handdator

Visa fullständig version : Tråden för dumma frågor


Bob90
2018-07-21, 19:13
Fanns ju ingen sån här tråd i kosttillskott, och jag har en rätt "dum" fråga :d

Om man måste avstå från vassle och kasein, vad är bäst att köra på istället?
Med "bäst" menar jag rent "hälsomässigt" (dvs jag vill inte få cancer, hormonstörningar, dö, bli förgiftad eller byta kön efter första skopan), vad som fuskas minst med och är ändå lite kontroll på vad som är i innehållet osv. Som även såklart ändå ger kvalitativt tillskott av protein.

Helt enkelt vilket som är det bästa alternativet efter vassle och kasein.

Det jag hittat är typ biffprotein och "veganskt" protein.
Biffprotein låter ganska suspekt, sojaprotein låter inte superlyckat och då finns typ hampa-, ris- och ärtprotein kvar.

Vilket är att föredra av alla 5 sorter (kanske finns fler?) eller är det hugget som stucket? :d

King Grub
2018-07-21, 19:16
Äggprotein kanske.

Bob90
2018-07-21, 20:17
Har du någon egen erfarenhet av det? Målar upp en bild för mig själv att smaken kan vara ganska säregen :p

Kif
2018-09-01, 17:00
https://youtu.be/3yPWY42Ozn4

Stämmer det han säger? Tycker mig stöta på denna doktorn när han säger mer eller mindre, i mina öron, felaktiga saker allt oftare? Skadar inte att dubbelkolla hos er.
Är Pulver i alla slag helt onödigt nästan alltid för de flesta?

King Grub
2018-09-01, 17:11
Pulver är onödigt om man täcker sitt proteinbehov utan pulver. Men det är inte fel att låta pulver utgöra en mindre eller större del av proteinintaget.

Kif
2018-09-01, 17:45
Självfallet är allt onödigt om man inte behöver det, men täcker nästan alla sitt intag med endast mat?
Siffrorna han uppgav var 1-1.5 g protein/kg kv förutom för personer mellan ca 18-25 år som kör riktigt hårt, då låg det på 1.5 till ca 2 g/kgkv.
Tänkte på studier jag har för mig att jag sett bland annat här där uppemot 3g uppgavs som fördelaktigt. Jag vill minnas att jag läst att ett extra tillskott av protein gav muskler även utan träning. Har jag fattat galet?

Bärsärk
2018-09-01, 23:29
Det doktor Mikael säger i nyhetsmorgon vänder sig till vanliga svenssons, dvs folk som faktiskt kollar på nyhetsmorgon.

Men om du är 18 år och vill bli kroppsbyggare så gäller ju andra saker. Men är du bara en helt vanlig motionär som går och drar i lite kablar nere på gymmet så inte fan behöver du pulver då...

Det finns ju folk som inte alls tränar seriöst och går till gymmet kanske 2-3 gånger i veckan som bara ÖSER i sig massa kostillskott och det är ju de som han menar är onödigt.

vicarious
2018-09-02, 09:57
"Onödigt" är egentligen ett ointressant begrepp. Vad är egentligen nödvändigt? Vad behövs egentligen? Varken träning eller kosttillskott är nödvändigt.

Frågan man egentligen bör ställa sig är kan det underlätta eller hjälpa mig? Kan det ge mig bättre resultat? Proteinpulver är billigt och smidigt och att ett högt proteinintag ger bättre resultat än ett lägre råder inga tvivel om.

tramadol
2018-09-02, 23:36
Är vassle att föredra hälsomässigt framför keasin?

skattefusk
2018-09-13, 11:24
Hittade några burkar Maxime pure whey med EXP:28-12-2016 hemma. Kasta eller använda?

