handdator

Visa fullständig version : Pepsi MAX, Coca Cola Light gör dig fet trots allt?


Zozza
2004-05-08, 12:16
Citerar från en annan tråd:

"Läste dock i en tidning (eminenta I Form tror jag) att sötningmedel kan göra en fet eftersom kroppen skulle öka insulinnivåerna bara man smakar något sött..."

"Men angående Coca Cola light (och f.ö andra light drycker) så vet jag att det var en tråd uppe för ett tag sedan där någon skrev att även lightdrycker har visat sig kunna höja blodsockret hos vissa. Värt att tänka på (dock vet jag inte källor/referenser, lämnar över det till den skribenten)."


--


Någon som har nåt mer att säga om det här?
Ligger det något i det dom säger tror ni?



EDIT: För det första borde denna tråden vara i Diet, Deff & Fettminskning, och för det andra fanns det en tråd om Light drycker som ja dessutom svarat i några rader neråt :smash:

KIRE
2004-05-08, 12:27
Aspartam är "socker". Dock 200 gånger sötare. Alltså kommer insulinutsöndring/blodsockerhöjning vara 200 gånger mindre
än sockrets om något smakar lika sött.

Hur många gram aspartam är det i en flaska pepsi? 2-4 kanske jag vet inte alls. Men det borde vara en rimlig gissning.

Drick 25-12 flaskor under samma tid som du äter 50g socker så blir det samma sak.'

Detta borde stämma

:confused:

TCOG
2004-05-08, 12:47
Originally posted by Zozza
[B]Citerar från en annan tråd:

"Läste dock i en tidning (eminenta I Form tror jag) att sötningmedel kan göra en fet eftersom kroppen skulle öka insulinnivåerna bara man smakar något sött..."



Iform?!?!

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

AFanatic
2004-05-08, 13:52
ADI-värdet (med en säkerhetsfaktor på 100) fastställdes från djurdata till 40 mg/kg kroppsvikt och dag. Det innebär att en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 g aspartam/dag (40 mg/kg x 60 kg).

Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 600 mg/l. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag. Ofta innehåller sötad lågkaloriläsk mindre mängd aspartam än den högsta tillåtna, vilket betyder att större mängder kan drickas utan att ADI-värdet överskrids.

Taget från:

Artikel ur Vår Föda 3/97


Finns i helhet här. (http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page.asp?id=3575)

Med andra ord är det bara att börja räkna på hur mycket som finns i läsken och som man får i sig...(aspartam ger 17 kj/g).

King Grub
2004-05-08, 15:07
Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function

Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function.

Senare forskning har visar att aspartam har en minimal insulinhöjande effekt, men den är så liten jämfört med energigivare att den är försumbar.

Kalleh
2004-05-08, 17:08
Jag läste någonstans att lightdryckerna är en av anledningarna till att fetman fått sån stor utbredning i USA. Folk tror tydligen att man kan smälla i sig hur mycket läsk som helst bara för att det är light...

King Grub
2004-05-08, 17:17
Originally posted by Kalleh
Jag läste någonstans att lightdryckerna är en av anledningarna till att fetman fått sån stor utbredning i USA. Folk tror tydligen att man kan smälla i sig hur mycket läsk som helst bara för att det är light...

Varför skulle man inte kunna det? Om vi tar Pepsi Max som innehåller mindre än 1 kcal per deciliter och ger försumbart insulinpåslag - var ligger "faran"?

jakke
2004-05-08, 17:21
Originally posted by King Grub


Varför skulle man inte kunna det? Om vi tar Pepsi Max som innehåller mindre än 1 kcal per deciliter och ger försumbart insulinpåslag - var ligger "faran"?

Tror snarare problemet är att dom sjöljer ner sina liter kola med mat från Mc Donalds

Hermes
2004-05-09, 15:17
Originally posted by jakke


Tror snarare problemet är att dom sjöljer ner sina liter kola med mat från Mc Donalds

Mmm, "En big mac med plus meny och tre extra dressingar, och en cola light, läsk innehåller ju socker"

Den är inte sällsynt ens i Sverige.

Whey
2004-05-09, 15:42
Originally posted by King Grub


Varför skulle man inte kunna det? Om vi tar Pepsi Max som innehåller mindre än 1 kcal per deciliter och ger försumbart insulinpåslag - var ligger "faran"?

