handdator

Visa fullständig version : Spricka i armbågen - bör jag träna?


Sheikah
2018-07-02, 08:46
Var med om en cykelolycka och drog på mig vad läkaren tror är en spricka i armbågen. Det gör ont när jag har handleden dorsalflexerad och armen utsträckt läge. Det gör även on när jag böjer armen in mot kroppen (slå sig på bröstet-rörelse).

Jag är roddare så slutdraget gör lite ont, men det är hanterbart. Kan sprickan bli värre om jag tränar rodd?

Undrar även om det finns sätt att träna bröst/axlar utan att pressa saker i allt för stor utsträckning. Det jag kan komma på är hantellyft och cable cross. Har inte testat dessa än men de kan fungera. Tips?

Sheikah
2018-07-02, 09:01
Edit* Har frågat läkaren och det var som vanligt inget mer än "lyssna på kroppen". Blir så djävla förbannad på det. Hur kan man säga så till någon som tränar seriös idrott för tävling och är van vid dagligt fysiskt lidande i form av hård träning.

ceejay
2018-07-02, 09:16
Därför att det är "lyssna på kroppen" som gäller, som med de flesta skador. Sprickor gör ont, men du kommer inte förvärra det.
Sen skriver du ju också att läkaren tror att det är en spricka. Det kan vara något annat mao.

Sheikah
2018-07-02, 09:29
Därför att det är "lyssna på kroppen" som gäller, som med de flesta skador. Sprickor gör ont, men du kommer inte förvärra det.
Sen skriver du ju också att läkaren tror att det är en spricka. Det kan vara något annat mao.

Han har röntgat och inget är brutet iallafall. Att lyssna på kroppen är för subjektivt. Hade behövts tydligare riktlinjer för tränande individer. En idrottare kommer göra allt för att återgå till träning så fort som möjligt, och förneka eventuell smärta. Tydliga markeringar behövs när man får/inte får träna. Har opererat mig hos en idrottsläkare tidigare (Leif Swärd) och vilken skillnad. Tydlighet, vana vid hur idrottare agerar, återhållsamhet och alternativ träning. "Lyssna på kroppen" tolkas helt olika av en tränande 24-årig man jämfört med en 65 årig tant som aldrig fått pulsen över 140 - och bägge ges likadana råd.

Det är jag förbannad på.

Sheogorath
2018-07-02, 12:27
Att träna med smärta (d.v.s. att gå ut lägen där du får en huggsmärta) när du har en spricka skulle jag absolut undvika. Det är som att gå och rucka i frakturen (en spricka är per definition en fraktur, d.v.s. ett brott i skelettet) vilket i bästa fall förlänger läkningsförloppet och i värsta fall ger dig en pseudoartros.

Sheikah
2018-07-02, 12:47
Att träna med smärta (d.v.s. att gå ut lägen där du får en huggsmärta) när du har en spricka skulle jag absolut undvika. Det är som att gå och rucka i frakturen (en spricka är per definition en fraktur, d.v.s. ett brott i skelettet) vilket i bästa fall förlänger läkningsförloppet och i värsta fall ger dig en pseudoartros.

Det är definitivt en huggsmärta - när jag sträcker armen fullt hut hugger det något djävulskt. Ha armen i fullsträckt läge klarar jag i 5 sek sen blir smärtan vidrig.

Läkaren trodde att det var en spricka. Jag vet alltså inte med säkerhet. Kan man på något sätt sortera ut en fraktur som är en spricka från en fraktur som inte är det?

Ladugårdsdörr
2018-07-02, 12:55
Hur länge har du varit skadad?

Sheikah
2018-07-02, 12:56
Hur länge har du varit skadad?

Crashade i tisdags, så sex dagar. Har aldrig känt liknande smärta.

Sheogorath
2018-07-02, 12:59
Det är definitivt en huggsmärta - när jag sträcker armen fullt hut hugger det något djävulskt. Ha armen i fullsträckt läge klarar jag i 5 sek sen blir smärtan vidrig.

Läkaren trodde att det var en spricka. Jag vet alltså inte med säkerhet. Kan man på något sätt sortera ut en fraktur som är en spricka från en fraktur som inte är det?

En spricka är en fraktur. Spricka betyder egentligen bara att frakturen inte gått rakt igenom benet och då är ju också oftast frakturen utan felställning. Om man inte ser något på röntgen direkt vid skadan men fortfarande misstänker fraktur så kan man göra en ny röntgen när det gått en vecka. Då ser man i regel något som heter kallus, vilket är en del i kroppens läkningsprocess i ett skadat ben. Ser man inte kallus efter en vecka är risken att det ändå är en fraktur mycket liten.

Sheikah
2018-07-02, 19:05
En spricka är en fraktur. Spricka betyder egentligen bara att frakturen inte gått rakt igenom benet och då är ju också oftast frakturen utan felställning. Om man inte ser något på röntgen direkt vid skadan men fortfarande misstänker fraktur så kan man göra en ny röntgen när det gått en vecka. Då ser man i regel något som heter kallus, vilket är en del i kroppens läkningsprocess i ett skadat ben. Ser man inte kallus efter en vecka är risken att det ändå är en fraktur mycket liten.