Crohnsfitswe
2018-09-14, 08:19
Hittade några burkar Maxime pure whey med EXP:28-12-2016 hemma. Kasta eller använda?
Har det förvarats torrt, svalt och inte luktar/smakar konstigt så hade jag testa. Värsta som kan hända är några toabesök ;)

Kif
2018-09-20, 09:08
Jag såg en tråd om citruline malat för ett tag sedan som påvisade att det var verkningslöst, farligt eller liknande. Tänkte läsa tråden senare men hittar den inte nu. Var det felaktig information och alla tidigare studier om ofarlighet och goda resultat fortfarande inte är motbevisade?

King Grub
2018-09-20, 09:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=236370&highlight=citrullinmalat

Inget säger att det är farligt.

Dåren
2018-10-16, 20:22
Är det på något sätt en dålig idé att ta sin vitamin D-tablett på fastande mage? Jag vill ta den på morgonen då jag har för mig att jag läst att det kan påverka sömnen om man tar den alltför nära sänggående.

vicarious
2018-10-17, 08:54
D-vitamin är fettlöslig så det känns rent spontant som att det skulle kunna vara en bra idé att ta den med en måltid, eller iaf inte allt för långt ifrån en måltid.

mn123456789
2018-11-04, 14:19
det står 1 dl havregyn 0,5 dl ärtprotein, psylimfrön, äpple osötad mandelmjölk

betyder det att jag ska göra gröt utav havregrynet då eller hade han skrivit det? eller är det för dumt och skriva ut?

Pokkes
2018-11-04, 14:47
det står 1 dl havregyn 0,5 dl ärtprotein, psylimfrön, äpple osötad mandelmjölk

betyder det att jag ska göra gröt utav havregrynet då eller hade han skrivit det? eller är det för dumt och skriva ut?

ehm, ja?

försåt ganska dåligt

svartakronan
2018-11-23, 14:16
Blir proteinpulver dåligt lätt? Min påse vägrar stängas ordentligt, kan det bli dåligt om påsen inte är stängd ordentligt?

Skickat från min G3311 via Tapatalk

King Grub
2018-11-23, 14:41
Inte om det inte kommer fukt i påsen.

TräningFitness
2018-11-23, 15:12
Blir proteinpulver dåligt lätt? Min påse vägrar stängas ordentligt, kan det bli dåligt om påsen inte är stängd ordentligt?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Nej risken är väldigt liten att det blir dåligt.

Termy
2018-11-29, 07:37
Om jag efter 2,5 timmes träning (kondition, styrka) på morgonen (ca 7:30) tar en shake med en skopa vassle, en skopa kasein samt kolhydrater och sedan ej får i mig något förrän vid lunchen 12.30, vore det relevant att ta en extra shake med bara vassle någon gång på förmiddagen och i så fall när?

StarkaUlf
2018-11-29, 08:09
Om jag efter 2,5 timmes träning (kondition, styrka) på morgonen (ca 7:30) tar en shake med en skopa vassle, en skopa kasein samt kolhydrater och sedan ej får i mig något förrän vid lunchen 12.30, vore det relevant att ta en extra shake med bara vassle någon gång på förmiddagen och i så fall när?

Skulle nog säga att det beror på hur mycket protein du har i första drinken. Får du i dig 40-50g blandat protein i drinken så är du nog ganska säker. Blir det 20-30g så kanske det kan vara bra att fylla på med lite vassle kring 10-tiden.

TheOne1994
2018-11-29, 09:01
Vitaminer , tabletter sväljes hela. En del är stora och svåra att svälja. Vad händer om man tuggar istället för att ta de hela ? Varför just sväljes hela ?

King Grub
2018-11-29, 09:05
Du får inte upptaget över tid och känsliga mikronutrienter förstörs magsäcken i stället för att nå tunntarmen där dom är avsedda att tas upp.

Termy
2018-11-29, 09:10
Skulle nog säga att det beror på hur mycket protein du har i första drinken. Får du i dig 40-50g blandat protein i drinken så är du nog ganska säker. Blir det 20-30g så kanske det kan vara bra att fylla på med lite vassle kring 10-tiden.

Tackar. En portion vassle är 30 gram så det blir väl motsvarande mängd kasein också.

TheOne1994
2018-11-29, 09:28
Du får inte upptaget över tid och känsliga mikronutrienter förstörs magsäcken i stället för att nå tunntarmen där dom är avsedda att tas upp.

