handdator

Visa fullständig version : Styrketräna under NSAID-kur meningslöst?


Kev88
2018-07-21, 15:32
Goddag, jag misstänker att jag har fått en inflammation i min vänstra sida av höften (inklämning), så jag tänkte prova att gå på en maxdos med Ipren i 5 dagar för att se om det hjälper, frågan är dock om det är helt meningslöst att styrketräna under dessa dagarna p.g.a. effekten som NSAID har på proteinsyntesen?

Mvh

Lillleif
2018-07-21, 15:38
Nej.

Status Quo
2018-07-21, 16:49
Ja.

vicarious
2018-07-21, 16:52
Helt meningslöst? Nej. Men kanske inte lika bra som utan NSAID.

Jhammar
2018-07-21, 18:47
Rätta mig gärna om jag har fel, men om jag kommer ihåg rätt så drar NSAID ner den förhöjda proteinsyntesen som man skulle ha fått eller har fått av ett träningspass till basnivåer, så ja, det är i stort sätt meningslöst.

King Grub
2018-07-21, 18:52
Nej. Akut proteinsyntes är inte allt för hypertrofi. Styrketräning aktiverar genuttryck och satellitceller som påverkar muskeltillväxten, även om det inte är något som märks eller kan mätas över en kort mätperiod som någon dag eller vecka.

Rahf
2018-07-21, 19:47
Svar: nej.

Kev88
2018-07-22, 09:41
Nej. Akut proteinsyntes är inte allt för hypertrofi. Styrketräning aktiverar genuttryck och satellitceller som påverkar muskeltillväxten, även om det inte är något som märks eller kan mätas över en kort mätperiod som någon dag eller vecka.

Okej, men blir inte återhämtningen påverkad mycket negativt utan den förhöjda proteinsyntesen?

King Grub
2018-07-22, 10:20
Hur definierar du "återhämtning"?

Sheogorath
2018-07-22, 15:21
Rätta mig gärna om jag har fel, men om jag kommer ihåg rätt så drar NSAID ner den förhöjda proteinsyntesen som man skulle ha fått eller har fått av ett träningspass till basnivåer, så ja, det är i stort sätt meningslöst.

Tänk ett varv. Om någon skulle sköta kost och tränar bra i säg 15 år, tränar progressivt 4-5 dagar i veckan etc. Och han käkar Ipren dagligen. Tror du verkligen att han skulle se ut som sin genetiska tvilling som aldrig satt sin fot på gymmet men som inte knaprar Ipren?

oldman
2018-07-22, 17:14
Okej, men blir inte återhämtningen påverkad mycket negativt utan den förhöjda proteinsyntesen?

Den blir påverkad, men inte MYCKET.
Men om det nu är så att du har en inflammation ska du kanske ta en veckas paus och låta kroppen göra det den ska.

Tolkia
2018-07-22, 21:00
Jag förutsätter att du inte tränar den höft du har sådana besvär med att du behöver en NSAID-kur. För DET vore superkorkat. Möjligen undantaget om du gör det under ledning från klok sjukgymnast som har en rimlig diagnos och hjälper dig med rehab. NSAID är liksom inte magi, och botar inte "inflammationer" som beror på överansträngning, onödigt repetitiv träning eller liknande.

EyeOfTiger
2018-07-22, 23:19
Det gamla ECA tillskottet fungerade ju bra förut?

Sheogorath
2018-07-23, 07:45
Jag förutsätter att du inte tränar den höft du har sådana besvär med att du behöver en NSAID-kur. För DET vore superkorkat. Möjligen undantaget om du gör det under ledning från klok sjukgymnast som har en rimlig diagnos och hjälper dig med rehab. NSAID är liksom inte magi, och botar inte "inflammationer" som beror på överansträngning, onödigt repetitiv träning eller liknande.

:thumbup:

Sheogorath
2018-07-23, 07:47
Det gamla ECA tillskottet fungerade ju bra förut?

Åtminstone för fettförbränning. Och huruvida acetylsalicylsyran var en viktig komponet för fettförbränningen är något man kan fundera på. Hur ECA var för muskeluppbyggnad är en helt annan femma, den lanserades ju för fettförbränning, inte som muskeluppbyggande. Men det är klart, många som gick på ECA-stack preppade ju sig också med steroider så det var väl därför det gick väldigt bra ändå...

Kev88
2018-07-23, 14:27
Hur definierar du "återhämtning"?

Kroppens förmåga att läka den muskelskada som träningen har orsakat.

Jag förutsätter att du inte tränar den höft du har sådana besvär med att du behöver en NSAID-kur. För DET vore superkorkat. Möjligen undantaget om du gör det under ledning från klok sjukgymnast som har en rimlig diagnos och hjälper dig med rehab. NSAID är liksom inte magi, och botar inte "inflammationer" som beror på överansträngning, onödigt repetitiv träning eller liknande.

Nej, men resten av kroppen:)