handdator

Visa fullständig version : Vad behöver jag för utrustning om jag ska simma 1km öppet vatten


Angel
2018-07-07, 12:06
Som rubrik. Tänkte simma Göteborgssimmet 1km.
Badplatsappen säger att det är 22gr i vattnet där nu, kan ju gå åt båda hållen.

Vad behöver jag för utrustning? Våtdräkt orkar jag nog inte ens försöka mig på att hitta, men kommer glasögon, näsklämma osv underlätta?
Var någon som nämnde att det var bra att smörja in sig med fett?

Illustrerade mannen
2018-07-07, 12:18
Är du van simmare? Kan du simma frisim ("crawl")?
Är du ovan simmare kommer du troligen att simma vanligt "motionärsbröstsim", dvs med huvudet ovanför vattenytan hela tiden. Då behövs ju bara badkläder (om du nu inte vill ha våtdräkt). Är du simkunnig på riktigt har du väl det du brukar?
Skulle jag simma 1 km skulle jag bara ha simbyxor och simglasögon (om det är så pass varmt som 22 grader). Under 20 har jag alltid våtdräkt.
Känna det lite läskigt med öppet vatten tycker jag du ska ha simglasögon och ev även näsklämma. (Men simma ett antal gånger med prylarna innan loppet så du är lite van.
För en van simmare är 1 km väldigt kort, så det beror väldigt mycket på dina förutsättningar.

Angel
2018-07-07, 12:46
Jag är en klassisk motionssimmare som simmar bröstsim i simhall med endast baddräkt.

leee
2018-07-07, 13:34
Jag kan inte simma men finns det särskilda sim(våt)dräkter kan det ju vara bra för även om det är 22° i vattnet så tar det ju en stund.

BrunoC
2018-07-07, 13:47
Det är 1000 meter bara. Glasögonen är väl mer motiverat ifall man ska vara i en bassäng med klor och en näsklämma ifall man ska göra vändning, vilket inte sker på öppet vatten.

Är bara att köra.

Bob90
2018-07-07, 13:55
Med tanke på att du kör bröstsim som motionär (dvs du går inte under ytan med varje armtag så kan du nog köra precis i samma mundering som i bassängen skulle jag säga. Om man kör frisim eller bröstsim "som på tävling" så kan det vara skönt med simglasögon att slippa få vatten i ögonen hela tiden.

Om det är väldigt mycket sol ute så kan det ju dock vara skönt att ha simglasögon för att slippa lite reflexer och starkt solljus också.

Näsklämma behöver du inte eftersom du med stor sannolikhet inte kommer rotera konstigt under vattnet.
Smörja in sig med fett är typ som när cyklister rakar benen för att minska luftmotståndet :p

Angel
2018-07-07, 14:09
Toppen. Tyckte näsklämma kändes lite överflödigt, det måste väl snarare hindra andningen?

Glasögon får jag fundera på, fyller de någon funktion om jag inte ska under vatten? Förutom ev solen då? Hoppas hålla näsan ovan ytan.

Bob90
2018-07-07, 14:27
Toppen. Tyckte näsklämma kändes lite överflödigt, det måste väl snarare hindra andningen?

Glasögon får jag fundera på, fyller de någon funktion om jag inte ska under vatten? Förutom ev solen då? Hoppas hålla näsan ovan ytan.

Näsklämman förhindrar ju andning genom näsan, tror inte den påverkar något annat än att det kanske är obekvämt att ha en nypa över näsan bara :p

Det enda simglasögonen kommer bidra med (utöver om du har polariserade "solsimglasögon" och skulle störas av starkt solljus och reflexer annars) om du inte går under vatten är att skydda mot troligen försumbart vattenstänk och kanske imma igen och försämra synen om du börjar svettas kring ögonen :D

Angel
2018-07-07, 14:35
Får bli att köra naken helt enkelt cofffee

leee
2018-07-07, 14:43
Blir nog publikrekord i så fall.*drool*

Melker2
2018-07-07, 14:51
Simmade Vansbro idag och simglasögonen immade igen hela tiden vilket är klart obra när det är trångt med folk.

Kör du bröstsim utan att gå ner med huvudet skulle jag defintivt skippat både glasögon och näsklämma.

Status Quo
2018-07-08, 18:09
flytväst

poppen11
2018-07-08, 18:12
Roddbåt med minst 2 åror.

Ebriusum
2018-07-08, 20:23
Malmstens simglasögon och badmössa sen är du hemma. Total kostnad på en hundring. Malmstens simglasögon som man bygger ihop själv är dem överlägset bästa på marknaden. Går även under swedish goggles. Badmössa är för en annan rent estetiskt då jag saknar hår men känns ändå som det hör till.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Wain
2018-07-08, 20:54
Malmstens simglasögon och badmössa sen är du hemma. Total kostnad på en hundring. Malmstens simglasögon som man bygger ihop själv är dem överlägset bästa på marknaden. Går även under swedish goggles. Badmössa är för en annan rent estetiskt då jag saknar hår men känns ändå som det hör till.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Malmstens kräver ofta en hel del vana för att man skall trivas med dem. Dessutom är de olämpliga i situationer där det finns risk att man får en spark på glasögonen, dvs de flesta öppetvattensimningar.

Angel
2018-07-09, 06:56
Badmössa är obligatoriskt.

Jag har inte tänkt doppa huvudet såvida ingen konkurrent försöker dränka mig alt sjömonstret drar ner mig, så förmodligen risk glasögonen stör mer eller?

