handdator

Visa fullständig version : Litet och billigt transportfordon


Armed Dingo
2018-06-28, 09:27
Då jag inte tycker om tunnelbanan har jag börjat fundera på andra transportmöjligheter. Jag vill att fordonet ska kosta under 7000:- . Det får väldigt, väldigt gärna vara litet så att det går att ta in på arbetsplatsen eller hemmet utan att det är superjobbigt. På grund av stöldriskenutomhus.

Har sett el-sparkcyklar. Har någon erfarenhet?

Elcykel hade varit nice men den är lite stor och stöldrisken hög...

Andra förslag? Sådana här segweys med bara 1 hjul är inget alternativ, ser för weird ut.

Ladugårdsdörr
2018-06-28, 09:52
Varje dag möter jag en snubbe som åker på någon form av elektrisk skateboard. Istället för fyra små hjul har den ett stort i mitten och tar sig fram även på grusvägar.

Link: https://onewheel.com/

R0B
2018-06-28, 09:53
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/storage.quickbutik.com/stores/1856b/products/5a9fd70546139.jpeg

Wain
2018-06-28, 10:38
Apostlahästarna

Bob90
2018-06-28, 13:46
Då jag inte tycker om tunnelbanan har jag börjat fundera på andra transportmöjligheter. Jag vill att fordonet ska kosta under 7000:- . Det får väldigt, väldigt gärna vara litet så att det går att ta in på arbetsplatsen eller hemmet utan att det är superjobbigt. På grund av stöldriskenutomhus.

Har sett el-sparkcyklar. Har någon erfarenhet?

Elcykel hade varit nice men den är lite stor och stöldrisken hög...

Andra förslag? Sådana här segweys med bara 1 hjul är inget alternativ, ser för weird ut.

Hur långt och på vilket underlag är det tänkt att du ska färdas?

Armed Dingo
2018-06-28, 13:52
Hur långt och på vilket underlag är det tänkt att du ska färdas?

Asfalt eller vanlig stadsmiljö så att säga. En mil tur och sen en mil retur hade varit härligt, så två mil totalt på en laddning!.

Den där one-wheelen var cool men dyr och framförallt hade jag dött på den. Men uppskattas!

Kimball
2018-06-28, 14:07
Känns som att elcykel är det enda vettiga med tanke på distansen. Har själv en "monowheel" som jag nyttjade mycket förr för att åka runt, men vad man än står på, varesig det är en elsparkcykel, enhjuling eller segway så är det oerhört oskönt att åka 1 mil på, fötterna domnar liksom bort. Så elcykel med statens 25% rabatt + ngt riktigt grovt lås?

Armed Dingo
2018-06-28, 14:58
Känns som att elcykel är det enda vettiga med tanke på distansen. Har själv en "monowheel" som jag nyttjade mycket förr för att åka runt, men vad man än står på, varesig det är en elsparkcykel, enhjuling eller segway så är det oerhört oskönt att åka 1 mil på, fötterna domnar liksom bort. Så elcykel med statens 25% rabatt + ngt riktigt grovt lås?

Är det 25% på allt man hittar på nätet, inklusive reor? Man går alltså till Skatteverket/Staten/vem det nu är och gör avdraget efter inköpet?

delta_mats
2018-06-28, 15:10
Kolla på så kallade elscooters. De verkar smidiga och finns i en uppsjö modeller.

blåvitt
2018-06-28, 15:19
Är det bara 2 mil om dan går det lätt att cykla på vanlig cykel. Ffs

Bob90
2018-06-28, 15:22
Är det bara 2 mil om dan går det lätt att cykla på vanlig cykel. Ffs

+1.

