handdator

Visa fullständig version : Trådarna om politik och feminism


Jorgen
2018-07-02, 21:43
Låste jag nu.

Orkar inte banna samma person gång på gång på gång. Fem gånger på några timmar nu.

Så det får vara så här ett tag.

Andy.da.wohoo
2018-07-02, 21:59
Finns det någon långsiktig lösning att tillgå för problemet med återkommande användare som blivit bannade?

CalleP
2018-07-02, 22:01
Hoppas de tröttnat efter valet? :D

shadowfire
2018-07-02, 22:01
Klokt. Allmäntforumet har inte varit sig likt sedan några år tillbaka. Bra modererat.

Jorgen
2018-07-02, 22:02
Finns det någon långsiktig lösning att tillgå för problemet med återkommande användare som blivit bannade?

Nej.

Andy.da.wohoo
2018-07-02, 22:06
Nej.

Tråkigt att höra. Bra jobbat med modererandet iallafall. Hoppas att det någon dag uppstår en lösning.

Alexton
2018-07-02, 22:10
Ibland har man inget val. Schysst med en tråd som förklarar varför åtminstone.

Vinter
2018-07-02, 22:15
Ja du, det var faktiskt inte oväntat. Det har ju gått ut för ett tag nu.

Anton Fräs
2018-07-02, 22:15
Ibland har man inget val. Schysst med en tråd som förklarar varför åtminstone.

Jag håller med!

Simel
2018-07-02, 23:05
Nej.

Går det inte att sätta en restriktion så att man måste varit medlem en viss period / skrivit x antal inlägg för att få skriva i specifika trådar?

Kanske inte går nu med nya ägarna, men det är en tanke i alla fall

shadowfire
2018-07-02, 23:17
Går det inte att sätta en restriktion så att man måste varit medlem en viss period / skrivit x antal inlägg för att få skriva i specifika trådar?

Kanske inte går nu med nya ägarna, men det är en tanke i alla fall

sist det var på tapeten så krävde det att forumet hade admins, men där MM sports bortsett från det och bara lämnat forumet som det är. Har varit i kontakt med de jag känner inom MM innan men de har bara hänvisat vidare till någon annan som inte brytt sig.

MaxTheMarketer
2018-07-03, 00:01
Nu vet jag inte hur lätt det är att stoppa in "skräddarsydd" php-kod i detta forum men annars så vet jag andra forum där du måste få dina 5 första inlägg/trådar godkända av en moderator innan du/andra ens kan se dem.

Detta borde göra det tillräckligt irriterande för majoriteten av folk att hålla på som de gör då de inte ens får se att deras första meddelande kommer fram. Jag googlar efter det men hittar bara om hur man stänger av post approval. Hm.

Det ska tydligen oxå vara enklare och snabbare att bara disapprova ett inlägg istället för att behöva banna ett helt konto.

Klein
2018-07-03, 00:40
Nu vet jag inte hur lätt det är att stoppa in "skräddarsydd" php-kod i detta forum men annars så vet jag andra forum där du måste få dina 5 första inlägg/trådar godkända av en moderator innan du/andra ens kan se dem.

Detta borde göra det tillräckligt irriterande för majoriteten av folk att hålla på som de gör då de inte ens får se att deras första meddelande kommer fram. Jag googlar efter det men hittar bara om hur man stänger av post approval. Hm.

Det ska tydligen oxå vara enklare och snabbare att bara disapprova ett inlägg istället för att behöva banna ett helt konto.

Problemet är ju att det antagligen ökar såväl moderatorns arbetsbörda som risken för politiskt motiverad moderering snarare än sedlighetsbaserad sådan.

Enklaste lösningen måste ju vara att göra allmänt forum privat med tex inställningen:

Yes - Display Post Counts

users without permission to view this forum will see it in the forum list and will even see the number of posts in the forum. However, they will not see the last post information until they have permission to view the forum. This is useful if have a forum that only paying users can access and you wish to entice users to purchase a subscription.

https://www.vbulletin.com/docs/html/forum_add_forum

Sedan måste moderatorer antingen manuellt godkänna vilka användare som får posta i allmänt eller så skulle man kunna ha ett cron job som dagligen kör ett script som ger användare tillgång till allmänt baserat på antal poster och kontots ålder.

Klein
2018-07-03, 00:46
Jag skulle till och med kunna tänka mig att köpa webbplatsen från MMSports och finansiera serverkostnaden med användarnas donationer. Beroende på pris så klart.

Edit: Då skulle man tex kunna ha ett subforum bara för dem som donerat.

Bob90
2018-07-03, 05:17
Jag skulle till och med kunna tänka mig att köpa webbplatsen från MMSports och finansiera serverkostnaden med användarnas donationer. Beroende på pris så klart.

