handdator

Visa fullständig version : Vad får er att känna fosterlandskärlek?


Yes
2018-06-23, 20:50
Vi har många trådar där allt som är dåligt med Sverige lyfts fram. Migrationspolitik, höga skatter, förfallet om offentligt sektor osv. Oavsett var du står politiskt är du säkert missnöjd, av en eller annan orsak.

Den här tråden är dock tillägnad känslan av; "helvete vad jag äskar Sverige!". Lyft fram det som är bra. Vad är det som får just er att känna er alldeles blöta om hjärtat?

Här lyfter vi alltså fram och hyllar det positiva. Här sjunger vi nationalsången med en tår i ögonvrån.

Kör....

delta_mats
2018-06-23, 21:01
Allemansrätten. Vårt rena vatten.

Bärsärk
2018-06-23, 21:03
Kärlek är ett starkt ord men saker jag gillar med Sverige är att det är ordning&reda samt snyggt och rent här i jämförelse med övriga världen.

Yes
2018-06-23, 21:03
Allemansrätten. Vårt rena vatten.
Allemänsrätten är inte så dum faktiskt. Rena vatten är väl dock inte så typsikt svenskt, även om det är något att vara glad för.

Blomkål
2018-06-23, 21:09
Det kan vara så enkelt som att jag står hemma i vardagsrummet tittar ut mot ett ösregn och ser hur någon cyklar hemåt, dyngsur och trött. Eller under vintern då alla går runt med huvor och snö i hela fejset men ändå inte lägger sig ner och grinar. Kontrasten blir starkare om det sitter en tiggande, parasiterande zigenare i bakgrunden.

delta_mats
2018-06-23, 21:09
Allemänsrätten är inte så dum faktiskt. Rena vatten är väl dock inte så typsikt svenskt, även om det är något att vara glad för.

Att kunna dricka rent vatten direkt från ett vattendrag är inte så vanligt.

Yes
2018-06-23, 21:18
Kärlek är ett starkt ord men saker jag gillar med Sverige är att det är ordning&reda samt snyggt och rent här i jämförelse med övriga världen.
Jag vet inte om det gäller längre...

Snyggaste och renaste landet jag varit i är USA. Förmodligen mycket tack vare att det utefter stora vägar sitter skyltar som varnar om att nedskräpning straffas med riktigt svidande böter. I andra länder är det väl spöstraff på att skräpa ner. I mitt tycke börjar Sverige halka efter i den här frågan.

Samma sak med ordning och reda. Sverige har haft en av de mest väloljade byråkratier i världen. Det låter kanske lite sjukt att säga det men svensk byråkrati har varit förbannat bra. Rent byråkratiskt då. Man kan givetvis ha synpunkter på hur lagarna ser ut och vad byråkraterna sysslar med men som system har det varit ett väloljat maskineri.

Jag kan rentav känna en viss kärlek gentemot det. Tyvärr är det på väg utför.

Bärsärk
2018-06-23, 21:20
Jag har aldrig varit i USA så jag vet inte men jag har varit i flertalet huvudstäder i Europa och det är riktigt sunkigt på sina håll. Jag tror att framför allt utomlands där det är varmt så bidrar den varmare luften till att de känns smutsigt också men vad vet jag.

Yes
2018-06-23, 21:42
Att kunna dricka rent vatten direkt från ett vattendrag är inte så vanligt.
Jo, det kan du förmodligen göra i de flesta I-länder.

Jag har aldrig varit i USA så jag vet inte men jag har varit i flertalet huvudstäder i Europa och det är riktigt sunkigt på sina håll. Jag tror att framför allt utomlands där det är varmt så bidrar den varmare luften till att de känns smutsigt också men vad vet jag.
Jo, det kan vara smutsigt i Europa (USA också, för den delen). Sverige kan dock vara vidrigt på sina ställen och längs de större vägarna är det rätt nedskräpat.

trädgårdsmöbel
2018-06-23, 21:45
Jag har säkert skrivit detta förut, men jag känner en enorm fosterlandskärlek när jag reser mellan svenska städer. Alla de där små samhällena man bara stannar i för att tanka, pissa eller äta. En bensinmack med kiosk, en vägkrog, åkrar och ett par hus och en väg rätt igenom. Jag älskar sådana orter och tänker att det här, det här är verkligen det riktiga Sverige. Förmodligen inte dit jag är på väg eller definitivt inte där jag kommer ifrån, utan där.

Bob90
2018-06-23, 21:54
Vet inte om jag skulle kalla det fosterlandskärlek, jag är inte särskilt nationalistisk av mig, men..

Naturen, årstiderna/klimatet och djuren. Vi har liksom nästan det bästa av allt där kan jag tycka. Vi har (eller kan få i alla fall) rejäla vintrar med mycket kyla och snö, fina vårar och höstar och perfekta somrar.

Vi har ganska många kul och balla djur, men i princip inget är farligt om man inte har otur att möta något stort med ungar. Vi har fina skogar, sjöar, berg, kuster och öar. Vi har även väldigt mycket natur kvar kring alla större städer och tätorter.

