handdator

Visa fullständig version : Rygg och axlar


el_torop
2004-05-08, 13:09
tjena..Sukkel ni kunna säga vilka övningar ni kör för rygg..Just nu kör jag fem eller sex för rygg..Det är kanske för mycket..Men för att bygga en stark och bred rygg vilka övningar skulle ni rekomendera..Övningar som tar ungefär 45 min att göra ..Och för axlar då vilka övninar skulle ni rekomedea..för att bygga upp axlarna..Behöver man köra många övningar eller räcker det med 5-6 övningar för axlarna..

Detta övningar kör jag..

Marklyft 3 set

tbar 2set

Framåtlutad stångrodd med omvänt grepp 2 set

lastdrag till bröst 3 set

Last drag till nacke 2set

kabelrodd 2 set

hantelrodd 2 set

ryggresning..3set



Detta är övningar jag brukar köra..vet ej om det är mycket..men vad säggaer ni..

aliquis
2004-05-08, 13:44
Originally posted by el_torop
Behöver man köra många övningar eller räcker det med 5-6 övningar för axlarna..

errr, och hur många är många?

Karl_alfred
2004-05-08, 13:52
Chins
Någon rodd övning
Marklyft

Jorgen
2004-05-08, 14:10
Färre övningar, fler set. Så skulle jag samanfatta det. Varför kör du tre set latsdrag fram och sen två set latsdrag bak? Samma sak med marklyft och sen ryggresningar? Tre till fyra övningar räcker mer än väl för att bygga rygg. Du kan ju variera dina övningar däremot, man måste inte köra fyra sorters rodd eller två sorters latsdrag varje pass. Stångrodd, mark och chins är en bra bas att utgå ifrån. Sen kan man variera det hur mycket som helst.

//Jörgen

Danzig
2004-05-08, 14:53
För det första varken behöver eller borde det ta 45 minuter att träna ryggen.

Dragövningar för ryggen utförs fördelaktigen med ett axelbrett underhands- eller neutralt grepp då biceps placeras i sitt starkaste läge vilket leder till att armarna inte tröttnar lika fort ocj begränsar därmed ryggträningen mindre jämfört med vid bredare grepp.

Rekommenderade övningar:

Basövningar:
Pulldown
Olika typer av rodd
Bröstsödda shrugs
Marklyft
Ryggresningar

Isoleringsövningar:
Pullowermaskin
Latadductor (maskin)

OBS! kör inte alla i samma pass.

Tränar man tillräckligt hårt krävs sällan fler än fem set totalt (exklusive värmning), ofta färre.

När det gäller axlar så är det viktigt att tänka på att de får ganska hård träning när amn kör bröst och rygg vilket innebär att man oftast bör träna axlarna med färre set, samma med armar.

Undvik drag till hakan och press bakom nacke på grund av skaderiskerna.

Ytterligare att tänka på när det gäller axlar är att värk och skador på grund av svaga rotatorcuff-muskler är vanligt. Träna därför dessa regelbundet med hjälp av utåtrotation. Helst liggandes på sidan med en hantel.