Tack !!

StarkaUlf
2018-11-29, 09:53
Tackar. En portion vassle är 30 gram så det blir väl motsvarande mängd kasein också.

Då kan du vara lugn :thumbup:

Termy
2018-11-29, 12:12
En uppföljande fråga på det är morgondrinken med vassle/kasein, kontra bara vassle på morgonen och sedan vassle igen (30g) ett par timmar senare eller något sådant. Har det någon relevant skillnad?

King Grub
2018-11-29, 12:31
Om man bara ser på intagen för sig utan några andra faktorer ger ett kaseinproteinintag bättre proteinbalans än ett vassleproteinintag. Är man gammal är det tvärtom.

Flera mindre vassleproteinintag ger dock bättre proteinbalans än ett stort kaseinproteinintag.

Om det ger någon som helst skillnad på sikt vid ett normalt liv och ätande i övrigt vet ingen. Mätningarna sträcker sig inte längre än timmar och tar inte hänsyn till annat födointag utan är isolerade proteinintag och inget annat.

Termy
2018-11-29, 14:07
Om man bara ser på intagen för sig utan några andra faktorer ger ett kaseinproteinintag bättre proteinbalans än ett vassleproteinintag. Är man gammal är det tvärtom.

Flera mindre vassleproteinintag ger dock bättre proteinbalans än ett stort kaseinproteinintag.

Om det ger någon som helst skillnad på sikt vid ett normalt liv och ätande i övrigt vet ingen. Mätningarna sträcker sig inte längre än timmar och tar inte hänsyn till annat födointag utan är isolerade proteinintag och inget annat.

:thumbup:

Dåren
2019-05-13, 07:20
Varför har C-vitamintillskott ofta doser som är mångdubbelt RDI? Jag åt en brustablett i helgen som hade 1250%. :d

vaskr
2019-05-13, 11:08
Varför har C-vitamintillskott ofta doser som är mångdubbelt RDI? Jag åt en brustablett i helgen som hade 1250%. :d

Låter mig själv killgissa och säga att det beror på att det är lite oklart hur mycket kroppen kan ta upp vitaminer från tillskott, samt att det är omöjligt att överdosera på C-vitamin. Det kombinerat med att man sannolikt (tror sig ha) har ett underskott redan om man väljer att ta en brustablett?

Är också nyfiken på detta om nån skulle ha ett kvalificerat svar..

Sverker
2019-05-13, 18:16
Askorbinsyra är billigt att tillverka. Gå till hyllan med baktillbehör eller kryddor hittar ni påsar med askorbinsyra för en tia. Det är harmlöst. Man blir möjligen sur i magen men inga andra akuta effekter. Jag tror att det är avgörande.
Säkert har också Linus Pauling haft påverkan på oss som växte upp på 60- och 70-talet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Linus_Pauling

exevision
2019-05-13, 18:25
Låter mig själv killgissa och säga att det beror på att det är lite oklart hur mycket kroppen kan ta upp vitaminer från tillskott, samt att det är omöjligt att överdosera på C-vitamin. Det kombinerat med att man sannolikt (tror sig ha) har ett underskott redan om man väljer att ta en brustablett?

Är också nyfiken på detta om nån skulle ha ett kvalificerat svar..

Svar på din killgissning:
Plasma och vävnad är fullständigt mättade vid ett intag av 400 mg per dag.

Vitamin C också. För mycket kan bli prooxidativt.

Among numerous reports concerning positive effect of vitamin C as antioxidant and free radicals scavenger, there are also those pointing at its potentially pernicious effect. Vitamin C, especially in the doses exceeding daily recommended dietary allowance may result in oxalate crystallization, formation of advanced glycation end products and even exert prooxidant effect.

Pol Merkuriusz Lek. 2005 Oct;19(112):600-3.