Kanon. Får kontakta läkaren igen isåfall om det kan röra sig om en kallus. De rörelser som inte gör ont (latsdrag, hantellyft) - kan jag utföra dom? Givetvis känns det lite ömt, men inte alls i samma utsträckning som pressövningar.

Tolkia
2018-07-02, 20:49
Jag tycker att det låter som att problemet inte alls är att du har fått dåliga råd (lyssna på kroppen, gör inte det som gör ont) utan att du inte har fått de råd du helst hade velat ha (du kan köra på som vanligt, det gör inget att det gör ont, no pain no gain).

I övrigt håller jag med Sheo angående hur mycket du skall pressa armen; tror man att det är en spricka är det dumt att provocera smärta i onödan. Det mest tidseffektiva är att anpassa sig till skadan medan den är färsk, så att den kan läka från början, istället för att chansa och riskera att rehabtiden blir mycket längre än vad den hade behövt bli. Det är dock inte säkert att man ser någon callus på en vecka; dels för att det är en liten fraktur, dels pga din ålder, dels pga att inte alla frakturer läker med callusbildning.

Sheikah
2018-07-03, 12:25
Jag tycker att det låter som att problemet inte alls är att du har fått dåliga råd (lyssna på kroppen, gör inte det som gör ont) utan att du inte har fått de råd du helst hade velat ha (du kan köra på som vanligt, det gör inget att det gör ont, no pain no gain).

I övrigt håller jag med Sheo angående hur mycket du skall pressa armen; tror man att det är en spricka är det dumt att provocera smärta i onödan. Det mest tidseffektiva är att anpassa sig till skadan medan den är färsk, så att den kan läka från början, istället för att chansa och riskera att rehabtiden blir mycket längre än vad den hade behövt bli. Det är dock inte säkert att man ser någon callus på en vecka; dels för att det är en liten fraktur, dels pga din ålder, dels pga att inte alla frakturer läker med callusbildning.

Jag håller (motvilligt) med dig om att jag inte fick de råden jag ville ha. Ville såklart höra att det bara var att köra på. Att rådet "lyssna på kroppen" är dåligt står jag fortfarande fast vid. Tränar man mycket är man van att det krampar och gör ont emellanåt. Skulle jag lyssnat på kroppen hela tiden skulle inte många pass blivit gjorda. Inte minst med tanke på den smärta som hård konditionsträning kan innebära.

Armbågssmärtan försvinner också efter en stunds arbete i stor utsträckning och man vänjer sig vid den, precis som man vänjer sig vid att en handled eller liknande smärtar oförutsägbart emellanåt. Lyssna på kroppen är ett för subjektivt mått. Hårt tränande individer behöver tydligare, kanske hårdare, riktmärken för att först hur de ska hantera sin skada. Hade råden varit mer restriktiva men tydligare om när och hur jag får träna hade det gjort läketiden mer hanterbar att planera.

Sheikah
2018-07-22, 11:54
En spricka är en fraktur. Spricka betyder egentligen bara att frakturen inte gått rakt igenom benet och då är ju också oftast frakturen utan felställning. Om man inte ser något på röntgen direkt vid skadan men fortfarande misstänker fraktur så kan man göra en ny röntgen när det gått en vecka. Då ser man i regel något som heter kallus, vilket är en del i kroppens läkningsprocess i ett skadat ben. Ser man inte kallus efter en vecka är risken att det ändå är en fraktur mycket liten.

Smärtan är fortfarande kvar, trots att det var 3 veckor sedan crashen. Smärtan är som tydligast när jag lägger tryck på handen när den är dorsalflexerad och armen är rak (toppläget i en armhävning).

Funderar på om jag ska kontakta sjukvården eller sjukgymnast. Att vara skadad från olycka är något nytt för mig och jag har ingen aning om hur länge en liknande skada från smäll kan/bör smärta innan det är dags att söka ytterligare vård? Eftersom jag inte riktigt vet vad det är som hänt med min armbåge, så är det svårt att googla till sig information.

Sheogorath
2018-07-22, 15:29
Låter ju rätt mycket som en tennisarmbåge. Inte omöjligt att muskelfästet på utsidan av armbågen har fått sig en törn i samband med skadan. Tycker absolut att du ska låta en sjukgymnast undersöka dig.

Sheikah
2018-07-22, 15:32
Låter ju rätt mycket som en tennisarmbåge. Inte omöjligt att muskelfästet på utsidan av armbågen har fått sig en törn i samband med skadan. Tycker absolut att du ska låta en sjukgymnast undersöka dig.

Roddrörelser är inga problem alls. Kan göra både chins och rodd. Det är just pressrörelser som smärtar, fast nästan uteslutande när handen är dorsalflexerad. Att göra stående hantelpressar med rak handled och ganska lätt vikt orsakar ingen smärta. Kan jag träna liknande pressrörelser om smärtan inte uppstår tror du?