Wain
2018-07-09, 07:39
Stör de så är det ju bara att dra upp dem på pannan.

MackeJuve
2018-07-09, 07:49
Badmössa är obligatoriskt.

Jag har inte tänkt doppa huvudet såvida ingen konkurrent försöker dränka mig alt sjömonstret drar ner mig, så förmodligen risk glasögonen stör mer eller?

När jag bröstsimmade så doppade jag huvudet i varje simtag, därför var simglasögonen sköna att ha. Ska du inte göra det så skulle jag verkligen inte ha på mig dom. Mina immade igen och det slutade med att jag till slut gav upp och satte dom på pannan.

Samma sak med näsklämman, om du ändå inte ska doppa huvudet - skit i den.

leee
2018-07-09, 08:06
Det är ju inte så lugnt vatten som i bassängen så simglasögon för öppet vatten vill du nog ha.

Ebriusum
2018-07-09, 08:31
Malmstens kräver ofta en hel del vana för att man skall trivas med dem. Dessutom är de olämpliga i situationer där det finns risk att man får en spark på glasögonen, dvs de flesta öppetvattensimningar.Kan säkert stämma, jag personligen har aldrig tävlat i öppet vatten även om jag simmat en hel del just öppet vatten. Men jag gissar att det är en smaksak? Har en del triatlet bekanta som svär vid malmstens. När det gäller att sätta ihop dem så lärde jag mig det via deras Youtube, tyckte det funkade bra direkt men jag kanske hade tur.

Viktigaste är nog att man INTE prövar för första gången på tävling utan att man vänjer sig först. Men detta gäller ju all utrustning.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Sarco
2018-07-09, 10:14
En fråga - hur skulle ni som kan lite om simning i öppet vatten ranka detta kontra bassängsimning? Jag brukar inte simma men har passat på lite nu när friluftsbaden varit öppna och det funnit möjlighet att smita från för lite motion. Det har gjort mig lite nyfiken på att kanske simma i en sjö senare i sommar men jag vill inte ta mig vatten över huvudet (höhö).

Så om ni skulle jämföra 1 km i 50-meters bassäng ute, hur mycket motsvarar det i en lugn sjö eller lugnt hav, ansträngningsmässigt? Man får väl tänka ca 4-5 graders skillnad i vattnet, gissar jag.

Bob90
2018-07-09, 13:15
Malmstens simglasögon och badmössa sen är du hemma. Total kostnad på en hundring. Malmstens simglasögon som man bygger ihop själv är dem överlägset bästa på marknaden. Går även under swedish goggles. Badmössa är för en annan rent estetiskt då jag saknar hår men känns ändå som det hör till.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Just färgglad badmössa i tävlingar under öppet vatten brukar vara mer eller mindre ett krav, så att man lättare kan hålla koll på folk. Oftast (alltid?) agerar de även som nummerlapp.

Så det är förmodligen i huvudsak av säkerhetsskäl och i administrativt syfte.

Wain
2018-07-09, 20:10
En fråga - hur skulle ni som kan lite om simning i öppet vatten ranka detta kontra bassängsimning? Jag brukar inte simma men har passat på lite nu när friluftsbaden varit öppna och det funnit möjlighet att smita från för lite motion. Det har gjort mig lite nyfiken på att kanske simma i en sjö senare i sommar men jag vill inte ta mig vatten över huvudet (höhö).

Så om ni skulle jämföra 1 km i 50-meters bassäng ute, hur mycket motsvarar det i en lugn sjö eller lugnt hav, ansträngningsmässigt? Man får väl tänka ca 4-5 graders skillnad i vattnet, gissar jag.

Beror på hur du simmar. Halvkass simmare i lugn sjö plus våtdräkt så är det betydligt enklare än bassäng(ffa pga förbättrat vattenläge). Är du bra på vändningar så är bassängen dock snabbare.

svenbanan
2018-07-09, 20:20
Det största problemet med att simma i sjö är ju att man måste titta upp för att inte simma i cirklar. Det blir ju en helkonstig teknik om man är van vid att simma i pool. Dvs för frisim alltså. Bröstsim blir ju ingen större skillnad.

Angående glasögon så skulle jag inte ha det en sjö. Det är väl mestadels kloret som gör att ögonen blir irriterade i poolen. Jag har aldrig fått ont i ögonen av att ha ögonen öppna i en vanlig sjö. Dessutom ser man väl ändå ingenting under ytan i sjön, så man har väl ingen supernytta av glasögonen tycker jag.

Men jag har ju iofs aldrig deltagit i en sådan utomhussimtävling. Brukar dock simma fram och tillbaka mellan badbryggan och en flotte femhundra meter bort i sjön här några gånger varje sommar.

leee
2018-07-10, 07:39
Risk för skräp i ögonen ökar väl kanske jämfört med pool och om det är vågigt så skvätter det ju en del.

Angel
2018-08-19, 18:08
Jag överlevde. Ingen utrustning!

Bob90
2018-08-19, 19:40
Jag överlevde. Ingen utrustning!

*flex*

svenbanan
2018-08-19, 20:01
Jag överlevde. Ingen utrustning!

Naken och insmord i ister?

Bildbevis. :devil: :em:

Bob90
2018-08-20, 00:06
Naken och insmord i ister?

Bildbevis. :devil: :em:

Ister är utrustning *slap*