Finns vikbara cyklar (1 mil är nog gränsfall för vad som är kul med den hjuldiametern dock). Men i den här värmen så får man i så fall räkna med att duscha när man kommer fram :p

http://cyklo.se/wp-content/uploads/2014/04/hopfallbar-cykel.jpg

delta_mats
2018-06-28, 16:03
Hade slagit till på en sån här!

https://www.rull.se/produktbilder/El-scooter%202000W/EV-Ultra/Elscooter_2000W_EVultra_blue1.jpg

Akerhage
2022-03-30, 16:54
Någon som kan tipsa om en bra sådan elsparkcykel? Max 8k. Skall klara ur och skur och vara liten. Kommer ha ca 2km till jobbet och tänker en sådan hade varit perfekt för att slippa åka vagn eller promenera. Har kikat på e-wheels, någon som har erfarenhet?
Har aldrig stått på en sådan här. Gör inget om den går i 35km/h dock.
Har bra väg raka vägen dit på en liten bakgata.

https://www.ewheels.se/el-sparkcykel/e-wheels-by-joyor-x5s/?code=8283

G.W
2022-03-30, 20:25
Köp en cykel istället, du är ju en vuxen man. Några hundringar så har du en duglig du kan ta dig 2km med.

Akerhage
2022-03-31, 03:29
Köp en cykel istället, du är ju en vuxen man. Några hundringar så har du en duglig du kan ta dig 2km med.

Handlar inte om huruvida vuxen jag är. Blivit av med cykel och en annan Scooter på innergården redan så behöver en liten sak att ta med in i lägenheten efter användning. Tack återigen för ett värdelöst svar så fort jag skriver här.

Ladugårdsdörr
2022-03-31, 06:46
Handlar inte om huruvida vuxen jag är. Blivit av med cykel och en annan Scooter på innergården redan så behöver en liten sak att ta med in i lägenheten efter användning. Tack återigen för ett värdelöst svar så fort jag skriver här.

Tvärtom ett utmärkt svar från G.W. Du kan köpa många cyklar för ett par hundralappar (mer behövs inte för att cykla 2 km) innan du är uppe i kostnaden för en elektrisk sparkcykel. Kanske t.om. köpa tillbaka samma cykel när den blir stulen - flera gånger...

Akerhage
2022-03-31, 07:22
Men ge er nu. Hade jag velat köpa en cykel hade jag gjort det. Nu skriver jag för fan i en tråd som handlar om att jag vill ha ett litet transportmedel just på grund av stöldrisk etc. En cykel som står utomhus behöver då dessutom mer underhåll.

Håll er till ämnet eller svara inte.

Armed Dingo
2022-03-31, 08:27
Men ge er nu. Hade jag velat köpa en cykel hade jag gjort det. Nu skriver jag för fan i en tråd som handlar om att jag vill ha ett litet transportmedel just på grund av stöldrisk etc. En cykel som står utomhus behöver då dessutom mer underhåll.

Håll er till ämnet eller svara inte.

Jag köpte en el - sparkcykel från Xiaomi förra våren när min cykel blev stulen. Den är svår att låsa ute men ihopfällbar och får att ta med sig in på de flesta ställen. Har åkt i regn, snö osv med den. Den klarar allt, men det blir jävligt halt vid snö.

Mycket nöjd, ca 3500 kr.

Akerhage
2022-03-31, 08:29
Tack, har kikat på Xiaomi också lite, dom är ju prisvärda. Tänker mig lite att på vintern kan jag kanske ta vagnen om det är halt och jävligt alternativt hitta dubbade däck då. Har den krånglat något för dig, ex punktering eller andra el-fel?

G.W
2022-06-21, 14:46
Hoppas TS inte köpte någon töntig barn-sparkcykel. MODS lås tråden nu!

kvarnis
2022-06-21, 14:57
Det enda transportmedlet du kan köpa utan att förlora din heder är de där grönfärgade armecyklarna som väger 20+ kg.

Armed Dingo
2022-06-21, 17:43
Hoppas TS inte köpte någon töntig barn-sparkcykel. MODS lås tråden nu!

Hahaha wtf. Bra bump :d

Armed Dingo
2022-06-21, 17:45
Tack, har kikat på Xiaomi också lite, dom är ju prisvärda. Tänker mig lite att på vintern kan jag kanske ta vagnen om det är halt och jävligt alternativt hitta dubbade däck då. Har den krånglat något för dig, ex punktering eller andra el-fel?