Ett Orm
2019-05-14, 16:17
Askorbinsyra är billigt att tillverka. Gå till hyllan med baktillbehör eller kryddor hittar ni påsar med askorbinsyra för en tia. Det är harmlöst. Man blir möjligen sur i magen men inga andra akuta effekter. Jag tror att det är avgörande.
Säkert har också Linus Pauling haft påverkan på oss som växte upp på 60- och 70-talet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Linus_Pauling

Dra i dig en påse askorbinsyra och återkom ang akuta effekter.:naughty:

Anomali
2019-05-23, 19:13
Hej,

Har sedan januari gått ned 30kg och siktar på att landa på 80 nu tills juli.
Tänker då för första gången i mitt liv börja på gym.. ska man inleda med något kosttillskott typ Kreatin eller ska det helst vänta tills man kommit igång och kört ett tag?

25år

vicarious
2019-05-24, 11:29
Hej,

Har sedan januari gått ned 30kg och siktar på att landa på 80 nu tills juli.
Tänker då för första gången i mitt liv börja på gym.. ska man inleda med något kosttillskott typ Kreatin eller ska det helst vänta tills man kommit igång och kört ett tag?

25år

Kreatin är ett bra tillskott men inget du behöver.

ATJL
2019-05-29, 12:50
Vilken roll spelar det för upptagningshastigheten hur mycket vatten som vassleprotein är löst i?

Ponera två identiska doser a 30gram, den ena blandad i 1 liter vatten, den andra i ngn deciliter, närmare mättad lösning.

Tas bägge på fastande mage, hur skiljer sig upptag och nedbrytning åt, om ens alls?

Skulle man kunna spekulera att det är bättre med lite vätska för att förhindra proteinnedbrytning under längre tid, eller bättre med mer vätska för att snabbare uppreglera MPS? Spelar det ngn roll.

King Grub
2019-05-29, 13:17
Proteinet i sig påverkas inte, men magsäckstömningens hastighet är direkt kopplad till vattenmängd. Ju mer, desto snabbare.

40plus
2019-05-29, 17:04
Hej,

Har sedan januari gått ned 30kg och siktar på att landa på 80 nu tills juli.
Tänker då för första gången i mitt liv börja på gym.. ska man inleda med något kosttillskott typ Kreatin eller ska det helst vänta tills man kommit igång och kört ett tag?

25år

Jag var i liknande sits som dig, fet å jävlig och gick ner mycket och började sedan gymma.

Jag hittade övningar och program som passade mig och började lugnt för att vänja min försoffade kropp, dvs leder, senor, muskler, ja allt. Gymmade i ca 6 månader innan jag började med vassleprotein och kreatin, och detta hade en märkbar samt snabb effekt.

Men nu är jag 41 år och du 25 så mitt råd är att gymma i iaf 3 månader för att hitta formen, rätt program, rätt övningar, rätt antal set och reps samt vänja kroppen. Sedan när du är trygg i din träning och börjar bli van samt inte har några nybörjarkrämpor så lägg till kreatin och protein.

King Grub
2019-05-29, 20:10
Det finns noll anledningar att vänta med att få kreatinets fördelar. Dessutom har kreatin större effekt hos nybörjare än hos personer med styrketräningsvana.

40plus
2019-05-30, 08:33
Det finns noll anledningar att vänta med att få kreatinets fördelar. Dessutom har kreatin större effekt hos nybörjare än hos personer med styrketräningsvana.

Man kan ju pressa ut lite till ur träningen med kreatin, tror du inte det finns ett värde i att ta det lite lugnt i början om man är otränad för att undvika skador?

Den där sista repetitionen på sista setet som kreatinet kan hjälpa dig uppnå är kanske den som orsakar en skada eller några veckors värk pga att man är otränad nybörjare.

Så var mitt tänk men jag kan absolut ha fel!

svartakronan
2019-06-03, 11:35
Var nyss och skulle köpa kreatin, deras vanliga monohydrat som jag alltid köper var slut så säljaren erbjöd en annan som hette micronized creatine av märket optimum nutrition för samma pris, detta kommer fungera lika bra som monohydrat va? Har väl inte blivit "lurad"? Och riskerar väl inte att få i mig dopingpreparat nu va?

