handdator

Visa fullständig version : [Omröstning] Ska Sverige vara med i EU eller göra en SWEXIT?


Bob90
2018-06-26, 19:41
Tänkte det kunde vara kul att se hur folk tycker här.

Personligen är jag för EU som koncept, men ser att man kanske skulle omförhandla avtalet och att EU inte ska in och peta på småsaker.

Snarare borde EU koncentrera sig på att sköta större frågor (flyktingkrisen kunde/kan tex ha lösts på ett bättre sätt) som att nå globala miljömål. Det är ju lite naivt att tro att tex vår flygskatt skulle göra någon ens mätbar förbättring för miljön, när Sveriges bidrag är en fis i rymden jämfört med många andra större länder. Oklart även om de kopiösa medlemsavgifterna och dylikt inte kan minskas också.

Magnus N
2018-06-26, 19:45
Då jag inte tror Eu är kapabla till att reformera sig och fixa sina problem så röstade jag för att gå ur iaf.

svenbanan
2018-06-26, 19:50
Vi borde aldrig ha gått med.

Snubben
2018-06-26, 20:03
Ett EU med vissa förändringar über alles!

Baskagge
2018-06-26, 20:08
Ett EU med vissa förändringar über alles!

Ja ett centralstyrt EU från Storgermania där tyskarna bestämmer allt. Hmm.

Baskagge
2018-06-26, 20:10
Då jag inte tror Eu är kapabla till att reformera sig och fixa sina problem så röstade jag för att gå ur iaf.

Samt att våra politiker inte är kapabla till att kräva det som är bra för vårt land. Med rätt politiker hade man kanske kunnat omförhandla.

shadowfire
2018-06-26, 20:11
Med en stormakt på ena sidan och två andra stormakter på andra sidan så blir varje enskilt land i Europa rätt ynkligt i sig. Jag röstade en gång i tiden ja till EU då jag tyckte att det blir en bättre maktbalans om man har en tungviktare väst, två tungviktare öst och en tungviktare centralt.

Nu blev det inte så som jag hade trott. Det blev inte en gemensam valuta rakt av för hela unionen. Det blev ingen försvarsallians för Europa, utan NATO kvarstår som det enda alternativet. Det blev inte så att vi kunde påverka massor i EU, utan snarare bara blev en klick i bruset. Det blev inte ens så att EU kunde sätta ner foten och fördela flyktingar och migrationskaos. EU satte dessutom spiken i kistan för det internet vi är vana vid nu och det blev nog det som fick mig att tänka om. Ut ur skiten så får vi vara landet pytteland som inte kan påverka något som helst världspolitiskt, men jag ser inte längre någon som helst vinst med att vara med i EU.

shadowfire
2018-06-26, 20:13
Med USA, Kina och Ryssland hade det varit helt rätt att ha ett starkt EU som väger upp med allt från militär till valuta och världsmakt. Ett EU som kanske rentav skulle ha vetorätt i FN-rådet på samma sätt som de andra osv.

Istället har vi fått något litet lattjolajbans där EU-länder ändå gör som de känner för. Vinsten uteblev, kostnaden uppstod. Får vara slut på tramset nu.

Snubben
2018-06-26, 21:33
Ja ett centralstyrt EU från Storgermania där tyskarna bestämmer allt. Hmm.

Så det är det du vill ha? Trodde du vat mer typen som hatade EU men du verkar mer vara för en federation?

Decepticon
2018-06-26, 21:42
Varför skulle vi lämna EU, det vore helt hål i huvudet. De personer man ibland träffar som vill gå ur EU är alltid lågutbildade miffon. Även om man sympatiserar med SD så behöver man automatiskt inte stödja just den åsikten.

Baskagge
2018-06-26, 21:58
Så det är det du vill ha? Trodde du vat mer typen som hatade EU men du verkar mer vara för en federation?

Hatar är ett starkt ord i sammanhanget, det kan jag inte påstå att jag gör. Min uppfattning är dock att EU innebär allt för många nackdelar för Sverige så jag är för ett utträde.

