handdator

Visa fullständig version : Marklyft & remmar


Erpa
2004-05-08, 15:12
Tjena alla, ny här.

Undrar en grej bara.
Körde marklyft idag för första gången egentligen(har haft problem med korsryggen så jag har inte kunnat köra marklyft).
Men nu har det börjat kännas bättre och testade marklyft idag.

Nu spelar det ingen roll vad det var för vikter:) men att jag kände att jag kunde lyfta mer än vad greppet klarade av. Ska jag satsa på att köra med dragremmar eller fortsätta tills greppet pallar med tyngre vikter?

King Grub
2004-05-08, 15:13
Jag skulle använt remmar under tiden jag tränade upp greppstyrkan. Ingen anledning att begränsa markvikterna till dess.

Grisen
2004-05-08, 15:22
Jag skulle köpt magnesium...

Jorgen
2004-05-08, 16:58
Jag använder remmar när jag kör rygg. Framförallt när det blir tungt i marklyftet, jag vill inte bli begränsad i ryggträningen av greppstyrkan (som iofs inte är katastrofalt dålig).

//Jörgen

Zakath
2004-05-08, 17:12
Jag tycker du ska härda greppet. Du anar inte vilken otrolig styrka man kan utveckla i handen :hbang: Greppet anpassar sig dessutom mycket snabbt!

randig
2004-05-08, 17:21
skipa remarna

ett tips e att du kan köra me tumlås funkar skit bra för mig
tumlås inebär att du har tummen inanför dom andra fingrarna när du håller i stången alltså du greppar stången först me tummen och sedan sluter du dinna andra fingrar runtom

Allan
2004-05-08, 17:44
jag har tränat olympisk lyftning och styrkelyft på rätt avancerad nivå. Och vi använde dragremmar i vissa moment - just av den enkla anledningen att greppet inte skulle ta slut före t ex ryggen. Känns det bra så kör då så. Men glöm inte bort att greppet ska ha sitt också.

allan

Fangface
2004-05-08, 18:36
Har du testat med omvänt grepp på ena handen ?
Höger hand med handflatan utåt, och vänster hand med handflatan innåt, och vice versa ?
Själv klarar jag ca 10-20kg mer på det sättet..... :bpump:

Erpa
2004-05-08, 18:54
Jaha, nu fick man ju lite olika svar. Testar väl utan remmar ett tag nurå. Fårse om det blir några ökningar.

Ja testade med omvänt grepp med ena handen och det blir lättare att hålla i stången.

z_bumbi
2004-05-08, 21:59
Originally posted by Erpa
Körde marklyft idag för första gången egentligen(har haft problem med korsryggen så jag har inte kunnat köra marklyft).
Men nu har det börjat kännas bättre och testade marklyft idag.

Nu spelar det ingen roll vad det var för vikter:) men att jag kände att jag kunde lyfta mer än vad greppet klarade av. Ska jag satsa på att köra med dragremmar eller fortsätta tills greppet pallar med tyngre vikter?

Eftersom det var första gången du testade marken så bör du nog inte köra med remmar. Omvänt grepp skulle jag inte heller satsa på i början.

När du har tränat mark ett tag och om du märker att greppet är det stora problemet så kan remmar vara bra däremot.

Styrkebyggare
2004-05-08, 23:07
Alternerat grepp (eller omvänt som vissa kallat det) är första steget att prova för bättre grepp, innan du kör med remmar. Se bara till att variera alterneringen - annars kan man bli lite snedtränad med tiden.

Nils
2004-05-09, 10:09
Lyssna på bumbi.
Det låter alldeles utmärkt att greppet stoppar upp dig lite i början i marklyft.
Det är mycket bättre om inte ryggen tar slut första i början medan du får in tekniken bra och minskar risken för allvarliga skador.
Jag skulle nog säga att man kan ta det som regel att om man vill använda remmar första passen med mark för att greppen inte är starkt nog så kör man för tungt.

