handdator

Visa fullständig version : Muskelaktivering av hantelcurl, skivstångscurl med rak stång och curl med EZ-stång


King Grub
2018-07-17, 21:55
Background

Dumbbell curl (DC) and barbell curl in its two variants, straight (BC) or undulated bar (EZ) are typical exercises to train the elbow flexors. The aim of the study was to verify if the execution of these three variants could induce a selective electromyographic (EMG) activity of the biceps brachii (BB) and brachioradialis (BR).

Methods

Twelve participants performed one set of ten repetitions at 65% of their 1-RM for each variant of curl. Pre-gelled electrodes were applied with an inter-electrode distance of 24 mm on BB and BR. An electrical goniometer was synchronously recorded with EMG signals to determine the concentric and eccentric phases of each variant of curl.

Results

We detected higher activation profile of both BB (P < 0.05) and BR (P < 0.01) during the EZ compared to the DC. Higher levels of activation was found during the concentric phase for only the BR performed with an EZ compared to DC (P < 0.001) and performing BC compared to DC (P < 0.05). The eccentric phase showed a higher activation of the BB muscle in EZ compared to DC (P < 0.01) and in BC compared to DC (P < 0.05). The BR muscle showed a higher activation performing EZ compared to DC (P < 0.01).

Discussion

In the present work, the EZ variant exhibited the highest level of EMG activity for both BB and BR. However, significant differences were observed only in comparison with the DC variant. The concentric phase analysis of the BB showed that the EZ variant induced the highest level of EMG activity (+7% with respect to BC and +11% with respect to DC) although there were no statistically significant differences. Conversely, the variation of curls on BR muscle activity during the concentric phase resulted to be statistically significant when comparing the EZ to the DC as well as the BC to the DC.

The eccentric phase showed lower EMG activity with respect to the concentric phase for both muscles investigated. Specifically, EZ and BC variants elicited a statistically significant higher EMG activity of the BB muscle with respect to the DC variant. BR muscle activity was found to be significantly higher only in the EZ variant compared to the DC.

We can conclude that the EZ barbell curl was the most effective variant considering the overall EMG activity of the BB and BR. On the other hand, the DC variant was found to be less effective, while the BC variant could be placed in an intermediate position but with an activation closer to the EZ than to the DC variant for the two muscles investigated.

Our findings suggested that the EZ barbell curl may be preferred to DC considering the whole phase of the repetition and the eccentric phase both for BB and BR. The small difference between the BC and EZ variants with regards to the EMG activity of the BB and BR, makes the choice between these two variants purely a matter of subjective comfort related to the handgrip position.

Differences in electromyographic activity of biceps brachii and brachioradialis while performing three variants of curl. Peer J, July 13, 2018.

https://peerj.com/articles/5165/

TotteShaped4Life
2018-07-18, 04:29
Har inte Arne vaknat än?

DonFlex
2018-07-18, 22:53
Man har alltid hört att rak stång ger bäst muskelaktivering för biceps men att EZ är skonsammare för handlederna, då kanske EZ fyller båda dessa funktioner.

Vem bryr sig om vad Arne anser?

PowerSwede
2018-07-18, 23:13
Man har alltid hört att rak stång ger bäst muskelaktivering för biceps men att EZ är skonsammare för handlederna, då kanske EZ fyller båda dessa funktioner.

Vem bryr sig om vad Arne anser?

Rak stång ger mer höjd, punkt.

Alla som tränat i några decennier och testat endera i åratal vet det.

Anders The Peak
2018-07-23, 07:12
https://www.t-nation.com/system/publishing/article_assets/8430/original/Curl-Chart.jpg?ts=1531860192

Länk (https://acewebcontent.azureedge.net/certifiednews/images/article/pdfs/ACE%20BicepsStudy.pdf)

Kralligare
2018-07-23, 18:04
Rak stång ger mer höjd, punkt.

Alla som tränat i några decennier och testat endera i åratal vet det.