Edit: Då skulle man tex kunna ha ett subforum bara för dem som donerat.

Får intrycket av att ägarna bara vill ha sidan som reklampelare för sina produkter, och bryr sig inte riktigt om någon hund dagligen kissar på den. Eller om något fyllo häver upp diverse kroppsvätskor på den, några slynglar gång på gång tejpar upp reklamblad eller klottrar på den, så länge någon spolar av den ibland och inte fullständigt liksom täcker den i skit så att det inte går att se reklambudskapet längre.

Tror det är ganska osannolikt att de låter någon privat aktör köpa deras reklampelare.

Magnus N
2018-07-03, 05:25
Tråkigt, politiktrådarna var bland de roligast för personlig del.

Men förstår beslutet då man själv blev duktigt irriterad på de återkommande trollen och då hade man inte ens själv besväret med att moderera detta.

Bärsärk
2018-07-03, 05:45
Jag har aldrig fattat varför man väljer att snacka politik på Kolozzeum när Flashback finns.

Jorgen
2018-07-03, 06:33
Går det inte att sätta en restriktion så att man måste varit medlem en viss period / skrivit x antal inlägg för att få skriva i specifika trådar?

Kanske inte går nu med nya ägarna, men det är en tanke i alla fall

Jo, det går.

Men vi kan inte. :)

Macroman
2018-07-03, 09:08
Tråkigt! :( :confused:

trädgårdsmöbel
2018-07-03, 09:34
Feminism och politik är ganska stora ämnen, så skapas nya trådar kanske det kan vara bra om man istället för en feministtråd kan ha en "feminister är jobbiga och saknar humor"-tråd, en "feminister är ett allvarligt hot mot samhället"-tråd och en "är vår feministiska regering verkligen feministisk?"-tråd och liknande. Samma för politik.

shut teh face
2018-07-03, 09:45
Men seriöst vad är mmsport för ägare egentligen? De får väl ge er moderatorer administratorrättigheter eller se till att fixa saker som ni önskar.

Heeeelt sjukt.

Dreas
2018-07-03, 10:32
Men seriöst vad är mmsport för ägare egentligen? De får väl ge er moderatorer administratorrättigheter eller se till att fixa saker som ni önskar.

Heeeelt sjukt.För att det ska fungera måste dom nog se ekonomiska vinningar i att göra det.

Nu köper jag inte kosttillskott längre men om jag hade gjort det så hade mmsports stått högt på listan pga. Forumet. Försvinner forumet - Bojkott. Men frågan är hur mycket pengar som går in via denna shopp.

King Grub
2018-07-03, 10:39
För att det ska fungera måste dom nog se ekonomiska vinningar i att göra det.

Nu köper jag inte kosttillskott längre men om jag hade gjort det så hade mmsports stått högt på listan pga. Forumet. Försvinner forumet - Bojkott. Men frågan är hur mycket pengar som går in via denna shopp.

Vilken shop? Det har inte funnits någon shop på länge.

svenbanan
2018-07-03, 10:42
Om shoppen försvunnit borde kanske forumreglerna ses över lite? Finns väl isåfall ingen regel om att man inte får diskutera/länka till konkurrerande produkter?

en stor stark
2018-07-03, 10:54
MM sports som är de nya ägarna antar jag? Känns riktigt drygt, borde ju inte vara så svårt att ge folket som är här mer makt att ställa och styra. För deras egen skull också. Är väl bra med sin reklam på ett välfungerande forum kan man ju tycka.

King Grub
2018-07-03, 10:57
Om shoppen försvunnit borde kanske forumreglerna ses över lite? Finns väl isåfall ingen regel om att man inte får diskutera/länka till konkurrerande produkter?

Det är klart det är finns. Forumet tillhör MMSports och dom vill inte att man länkar till andra än dom.

svenbanan
2018-07-03, 11:36
Det är klart det är finns. Forumet tillhör MMSports och dom vill inte att man länkar till andra än dom.

Men om de inte har nån webshop?

Eller du menar att de har sin webshopp nån annan stans?

Dreas
2018-07-03, 11:38
Vilken shop? Det har inte funnits någon shop på länge.Aha, det säger ju en hel del om hur ofta jag försöker köpa saker här...

King Grub
2018-07-03, 11:40
Men om de inte har nån webshop?

Eller du menar att de har sin webshopp nån annan stans?

...

MMSports har sin webshop på mmsports.se

Det säger sig självt att dom inte vill använda sina plattformar till att göra reklam för konkurrenter. Saken behöver inte fortsätta diskuteras.

svenbanan
2018-07-03, 11:46
...

MMSports har sin webshop på mmsports.se

Det säger sig självt att dom inte vill använda sina plattformar till att göra reklam för konkurrenter. Saken behöver inte fortsätta diskuteras.