Lucipha
2004-05-09, 16:54
Hej hej. Jag tänker börja använda remmar pga att jag får ont i ryggan av mixat grepp. Kan tillägga att greppet orkar mer än ryggen :devil: Förhoppningsvis kommer greppträningen att gå bättre nu när inte händerna blir sluttränade fler dar i veckan

Originally posted by Erpa
Tjena alla, ny här.

Undrar en grej bara.
Körde marklyft idag för första gången egentligen(har haft problem med korsryggen så jag har inte kunnat köra marklyft).
Men nu har det börjat kännas bättre och testade marklyft idag.

Nu spelar det ingen roll vad det var för vikter:) men att jag kände att jag kunde lyfta mer än vad greppet klarade av. Ska jag satsa på att köra med dragremmar eller fortsätta tills greppet pallar med tyngre vikter?

Aljo
2011-06-24, 11:40
Lånar tråden för en fråga,

Tar nu 150kg i marklyft, utan att ha använt bälte eller remmar(aldrig prövat ens). Men senast när jag tränade tänkte jag gå över 150 (152,5) Då klarade inte greppet vikten.

Hur tycker ni jag ska gå till väga för att fortsätta öka i mark? Börja använda remmar? Greppträna? Känner att ryggen och benen inte har problem alls, tappar stången halvvägs upp. Kör "vanligt" grepp med magnesium.

Är kille, Väger 70kg, 170.5cm kort. är väldigt liten i skelettet och besitter flickhänder :/

ceejay
2011-06-24, 11:42
Lånar tråden för en fråga,

Tar nu 150kg i marklyft, utan att ha använt bälte eller remmar(aldrig prövat ens). Men senast när jag tränade tänkte jag gå över 150 (152,5) Då klarade inte greppet vikten.

Hur tycker ni jag ska gå till väga för att fortsätta öka i mark? Börja använda remmar? Greppträna? Känner att ryggen och benen inte har problem alls, tappar stången halvvägs upp. Kör "vanligt" grepp med magnesium.

Är kille, Väger 70kg, 170.5cm kort. är väldigt liten i skelettet och besitter flickhänder :/

fortsätt nöta och kör barholds. Alternativ kör mixat grepp eller tumlås.

Aljo
2011-06-24, 12:14
fortsätt nöta och kör barholds. Alternativ kör mixat grepp eller tumlås.

Jag prövar tumlås och lite statisk tung underarmsträning då =) Mixat har jag lyft med en gång på låg vikt, då drog de till som tusan diagonalt så de ger jag mig inte in på igen :D

Supermicke
2011-06-24, 16:15
stegra dig upp med vikt och kör med 2, 3, 4 fingrar, överhandsgrepp sen mixat!

Jorgen
2011-06-24, 16:27
Lånar tråden för en fråga,

Tar nu 150kg i marklyft, utan att ha använt bälte eller remmar(aldrig prövat ens). Men senast när jag tränade tänkte jag gå över 150 (152,5) Då klarade inte greppet vikten.

Hur tycker ni jag ska gå till väga för att fortsätta öka i mark? Börja använda remmar? Greppträna? Känner att ryggen och benen inte har problem alls, tappar stången halvvägs upp. Kör "vanligt" grepp med magnesium.

Är kille, Väger 70kg, 170.5cm kort. är väldigt liten i skelettet och besitter flickhänder :/

Bumbi har svarat redan. :) http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=441144&postcount=10

J.Eklund
2011-06-25, 10:56
Alla pratar om magnesium, men får jag tipsa om att köpa vanliga vita kritor (som man har på svarta tavlan i skolorna). Själv köpte jag ett 12 pack på lekia för 10kr, och det har räckt i flera månader :) Inte riktigt lika lätt att applicera på händerna som magnesium kanske, men det dammar inget så ingen på gymmet har klagat i alla fall, och greppet blir sjukt mycket bättre än utan något alls :)

Fangface
2011-06-26, 17:43
Kör med remmar.
Kan inte se varför man ska låta ryggens utveckling bli lidande pga greppstyrkan.