Vill till viss del säga människorna också, men det finns alla sorter i alla länder så det är inget speciellt med Sverige skulle jag säga.

baktung
2018-06-23, 21:56
Min avsky gentemot många andra länders statsskick, kulturyttringar och traditioner. Sen finns det vettiga länder också som Kanada och Norge. Men rena skitländer så som Ryssland, Kina och USA gör att man bara vill stanna hemma och fortsätta läsa om flygolyckor och jordskalv på andra sidan jordklotet.

shadowfire
2018-06-23, 21:57
Allemansrätten.
Naturen
Landskamper, speciellt i fotboll (trots kvällens resultat)
Friheten + demokratin
Tryggheten, som iaf jag upplever som inte bor i en förort

Yes
2018-06-23, 22:05
Jag har säkert skrivit detta förut, men jag känner en enorm fosterlandskärlek när jag reser mellan svenska städer. Alla de där små samhällena man bara stannar i för att tanka, pissa eller äta. En bensinmack med kiosk, en vägkrog, åkrar och ett par hus och en väg rätt igenom. Jag älskar sådana orter och tänker att det här, det här är verkligen det riktiga Sverige. Förmodligen inte dit jag är på väg eller definitivt inte där jag kommer ifrån, utan där.
Så kan jag också känna. Det gäller inte bara Sverige. När man kommer utanför bebyggelsen och turistattraktionerna kan man se hur det verkligen är och träffa riktiga människor.
När jag tar mig utanför Stockholm sväller mitt hjärta. Vi har fantastiska landksap och fantastiska människor som befolkar dem. Redigt jävla folk som inte bor på Södermalm och runkar åt miljöpartister. Sånt gör mig glad på riktigt.

Yes
2018-06-23, 22:06
Min avsky gentemot många andra länders statsskick, kulturyttringar och traditioner. Sen finns det vettiga länder också som Kanada och Norge. Men rena skitländer så som Ryssland, Kina och USA gör att man bara vill stanna hemma och fortsätta läsa om flygolyckor och jordskalv på andra sidan jordklotet.
Har du varit Kina, USA eller Ryssland?

Angel
2018-06-23, 22:06
När jag varit utomlands och flyger in över Landvetter och man börjar se all skog och alla små sjöar runt om där. Då får jag en stark fosterlandskärlek och känner att jag är hemma.

När jag läser Moberg.

Men jag älskar Sverige generellt, älskar inte allt som finns här, men landet älskar jag

Angel
2018-06-23, 22:15
Landsbygden, skogen..

Jag har ju nämnt det hundra gånger men jag har skog och torp i Värmland. Finns en del tyskar som äger torp runt om där och jag frågade en tysk en gång hur de orkade bila så långt varje gång (jag tycker det är segt att bila ifrån Göteborg) och han tyckte det var så värt det för skogar och sjöar och den miljön finns inte alls på samma sätt i Tyskland.

shadowfire
2018-06-23, 22:15
Landsbygden, skogen..

Jag har ju nämnt det hundra gånger men jag har skog och torp i Värmland. Finns en del tyskar som äger torp runt om där och jag frågade en tysk en gång hur de orkade bila så långt varje gång (jag tycker det är segt att bila ifrån Göteborg) och han tyckte det var så värt det för skogar och sjöar och den miljön finns inte alls på samma sätt i Tyskland.

Äger du skog?
Men helloooo, glass och fikapromenad imorgon? :naughty:

Yes
2018-06-23, 22:19
Är trädkrameri något som ligger i svenskars DNA? Jag har i varje fall på senare år insett att jag har en närmast pervers relation till skog.

shadowfire
2018-06-23, 22:23
Är trädkrameri något som ligger i svenskars DNA? Jag har i varje fall på senare år insett att jag har en närmast pervers relation till skog.

Jag tänkte mer pengar.

Yes
2018-06-23, 22:52
Jag tänkte mer pengar.
Ah, jo... skog är en bra investering två generationer senare.

Angel
2018-06-23, 23:01
Är trädkrameri något som ligger i svenskars DNA? Jag har i varje fall på senare år insett att jag har en närmast pervers relation till skog.

Förmodligen, jag brukar hävda att svenskarnas kärlek till knäckebröd kommer från barkbrödsdagarna.

Andy.da.wohoo
2018-06-23, 23:05
För att landskapet är så förbannat vackert. Det finns få, om ens några delar av Sverige som inte är tilltalande. Tycker att en skogspromenad med en fikakorg och kaffepicnic I skogen är riktigt svårslaget. Att vi har allemansrätten på det som gör hela landet tillgängligt för hela befolkningen är ju ännu ett argument för att Sverige är världens bästa land.

Sverige har dessutom många fantastiska entreprenörer och uppfinnare genom historien, Gustaf Dahlen, Alfred Nobel och Gustaf de Laval är ju några exempel och JP Johansson ett annat. Och på dessa finns det ju kulturpersoner som Moberg, Strindberg och Astrid Lindgren.

Att kösystem till kiosker och liknande spontankösystem är heliga i Sverige är också något som är helt fantastiskt.

Svårt att nämna allt som kan tänkas få mig att känna mig stolt över Sverige, men varje gång jag varit utomlands så frågar jag mig själv varför man någonsin skulle vilja bo någon annanstans.

Bärsärk
2018-06-23, 23:06
Jag föredrar skärgården och havet före skogen då men det är väl kanske en smaksak.

Den svenska skärgården är magisk.

Yes
2018-06-23, 23:12
Jag föredrar skärgården och havet före skogen då men det är väl kanske en smaksak.

Den svenska skärgården är magisk.
O ja! Helvete så fin den svenska skärgården är. Jag må vara mer skogsfinne än skärgårdstomte men svenska skärgården är faktiskt magisk.

baktung
2018-06-23, 23:22
Har du varit Kina, USA eller Ryssland?
Över min döda kropp att jag sätter min fot i något av dessa länder.

