handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning, lågpuls


Rolv
2018-07-22, 12:22
Man har ju alltid hört att konditionsträning är bra för hjärtat, och att det även sänker vilopulsen. Nu till min fråga och lite bakgrund till varför jag ställer den.
Har en äldre bekant som är i 65-års åldern. Han är i mina ögon väldigt bra tränad för sin ålder.
Nu fick jag höra att han hade trillat ihop och är inlagd. Ska även få pacemaker pga sin låga puls.
Vet att lågpuls även kan vara till viss del genetiskt, men eftersom även träning påverkar den, kan jag inte låta bli att fundera på hur hans scenario hade blivit om han hade varit soffpotatis hela livet, och troligtvis inte tränat till sig en lägre puls.
Hade aldrig detta scenariot uppstått då?!
Tycker att hela situation rimmar illa med när den allmänna infon som strömmar ut är att träning är bra för hjärtat. Jag tvivlar inte på att det är så, fast mast man kan få lida för på på äldre dar?!

Hjälp mig att räta ut mina frågetecken.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

StarkaUlf
2018-07-22, 12:27
Han kanske inte hade blivit äldre än 50 om han hade varit en soffpotatis hela sitt liv.

Rolv
2018-07-22, 13:07
Han kanske inte hade blivit äldre än 50 om han hade varit en soffpotatis hela sitt liv.


Nej, det får man ju aldrig svar på. Men om jag förtydligar mig lite. Blir hans låga puls (som han skaffat sig genom träning) tills hans nackdel nu istället?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

AquaRegia
2018-07-22, 16:41
Som med det mesta annat så fungerar inte statistiken på individnivå. Bara för att man tillhör en grupp som har lägre risk för någonting än en kontrollgrupp så betyder det ju inte att man inte kan bli drabbad ändå.

Och nu när han väl har blivit drabbad så har jag oerhört svårt att tänka mig att all träning nu skulle vara till hans nackdel.

Tolkia
2018-07-22, 21:03
När man får pacemaker p.g.a. låg puls brukar det inte vara fråga om en "normallåg" puls av den typ man kan träna sig till, utan om extremt låg puls p.g.a. att det blivit något fel på t.ex. den interna "pulsgeneratorn" eller retledningen från den. Alternativt att man utvecklat förmaksflimmer och behöver så mycket frekvensreglerande medicin för det att pulsen pressas ned till orimligt låg nivå och man behöver pacemakern som "skydd".

Den "allmänna infon" att träning är bra för hjärtat är inte fel. Däremot är det fel att (som ofta görs här på forumet) uppfatta träning som det enda som påverkar ens liv. Hur vältränad man än är finns sådant som genetisk benägenhet att utveckla olika fel, olyckor och sjukdom. Shit happens, helt enkelt.