Nej den har inte krånglat alls, men batteritiden blev sämre när det var kallt och de sista 20% blev i princip värdelösa, också när det var kallt. Mellan 0 - 6 grader, eller ännu kallare. Jag var lite orolig för att det skulle vara bestående även när det blev varmt igen men den verkar återhämtat sig.

trädgårdsmöbel
2022-06-21, 18:37
Min morbror hade någon slags minimoped som såg ut som en leksak för barn, fast den pallade hans ansenliga hydda så den var robust som fan, och brummade upp i 30km/h. Såg skitroligt ut när han svinfet kom åkande på den, i en sittande position som påminde om "djup knäböj" med en sån där gammal motorcykelhjälm i läder (mer som en hätta än en hjälm).

Skall forska vidare i vad det kan ha vart för märke och modell.

Dominic
2022-06-21, 18:46
Varenda gång jag ser någon på en elcykel från de här företagen vill jag slå jäveln på käften, vrida benen runt nacken och spotta person i ansiktet innan jag slägger ner scootern och personen i en soptunna.

Vet inte om det hjälper dig så mycket gällande köpråd och så men det är vad jag har att bidra med för tillfället. Tycker man köper en vanlig italiensk vespa-scooter i sådana här tillfällen och inget fjolltrams.

Men igen, sådana elscooter-typer är samhällets bottenskräp. De har aldrig något som helst vett med trafikregler och skit.

kvarnis
2022-06-21, 19:53
Varenda gång jag ser någon på en elcykel från de här företagen vill jag slå jäveln på käften, vrida benen runt nacken och spotta person i ansiktet innan jag slägger ner scootern och personen i en soptunna.

Vet inte om det hjälper dig så mycket gällande köpråd och så men det är vad jag har att bidra med för tillfället. Tycker man köper en vanlig italiensk vespa-scooter i sådana här tillfällen och inget fjolltrams.

Men igen, sådana elscooter-typer är samhällets bottenskräp. De har aldrig något som helst vett med trafikregler och skit.

Ord!
Har du sett någon med respektabel fysik åka runt med elscooter, ska skriva i denna tråd om jag ser det.

Vickan96
2022-06-21, 20:30
Min morbror hade någon slags minimoped som såg ut som en leksak för barn, fast den pallade hans ansenliga hydda så den var robust som fan, och brummade upp i 30km/h. Såg skitroligt ut när han svinfet kom åkande på den, i en sittande position som påminde om "djup knäböj" med en sån där gammal motorcykelhjälm i läder (mer som en hätta än en hjälm).

Skall forska vidare i vad det kan ha vart för märke och modell.

Monkeybike?

trädgårdsmöbel
2022-06-21, 20:39
Monkeybike?

Ja ungefär så, fast det här var på 80-talet och själva cykeln var nog från 60- eller 70- nånstans. Väldigt behändig. Hade vart cool att åka runt på.

Armed Dingo
2022-06-21, 21:25
Varenda gång jag ser någon på en elcykel från de här företagen vill jag slå jäveln på käften, vrida benen runt nacken och spotta person i ansiktet innan jag slägger ner scootern och personen i en soptunna.

Vet inte om det hjälper dig så mycket gällande köpråd och så men det är vad jag har att bidra med för tillfället. Tycker man köper en vanlig italiensk vespa-scooter i sådana här tillfällen och inget fjolltrams.

Men igen, sådana elscooter-typer är samhällets bottenskräp. De har aldrig något som helst vett med trafikregler och skit.
Jepp det är dessvärre 90% stolpskott som kör dom. Mestadels från hyrföretagen, vilket gör att även deras parkeringar blir av samma utförande.

Jag körde som en idiot på vanlig cykel men på elsparkcykel agerar jag som om det var en bil, men på cykelbana. Om man blir påkörd på en elspark eller hamnar i skiten av något oförutsägbart hinder så kan man inte bromsa lika tvärt som en cykel eller gira. Kör man in i en för hög trottoarkant är det faceplant i asfalten. Man är mycket mer sårbar än på cykel om det krisar.

berserken
2022-06-21, 21:27
Ja ungefär så, fast det här var på 80-talet och själva cykeln var nog från 60- eller 70- nånstans. Väldigt behändig. Hade vart cool att åka runt på.Det var väl då den kom på 60 talet .Men vet inte när den kom till Sverige