Yes
2018-06-23, 23:23
Förmodligen, jag brukar hävda att svenskarnas kärlek till knäckebröd kommer från barkbrödsdagarna.
Du har förmodligen en poäng där.


Vad som brukar få igång mig är faktiskt musik. Svenska musik brukar ha fantastisk melodi och harmoni. Vi har kulning, om vi vill blicka riktigt långt tillbaka. Björn Isälft om vi vill ha något mer i närtid, Maritza och Melissa Horn, ABBA-medlemmarna som gjorde Kristina från Duvemåla osv. Cornelis får man inte heller glömma.

Det är sånt som får mig att vilja vifta den svenska flaggan i varje fall.

JohPz
2018-06-23, 23:29
Låter Jussi föra min talan.

847AmgmlFC8

Yes
2018-06-23, 23:37
Över min döda kropp att jag sätter min fot i något av dessa länder.
Jag har varken varit i Ryssland eller Kina (om det inte räknas att ha att sin fot på rysk mark mitt ute i ingenstans). Jag kan däremot garantera att dina fördomar om USA skulle bli krossade om du reste runt där. Det är ett helt underbart land med de mest genuina, vänliga och trevliga människor du kan träffa. Det är långt ifrån alla bilder du fått genom media.

Klein
2018-06-24, 00:11
Jag personligen tycker inte att det Sverige jag växte upp i var särskilt fantastiskt. Den allmäna skolan med sin mobbing, flera timmar spenderade i skolbussen varje dag för att ett enda barn bodde långt borta i ett träsk, fula betongbyggnader och föräldrar som aldrig var tillgängliga.

De positiva minnen jag har är all tid spenderad med mormor och morfar som både var nationalister och rasister. Det var mycket arbete med ved och trädgård. Det var fika, det var historier från förr, det var grönska, blommande hägg och syrener, det var bärplockning i skogen och skidturer på skaren. Det är Sverige för mig. Inte det kollektiva utan kopplingen till äldre generationer och till hus och mark.

Yes
2018-06-24, 00:24
För egen del kunde jag inte vuxit upp på ett bättre ställe. Idylliskt, vackert och problem var hyfsat lätt fixade med knogar och stenar. Fast i vanlig ordning tyckte man det var tråkigt när man var ung, och nu skulle man ge en arm för att kunna bo så igen. Finns det något ställe i Sverige jag känner kärlek till är det där jag växte upp.

Klein
2018-06-24, 00:40
Kan förtydliga att mormor och morfar bodde bara ett stenkast bort så det hjälpte ju till.

micke81
2018-06-24, 20:17
Allt som är Sverige från lugnet i naturen till hetsen i städerna. Jag vet att Sverige är och blir vad Sverige var,från de höga fjällen i norr till de ändlösa skogarna i mitten till de stora öppna vidderna i söder,de fantastiskt vackra skärgårdarna,de minnen från fornstora dar som finns överallt,ett land som varit så fattigt och där folket haft det så motigt men ändå har Sverige bestått tack vare sitt folk och vår kanske lite säregna mentalitet,en mentalitet som är öppen men svåråtomlig på samma gång,ett land som så många gjort så mycket för att ta dit där vi är idag,ett land där jag vill leva och dö.

Beemel
2018-06-25, 06:53
Vad som får mig att känna "fosterlandskärlek"? ingenting faktiskt.
Kärlek är för mig förbehållet levande individer och inte en inrutad landmassa.
När jag varit iväg utomlands så saknar jag inte Sverige.
Jag saknar mitt eget hus, min egen säng. Och de vänner jag inte fått träffa, inte för att de är svenskar/svenskor utan för att de är mina vänner.

Jag trivs bra i Sverige och tycker det är ett på många sätt mycket bra land. Det finns mycket som är vackert här, och även om det finns en del övrigt att önska så tycker jag det fungerar relativt bra med det mest.
Jag fullkomligt hatar vintern, hatar kyla och mörker, så det hamnar onekligen lite i minuskolumnen, att det är mörkt och kallt stora delar av året.
Samtidigt är jag fruktansvärt glad över att det är så pass lite religiöst shit i det här landet. Sekularisering är något av det jag uppskattar mest.

(Det finns få saker jag hatar i den här världen mer än religion, OBSERVERA, jag hatar religion, inte religiösa personer. Religiösa personer tycker jag mest synd om)

Nu bör det också tilläggas att jag har relativt lite (inte några) empiriska erfarenheter huruvida andra länder är lika bra, bättre eller sämre, då jag inte har levt i något annat land, mer än högst ett par veckors semester här och var.
Och några veckors pendlande mellan lyxhotell, stranden, restauranger och nattklubbar med några inslag av sightseeing turer, är i min mening ett ganska bristfälligt sätt att bedöma hur det skulle vara att leva i landet som medborgare under normal vardag.

Slutligen, Tycker det är extremt stor skillnad på att trivas bra i och att älska sitt land.

Jag har ett favoritcitat gällande hela ämnet som beskriver ganska väl hur jag känner.
"Jag är tacksam att jag fått födas i frihet och inte i bur.
Men inte kan jag kännas stolthet för att jag haft tur."

I övrigt så måste jag instämma med många föregående talare, Allemansrätten är riktigt jäkla bra skit!

xan
2018-06-25, 11:56
Folket som till största del är väldigt tillbakalutade och trevliga
Frisk luft
Rena städer och landsbygd
Språket

Mycket av det man känner för sitt hemland är ju en känsla av trygghet som man aldrig upplevt någon annanstans, så det jag radar upp ovan kan delvis vara en 'rationalisering'.