Agitator
2018-06-26, 22:13
Varför skulle vi lämna EU, det vore helt hål i huvudet. De personer man ibland träffar som vill gå ur EU är alltid lågutbildade miffon. Även om man sympatiserar med SD så behöver man automatiskt inte stödja just den åsikten.

Vilka argument har du för att stanna i EU?

svenbanan
2018-06-26, 22:42
Varför skulle vi lämna EU, det vore helt hål i huvudet. De personer man ibland träffar som vill gå ur EU är alltid lågutbildade miffon. Även om man sympatiserar med SD så behöver man automatiskt inte stödja just den åsikten.

Jag stödjer inte SD för fem öre. Men jag gillar inte heller EU.

ChuckTesta
2018-06-26, 22:58
Jag stödjer inte SD för fem öre. Men jag gillar inte heller EU.

Vilket parti stödjer du?

svenbanan
2018-06-26, 23:24
Vilket parti stödjer du?

Inget.

Jag tycker i princip att politiker är avskum som bara ljuger för att få makt åt sitt parti så de kan få sitta på kushiga jobb och håva in stålar.

Jag har röstat både åt höger och vänster, samt skitit i att rösta.

De gånger jag gjort sådana test för att se vilket parti som borde passa ihop med vad jag tycker i olika frågor så blir det typ random resultat varje gång. Jag antar jag tycker höger i vissa frågor och vänster i andra eller nåt.

Snubben
2018-06-27, 06:17
Hatar är ett starkt ord i sammanhanget, det kan jag inte påstå att jag gör. Min uppfattning är dock att EU innebär allt för många nackdelar för Sverige så jag är för ett utträde.

Vilka nackdelar?

stridis
2018-06-27, 06:21
Ja ett centralstyrt EU från Storgermania där tyskarna bestämmer allt. Hmm.

Om EU är ett Storgermania så ok då, fast tyskarna skall inte bestämma allt.

EU har för omaka länder för att det skall fungera (bra) annat än som ett smörgåsbord och lite minimilagstiftning.

EU är ju i dagsläget stort, det borde ju kunna ta hand om sin egna säkerhet. Slippa tankarna på NATO.

Magnus N
2018-06-27, 06:31
Vilka nackdelar?

Nu är inte jag baskagge men detta tänker jag som nackdelar

Självbestämmandet,handelsunderskott. Ffa självbestämmandet gillar jag inte att vi lämnat ifrån oss i så hög grad

r1kkie
2018-06-27, 07:53
Skrota allt med centralstyrning och koncentrera allt på handelsavtal och rörlighet som det var tänkt från starten. Annars lämna snarast möjliga.

speedy83
2018-06-27, 08:32
Tror tyvärr att Sverige är för litet och svagt för att klara sig utan EU. Vi har ingen direkt tyngd att lägga för att få till vettiga avtal som icke medlemmar heller misstänker jag.

Ett första test innan man ens tänker tanken är väl att se hur det går för UK på iaf 5 års sikt. Då får man ju lite att utvärdera emot med skillnaden att de är ett mycket större land.

Klein
2018-06-27, 09:41
Tror tyvärr att Sverige är för litet och svagt för att klara sig utan EU. Vi har ingen direkt tyngd att lägga för att få till vettiga avtal som icke medlemmar heller misstänker jag.

Ett första test innan man ens tänker tanken är väl att se hur det går för UK på iaf 5 års sikt. Då får man ju lite att utvärdera emot med skillnaden att de är ett mycket större land.

Det är precis tvärtom. EU kan inte existera utan medlemsstaterna. Medlemstaterna kan existera alldeles utmärkt utan EU. Man får naturligtvis anpassa sig till förändrade handelsvillkor men det är ju inte så att exporter och importer är på något sätt nödvändiga för att en nation ska kunna existera och produktion kan anpassas för den inhemska marknaden.

stridis
2018-06-27, 10:08
Vi behöver handelsavtal jo. Men om vi ser på resten av världen så ingår de flesta i något.