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Sverker
2019-06-03, 18:13
Micronized brukar betyda att kreatinet är extremt fint malt för att lättare gå att lösa upp i vatten.

baggard
2019-06-13, 10:54
Någon mening att ta dextros och/eller maltodextrin 30-60min före ett gympass?

Fyller man på några slags depåer som gör att man kan pumpa mukklerna lite extra intensivt eller lite längre typ?

Sverker
2019-06-13, 18:16
Kolhydraterna hinner inte lagras in som muskelglykogen på den korta tiden.
Risk att kolhydraterna drar till sig vatten från kroppen. Fördelen är att du säkert kommer ha en bra depå av snabba kolhydrater som passerar igenom leven och blir blodglukos under träningen.

baggard
2019-06-13, 21:56
Kolhydraterna hinner inte lagras in som muskelglykogen på den korta tiden.
Risk att kolhydraterna drar till sig vatten från kroppen. Fördelen är att du säkert kommer ha en bra depå av snabba kolhydrater som passerar igenom leven och blir blodglukos under träningen.


Om man vill komma åt fördelen du nämner skulle du säga att dextros eller maltodextrin är bättre för ändamålet? Malto tas väl upp aningen långsammare varpå om man drar i sig dextros 30-60min före gympasset så kanske kroppen redan hinner ta upp det och krascha ibörjan av passet? / Amateur Broscience

Sverker
2019-06-15, 11:45
Jag tror inte att du får någon krasch. Men dextros är inte snällt mot magen. Det drar till sig vatten. Alltid bättre att dricka något maltodextrin.

Ännu bättre att äta bra och alltid ha fulla depåer, både i musklerna och i levern. Fyll på med energi EFTER träningspasset. Då ligger glykogenet lagrat och klart till nästa träningspass.

Stan Carley
2019-06-21, 22:15
Bra tillskott om man måste hoppa frukosten?
Stressiga dagar brukar jag bara blanda 40g whey-80 med 5g kreatin till frukost
men finns det något bättre alternativ?
Läser att kasein skulle vara bättre än vassle på kvällen för att det tas upp långsammare så borde inte den funktionen även fungera på morgonen?

Säg att man dricker den vi 07 och sen blir det ingen fast föda för än 11-12
skulle då kasein vara bättre än vassle?

"Joker" Skulle det kanske vara bättre att köra en gainer på morgonen för att man skulle kunna ha behov av att ladda kroppen med kolhydrater inför arbetsdagen?

Bob90
2019-06-23, 20:33
Inte direkt om kosttillskott, men typ.

Någon som har tips på en shaker i rostfritt som har raster och inte är en "termos" (dvs har dubbelväggar med vakuum mellan)? Lyckas bara antingen hitta "termosar" eller shakers med askassa recensioner pga läckage och dylikt. Eller så saknar de raster.

AquaRegia
2019-07-24, 07:47
Jag brukar blanda mitt kreatin med psylliumfrön i ett glas med vatten och svepa, kan gelbildningen utav fröna påverka upptaget av kreatin?

Baskagge
2019-07-24, 15:39
Bra tillskott om man måste hoppa frukosten?
Stressiga dagar brukar jag bara blanda 40g whey-80 med 5g kreatin till frukost
men finns det något bättre alternativ?
Läser att kasein skulle vara bättre än vassle på kvällen för att det tas upp långsammare så borde inte den funktionen även fungera på morgonen?

Säg att man dricker den vi 07 och sen blir det ingen fast föda för än 11-12
skulle då kasein vara bättre än vassle?

"Joker" Skulle det kanske vara bättre att köra en gainer på morgonen för att man skulle kunna ha behov av att ladda kroppen med kolhydrater inför arbetsdagen?

Maltodextrin till frukost hade inte jag velat äta.