MackeJuve
2018-06-25, 13:05
De tillfällena som får mig att glädjas mest över att bo i Sverige är livsnjutardagarna på sjön. Via båt tar sig jag och dryga tio av mina kompisar oss ut till vår favoritberghäll. Några placerar sig i vattenbrynet, sittandes i brassestolar. Jag lägger mig i min badring och guppar runt framför dom. När jag har druckit upp min öl ber jag någon att slänga i en ny. Från land ljuder någon schysst 70-talslista. När jag har tröttnat på att befinna mig i vattnet så går jag upp, det känns som att jag har legat i i en evighet. Klockan är bara 14:40. Åtminstone fyra timmar kvar. Under återstoden av dagen varvas dåliga skämt med grillning, solning och mera bad. När vi slutligen har blivit matta så letar vi oss hemåt för att avsluta kvällen på någon schysst uteservering. Vistelsen vid sjön har ingen bestämd sluttid utan det är just de första tecknena på matthet som får avgöra när vi är klara.

I de stunderna vill jag inte byta 23 grader mot 33 grader eller vår mörka sjö mot ett azurblått hav. Det är perfekt som det är. Det beror väl lite på att det är "vår sjö", en sjö som vi har badat i sedan vi var bebisar. Granskogskulissen som man kanske inte romantiserade som yngre är helt plötsligt mysig och myrorna som då och då antastar en hanterbara. Allt är bara helt perfekt. När man väl bestämmer sig för att dra hem så är det inte mer än en timme från det att man lämnar berghällen tills det att man är hemma i lägenheten.

blåvitt
2018-06-25, 14:37
När jag är ute och vandrar i vår natur, klättrar i våra klippor, seglar i skärgården eller besöker folks hem på landsbygden är de tillfällen då jag nästan kan bli tårögd. Inte så mycket i förhållande till landet Sverige, utan mer till vad som ryms inom dess gränser.

MaxTheMarketer
2018-06-25, 20:20
- Det goda och färska vattnet (var utan vatten denna midsommar pga. fittläcka så då lär man sig uppskatta vatten och inser hur jävla 1000x bättre man har det än andra i omvärlden)

- Tryggheten och således livsglädjen som barn & ungdom på 1990-talet fram till 2012 i en liten sketen ort på några tusentals personer där man kunde vara ute och ränna på kvällarna som 15-årig utan att någon konstig filur kom och hotade med kniv, pistol, jaktgevär eller någon tiggare kom och tiggde pengar

- Det vackra landskapet, den härliga syrerika skogen, de trevliga människorna som höll ögonkontakt mer med en istället för sina smartphones som inte fanns då. Lunarstorm kändes "svenskt" för det bara i princip bara "svenskar" där och attityden var mer öppen eftersom det var så nytt och spännande för alla på den tiden.

- De svenska röstskådespelarna i 1990-talets barnprogram såsom de BRA Disney-serierna som gick på den tiden. Helt underbart att titta igenom dessa ibland på kvällen för att väcka gamla minnen och se avsnitt som man aldrig fick se som barn.

- De vackra och snälla svenska tjejerna. Jag har konstigt nog kvar printscreens med svenska tjejer från MSN på sena 90-talet där de var mindre hjärntvättade av oändlig uppmärksamhet och sådana svenska tjejer finns det få idag. Det är ett tragiskt faktum.

Fast summan av kardemumman var nog mest den allmänna tryggheten och bristen på teknologi på 1990-talet (främst kommunikationsteknologi) i Sverige som gjorde att man var ute mer, spelade Warszawa med "böghögar", försökte utforska den närliggande skogen man bodde i; allt detta för att man kunde inte stirra sig blint på en bärbar skärm. Även GameBoy Color-enheterna fick slut på sina batterier eller så tog föräldrarna (av bra skäl) den från en.

På så vis kunde man få ta del mer av det som fanns inom Sverige rikes gränser istället innan det började förvandlas till "Lilla Syrien" i vissa förorter. Jag växte upp i en liten "förort" (Löta) och det var det mest tryggaste jag någonsin har varit med om.

Detta är nog vad majoriteten av dagens "svenska barn" går miste om. De stirrar sig blint på sina skärmar och glömmer bort den vackra omgivningen i det nästan trygga land som de lyckligt lottat har fått fötts upp inuti.

Detta är vad jag upplever Sverige handlade mest om: den upplevda tryggheten att kunna VÅGA NJUTA av allt vackert och ljuvligt som fanns inom dess gränser.

Förorten där jag bor idag som är 2km från stadscentrum kmr att bli en liknande förort som i Malmö. Barnen är 90% "icke-svenskar" till utseende med brytande dialekt och uppvisar redan aggressivt beteende och attityd. När de når puberteten och gäng börjar bildas så kmr garanterat denna förort där jag bor att förvandlas till nästa "Lilla Syrien".

Sry för off-topic! ;)

xan
2018-06-27, 15:51
Hur skiljer sig allemansrätten från motsvarande lagar i andra rika länder? Det är något man tar helt för givet.

Hemi
2018-06-27, 16:07
Hur skiljer sig allemansrätten från motsvarande lagar i andra rika länder? Det är något man tar helt för givet.

Beror på vart du är och vad du gör. Även inom specifika länder. Allemansrätten kommer med en hel del uppmaningar och så det betyder ju inte riktgt fritt fram för allt. Sen finns regler i nationalparker som skiljer sig.