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia% 2Fcommons%2F9%2F99%2FEfta-freetrade-map.jpg&f=1

trädgårdsmöbel
2018-06-27, 10:37
Det beror på vilken regering vi har. Se på England som gått full sjw-islamistkramar-demokratur trots Brexit. Om vi inte har ett EU som kanske kan lägga sig i om vi spårar ur alldeles så är det inte så bra. Tänk ett politiskt isolerat Sverige med Schyman som statsminister, eller en helt vanlig feministisk regering. Tänk hur det kan spåra. Men visst, med Åkesson vid rodret är jag med på utträde.

stridis
2018-06-27, 10:44
Min främsta uppfattning är dock att vi skall ta bort EU-medlemskapet ur våra grundlagar. Då kan vi om känner för det lämna EU och då har vi ett bättre läge att förhandla fram undantag. Annars så sitter vi där i båten där andra styr.

r1kkie
2018-06-27, 10:51
Det beror på vilken regering vi har. Se på England som gått full sjw-islamistkramar-demokratur trots Brexit. Om vi inte har ett EU som kanske kan lägga sig i om vi spårar ur alldeles så är det inte så bra. Tänk ett politiskt isolerat Sverige med Schyman som statsminister, eller en helt vanlig feministisk regering. Tänk hur det kan spåra. Men visst, med Åkesson vid rodret är jag med på utträde.

Tycker Ungern visar ett tydligt tecken på att EU är helt handlingsförlamat när medlemsländerna agerar mot vad EU vill. Så det argumentet ser jag inte som speciellt starkt.

Ladugårdsdörr
2018-06-27, 11:01
Som det ser ut idag tycker jag nog Sverige bör lämna. Tilltar högervindarna i Europa där Ungern, Italien och forna öststaterna får med sig Tyskland när dammet har lagt sig där och Merkel avgått och Sd gör ett dunderval kan det nog var mer lämpligt att vara kvar och hjälpa till att omforma EU. Det vore ironiskt med ett Europa som hittar tillbaka till sina rötter samtidigt som Storbritannien fortsätter sin marsch mot kalifat.

Jocke67
2018-06-27, 12:37
Jag tycker i grunden att EU är en bra idé men är orolig över utvecklingen. För de flesta områden har jag har inte så bra koll på hur EU påverkar Sverige, men där jag (genom mitt arbete) har bra koll ser jag en trend som jag inte gillar där jag tycker att Kommissionen håller på att få för stor makt och ofta detaljstyr för mycket och reglerar områden de inte borde lägga sig i. Men värst tycker jag är bristen på insyn i arbetet där Kommissionen fattar viktiga beslut, tex tvingande lagar som kan ge stor påverkan och begränsa Sveriges självbestämmanderätt.

Baskagge
2018-06-27, 13:32
Vilka nackdelar?

EU-avgiften är en. Nu blir vi av med rabatten Sverige haft och får utöver det en höjning i och med Storbritanniens utträde, får väl se vad det landar på. Rysligt överbetalda eu-politiker kan också nämnas.

Vissa saker är möjligen inte EUs fel utan globalistpolitikernas fantasier som öppna gränser med fritt flöde av kriminella. Även att vi gått från att vara självförsörjande på mat med beredskapslager till att handla majoriteten av mat från andra länder och riva beredskapslager. Vid en kris är vi därför beroende av andra länder.

Klein
2018-06-27, 14:01
Rekommenderad bok för dem som inte fattar varför EU och andra likriktande system är dåliga:

https://infogalactic.com/info/Antifragile

trädgårdsmöbel
2018-06-27, 14:12
Som det ser ut idag tycker jag nog Sverige bör lämna. Tilltar högervindarna i Europa där Ungern, Italien och forna öststaterna får med sig Tyskland när dammet har lagt sig där och Merkel avgått och Sd gör ett dunderval kan det nog var mer lämpligt att vara kvar och hjälpa till att omforma EU. Det vore ironiskt med ett Europa som hittar tillbaka till sina rötter samtidigt som Storbritannien fortsätter sin marsch mot kalifat.

I sådana fall hoppas jag att vi inte bara står och ser på, utan faktiskt invaderar Storbritannien.