Jag tolkade det som skrevs tidigare som att mmsports hade lagt ner sin webshop helt.

King Grub
2018-07-03, 11:48
Inlägget jag citerade diskuterade i klartext Kolo-shoppen.

svenbanan
2018-07-03, 13:11
Inlägget jag citerade diskuterade i klartext Kolo-shoppen.

Ja, och jag tolkade det som att det var den enda webshoppen de hade.

trädgårdsmöbel
2018-07-03, 17:50
Ha, blev min är Sveriges regering feministisk-tråd låst? Ok. Jag tolkade det som att dessa trådar låstes för att någon trollade för mycket i dem, inte för att ämnena politik och feminism är tabu.

Jorgen
2018-07-03, 17:59
Vi har inte bestämt hur vi skall göra än.

Men eftersom det finns personer som tydligen har som sitt kall i livet att "omvända" kolozzeum till att tycka den den personen tycker så finns det en risk att det inte blir tillåtet att diskutera politik längre.

baktung
2018-07-03, 18:36
sist det var på tapeten så krävde det att forumet hade admins, men där MM sports bortsett från det och bara lämnat forumet som det är. Har varit i kontakt med de jag känner inom MM innan men de har bara hänvisat vidare till någon annan som inte brytt sig.
Anledningen till varför jag inte handlar från MM Sports. Att inte ens låta någon som önskar göra det kostnadsfritt få administrera och förbättra ett sedan länge uppskattat forum är direkt vårdslöst maktmissbruk.

MaxTheMarketer
2018-07-03, 19:03
Anledningen till varför jag inte handlar från MM Sports. Att inte ens låta någon som önskar göra det kostnadsfritt få administrera och förbättra ett sedan länge uppskattat forum är direkt vårdslöst maktmissbruk.

Ja, om personen till och med gör det gratis på egen tid så är det ju ingen större kostnad för företaget? Företaget borde märka att de förlorar (potentiella) kunder på att vara så "careless" om forumets potential.

Samtidigt så är jag nyfiken på hur stor conversion rate det faktiskt är på detta forum med banners. Om den är låg så förstår jag om företaget relativt rycker på axlarna om hur det kommer att gå för forumet.

Tråkigt för oss användare oavsett.

trädgårdsmöbel
2018-07-03, 19:20
Vi har inte bestämt hur vi skall göra än.

Men eftersom det finns personer som tydligen har som sitt kall i livet att "omvända" kolozzeum till att tycka den den personen tycker så finns det en risk att det inte blir tillåtet att diskutera politik längre.

Niemas problemas, men om ni bestämmer er för att det är ok, så skulle jag bli glad om ni låste upp den. Jag tror det kan bli en intressant diskussion, och även om den handlar om både politik och feminism, så är frågan rätt begränsad så den har kanske inte samma utrymme att spåra ur?

Hemi
2018-07-03, 19:57
Ganska få infallsvinklar i politiktråden men så är det även från partiernas media. En hel del frågor borde tas separat ändå, skulle förtjäna egna trådar vård, skola, framtid, jobb, omsorg, jobb, utbildning, ekonomi, etc etc, finns ju en bostadstråd tex. Politikerna når inte på djupet i allt detta, skolan och vården t ex duttar de bara på ytan och fokuserar på saker som kvällspressen satt feta rubriker på men löser ingenting direkt. Ger kanske underlag för någonting, till det bättre eller det sämre, kanske, men löser inget. Det finns fler problem än ett enda som sats i fetrubrik i blaskor.

Det är inte politiker nödvändigtvis som löser saker och det spelar inte alltid roll om det blir höger eller vänster heller utan folk i samhället självt på verk institut och arbetsplatser eller som här, varför inte.

De enformiga skitkastarinläggen samlas kanske i politik och feminismtrådarna men den som känner sig manad kan väl starta en tråd i en sakfråga och gå djupare, allt måste inte samlas in i samma kvällspress-håv eller?

Bob90
2018-07-03, 21:14
Vi har inte bestämt hur vi skall göra än.

Men eftersom det finns personer som tydligen har som sitt kall i livet att "omvända" kolozzeum till att tycka den den personen tycker så finns det en risk att det inte blir tillåtet att diskutera politik längre.

Fundering/förslag på lösning.

Går det att skapa nya "underforum" med rättigheter för endast vissa medlemmar? Jag gissar exempelvis på att ni moderatorer har en "egen forumdel" där endast ni har läs- och skrivbehörigheter?
Eller som exempel "read only" på gamla bästa fysiken-trådarna?

Om det skulle gå att skapa trådar eller forumdelar där man kan ge skrivrättigheter till de som är intresserade av att delta i diskussionen och om det missbrukas så kan en moderator häva skrivrättigheten för den medlem det berör?