Ta t ex England VS Skottland. Skottland påminner mer om Sverige men inte så mycket England. Gäller många saker, vart man kan gå i land med en båt eller kanot tex. Fast det betyder inte att det är helt omöjligt att röra sig i naturen i England. USA, Canada etc, i Canada har du ingen allemansrätt men det finns crownland och de områdena är så pass stora att du kan vimsa bort dig rejält.
Karibien, Sydamerika etc, en massa skildnader, men ofta trots att det inte finns någon egentlig allemansrätt så är det ändå mer fritt fram för det mesta än i Sverige t ex. Fast ofta finns speciella regler för vad man får göra med djur, fiske och jakt som inte har med just allemansrätt VS ej allemansrätt att göra. I alla länder.

Edit,
Den stereotypa skildnaden är att man i en del länder smäller upp en skylt mitt ute i ingenstans och skriver No Trespassing på den.

Hemi
2018-06-27, 16:31
Men den stora skildnaden för en vanlig människa som skall bada någonstans eller bara gå i skogen är att dessa Tillträde Förbjudet områden blir fler och fler så att de är praxis, vare sig man ser skyltar eller inte. Jag och mina vänner har blivit bortkörda många gånger där inget fanns men alla som bor i området vet att detta är deras strand osv.
I Europa kan det vara likadant, det är inte så bara att slå upp ett tält. I många skogar på bägge sidor om Atlanten får man också bara gå på stigen i skogen men i bland är det bra om man inte känner området för i skogarna klippiga bergen t ex kan man gå vilse rejält om man tappar stigen bland de höga träden, samtidigt finns enorma parker så det räcker.
Eldregler är olika men så också i Sverige.

agazza
2018-06-27, 16:47
Lite folk. i övrigt är det rätt dött på att känna något

Jag kan dock få lite feeling när jag ser typ Jonna Jintons nationallåt med tillhörande video. Men det är nog mer nostalgi än något annat.

WQFlu4L_iAU

Hemi
2018-06-27, 16:48
Allemansrätt forts...
Tittar man tillbaka i tiden så satt det taggtråd överallt i USA under industrialismen då också revolver och stålplogen kom men på den tiden skall man inte ha brytt sig vart folk kom och gick lika mycket, det har blivit mer avbommat och jag har nog märkt det själv på sista tiden.

Allemansrättens tidiga historia Sverige skall ha varit att köpmän skulle få kunna röra sig friare genom Sverige. (Har jag sett på TV någon gång).

BelowAverage
2018-06-27, 17:26
När stora folkmängder ställer sig korrekt i kö utan att trängas.
När jag ser hur folk gör allt de kan för att göra plats åt utryckningsfordon.

Är två saker jag brukar bli munter av att se. Allemansrätten tar jag för givet och tänker mest på när jag är utomlands. Men den är grym den också! :)

Onigiri
2018-06-28, 05:09
Jag har ju nämnt det hundra gånger men jag har skog och torp i Värmland. Finns en del tyskar som äger torp runt om där och jag frågade en tysk en gång hur de orkade bila så långt varje gång (jag tycker det är segt att bila ifrån Göteborg) och han tyckte det var så värt det för skogar och sjöar och den miljön finns inte alls på samma sätt i Tyskland.Vart? Jag kanske känner dig, eller så känner du någon här, som jag känner. Alla är vänner i Värmland.

wintersnowdrift
2018-06-28, 12:11
Hur skiljer sig allemansrätten från motsvarande lagar i andra rika länder? Det är något man tar helt för givet.

Beror på vart du är och vad du gör. Även inom specifika länder. Allemansrätten kommer med en hel del uppmaningar och så det betyder ju inte riktgt fritt fram för allt. Sen finns regler i nationalparker som skiljer sig.

Ta t ex England VS Skottland. Skottland påminner mer om Sverige men inte så mycket England. Gäller många saker, vart man kan gå i land med en båt eller kanot tex. Fast det betyder inte att det är helt omöjligt att röra sig i naturen i England. USA, Canada etc, i Canada har du ingen allemansrätt men det finns crownland och de områdena är så pass stora att du kan vimsa bort dig rejält.
Karibien, Sydamerika etc, en massa skildnader, men ofta trots att det inte finns någon egentlig allemansrätt så är det ändå mer fritt fram för det mesta än i Sverige t ex. Fast ofta finns speciella regler för vad man får göra med djur, fiske och jakt som inte har med just allemansrätt VS ej allemansrätt att göra. I alla länder.

Edit,
Den stereotypa skildnaden är att man i en del länder smäller upp en skylt mitt ute i ingenstans och skriver No Trespassing på den.

Men den stora skildnaden för en vanlig människa som skall bada någonstans eller bara gå i skogen är att dessa Tillträde Förbjudet områden blir fler och fler så att de är praxis, vare sig man ser skyltar eller inte. Jag och mina vänner har blivit bortkörda många gånger där inget fanns men alla som bor i området vet att detta är deras strand osv.
I Europa kan det vara likadant, det är inte så bara att slå upp ett tält. I många skogar på bägge sidor om Atlanten får man också bara gå på stigen i skogen men i bland är det bra om man inte känner området för i skogarna klippiga bergen t ex kan man gå vilse rejält om man tappar stigen bland de höga träden, samtidigt finns enorma parker så det räcker.
Eldregler är olika men så också i Sverige.

