handdator

Visa fullständig version : Är tonårstjejer verkligen mognare än tonårskillar?


Tricklew
2018-07-13, 19:08
Ett ständigt återkommande tema när man läser runt på relationsforum på nätet är unga tjejer som är fast i uppenbart osunda relationer med äldre män, ofta med en kommentar om hur killar i deras egen ålder är för omogna. När jag tänker tillbaks på min egna skoltid i högstadiet/gymnasiet så var detta långt ifrån ovanligt också, någon tjej som var ihop med någon 20+åring och samtidigt tyckte att killar i hennes egna ålder var för omogna. Man ser samma nu om man går förbi ett högstadie, inte ovanligt att det står någon 20(+)årig volvoraggare och väntar på att plocka upp sin 16åriga flickvän. En 16årig tjej ihop med en 21årig förlorare som jagar tonåringar då ingen i hans egna ålder hade stått ut med han leder onekligen till en maktbalans.

I tonårsålder själv så hörde man relativt ofta samma replik, tjejer mognare helt enkelt snabbare, men hur mäts detta? När jag träffar tonåringar genom familjen nuförtiden så ser jag barn, oavsett kön, de har olika intressen som verkar vara rätt så könsbundna, men de är fortfarande omogna barn utan någon självdistans.

Så denna tråden kan sammanfattas till två olika frågor, mognar tjejer så mycket snabbare (hur mätts detta?), och är det verkligen något vettigt att mata tonårstjejer med denna informationen?

Angel
2018-07-13, 19:13
Flickor kommer väl in i puberteten, dvs blir könsmogna något tidigare än killar?
Kanske inte var det du undrade över.

Bob90
2018-07-13, 19:14
Beror väl på hur man definierar mognad, men jag tycker av egen erfarenhet att det generellt stämmer, både intellektuellt och socialt.

Det borde vara ganska mätbart i betygsskillnaden, eller skillnad i andra studiemässiga resultat, mellan de båda könen.

Tricklew
2018-07-13, 19:27
Flickor kommer väl in i puberteten, dvs blir könsmogna något tidigare än killar?
Kanske inte var det du undrade över.

Mer känslomässigt och intellektuellt, hur tidigt en tonåring kan bli/göra någon gravid borde inte vara något vi spenderar en större tid på nuförtiden.

Beror väl på hur man definierar mognad, men jag tycker av egen erfarenhet att det generellt stämmer, både intellektuellt och socialt.

Det borde vara ganska mätbart i betygsskillnaden, eller skillnad i andra studiemässiga resultat, mellan de båda könen.

Betyg är alldeles för komplicerat för att vara en vettig mätstock här, det finns alldeles för många faktorer i hur lärare betygsätter, prestation är långt ifrån det enda som mätts.

Fredron
2018-07-13, 19:29
Som jag förstår det så är det som följande.

Kvinnor är i högre grad än män intresserade av att deras partner har hög social status och är framgångsrik.
Pratar vi om tonåringar så är man relativt framgångsrik om man har en moped/bil, ett jobb, en lägenhet, kan köpa alkohol etc etc. Så de unga killarna blir alltså inte valda då det finns gott om äldre killar som är intresserade av de lite yngre tjejerna.

Men som någon har sagt tidigare så är det svårt att veta vad man menar med mognad. Så jag tänker snarare att det delvis är en efterkonstruktion. Man säger att tjejer väljer män istället för pojkar för att de är omogna, men det har egentligen med det ovanstående att göra.

TranceII
2018-07-13, 19:38
It is a well known truism that girls mature faster than boys.

But now scientists have discovered for the first time that their brains can develop up to ten years earlier than boys.

Newcastle University stumbled upon the finding while conducting experiments into how the brain stores information.

They discovered that as the brain matures it begins to ‘prune’ information that is stored and focus on what is important.

For girls this can happen as early as 10 years old, but for boys it can take until between 15 and 20 for the same.


https://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/10529134/Girls-really-do-mature-quicker-than-boys-scientists-find.html

Jag vet inte om fler har kommit fram till samma sak och bekräftat det eller vad det innebär men det verkar som det finns vissa skillnader i hjärnan.

Andy.da.wohoo
2018-07-13, 19:51
Nu tänker jag bara tillbaka på min egen högstadietid men det var väl ändå en förhållandevis liten andel av alla tjejer som blev tillsammans med 5 år äldre killar? På samma sätt som det är en liten andel snubbar över 18 som tycker det är najs att ragga på högstadietjejer.

Edit: inser att jag inte läste hela öppnignsinlägget. Har det inte med saker såsom ett moget beslutsfattande och ett beteende som inte tar lika stora risker? Det upplever jag hör till samhällets definition av mognad, bland annat.

baktung
2018-07-13, 19:59
Från person till person som alltid, och beroende av uppfostran. Tjejer blir fortare könsmogna och reagerar biologiskt genom att bli nyfikna på äldre killar, visst, men det är fortfarande ett 15-årigt barn bakom ratten som inte fattar vad som sker vare sig i sin kropp eller i livet i stort. Konsekvenstänkandet är fortfarande omoget i de allra flesta fall.

