handdator

Visa fullständig version : Hur mycket fett om dagen är "farligt"?

Yankeee
2004-05-08, 09:37
Till min frukost brukar jag hälla i en skvätt rapsolja i proteindrinken och i gröten. Men det var först idag som jag såg hur mycket olja jag verkligen hade i. I gröten har jag max en msk, men i proteindrinken så blir det mer än ½dl. Sammanlagt vid frukosten blir det c:a 70-80g fett. Under resten av dagen så blir det en hel del hasselnötter och annan mat. Igår t.ex landande fettintaget på c:a 200g. Men då var en chipspåse inräknad.
En normal dag ligger det väl på 150+g

Är det någon nackdel att den mesta av energin kommer från fett? Huvudsakligen rapsolja och hasselnötter. Vad jag förstår så är det ingen fara så länge man förbrukar all energi. Eller är det ändå bättre att basera sin kost på mer kolhydrater?

tokke
2004-05-08, 10:35
Beror väl på hur du definierar farligt. Fett innehåller dubbelt så mycket energi som kolhydrater/protein och är man på deff är det en fälla att äta för mycket kcal!!! Annars är det väl ingen fara, bara att ha en schysst balans mellan fettsyrorna. Själv hade jag inte överlevt utan nötter, avoccado och oliver det är en del av livet!

Såg att jag missat din fråga i slutet och som svar bygger du inte muskler av fett, men de behövs på vägen. Det finns en anledning till att sverige har och rekommenderar att följa matcirklen! Då får du i dig allt (vitaminer, mineraler osv.) och har goda förutsättningar för att bli bättre på det du tränar.

Yankeee
2004-05-08, 14:29
Originally posted by tokke
Beror väl på hur du definierar farligt. Fett innehåller dubbelt så mycket energi som kolhydrater/protein och är man på deff är det en fälla att äta för mycket kcal!!! Annars är det väl ingen fara, bara att ha en schysst balans mellan fettsyrorna. Själv hade jag inte överlevt utan nötter, avoccado och oliver det är en del av livet!

Såg att jag missat din fråga i slutet och som svar bygger du inte muskler av fett, men de behövs på vägen. Det finns en anledning till att sverige har och rekommenderar att följa matcirklen! Då får du i dig allt (vitaminer, mineraler osv.) och har goda förutsättningar för att bli bättre på det du tränar.

Jag menar inte att det är farligt på så sätt att det är mycket kalorier utan mer om det är mindre bra på att den mesta energin kommer från fett. Om det är några nackdelar. Självklart äter jag protein och kolhydrater så det räcker.

Sverker
2004-05-08, 15:15
Då är det inga problem.
Finns exempel på polarforskare som äter över ett kg fett per dag. Hårt arbete med slädar och hundar i kallt klimat kräver extremt med energi.

Risken med högt fettintag är att du inte har fulla glykogendepåer för tung träning på gymmet, eller att du lätt äter för mycket kalorier.

Ganska lätt att kontrollera med ketostickor. Du skall ju inte vara i ketios.

Yankeee
2004-05-08, 15:19
Tackar så mycket :)
Orken på gymmet är inget problem, nästan så att jag orkar mer nu med mycket fett.

Yankeee
2004-05-08, 15:30
Originally posted by Sverker

Ganska lätt att kontrollera med ketostickor. Du skall ju inte vara i ketios.

Vad är ketostickor och vad kollar med dem?
Jag tror inte att jag äter så lite kolhydrater att det räknas som ketodiet.
Det blir iaf 200-300g kolhydrater om dagen.

Sverker
2004-05-08, 19:38
Mäter mängden ketonkroppar i urinen.

Den skall vara noll.
Äter du för lite kolhydrat och förbränner det under en tuff träning så måste kroppen omvandla fett till ketonkroppar för att du skall få energi till hjärnan.

Ketonkroppar är faktiskt ett utmärkt och snabbt bränsle för musklerna också...i brist på glykogen.