Beror iof ganska mycket på hur olika personer definerar "HUR MYCKET SOM HELST".... Vissa kanske kan smälla i sig omänskliga mängder! :D

joonah
2004-05-09, 16:03
Originally posted by Hermes


Mmm, "En big mac med plus meny och tre extra dressingar, och en cola light, läsk innehåller ju socker"

Den är inte sällsynt ens i Sverige.


Det blir ju iaf ~250 kcal mindre om man tar en stor dricka och om man äter där 5 gånger i veckan under ett års tid så blir det ~10 kg mindre viktökning :booty:

King Grub
2004-05-09, 16:11
Originally posted by joonah



Det blir ju iaf ~250 kcal mindre om man tar en stor dricka och om man äter där 5 gånger i veckan under ett års tid så blir det ~10 kg mindre viktökning :booty:

Lightläsk är kalorifri...

joonah
2004-05-10, 00:21
Originally posted by King Grub


Lightläsk är kalorifri...

Jo, precis.

Tänkte mer på det lät som att det skulle vara en dum grejj att ta lightdricka pga att resten av målet innehöll så mycket energi...

Prankie
2004-05-10, 06:40
Originally posted by Zozza
Citerar från en annan tråd:

"Läste dock i en tidning (eminenta I Form tror jag) att sötningmedel kan göra en fet eftersom kroppen skulle öka insulinnivåerna bara man smakar något sött..."

"Men angående Coca Cola light (och f.ö andra light drycker) så vet jag att det var en tråd uppe för ett tag sedan där någon skrev att även lightdrycker har visat sig kunna höja blodsockret hos vissa. Värt att tänka på (dock vet jag inte källor/referenser, lämnar över det till den skribenten)."


--


Någon som har nåt mer att säga om det här?
Ligger det något i det dom säger tror ni?



EDIT: För det första borde denna tråden vara i Diet, Deff & Fettminskning, och för det andra fanns det en tråd om Light drycker som ja dessutom svarat i några rader neråt :smash:


1.Insulin frisätts bara du tänker på mat eller känner lukten av mat. Blir du fet av det? Nej.

2. Det finns mängder light drycker. Det är inte alla som är kalorierfria. Maltitol innehåller exempevis fortfarande lika mycket energi som socker men påverkar inte blodsocker nämvärt. Äter du mycket sånt blir du ändå fet (Många köper ju de för att det stå SOCKERFRITT). Finns vissa light produkter som har bara reducerat energiinnehållet, men de innehåller fortfarande energi som påverkar blodsocker. Pepsi max är dock sötad med aspartam. Du behöver dricka dig fattig och oroa dig för mycket annat innan blodsocker påverkars nämvärt.

King Grub
2004-05-10, 09:14
Originally posted by joonah


Jo, precis.

Tänkte mer på det lät som att det skulle vara en dum grejj att ta lightdricka pga att resten av målet innehöll så mycket energi...

På vilket sätt då? Tjänar man något på ett par hundra extra kilokalorier i form av socker?

joonah
2004-05-10, 09:44
Originally posted by King Grub


På vilket sätt då? Tjänar man något på ett par hundra extra kilokalorier i form av socker?

Nej, inte i speciellt många fall, men det är ju det jag har försökt säga hela tiden, att även om målet innehåller massor av energi så är det ju ingen dum ide att skölja ner det med lightdricka då det inte innehåller några kalorier och därav ger en mindre energi.

Kan hända att jag var lite otydlig i det jag skrev men jag menar precis det du säger. :cool:

King Grub
2004-05-10, 09:46
Ah, okej - jag har nog läst det du skrivit lite bakvänt.

Metal_boy_
2004-05-10, 18:59
Originally posted by Kalleh
Jag läste någonstans att lightdryckerna är en av anledningarna till att fetman fått sån stor utbredning i USA. Folk tror tydligen att man kan smälla i sig hur mycket läsk som helst bara för att det är light...

dom sköljer väl ner hamburgarna med lightläsken:D som du kanske fattar så menar jag att dom har andra dåliga matvanor också...lite samma sak me folk som köper dietpulver och smäller i sig och äter lika dant som innan i hopp om att det är ett mirakelmedel, och undrar sedan varför dom istället blir ännu fetare innan dom fattar att det är måltids(ersättare) dom äter...