handdator

Visa fullständig version : Tidig återgång till träning efter hjärnskakning ger snabbare tillfrisknande


King Grub
2018-07-05, 06:07
Objective

To determine whether earlier time to initiation of aerobic exercise following acute concussion is associated with time to full return to (1) sport and (2) school or work.

Methods

A retrospective stratified propensity score survival analysis of acute (≤14 days) concussion was used to determine whether time (days) to initiation of aerobic exercise post-concussion was associated with, both, time (days) to full return to (1) sport and (2) school or work.

Results

A total of 253 acute concussions [median (IQR) age, 17.0 (15.0–20.0) years; 148 (58.5%) males] were included in this study. Multivariate Cox regression models identified that earlier time to aerobic exercise was associated with faster return to sport and school/work adjusting for other covariates, including quintile propensity strata. For each successive day in delay to initiation of aerobic exercise, individuals had a less favourable recovery trajectory. Initiating aerobic exercise at 3 and 7 days following injury was associated with a respective 36.5% (HR, 0.63; 95% CI, 0.53–0.76) and 73.2% (HR, 0.27; 95% CI, 0.16–0.45) reduced probability of faster full return to sport compared to within 1 day; and a respective 45.9% (HR, 0.54; 95% CI, 0.44–0.66) and 83.1% (HR, 0.17; 95% CI, 0.10–0.30) reduced probability of faster full return to school/work. Additionally, concussion history, symptom severity, LOC deleteriously influenced concussion recovery.

Conclusion

Earlier initiation of aerobic exercise was associated with faster full return to sport and school or work. This study provides greater insight into the benefits and safety of aerobic exercise within the first week of the injury.

Earlier time to aerobic exercise is associated with faster recovery following acute sport concussion. PLOS One, April 18 2018.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0196062

Hemi
2018-07-05, 15:36
Ja, man brukar uppmana till att leva så normalt som möjligt, beror kanske på var man är, att göra saker så att man anpassas snabbt men det bror kanske på också. Har själv en skada i huvudet sedan länge som är rätt allvarlig och i normala fall skulle jag röra mig mycket, styrketräning skulle vara bra men i mitt fall hjälper det inte lol. Önskar det vore temporärt.

Bob90
2018-07-05, 15:55
Ja, man brukar uppmana till att leva så normalt som möjligt, beror kanske på var man är, att göra saker så att man anpassas snabbt men det bror kanske på också. Har själv en skada i huvudet sedan länge som är rätt allvarlig och i normala fall skulle jag röra mig mycket, styrketräning skulle vara bra men i mitt fall hjälper det inte lol. Önskar det vore temporärt.
Brukar och brukar. Har själv ingen erfarenhet av det men jag har fått intrycket av en annan tråd om hjärnskakning att det ofta gäller typ total vila.
Saxat från 1177:

Behandling

Det finns ingen särskild behandling efter en hjärnskakning utom att vila så att hjärnan kan återhämta sig. Du bör inte träna eller dricka alkohol förrän du känner dig helt bra igen. Du, eller ditt barn om hen har fått hjärnskakning, bör undvika sådant som kräver mycket koncentration. Det gäller till exempel att titta på tv, spela dataspel och annat som kan ge huvudvärk och illamående.

Men det är ju klart att råd och rön kan uppdateras av nya fynd och studier.

Hemi
2018-07-05, 15:58
Ja vila direkt efteråt, absolut.

Aryt
2018-07-05, 18:05
Dock är det obra att få en till skada nära efter (ytterligare en av anledningarna till att ECT-serierna är så skadliga), så en får väl hålla sig till säkrare träning.

Hemi
2018-07-05, 18:49
Dock är det obra att få en till skada nära efter (ytterligare en av anledningarna till att ECT-serierna är så skadliga), så en får väl hålla sig till säkrare träning.

Så är det för mig, all styrketräning är typ horisontell, ben, rygg, allt. Inte är det sämre heller, önskar att jag alltid tränat muskelbygge såhär.