Bro science på högsta nivån. Jag vet en snubbe på mitt gym som har en gigantisk peak och han har alltid tränat biceps med EZ, för han gillar det. Anatomin av ens muskler har mer att göra med formen än övningen. Sedan kan man intala sig själv det mesta, den som söker bekräftelse han finner svaren han önskar.

Anders The Peak
2018-07-23, 18:09
Bro science på högsta nivån. Jag vet en snubbe på mitt gym som har en gigantisk peak och han har alltid tränat biceps med EZ, för han gillar det. Anatomin av ens muskler har mer att göra med formen än övningen. Sedan kan man intala sig själv det mesta, den som söker bekräftelse han finner svaren han önskar.

Det 'är så sant att det handlar om muskelbukens utformning men kralligare har en poäng att du får en bättre kontraktion genom biceps rak stång jämfört med EZ och det kan ge bättre höjd utifrån förutsättningarna för peak.

EyeOfTiger
2018-07-24, 13:11
Rak stång ger mer höjd, punkt.

Alla som tränat i några decennier och testat endera i åratal vet det.

Eeh va?

Jag ser aldrig någon stor jävel köra rak stång. Och det är väl inte så konstigt när man tänker efter för så tungt som de klarar blir det ju väldigt jobbigt med tyngdpunkten.

Jhammar
2018-07-24, 14:13
Att BC hade en högre aktivitet med en EZ-stång förvånar mig inte, då underarmarna är närmare neutrala, men att BB var högre är väldigt konstigt då man inte får en full supination med en sådan, då borde hantlar eller en rak stång vara överlägsna, men som med alla EMG studier så antar jag att man får ta resultatet med en stor nypa salt.
Personligen så är jag övertygad om att hantlar är bäst när det kommer till de flesta överkroppsövningarna, då de tillåter en högre rörelsebana i vissa övningar, som t.ex. bröstpressar och roddar, man får inte heller en obalans mellan sin dominanta och icke dominanta sida.

Arne Persson
2018-07-31, 14:06
M. biceps brachii tränas påtagligt bättre med RAK stång. När det gäller bicepsträning med EZ-stången är den helt förkastlig då den orsakar problem i underarmen med tex förkortade pronatorer mm...

Söderort
2018-07-31, 14:38
M. biceps brachii tränas påtagligt bättre med RAK stång. När det gäller bicepsträning med EZ-stången är den helt förkastlig då den orsakar problem i underarmen med tex förkortade pronatorer mm...

Av någon anledning får jag ont inne i underarmarna av rak stång men ej Ez.
Vad kan detta då bero på?

Bärsärk
2018-07-31, 15:24
Av någon anledning får jag ont inne i underarmarna av rak stång men ej Ez.
Vad kan detta då bero på?

Du kör för tungt för vad dina underarmar klarar av, prova sänk vikten och öka mer successivt tills du byggt upp styrkan i underarmarna. Att du får ont någonstans när du kör en övning betyder inte att den är dålig det betyder bara att den övningen använder sig av muskler (vissa väldigt små) som du troligtvis aldrig kört tidigare eller släpar efter rejält i.

Arne Persson
2018-08-02, 16:31
Av någon anledning får jag ont inne i underarmarna av rak stång men ej Ez.
Vad kan detta då bero på?

Följden av att du har kört med EZ-stång och dålig supination med tex hantlar medför, nästan som ett brev på posten, att dina M. pronator teres [I] och [I]M. p. quadratus förkortas och ger smärta proximalt i underarmem och/eller distalt i handleden. Denna skitstång har jag nog varnat för i närmare 20 år nu om det räcker...

ceejay
2018-08-02, 16:38
Stretcha musklerna som Persson pratar om och det kommer att lösa sig med smärtan vid rak stång.

Arne Persson
2018-08-02, 16:43
Stretcha musklerna som Persson pratar om och det kommer att lösa sig med smärtan vid rak stång.

Dom flesta kör idag tyvärr med rena idiottekniker (läs förkortade rörelsebanor) vilket innebär rörelseinskränkningar i muskulaturen och skaderisker... tom rupturer mm.