handdator

Visa fullständig version : Premier Light: näringsvärden i utspädd eller outspädd form?


Benny Carlsson
2018-07-07, 22:29
Hej.

Lightdrycker brukar ha sina näringsvärden angedda i utspädd form. Premier Light's drycker innehåller 7 kcal per dl. Det står dock inte att det gäller utspädd och med nedanstående näringsvärde:

Premier Lights dryck innehåller:

Innehållsdeklaration
INGREDIENSER: Vatten, syra (E296, citronsyra), surhetsreglerande medel (E331), sötningsmedel (E951, E950), konserveringsmedel (E202), stabiliseringsmedel (E414, E445), arom, antioxidationsmedel (askorbinsyra), färgämne (betakaroten). Innehåller aspartam (en källa till fenylalanin).

Blandas med vatten i förhållandet 1+9

...och nedanstående näringsvärden:

energi ca 7 kilokalori
energi ca 30 kilojoule
fett < 0.5 gram
varav mättat fett < 0.1 gram
kolhydrat < 0.5 gram
varav sockerarter < 0.5 gram
protein < 0.5 gram
salt ca 0.2 gram

Gör det ännu mer snurrigt om det gäller såväl utspädd som outspädd form. 0,2 gram per outspädd dricka?! Orimligt. Och insinuerar inte näringsvärdet att det är mellan 0,1 och 0,4 gram fett per dl? Jag är inte dietist men om man skriver mindre än 0,1 gällande mättat fett och mindre än 0,5 totalt fett, så är det mellan 0,999 och 0,499 gram fett per dl? Det vill säga mellan 1 och 5 gram per liter och. Utan emulgeringsmedel hade detta synts.

Kommentarer som "du har ätstörningar" undanbedes och hör inte hit. Så: vänlige avstå, för jag dricker den oavsett men vill bara veta om någon kan förklara detta, eller om ni också tror att de avser drickfärdig saft? Fast saltmängden då?

70 kalorier per liter kräver en smak som är mångdubbelt surare än vin (som i att syrorna skulle vara kalorigivarna,

King Grub
2018-07-07, 22:30
Många mindre tillverkare har inte analyserat sina produkter i ett lab utan hittar bara på siffror dom tycker låter rimliga.

FknGainzBro
2018-07-07, 22:50
Hej.

Lightdrycker brukar ha sina näringsvärden angedda i utspädd form. Premier Light's drycker innehåller 7 kcal per dl. Det står dock inte att det gäller utspädd och med nedanstående näringsvärde:

Premier Lights dryck innehåller:

Innehållsdeklaration
INGREDIENSER: Vatten, syra (E296, citronsyra), surhetsreglerande medel (E331), sötningsmedel (E951, E950), konserveringsmedel (E202), stabiliseringsmedel (E414, E445), arom, antioxidationsmedel (askorbinsyra), färgämne (betakaroten). Innehåller aspartam (en källa till fenylalanin).

Blandas med vatten i förhållandet 1+9

...och nedanstående näringsvärden:

energica 7 kilokalori
energica 30 kilojoule
fett< 0.5 gram
varav mättat fett< 0.1 gram
kolhydrat< 0.5 gram
varav sockerarter< 0.5 gram
protein< 0.5 gram
saltca 0.2 gram

Gör det ännu mer snurrigt om det gäller såväl utspädd som outspädd form. 0,2 gram per outspädd dricka?! Orimligt. Och insinuerar inte näringsvärdet att det är mellan 0,1 och 0,4 gram fett per dl? Jag är inte dietist men om man skriver mindre än 0,1 gällande mättat fett och mindre än 0,5 totalt fett, så är det mellan 0,999 och 0,499 gram fett per dl? Det vill säga mellan 1 och 5 gram per liter och. Utan emulgeringsmedel hade detta synts.

Kommentarer som "du har ätstörningar" undanbedes och hör inte hit. Så: vänlige avstå, för jag dricker den oavsett men vill bara veta om någon kan förklara detta, eller om ni också tror att de avser drickfärdig saft? Fast saltmängden då?

70 kalorier per liter kräver en smak som är mångdubbelt surare än vin (som i att syrorna skulle vara kalorigivarna,Jobbigt läge [emoji23]

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Scratch89
2018-07-08, 18:31
Det säger väl bara att det är mindre än 0,5 respektive 0,1 gram?

Sverker
2018-07-08, 18:45
Många mindre tillverkare har inte analyserat sina produkter i ett lab utan hittar bara på siffror dom tycker låter rimliga.

Jag tror istället att de läst på lagstiftningen vi fick i december 2016 och deklarerar korrekt. Det finns nästan ingen energi i vätskan förutom citronsyran och mängderna energi är långt under de variationer som lagstiftningen tillåter. För den naturliga variationen ska tillverkaren ta hänsyn till.

Jag antar att allt är korrekt.

ChuckTesta
2018-07-08, 20:42
Jag tror istället att de läst på lagstiftningen vi fick i december 2016 och deklarerar korrekt. Det finns nästan ingen energi i vätskan förutom citronsyran och mängderna energi är långt under de variationer som lagstiftningen tillåter. För den naturliga variationen ska tillverkaren ta hänsyn till.

Jag antar att allt är korrekt.

Aspartam innehåller väl också "energi", eftersom det, ju, består av aminosyror? (sen brukar det ju oftast stå <1 kcal, dvs i princip inget alls)

Sverker
2018-07-09, 05:49
Ja. Ca 4 kcal per gram. Vilket motsvarar drygt 200 g socker