Den största skillnaden gällande allemansrätt tycker jag man märker av om man vill just vandra/tälta. I England finns det "public footpaths", stigar som markägaren är skyldig att hålla öppna för allmänheten. Du är tillåten att gå där men får inte stanna och tälta. Jag har även varit i amerikanska nationalparker där du får tälta, men inte utan tillstånd som du måste ansöka om i förväg (ofta har parkerna också en avgift för detta, samt en entrance fee för att komma in i själva parken). Jämför detta med Sverige där du får smälla upp ditt tält vid närmsta skogsstjärn när du är ute och går, eller för all del i fantastiska nationalparker som Sarek eller Padjelanta. Inga tillstånd, inga vägbommar, inga vägar heller för den delen, och ingen exploatering. Jag har även vandrat och tältat i norra Tanzania. Har ingen aning om reglerna där men det verkade som att man som turist fick tälta där det var lämpligt (vi hade även en guide med oss - eftersom det finns lejon och elefanter och bufflar och annat mer eller mindre livsfarligt så är tältning på savannen inget man pysslar med ensam som normal svensk utan lokalkännedom).

MaxTheMarketer
2018-06-28, 13:07
Det här med allemansrätten som folk tagit upp i tråden har fått mig att inse nu hur fantastiskt vi faktiskt har det egentligen i Sverige.

Tänk dig att kunna njuta av naturen utan att behöva känna en konstant oro att du kanske är i någons skog eller på någons mark som då har rätt att skjuta dig för att "du är på deras mark".

Sverige är fanimig mer fantastiskt än gnällspikarna på internet låter det vara. Jag bor 50 m från ett elljusspår och faktumet att jag bara kan dra upp dit och promenera, jogga, löpa, cykla, sätta mig vid grillplatsen där upp en bit och bara koppla av utan att oroa mig att någon kommer och skjuter mig är faktiskt något jag har tagit alldeles för mycket för givet! ^_^

Jag har inte heller rest så mycket i världen så jag har inte fått se de starka skillnaderna ännu. Ni som har rest och försökt njuta av naturen i andra länder en hel del måste ju på så vis ha en starkare kärlek för allemansrätten i Sverige än vi trångsynta personer som tror att det gäller i alla länder har?

blåvitt
2018-06-28, 13:08
3-0 mot Mexico och gruppetta

blåvitt
2018-06-28, 13:23
Jag har inte heller rest så mycket i världen så jag har inte fått se de starka skillnaderna ännu. Ni som har rest och försökt njuta av naturen i andra länder en hel del måste ju på så vis ha en starkare kärlek för allemansrätten i Sverige än vi trångsynta personer som tror att det gäller i alla länder har?

Med risk för att dra alla över en kam så tror jag att i de flesta som sitter på nätet och härjar om hur illa vi har det i Sverige, hur osäkert allt är och vilken systemkollaps vi genomlider förmodligen aldrig har varit utanför rikets gränser, och de få som har det har förmodligen aldrig lämnat charterhotellets mark utan en turistguide från resebolaget de bokat resan genom. Har man något att verkligen jämföra med så är det rätt nära till hands att erkänna att vi har det sjukt tryggt och bra här uppe - allemansrätten är nog ett av de mest konkreta exempel som går att få på den kontrasten

MaxTheMarketer
2018-06-28, 13:53
Med risk för att dra alla över en kam så tror jag att i de flesta som sitter på nätet och härjar om hur illa vi har det i Sverige, hur osäkert allt är och vilken systemkollaps vi genomlider förmodligen aldrig har varit utanför rikets gränser, och de få som har det har förmodligen aldrig lämnat charterhotellets mark utan en turistguide från resebolaget de bokat resan genom. Har man något att verkligen jämföra med så är det rätt nära till hands att erkänna att vi har det sjukt tryggt och bra här uppe - allemansrätten är nog ett av de mest konkreta exempel som går att få på den kontrasten

Ja, jag sitter och läser på Wikipedia om allemansrätten (på engelska såklart, alltid mer info på engelska) och hittade denna mening vilket jag tror stämmer in på de flesta svenskar: "Many Swedish people consider this to be a form of legacy or human right. Thus to put up a 'no trespassing' sign would be considered a violation."

Samtidigt så stod det följande om allemansrätten i USA: "Property rights within the United States include the right to exclude others. On public property, government agencies have the authority to restrict or limit this right to roam under the property clause of the constitution. Similarly, private property owners can restrict access to, through, or over their property."

Sedan står det även något om att vissa stater har infört det så att privatägda naturområden kan öppnas upp för allmänheten utan någon "försäkring" om de skulle skada sig (som vanligt måste jänkarna alltid dra in stämningar och pengar i allt) på den privatägda marken.

Om detta saknas dock så väljer många privatägda markägare att inte vilja ha några random folk där eftersom de då kan stämma dem om de skadar sig precis som tjuvar kan stämma husägarna som de försökte göra inbrott hos på grund av att de halkade på deras trappor! :D

Vi har det så jävla bra sett till det sättet. Skämtsamt kan vi säga att i Sverige är naturen en mänsklig rättighet medan rätten att stämma någon för vad som helst är en mänsklig rättighet i USA, haha.