Om det nu är tidsbrist på morgonen så är det ju bara att göra en frukost dagen innan som håller sig i kylskåpet. Till exempel en enkel chiapuddinggröt i en glasbehållare så att den går att ta med.
Typ 1 dl havregryn, 1-2 msk chiafrön, 2-3 dl havremjölk, 1 tsk kardemumma eller annan krydda och toppa med mosade hallon och kanske lite avokado. Tar 5 minuter att smälla ihop och håller sig i kylskåp. Till detta en vassleproteinare och då blir väl upptaget av proteinet något långsammare också.

https://www.arla.se/recept/chiapudding/

Sverker
2019-07-24, 16:36
Jag brukar blanda mitt kreatin med psylliumfrön i ett glas med vatten och svepa, kan gelbildningen utav fröna påverka upptaget av kreatin?

Inte den blekaste aning men upptaget lär inte bli bättre av att du blandar något som bromsar kreatinets rörelse i tarmen. De flesta vill ha en lättflytande vätska för att få ett så bra upptag som möjligt.

Stan Carley
2019-07-30, 09:14
Maltodextrin till frukost hade inte jag velat äta.

Om det nu är tidsbrist på morgonen så är det ju bara att göra en frukost dagen innan som håller sig i kylskåpet. Till exempel en enkel chiapuddinggröt i en glasbehållare så att den går att ta med.
Typ 1 dl havregryn, 1-2 msk chiafrön, 2-3 dl havremjölk, 1 tsk kardemumma eller annan krydda och toppa med mosade hallon och kanske lite avokado. Tar 5 minuter att smälla ihop och håller sig i kylskåp. Till detta en vassleproteinare och då blir väl upptaget av proteinet något långsammare också.

https://www.arla.se/recept/chiapudding/

Det handlar mest om "psykologisk tidsbrist".
Bra dagar som ändå är stressiga så hinner jag koka gröt på morgonnen eller äta en burk kvarg utan problem det är bara dom dagar som är "dåliga" då jag ersätter frukosten med en shake.
Jag testade både Gainer och kasein men inget av dom alternativen är lika lättdrucket som Vassle insåg jag tyvärr så experimentet misslyckades.

Problemet med både Kasein och gainer förutom konsistensen är att dom mättar så pass mycket jämfört med vassle att jag inte orkar äta lika mycket vanlig mat till lunch sen.

Kischen
2019-07-31, 10:56
Det handlar mest om "psykologisk tidsbrist".
Bra dagar som ändå är stressiga så hinner jag koka gröt på morgonnen eller äta en burk kvarg utan problem det är bara dom dagar som är "dåliga" då jag ersätter frukosten med en shake.
Jag testade både Gainer och kasein men inget av dom alternativen är lika lättdrucket som Vassle insåg jag tyvärr så experimentet misslyckades.

Problemet med både Kasein och gainer förutom konsistensen är att dom mättar så pass mycket jämfört med vassle att jag inte orkar äta lika mycket vanlig mat till lunch sen.

Varför inte bara skippa frukosten?

ATJL
2019-08-03, 13:51
Bra tillskott om man måste hoppa frukosten?
Stressiga dagar brukar jag bara blanda 40g whey-80 med 5g kreatin till frukost
men finns det något bättre alternativ?
Läser att kasein skulle vara bättre än vassle på kvällen för att det tas upp långsammare så borde inte den funktionen även fungera på morgonen?

Säg att man dricker den vi 07 och sen blir det ingen fast föda för än 11-12
skulle då kasein vara bättre än vassle?

"Joker" Skulle det kanske vara bättre att köra en gainer på morgonen för att man skulle kunna ha behov av att ladda kroppen med kolhydrater inför arbetsdagen?

Whey och havregryn i shaker

svartakronan
2019-08-21, 13:24
Var nyss och köpte sjukt billigt vassle som de sålde ut för 70kr kg då den hade utgått i bäst före datum, hur är det med oöppnat vassle som utgått på bäst före datum? Vill ju inte att det ska ge sämre effekt lixom.
Bäst före datum var maj 2018 men han i kassan sa att de var felmärkt och egentliga bästföre datum var maj 2019, om man kan lita på det vette tusan.
Så hur är det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Stan Carley
2019-09-05, 08:57
Maltodextrin?
Har försökt att dricka lite gainer under augusti månad men tycker att alla smaker är helt värdelösa jämfört med whey-80.
Läst att Malto ska vara helt smaklöst, och ha samma Kcal / 100g som vanlig gainer.
Är det värt ett försök tror ni?
Kan något verkligen vara "smaklöst" även whey finns som neutral smak men den är verkligen inte smaklös tycker jag.