Fredron
2018-07-13, 20:00
Nu tänker jag bara tillbaka på min egen högstadietid men det var väl ändå en förhållandevis liten andel av alla tjejer som blev tillsammans med 5 år äldre killar? På samma sätt som det är en liten andel snubbar över 18 som tycker det är najs att ragga på högstadietjejer.

Edit: inser att jag inte läste hela öppnignsinlägget. Har det inte med saker såsom ett moget beslutsfattande och ett beteende som inte tar lika stora risker? Det upplever jag hör till samhällets definition av mognad, bland annat.


Jag kan inte komma ihåg någon pojke som var tillsammans med en tjej som var 2-5 år äldre när vi pratar om tonåringar. Det vanliga från vad jag minns var att killen gick i samma klass, klassen över eller var några år äldre. Väldigt sällan motsatsen.

Andy.da.wohoo
2018-07-13, 20:10
Jag kan inte komma ihåg någon pojke som var tillsammans med en tjej som var 2-5 år äldre när vi pratar om tonåringar. Det vanliga från vad jag minns var att killen gick i samma klass, klassen över eller var några år äldre. Väldigt sällan motsatsen.

Inte jag heller. Men jag kan inte erinra mig att det var en stor del av tjejerna som var ihop med 5 år äldre killar. Ett eller två år äldre var ju betydligt vanligare.

WHITEFOLKS
2018-07-13, 20:10
Största skillnaden är att äldre killar är en möjlighet snarare än något annat. En 16årig tjej kan fortfarande erbjuda det sexuella värdet oberoende av möjlig intellektuell mognad för en 18-20årig kille men det är inte som att den 18-20åriga tjejen har något behov av att söka bland 16åriga killar för att hitta sex.

Angel
2018-07-13, 20:13
Jag vill minnas att det fanns en liten period nånstans där när tjejerna blev intresserade av killar medans killarna i samma ålder fortfarande var lite ”ush tjejer” och helst bara ville spela fotboll.

panzerpig
2018-07-13, 20:17
Jag vill minnas att det fanns en liten period nånstans där när tjejerna blev intresserade av killar medans killarna i samma ålder fortfarande var lite ”ush tjejer” och helst bara ville spela fotboll.

jag arbetar som högstadielärare och ser det dagligen :) puberterande tjejer i 13-15-årsåldern som blir "galet kära" i 13-15-åriga killar som inte fattar nånting, dom vill bara spela fortnite, cs eller fotboll :)
rätt kul när man som man kan se att samma killar kommer tråna efter samma tjejer några år senare, men då vill tjejerna inte ha dom, dom vill ha 18+ killar.


förresten kan man plocka fram betygsstatistik på skolverket. rätt säker på att tjejer har bättre betyg, iaf fram till gymnasiet.

Tricklew
2018-07-13, 20:21
Tjejer får bättre betyg trots att deras prestation inte motiverar det, detta har varit en öppen hemlighet i många år, det visar knappast på hur mycket mognare tjejer är än killar.

Lärarnas tidning om hur killar missgynnas vid betygsättning. (https://lararnastidning.se/pojkar-missgynnas-i-betygsattningen/)

SVT om "snällbetyg" (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjejer-far-fler-snallbetyg-an-killar)

Finns massvis att hitta om detta, så länge tjejer inte presterar bättre på prov så är betyg inte en motivation för mognad.

Bob90
2018-07-13, 20:24
Betyg är alldeles för komplicerat för att vara en vettig mätstock här, det finns alldeles för många faktorer i hur lärare betygsätter, prestation är långt ifrån det enda som mätts.
Då tycker vi olika där.

Jag är ganska övertygad om att om man slår ut alla tonårstjejers betyg nationellt, mot alla tonårskillars betyg nationellt, så bör man få en ganska vettig markör om "kognitiv kapacitet" eller "intellektuell mognad" (oavsett om man vill kalla det studiedisciplin, motivation eller intelligens) mellan könen.
Det är nog i alla fall den överlägset bästa och mest omfattande konkreta/uppmätta skillnaden som faktiskt finns att tillgå, vill jag påstå.

Bob90
2018-07-13, 20:30
IQ-test?

Och hur många sådana görs nationellt sett, i olika städer och sociala skikt på tonårsflickor och tonårspojkar?

Betygen finns tillgängligt för i princip samtliga högstadie- och gymnasiestudenter några decennier bak i tiden, det är stört mycket mätdata.