Beemel
2018-06-28, 14:01
med risk för att dra alla över en kam så tror jag att i de flesta som sitter på nätet och härjar om hur illa vi har det i sverige, hur osäkert allt är och vilken systemkollaps vi genomlider förmodligen aldrig har varit utanför rikets gränser, och de få som har det har förmodligen aldrig lämnat charterhotellets mark utan en turistguide från resebolaget de bokat resan genom. Har man något att verkligen jämföra med så är det rätt nära till hands att erkänna att vi har det sjukt tryggt och bra här uppe - allemansrätten är nog ett av de mest konkreta exempel som går att få på den kontrasten

+1

Hemi
2018-06-28, 15:52
Ja, jag sitter och läser på Wikipedia om allemansrätten (på engelska såklart, alltid mer info på engelska) och hittade denna mening vilket jag tror stämmer in på de flesta svenskar: "Many Swedish people consider this to be a form of legacy or human right. Thus to put up a 'no trespassing' sign would be considered a violation."



På samma gång övertolkas den ofta en aning, folk behöver läsa på om vad som gäller när man är ute. Det är som sagt också lite olika vart man är inom landet men inte bara av den orsaken. Att respektera allemansrätten gäler åt bägge hållen, respektera rätten men också respektera de regler som finns. Som sagt, vissa länder är friare än Sverige, trots att de inte har någon faktisk allemansrätt.

MaxTheMarketer
2018-06-28, 16:25
På samma gång övertolkas den ofta en aning, folk behöver läsa på om vad som gäller när man är ute. Det är som sagt också lite olika vart man är inom landet men inte bara av den orsaken. Att respektera allemansrätten gäler åt bägge hållen, respektera rätten men också respektera de regler som finns. Som sagt, vissa länder är friare än Sverige, trots att de inte har någon faktisk allemansrätt.

Det är en definitionsfråga som skiljer mellan individer skulle jag säga. Jag tycker inte det känns "friare" att vandra i en skog eller på mark där jag möjligen kan bli skjuten bara för att jag inte visste att den var privatägd, samtidigt som jag är "fri" att kunna införskaffa mig egna skjutvapen.

Har du något exempel på något land som är "friare än Sverige" trots sin bristande allemansrätt och i sådana fall vilket och hur det på något sätt vore bättre som du troligen antyder när du säger "friare än Sverige"?

Hemi
2018-06-28, 17:41
Det är en definitionsfråga som skiljer mellan individer skulle jag säga. Jag tycker inte det känns "friare" att vandra i en skog eller på mark där jag möjligen kan bli skjuten bara för att jag inte visste att den var privatägd, samtidigt som jag är "fri" att kunna införskaffa mig egna skjutvapen.

Har du något exempel på något land som är "friare än Sverige" trots sin bristande allemansrätt och i sådana fall vilket och hur det på något sätt vore bättre som du troligen antyder när du säger "friare än Sverige"?

Regler och allemansrätt är en sammankppling för att bevara naturen likaså. Med friare menar jag att du kan elda som du vill gå på privat mark osv utan att någon har sagt att du får göra det. Skogsbränder blir det inte mest för att naturen inte är benägen för det lika mycket. I t ex Canada och Chile samt många länder i torrare skogar är bränder en större fråga och i nord och syd länder som Kanada och Chile blir det stora bränder varje år. Somliga ställen där kan det vara svårt att röra sig i pga privat mark, stora militära områden tex men så var det ju
ännu mer i Sverige förr.

I Sydamerika går man inte hur som helst i vissa delar och på sista tiden har man börjat tanka in mer böter, för camping och nedskräpning ungefär som i Klippiga Bergen.

Flera länder och områden i Karibien exempelvis där ingen bryr sig kan man gära i stort sett vad man vill. Alla vet vad som gäller och vad som är fridlyst osv eftersom de blir drillade med det i skolan. Sedan följer folk någon slags religiös nationalistisk spirit. De kan vara sämre på nedskräpning, vilket svenskar också kan vara, men det har ju mer de reglerna att göra.

I Kanada kan folk överlag mycket mer om naturen de går i och vet hur man klarar sig och är mer vana att tälta, göra upp eld, paddla osv och natur som man för röra sig fritt i finns det oerhört mycket av, än i Sverige. Trots ingen allemansrätt.

Det jag menar är att, ja Svenskar tar allemansrätten för given men det är ju inte bara en rätt att röra sig utan kommer med en massa uppmaningar så att man lär sig.

Sedan så skall vi inte hårddra det, visst det finns ställen i USA där folk kan öppna eld men det är mer en separat sak. Skjuten behöver du inte bli på särskilt många ställen. Så är det ju inte överallt.

Hemi
2018-06-28, 18:04
Har du något exempel på något land som är "friare än Sverige" trots sin bristande allemansrätt och i sådana fall vilket och hur det på något sätt vore bättre som du troligen antyder när du säger "friare än Sverige"?

Shit, jag säger inte att det ena är bättre än det andra, en del länder behöver styras mer och allemansrätten hjälper till att göra det i Sverige, tycker jag det känns som. Om något är sämre så är det vad jag tycker, att folk inte tror på att en allemansrätt kan fungera som t ex i USA. Trots det finns det ju områden där du kan röra dig otroligt fritt i och kan göra lite vad du vill och ställen för att göra upp eld t ex finns och hur ofta behöver du göra upp en eld mitt ute i butt fuck nowhere bara så där, det kan du väl kanske inte i nationalparkerna i Sverige hur som helst heller. Poängen är, världen är stor allemansrätten
är bra och hade den inte funnits i Sverige vilket vissa vill, då tycker jag att det hade varit skit.

wintersnowdrift
2018-06-28, 21:55
Jag har inte heller rest så mycket i världen så jag har inte fått se de starka skillnaderna ännu. Ni som har rest och försökt njuta av naturen i andra länder en hel del måste ju på så vis ha en starkare kärlek för allemansrätten i Sverige än vi trångsynta personer som tror att det gäller i alla länder har?