Brofessorn
2019-09-05, 08:58
Maltodextrin?
Har försökt att dricka lite gainer under augusti månad men tycker att alla smaker är helt värdelösa jämfört med whey-80.
Läst att Malto ska vara helt smaklöst, och ha samma Kcal / 100g som vanlig gainer.
Är det värt ett försök tror ni?
Kan något verkligen vara "smaklöst" även whey finns som neutral smak men den är verkligen inte smaklös tycker jag.

Malto har väl en svagt söt smak.

StarkaUlf
2019-09-05, 09:43
Malto har väl en svagt söt smak.

Yes. Det gör drinken lite sötare, men det ger ingen nämnvärd smak.

Stan Carley
2019-09-05, 11:00
Tack för upplysningen :)
Det låter faktiskt som något som skulle kunna fungera för mig. Ska testa att köpa ett kilo och se om det är drickbart.

Stan Carley
2019-09-09, 08:46
Tack för upplysningen :)
Det låter faktiskt som något som skulle kunna fungera för mig. Ska testa att köpa ett kilo och se om det är drickbart.

Uppdatering:
Hur kan tillverkarna få skriva att det är smaklöst?
Har köpt och testat nu, det smakar ju som urin luktar!
Borde vara olagligt att skriva smaklöst när något är så äckligt, tur att det var så billigt.

Bortskänkes Nästan ett Kilo Malto om någon vill ha, det går inte att svälja utan att bli illamående.

Aristocrat
2019-09-09, 09:33
Kan man kombinera längre TUT på en deloadvecka med betydligt lägre volym av set men behålla vikten/nära samma vikt?

Rugged Mini
2019-10-03, 10:48
Varför smakar Gainer så illa jämfört med proteinpulver?
Har bara jämfört Whey-80 med Supreme Mass men trots att båda har smaken choklad så smaker whey-80 som Oboy men Gainern smakar bajs i jämförelse.

Vad tror ni det beror på?

King Grub
2019-10-03, 11:00
De flesta tycker tvärtom, att gainer smakar bättre än rent protein, på grund av kolhydraterna. Har man bara ett exempel att jämföra med så är det ju svårt att dra några slutsatser alls.

Rugged Mini
2019-10-03, 11:55
De flesta tycker tvärtom, att gainer smakar bättre än rent protein, på grund av kolhydraterna. Har man bara ett exempel att jämföra med så är det ju svårt att dra några slutsatser alls.

Jag trodde det skulle vara så för mig, att gainern skulle ha en sötare smak men det känns tvärtom.

Det kanske har med doseringen att göra. Om jag nöjer mig med en normal dosering dvs ca 35g som med proteinpulvret istället för den rekommenderade portionen på 90g.

Ska testa det men då försvinner poängen med gainern för att den blir så väldigt "svag".

Brofessorn
2019-10-03, 15:42
Jag ogillar också gainer. Istället valde jag att göra min egen vilket är betydligt godare.

Rugged Mini
2019-10-03, 15:52
Jag ogillar också gainer. Istället valde jag att göra min egen vilket är betydligt godare.

Vad har du för kolhydratskälla när du gör egen?
Jag har testat att göra egen med socker men blir väldigt speedad av det vilket är jobbigt särskilt om man dricker den på kvällen ;)

svartakronan
2019-10-03, 16:24
Vad har du för kolhydratskälla när du gör egen?

Jag har testat att göra egen med socker men blir väldigt speedad av det vilket är jobbigt särskilt om man dricker den på kvällen ;)



Jag brukar mixa mjölk, havregryn, banan och proteinpulver. Smidigt gott och lättätet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

CalleP
2019-10-07, 17:01
Tjenare!

