handdator

Visa fullständig version : Problem endast i vänster axel under rep


jeyele
2018-07-04, 05:45
Kön: man

Ålder: 20-25

Längd och vikt: 185 och ~100 kg

Jag började gymma för ca 1.5 månad sedan och jag har kollat youtube videos för alla övningar, vilken hållning och grepp och liknande man ska ha. Jag gymmar varje dag men jag har allt uppdelat på 4 dagar, dock involveras väl axlarna lite i varje så de kanske aldrig får vila helt? Allt annat fungerar, vissa axel övningar fungerar. (Rygg/Bröst+biceps/Axlar+triceps/Ben+Mage)

Vid varje "rep" under vissa övningar känner jag i framsida vänster axel att det gör lite ont. inte alls farligt och jag kan ignorera det men jag vill inte skada axeln permanent så jag har börjat pröva mig runt med olika övningar istället för att se vad som fungerar.

Här är en bild på ungefär var jag känner det:
https://i.imgur.com/edyE6A6.png

och om jag står rakt och håller fingrarna där och med armen rakt ut drar upp och ner så känns det som det "knakar" lite 2-3 gånger på vägen, det känns inte så i höger. väldigt svagt men det är något som "knakar" lite *mini

Det måste klassas som smärta, men inte mycket smärta, inte skarp, inte riktigt dov heller utan det är mer något i axeln som informerar om att den inte gillar det.

Det gör inte ont Efter, det gör inte Ont innan, inte i vardagliga livet, utan endast Under varje rep. Speciellt bänkpress, därför prövade jag idag Lutande bänkpress, och det fungerade bättre tycker jag, andra setet ändrade jag lite hur jag höll och det kändes ingenting då nästan. Nästa gång ska jag prova hantelpress istället.

Men, jag undrar om någon haft liknande bekymmer? Det konstiga är att det endast är Vänster axel, om det var båda skulle jag räkna det som att det är för jag är ny och kroppen inte vant sig(alternativt för tungt?).


Fungerar, känns lite/inget:
Arnoldpress
Militärpress
Face pull
Lutande bänkpress

Ryggövningar som marklyft, skivstångsrodd, shrugs, bent-over hantlar, olika latsdrag, kabelrodd:
fungerar utan problem (märks inte i axeln alls)

Fungerar men problem:
Side Laterals
Bänkpress
Hantelflyes
Cable Standing Fly
Pullover (ligga på bänk)

problemen verkar vara i ordning Framåt > Sidan > Uppåt (framåt är värst dvs)

pga detta vågar jag inte lägga vikt på bänkpress utan jag gör 30 kg nu fast jag känner i själva musklerna att det går mer, men det är något icke-muskel relaterat.
jag hoppas någon kan ge lite tips vad jag ska göra för det är tråkigt, det hindrar speciellt utförandet av Bröst-Övningar (push). biceps, triceps, rygg, ben fungerar utmärkt och känns inte alls i axlarna fast de involveras i processen,
men det är väl mer "Pull", och jag har problem med "Push"?
allt kan väl inte skyllas på att jag utför dem fel för det känns inte i höger?

Allt fungerar alltså och hitills känner jag inga problem efteråt eller innan utan det är just under repen men jag vill inte riskera att förvärra detta.

tack till svar även fast det blev en lite lång text :smash:

jeyele
2018-07-04, 05:56
får tydligen inte redigera nu men efter nogrann undersökning så är det nog lite längre vänster närmare "Bursta" som det gör ont :( på något sätt är det så att säga "mellan något" som det gör ont, inte rakt på axeln utan mellan några ben eller muskler eller vad nu det finns där inne

Anders The Peak
2018-07-04, 06:19
Låter som du tränar lite för mycket för din nuvarande status och får därför överbelastningssymptom dvs inflammation i axeln.

jeyele
2018-07-04, 07:03
Låter som du tränar lite för mycket för din nuvarande status och får därför överbelastningssymptom dvs inflammation i axeln.


jag borde nog nämnt att detta kom ganska tidigt, jag tror jag kände det direkt vid första bänkpressandet(alltså några dagar efter jag började gymma), så det är nog inget som kommit pga att jag tränat för mycket utan det var kanske där sedan innan?

Anders The Peak
2018-07-04, 07:36
Utifrån din situation som ny på styrketräning och möjligtvis knapert med tidigare träning i livet. Tror jag på att du ska dra ned på träningen till två till tre helkroppspass i veckan och lägga till konditionsträning ett par gånger i veckan på relativt lättsam nivå.

Helkroppspass (https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/)

När du har tränat regelbundet i sex månader kan du utöka träningen men det kan vara tillräckligt under första träningsåret för att få bästa möjliga resultat med styrketräning 1-3 ggr per vecka.

Anders The Peak
2018-07-04, 08:13
Utifrån din situation som ny på styrketräning och möjligtvis knapert med tidigare träning i livet. Tror jag på att du ska dra ned på träningen till två till tre helkroppspass i veckan och lägga till konditionsträning ett par gånger i veckan på relativt lättsam nivå.