Det jag tycker är mest speciellt med Sverige som naturdestination är ändå ödsligheten. Att vandra i fjällen och knappt se en människa på flera dagar. Att rida i skogen ljusa sommarkvällar med myggen som enda sällskap. Och apropå sommarkvällar - det är så självklart för oss men just ljuset är väldigt speciellt för oss i Skandinavien, då få platser på vår breddgrad är så pass gästvänliga att man vill bo där. Vid ekvatorn blir det nattsvart kl 18, året runt. Till skillnad från många andra så gillar jag även höst- och vintermörkret: att springa i höstrusk och sen komma in och duscha varmt och tända en brasa är något speciellt det med. För att inte tala om den första krispiga höstluften i september/oktober när löven är som färggrannast. Eller att åka skidor en kall, krispig vinterdag med perfekt före - i min bok slår det nästan en varm sommardag faktiskt.

Det finns absolut mer grandiosa platser än Sverige, men det är klart att det är något speciellt med det land man fötts och spenderat sin barndom i. Lite som att tala sitt modersmål - inget annat språk kan någonsin kännas lika bekvämt för stämbanden sas.

Shqypnia
2018-06-28, 23:58
Det svenska folket.

Den otroligt vackra naturen.

Den fungerande statsapparaten, som inte är perfekt, men slår resten av världen med hästlängder.

Landslaget.

Demokratin.

Friheten.

Jämställdheten.

Tryggheten.

Cykelcykel
2018-06-29, 09:18
+1

+2
Efter varje utlandsresa älskar jag och uppskattar sverige mer och mer.

Senast efter 3 månader i Moskva. Älskar fan sverige mer än nånsin nu

Landet där allting fungerar

R0B
2018-06-29, 12:38
+2
Efter varje utlandsresa älskar jag och uppskattar sverige mer och mer.

Senast efter 3 månader i Moskva. Älskar fan sverige mer än nånsin nu

Landet där allting fungerar

This!

behöver personbevis för skilsmässa "yes, logga in här, klicka och välj personbevis för skilsmässa" . Ligger i din låda om två dagar.

Starta företag? "Yes , klicka här, ladda ner pdfen fyll i och skicka in" Om en vecka är F-skatt numret på plats och det är bara att köra igång.

Ägarpapper på bilen? "Absolut, logga in här, klicka beställ," ligger i lådan om två dagar.


Jag har försökt göra ovanstående i andra länder (inte skilsmässa) men jäklar vad man uppskattar svensk pappersexercis och fungerande system när man varit och provat lite i andra länder.
I Rumänien så är det inte bara svårt att fixa med tillstånd och papper, när du väl har dom och vill få det processat så måste du sticka till rätt person pengar annars kan det ligga där ett par månader extra.

Vietnam ska vi inte ens tala om.. Papper med stämplar på allt, stämpla, stämpla , stämpla.


Heja Sverige!

MaxTheMarketer
2018-06-29, 15:03
+2
Efter varje utlandsresa älskar jag och uppskattar sverige mer och mer.

Senast efter 3 månader i Moskva. Älskar fan sverige mer än nånsin nu

Landet där allting fungerar

This!

behöver personbevis för skilsmässa "yes, logga in här, klicka och välj personbevis för skilsmässa" . Ligger i din låda om två dagar.

Starta företag? "Yes , klicka här, ladda ner pdfen fyll i och skicka in" Om en vecka är F-skatt numret på plats och det är bara att köra igång.

Ägarpapper på bilen? "Absolut, logga in här, klicka beställ," ligger i lådan om två dagar.


Jag har försökt göra ovanstående i andra länder (inte skilsmässa) men jäklar vad man uppskattar svensk pappersexercis och fungerande system när man varit och provat lite i andra länder.
I Rumänien så är det inte bara svårt att fixa med tillstånd och papper, när du väl har dom och vill få det processat så måste du sticka till rätt person pengar annars kan det ligga där ett par månader extra.

Vietnam ska vi inte ens tala om.. Papper med stämplar på allt, stämpla, stämpla , stämpla.


Heja Sverige!

Fan vad gött att vi börjar få fram sidorna av Sverige som vi faktiskt uppskattar genom att åka till andra länder där vi då upptäcker att de saknar så många saker som vi här tar för givet! ^_^

Det har funkat fint för mig också att ansöka om papper från diverse myndigheter som då kommit hem till brevlådan eller ansökningar som man har kunnat göra direkt på myndigheternas sidor som t.ex. Verksamt.se när jag ansökte om F-skattesedel för enskild firma. Funkade fin fint!

Sen har jag oxå alltid haft tur med läkar- och tandvården, "PostMord" som vissa kallar för dem och även Socialtjänsten när jag behövde vara en "parasit" (bidragstagare) innan jag startade eget och slutade vara ett problem för samhället. #humblebrag

Det är nog det vad vissa menar på "fungerande effektiv byråkrati" även om man kanske inte alltid håller med om vissa beslut som Försäkringskassan beslutar för vissa "offer" som t.ex. handikappade eller dödligt sjuka som måste fortsätta arbeta.

Jämför dock med andra länder som du beskriver där du måste skicka pengar till rätt person för att "byråkratin ska flyta på". Hur kul är det om du inte är rik som ett svin och har rätt kontakter? :D

Trevlig hälg tösar & gubbar! ^^