Jag brukar käka runt 2-3 mål per dag där sista målet är klockan 18. Ifall jag tränar på kvällen, hur kasst är det för muskel uppbyggnad? Dvs ifall jag tränar klockan 20 idag och sen väntar med att äta tills 8 på morgonen igen.

vicarious
2019-10-07, 17:15
Tjenare!

Jag brukar käka runt 2-3 mål per dag där sista målet är klockan 18. Ifall jag tränar på kvällen, hur kasst är det för muskel uppbyggnad? Dvs ifall jag tränar klockan 20 idag och sen väntar med att äta tills 8 på morgonen igen.

Hur stor är måltiden du äter innan träningen? Om det är en bautastor måltid som tar lång tid för kroppen att ta upp är det nog ingen fara, annars hade jag sett till att få i mig något efter träningen också. Det är ju inte så svårt svepa en kaseinshake, en burk keso eller liknande efter träningen för att vara på den säkra sidan.

CalleP
2019-10-07, 17:19
Hur stor är måltiden du äter innan träningen? Om det är en bautastor måltid som tar lång tid för kroppen att ta upp är det nog ingen fara, annars hade jag sett till att få i mig något efter träningen också. Det är ju inte så svårt svepa en kaseinshake, en burk keso eller liknande efter träningen för att vara på den säkra sidan.

Det är en rätt rejäl middag på kankse 60% av dagens totala energi! Men tack för svar, ska ta med mig det. :)

Al3x
2020-02-17, 09:44
Någon mer som känner sig yr efter varje pass?

Yggdrazil
2020-02-17, 22:40
Har nyligen börjat träna ordentligt efter att ha varit en periodare under flera år. Köpte på mig lite kreatin, koffeintabletter och proteinpulver.
Jag tränar ofta ganska sent för att slippa den värsta rushen och kommer alltså hem mellan 21-22 på kvällarna och brukar lägga mig för att sova vid 23. Koffein förstår jag är en jättedum idé att ta före passet när man ska lägga sig en timme efter men funderade på hur det är med kreatinet, bör jag avstå när jag kör kvällspass för sömnens skull eller gör det ingen skillnad på tröttheten efter träning?

svartakronan
2020-02-17, 23:05
Har nyligen börjat träna ordentligt efter att ha varit en periodare under flera år. Köpte på mig lite kreatin, koffeintabletter och proteinpulver.
Jag tränar ofta ganska sent för att slippa den värsta rushen och kommer alltså hem mellan 21-22 på kvällarna och brukar lägga mig för att sova vid 23. Koffein förstår jag är en jättedum idé att ta före passet när man ska lägga sig en timme efter men funderade på hur det är med kreatinet, bör jag avstå när jag kör kvällspass för sömnens skull eller gör det ingen skillnad på tröttheten efter träning?



Kreatin har ingen akut effekt likt koffein.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

vicarious
2020-02-17, 23:23
Har nyligen börjat träna ordentligt efter att ha varit en periodare under flera år. Köpte på mig lite kreatin, koffeintabletter och proteinpulver.
Jag tränar ofta ganska sent för att slippa den värsta rushen och kommer alltså hem mellan 21-22 på kvällarna och brukar lägga mig för att sova vid 23. Koffein förstår jag är en jättedum idé att ta före passet när man ska lägga sig en timme efter men funderade på hur det är med kreatinet, bör jag avstå när jag kör kvällspass för sömnens skull eller gör det ingen skillnad på tröttheten efter träning?

Ta det efter träningen. Har ingen känd påverkan på sömnen.

baggard
2020-03-04, 22:02
Duger sötningsmedlet i vasslepulvret som kolhydrater efter passet? :D

Okej kanske inte duger, men gör det någonting som man vill malton eller dextron ska göra?

King Grub
2020-03-04, 22:10
Nej, det har absolut ingen effekt på återhämtning, glykogeninlagring, muskeluppbyggnad eller något annat.