handdator

Visa fullständig version : fuläta upp kalorierna?


ErikPK
2018-06-18, 18:27
Shenare!

har ett problem. är inte mycket för stora portioner och är kass på att laga mat och vill hålla det billigt så brukar göra matlådor med kyckling, ris och broccoli med någon sås till. till frukost havregrynsgröt och dricker en proteinshake efter träning.

har börjat räkna kalorier nu för ligger still på min vikt och vill ju lägga på lite lite muskler liksom.. till min förvåning så verkar det som att jag ska äta 5 stora matlådor för att ens komma upp i kalorierna jag behöver (ca 3500). i dagsläget får jag i mig för lite kolhydrater och fett och för mycket protein. vet inte riktigt hur jag ska få i mig allt detta för jag kan inte ens få i mig en sån stor matlåda på lunchen utan att det tar stopp..

om man nu som jag inte kan äta 5 stora lådor ris och kyckling per dag utan vill ha i sig mer nyttiga kolhydrater och fetter.. vad kan man ersätta detta med? vill inte göra en fulbulk liksom för vill inte lägga på mig onödigt fett och har inte pengarna till en jävla kebabtallrik varje dag..

så.. tips? ska jag äta 2 cleana matlådor och fylla ut resten av kalorierna med wienerbröd? :hbang:


ursäkta för min okunnighet! har inte varit aktiv allt för länge!

Scratch89
2018-06-18, 18:59
Kan du inte bara ha gott bröd till och en trevlig sås? SÅ svårt är det ju inte att hitta recept på mat, eller?

baktung
2018-06-18, 19:21
Jag käkar alltid havregryn på jobbet. Blandar med mjölk och proteinpulver. Du kan göra det lite mer anständigt om du vill. Blanda i nötter och bär så blir det gott och nyttigt. Eller köp nån vettig müsli och slafsa i dig.

Jag tycker det är lätt att få i sig en sån blandning i alla fall. Och förstås lätt att förbereda. Gott om kalorier och bra kolhydrater samt åtminstone naturliga fetter i nötterna.

srenix
2018-06-18, 19:28
Häll på en matsked olivolja till respektive protion så kommer du ganska snabbt upp i de kcal mängder du önskar. Gott blir de också kan jag lova :)

ErikPK
2018-06-18, 21:24
Kan du inte bara ha gott bröd till och en trevlig sås? SÅ svårt är det ju inte att hitta recept på mat, eller?

Recept är inte svårt att hitta men det är inte så lätt för en som inte har superkoll på näringsvärden i matt att hitta ett passande recept 😊

Jag käkar alltid havregryn på jobbet. Blandar med mjölk och proteinpulver. Du kan göra det lite mer anständigt om du vill. Blanda i nötter och bär så blir det gott och nyttigt. Eller köp nån vettig müsli och slafsa i dig.

Jag tycker det är lätt att få i sig en sån blandning i alla fall. Och förstås lätt att förbereda. Gott om kalorier och bra kolhydrater samt åtminstone naturliga fetter i nötterna.

Frukosten är inga problem jag äter samma just nu 😊 havregryn, mjölk, chiafrön, proteinpulver och banan på. Det är kanon!

Häll på en matsked olivolja till respektive protion så kommer du ganska snabbt upp i de kcal mängder du önskar. Gott blir de också kan jag lova :) kan det vara något vettigt att få i sig 1000 kalorier olja varje dag? 😅


Tips på mek kolhydrater? Eller något tips hur mycket man bör få i sig?

Pokkes
2018-06-18, 21:51
Din kost är ju baserad på bara kalorifattiga och mättande livsmedel, bara att sluta med det.

Addera: nötter, olja, smör, avokado feta såser och majonnäs
Byt ris mot: Pasta, snabbmakaroner och bröd
Byt ut kyckling mot: Lax, köttfärs/fläskfärs, bacon

Drick mjölk

1x0
2018-06-18, 23:53
vill inte göra en fulbulk liksom för vill inte lägga på mig onödigt fett
Du lägger på dig onödigt fett vid för kraftigt överskott, lågt proteinintag, dålig återhämtning och dålig styrketräning. Inte av att du äter onyttiga saker - så länge du träffar makros (PKF (+fibrer)) och mikros (vitaminer och mineraler).

Scratch89
2018-06-19, 12:30
Recept är inte svårt att hitta men det är inte så lätt för en som inte har superkoll på näringsvärden i matt att hitta ett passande recept ��


Äter man 3500 kcal om dagen har man råd att bolla utan att ha perfekta sammansättningar av näringsvärden. Bara ta recept från t.ex Arla.se/recept.