
2004-05-08, 21:59
Snören ser inte jag någon anledning till att använda iaf. Det enda jag inte skulle kunna klara mig utan är dips. Shrugs borde du nog ha med. Sidolyft är alltid trevlig, men frågan är hur många "små" övningar man kan lägga in.

aliquis
2004-05-08, 22:40
Dips brukar jag ju köra men tog bort nu i senaste passet för mina handleder hade ont, men jag har gärna med dem, och gärna med shrugs också... och nej, kanske inte behövs mer för axlarna? Speciellt inte om shrugs kommer med. Tricepsträningen då?

Löjtnant Blank
2004-05-09, 08:51
Ja, bröstdips ska du absolut ha med. De har dessutom den trevliga bieffekten att de ger en fin utveckling på triceps (ja, även de breda dipsen), och det är bara bra i ditt fall med tanke på det totala setantalet. Du kanske t.o.m. kan stryka "Tricepspress bakom nacken" och lägga in ett extra set bänkpress. Det var min spontana tanke - om du nu måste köra komprimerat! ;)

Dips och chins är två övningar jag aldrig skulle få för mig att stryka.

aliquis
2004-05-09, 12:27
Ingen isolationsövning för triceps alls? 3x bänkpress, 3x lutande hantelpress, 2x dips, 2x smalbänk blir ju iofs 10set bröst, känns som lite väl mycket overkill. Eller ja, smalbänken var ju inte bröst men ändå. Mer ben? Fast jag vet inte riktigt vad det skulle vara och till vilken nytta.

spas
2004-05-09, 13:42
10 set bröst är ungefär ett halvt bröstpass. :D

Men som jag fattat det så växer du väll rätt bra nu? Kör på tills det tar stopp då delar du på fler dagar och ökar seten bara.

Jag tror inte det finns något ultimat upplägg utan testa lite olika övningar osv, funkar inte dips nu så skippa dem ett tag.

aliquis
2004-05-09, 14:15
Inget säger ju att uppdelat fungerar bättre, växer o växer, överarmar och runt bröst växte ju på rätt bra, vader någon centimeter men det e ju kort tid.. lår däremot tyckte jag inte gick så bra, men det blir ju så hemskt lite benträning. Sedan hade min överarm krympt nu, fast det kanske beror på annat ;D

Hur som helst växer jag nog inte om jag låter bli att träna pga en värkande handled så jag måste lösa det på något sätt, dips togs bort på ett pass för att underlätta för handleden som sagt men om jag delar upp passen kanske handleden klarar sig lite bättre.

Förövrigt blir det ju ett helt bröstpass i veckan isf ;D

Men det jag menade var väl mest att det blev många set bröst jämfört med annat, kanske skulle ha fyra övningar rygg? Eller öka setet i något/set på ben. Vettefasiken vilken ryggövning som skulle få vara med isf dock, enarms hantelrodd kanske? Fast hantlarna är för lätta (slutar på 30kg).

(störiga med dips är att tidigare kunde jag göra 15+, men så började jag köra med vikter och nu känns det som jag har svårare att göra många istället, vet inte om det beror på att man fuskar eller om det är vad man är van med... men att köra dips på över 15reps känns som det inte kan ge så mycket så jag får väl köra med vikter bara.)

aliquis
2004-05-09, 14:29
4 Knäböj
3 Stela marklyft
1 Lårcurl
3 Bänkpress
3 Lutande hantelpress
2 dips
2 Smal bänkpress
2 Benlyft
2 Repcrunches
-----------------------
8 set ben, 10 set bröst(+triceps), 4 set mage = 22 set

3 Marklyft
2 Skivstångsrodd
2 Chins
2 Militärpress
2 Upprät rodd till hakan
2 shrugs
2 Skivstångscurl
2 Hantelcurl
2 stående vadpress
2 sittande vadpress
-----------------------
9 set rygg, 4 set axlar, 4 set biceps, 4 set vader = 21 set

Det behövs inget isolerat för triceps om jag kör dips och smalbänk tycker ni? Ökade på ben och rygg lite. Vet inte om en till roddövning vore bra då mina skivstångsrodd inte brukar vara alltför strikta men ni får hojta till isf.
Arne my man, hjälp ;)