BelowAverage
2018-07-13, 20:33
Vill minnas att påståendet grundar sig i att kvinnors hjärnor växer färdigt tidigare, eller slutar utvecklas tidigare - alltså är de mognare.
Jag tycker en lustig tanke är att se det från andra sidan, att mäns hjärnor utvecklas längre.
Hjärnorna ser iaf olika ut, män har väl generellt fler neuroner och kvinnor fler kopplingar mellan hjärnhalvorna tror jag? Jag har alltid stört mig på det platta ställningstagandet att kvinnor mognar snabbare punkt. Det är lite mer komplext än så, men platityder är ju charmigt så go for it! Det låter ju bra *popcorn*

Men för att svara på frågan i TS: mognad mäts genom att förändringar i hjärna pågår i längre tid hos pojkar / män, vad jag vet.
Det är väl ungefär lika vettigt att berätta det för tonårstjejer som att berätta för tonårspojkar att de har större hjärnor och mer muskler. Förutom då att mognad är väldigt vagt definierat jmfrt med hjärnstorlek / muskelmassa som är absolut.

trädgårdsmöbel
2018-07-13, 21:18
Jag vill hävda att många barn är på sätt och vis mognare innan puberteten än efter den. Det tar flera år innan de blir lika mogna igen. Kanske mer "sköta sig" än vara mogna iofs. Jag hade gärna vart mellanstadielärare eller gymnasielärare. Men inte högstadiet.

Klein
2018-07-13, 21:42
Att kvinnan vill ha en äldre man har ju inte att göra med att hon vill ha en jämlike. Tvärtom. Hon vill känna sig trygg, omhändertagen och rent fysiskt dominerad. Och det kan inte jämnåriga pojkar erbjuda.

panzerpig
2018-07-13, 22:36
Att kvinnan vill ha en äldre man har ju inte att göra med att hon vill ha en jämlike. Tvärtom. Hon vill känna sig trygg, omhändertagen och rent fysiskt dominerad. Och det kan inte jämnåriga pojkar erbjuda.

Tror även att det har med fler saker att göra. Tjejer har en helt annan vilja att "bli stora". Dom vill få mens, bröst, sminka sig, klä sig som "stora tjejer", skaffa barn och gifta sig. Få tonårskillar drömmer om sånt.

Rahf
2018-07-13, 23:39
Tror även att det har med fler saker att göra. Tjejer har en helt annan vilja att "bli stora". Dom vill få mens, bröst, sminka sig, klä sig som "stora tjejer", skaffa barn och gifta sig. Få tonårskillar drömmer om sånt.

Njae, Alla tjejer vill inte dessa grejer. Du snackar om saker omgivningen matat i dem under uppväxttiden.

Trickfaced
2018-07-14, 17:37
Anledningen till att tjejer anser att de vill ha äldre män för att de är "mognare" har inget med mogenheten i sig att göra, det är enbart en rationalisering för att kvinnan alltid siktar uppåt, hennes instinkt är att para sig med män som är högre upp än henne, "bättre" än henne - och andra män - av vad hon har att välja på, således fenomenet varför tjejer i högstadiet/gymnasiet väldigt ofta har killar som är ett par år äldre.

Med det sagt: Ja, kvinnans hjärna utvecklas snabbare och "mognar färdigt" snabbare, den är färdig i början till mitten av 20års åldern.

Mäns hjärnor fortsätter att utvecklas till sena 20 eller början av 30, män är i regel mer avancerade livsformer på grund av ett evolutionärt tryck på män att kunna prestera inom diverse fält på ett helt annat sätt än kvinnor.

En grundläggande princip i naturvetenskapen är: Desto längre tid en organism tar på sig att utvecklas, desto mer avancerad blir den.

Kvinnor mognar klart känslomässigt tidigt, tonår/tidiga 20, dock stannar det av där och de befinner sig sedan på denna nivå livet ut - återigen, känslomässigt, män utvecklas mycket längre.

Där har ni det korrekta svaret, inte kanske allt för politiskt korrekt men ändock sant.

baktung
2018-07-14, 17:43
Mäns hjärnor fortsätter att utvecklas till sena 20 eller början av 30, män är i regel mer avancerade livsformer på grund av ett evolutionärt tryck på män att kunna prestera inom diverse fält på ett helt annat sätt än kvinnor.
:laugh:

WHITEFOLKS
2018-07-14, 18:00
Jag vet inte vad effekterna är av det hela men det är en intressant frågeställning vad denna snabbare mognad har för praktisk effekt. En del av varför människan är så framgångsrik och komplicerad brukar förklaras med den längre utvecklingstiden av varelsen. Vår avkomma tar relativt sett extremt lång tid innan den är självständig och kan klara sig själv.

Om det då skiljer sig i mognadstid mellan könen så kan man fråga sig vad det får för konsekvenser på många nivåer, allt från "slutprodukt" till om man borde anpassa skola och undervisning till denna skillnad.

Man borde inte riktigt nöja sig med att konstatera att den enda praktiska skillnaden är att tjejerna söker sig till en äldre partner i ungdomen.

Vinter
2018-07-14, 18:48
Jag vet inte vad effekterna är av det hela men det är en intressant frågeställning vad denna snabbare mognad har för praktisk effekt.

Man borde inte riktigt nöja sig med att konstatera att den enda praktiska skillnaden är att tjejerna söker sig till en äldre partner i ungdomen.

Det gör generell riktningar för skola väldigt ineffektiva, speciellt för unga män. Som vi gjort i Sverige generalisera efter ett kvinnligt perspektiv.
Det är mycket analysera känslor och intryck i grundskolan, och väldigt lite analysera praktiska funktioner.

Nu fungerar det dåligt i praktiken, vilket man vetat i 20 år. Men det är svårt att rucka på ideologier.