Eller bygger det på typ "användargrupper" i nivåerna av typerna "Användare" och "moderator", dvs det skulle inte leda någon vart?

Om det funkar så skulle man rent krasst kunna tillämpa det på forumet helt stort för att komma runt problemet att man inte kan hindra folk för att skapa nya konton med omedelbar skrivbehörighet. Så att man börjar i andra änden, man får som ny medlem (i dessa nya "forumdelar") initialt bara läsbehörighet och man måste be om skrivbehörighet. Dock lär det ju onekligen bli en rejäl ökning i arbetsbelastning för er moderatorer, beroende på hur många som nu brukar regga sig varje månad då.

King Grub
2018-07-03, 21:51
Vi är bara administratörer till namnet och har inte längre några befogenheter att ändra någonting.

Inga förslag som kräver förändringar av eller tillägg i forumet är genomförbara.

Angel
2018-07-03, 21:56
Stannar ni som mods för gamla tiders skull?

King Grub
2018-07-03, 22:06
Jag tycker fortfarande om Kolozzeum och anser att forumet är en värdefull kunskapsbank, kanske särskilt som arkiv, det är inte speciellt tidskrävande att moderera trots trollen, och om moderatorerna skulle hoppa av lär det inte dröja länge förrän det förfaller och läggs ned av ägarna.

trädgårdsmöbel
2018-07-03, 22:17
Jag tycker fortfarande om Kolozzeum och anser att forumet är en värdefull kunskapsbank, kanske särskilt som arkiv, det är inte speciellt tidskrävande att moderera trots trollen, och om moderatorerna skulle hoppa av lär det inte dröja länge förrän det förfaller och läggs ned av ägarna.

Hoppas inte det. Vart skall man då ta vägen? Bodybuilding.com? "R u aware? Joocy as fuark!! Negged!" Nej snälla. (Jag vet inte ens om de skriver sådär fortfarande)

Angel
2018-07-03, 22:28
Journal och träningsdelen är fortfarande guld!

ceejay
2018-07-03, 22:39
Jag har fan fört journal i 10 år. Får inte lägga ned nu.

Bob90
2018-07-03, 23:09
Vi är bara administratörer till namnet och har inte längre några befogenheter att ändra någonting.

Inga förslag som kräver förändringar av eller tillägg i forumet är genomförbara.
*gah!*

Jag tycker fortfarande om Kolozzeum och anser att forumet är en värdefull kunskapsbank, kanske särskilt som arkiv, det är inte speciellt tidskrävande att moderera trots trollen, och om moderatorerna skulle hoppa av lär det inte dröja länge förrän det förfaller och läggs ned av ägarna.
Absolut, finns det någon säkerhetskopia av forumet som typ textfil eller nåt?

Hemi
2018-07-04, 00:04
Spin Off,

Om man har sin journal här och är väldigt engagerad i alla trådar från mat till politik, ens medvetande finns till del här va,
om medvetandet kan existera utanför kroppen, huvudet, vad händer vid kollapsen, som att dö under anesthesia? Går vi vidare? Trots att mjuk och hårdvara hamnar på sopen?

trädgårdsmöbel
2018-07-04, 06:29
Spin Off,

Om man har sin journal här och är väldigt engagerad i alla trådar från mat till politik, ens medvetande finns till del här va,
om medvetandet kan existera utanför kroppen, huvudet, vad händer vid kollapsen, som att dö under anesthesia? Går vi vidare? Trots att mjuk och hårdvara hamnar på sopen?

Jag tror man får skynda på och hitta ett annat forum innan man "dör". Tyvärr verkar alla andra träningsforum vara fyllda av idioter, och inte ens den roliga sortens idioter heller.

svenbanan
2018-07-04, 07:42
Jag har fan fört journal i 10 år. Får inte lägga ned nu.

Då får du sluta träna och bli tjock istället. Inga problem. :)

leo1
2018-07-05, 17:33
Nu är jag ruggigt sen på bollen men det är så jag är :)

När jag ser NMR:s eskapader I Almedalen, SD är typ Sveriges största parti blir jag orolig på riktigt.

Aryt
2018-07-05, 18:13
Nu är jag ruggigt sen på bollen men det är så jag är :)

När jag ser NMR:s eskapader I Almedalen, SD är typ Sveriges största parti blir jag orolig på riktigt.

Tror inte tråden var tänkt som en ersättning för de andra trådarna.

Bob90
2018-07-05, 18:33
Nu är jag ruggigt sen på bollen men det är så jag är :)

När jag ser NMR:s eskapader I Almedalen, SD är typ Sveriges största parti blir jag orolig på riktigt.
Tror inte tråden var tänkt som en ersättning för de andra trådarna.

:d

Jorgen
2018-07-05, 18:49
Tror inte tråden var tänkt som en ersättning för de andra trådarna.

Helt riktigt.