Helkroppspass (https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/)

När du har tränat regelbundet i sex månader kan du utöka träningen men det kan vara tillräckligt under första träningsåret för att få bästa möjliga resultat med styrketräning 2-3 ggr per vecka.

Blev ett litet fel i texten.

Scratch89
2018-07-04, 15:41
Du har nog problem att hålla axel och skuldra stabilt. Hur är hållningen när du tränar? Klarar du av att vara lika stabil på vänster och höger sida? Om du tittar i spegeln när du gör övningarna som gör ont, drar du upp axlarna högre på ena sidan, t.ex?

Ladugårdsdörr
2018-07-05, 00:01
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Impingement_syndrome

Sänk vikterna, sänk volymen. Problemen riskerar att bli värre om du kör på och hoppas att det går över med tiden. Anledningen till att du (ännu) inte har problem på höger sida gissar jag beror på är att det är din starkare sida (högerhänt?).
Jag sitter med samma problem efter att ha tagit upp träningen och kört lite för tufft efter flera år uppehåll. Den blir nu stretch av rotatorcuff och lätt träning i några veckor.

Danomax
2018-07-05, 03:20
Den vanligaste orsaken till axelproblem är att man vinklar ut armbågarna för mycket i bänkpressen, försök hålla dom max 45 grader ut från kroppen och se om det inte blir bättre.

jeyele
2018-07-05, 04:52
idag var "Axlar och Triceps" och konstigt nog kändes det bara någon gång, det verkar nästan enbart vissa bröst-övningar "push" som gör ont! jag ska prova att inte göra bänkpress som första övning nästa gång jag gör Bröst & Biceps. det kanske jag borde ha prövat tidigare.

Du har nog problem att hålla axel och skuldra stabilt. Hur är hållningen när du tränar? Klarar du av att vara lika stabil på vänster och höger sida? Om du tittar i spegeln när du gör övningarna som gör ont, drar du upp axlarna högre på ena sidan, t.ex?
Jo i slutet av några övningar som side laterals/bänkpress och liknande, då brukar höger arm vara lite starkare (vinglar lite på vänster), jag kanske behöver sänka lite. 30kg är ju dock ingen vikt egentligen? vid bänkpress menar jag, som jag skrev tidigare så känner jag inte i musklerna utan just i axlarna så, hur lågt ska jag gå? en pinne? :D
eller kommer det bli bättre om det nu bara är stabilitet? genom att fortsätta?
alltså side laterals gör jag tex med 3kg hantlar så det finns ju inte så mycket rum att sänka .

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Impingement_syndrome

Sänk vikterna, sänk volymen. Problemen riskerar att bli värre om du kör på och hoppas att det går över med tiden. Anledningen till att du (ännu) inte har problem på höger sida gissar jag beror på är att det är din starkare sida (högerhänt?).
Jag sitter med samma problem efter att ha tagit upp träningen och kört lite för tufft efter flera år uppehåll. Den blir nu stretch av rotatorcuff och lätt träning i några veckor.
konstigt nog är jag vänsterhänt. har du exakt samma problem?
jag skrev i tidigare kommentar att jag tror detta kom direkt Under första bänkpressen jag provade. jag kanske gör fel varje gång och förvärrar. men Om jag kände det direkt under första gångerna jag gjorde bänkpress måste det ju antingen vara jag som gör helt fel eller att jag har något problem sen innan?
jag ska hoppa över bänkpressen och se nästa gång. den "Rotator cuff" på wikipedia verkar vara lite längre inåt kroppen? för mig känns det längre utåt?

Den vanligaste orsaken till axelproblem är att man vinklar ut armbågarna för mycket i bänkpressen, försök hålla dom max 45 grader ut från kroppen och se om det inte blir bättre.
jag ska prova ett pass utan bänkpress för att se om övriga bröstövningar fungerar bra (om det är så att jag gör så fel i bänkpress varje gång att alla andra övningarna lider), sen ska jag prova 45 grader. men man ska ju trycka ihop skuldrorna också och jag kanske gör lite fel där med. jag har kollat noga på flera videos och läst lite hur man ska hålla och sådant men men.. ingen lycka ännu, har provat på olika sätt sen jag började.


jag vill verkligen inte sluta med min rutin nu när jag börjat, vill absolut inte gå ner till 2-3 dagar :( vill nästan göra mer varje dag för det är så pass kul. jag får försöka hitta orsaken.

blir ganska repetiv nu så, tack för era svar! jag ska först av allt prova att inte göra bänkpress som första övning och se hur det går.
tack :)

Anders The Peak
2018-07-05, 09:00
jag vill verkligen inte sluta med min rutin nu när jag börjat, vill absolut inte gå ner till 2-3 dagar vill nästan göra mer varje dag för det är så pass kul. jag får försöka hitta orsaken.


Nu var förslaget 5 dagar i veckan med konditionsträning som också är nödvändigt för att få kroppen fungera optimalt. Det tar lite tid med att programmera in övningar och därför är det bättre att begränsa övningsantalet kraftigt som nybörjare för att bana in övningarna och få styrketillväxt i leder etc.

Skynda långsamt är alltid bra och ger oftast bäst resultat över tid.