handdator

Visa fullständig version : Tråden för meditation och mental träning


SLG
2018-07-22, 19:03
Hej,

I en annan tråd såg jag någon nämna vikten av mental hälsa som komplement till den fysiska hälsan. Detta har jag själv märkt på senare tid, då stressnivån av samtida jobb, studier och träning gjort det allt svårare att öka i gymmet.

Jag tänkte därför att vi kan ha en tråd där vi diskuterar tekniker, forskning, osv, kring detta.

Jag har använt mig av Headspace ett tag, vilket jag tyckte var bra. Dock är det ganska dyrt. Vad har ni andra för tips och rutiner för att minska stress och öka den mentala prestationen?

Bob90
2018-07-22, 19:31
Lars Uneståhl har en hel del böcker och ljudböcker om just mental träning. Vissa skulle nog tom hävda att han är något av en auktoritet på ämnet i Sverige, milt sagt.

Även SISU har flera bra böcker om mental träning och knep inför tävlingar, tex "103 mentala metoder".

EyeOfTiger
2018-07-22, 23:04
Hur tränar man psyket för att inte balla ur när något oförutsett sker?

Hemi
2018-07-23, 01:45
En man från djupaste Mellenöstern lärde mig meditera en gång för länge sedan, det är separat från mot övriga liv och kopplar det inte till träning men det påverkar ändå. Kärlek, är infallsvinkeln, inget annat. För min/vår del.

Masterpan
2018-07-23, 15:53
Læs hjærnstark av Anders Hansen och inse att cardio ær løsningen på alla problem