handdator

Visa fullständig version : TBE Vaccinering?


Lennix
2018-06-15, 17:40
Hej!

Tänkte kolla hur ni på Kolozzeum ser på vaccinering av TBE, har ni gjort det? Skall ni? Varför/varför inte?

Går i tankarna att vaccinera dottern, bor inte i högriskområde men inte så långt ifrån heller (Mellan Borås och GBG)

Läste en artikel i läkartidningen men kan inte bedöma om den är relevant eller ej.

Så vad säger ni?

Rahf
2018-06-15, 18:10
Som boende i verkligt högriskområde kommer jag absolut påbörja vaccinering. Utanför det är jag lite tveksam.

Kif
2018-06-15, 18:41
Tror du att dottern kan vara i områden där fästingar finns? Gräs, skog osv. Varför inte vaccinera, det är för sent när hon väl har hjärnhimmeimflammation.
Tror du att hon inte kommer utsätts för risk att få fästingar, då vet jag inte. En av mina hade en fästing för några år sedan, ovaccinerad. Jag bor rätt låmgt norrut men klumpen i magen innam det var bekräftat ofarligt kändes inge vidare

Lennix
2018-06-15, 18:49
Tror du att dottern kan vara i områden där fästingar finns? Gräs, skog osv. Varför inte vaccinera, det är för sent när hon väl har hjärnhimmeimflammation.
Tror du att hon inte kommer utsätts för risk att få fästingar, då vet jag inte. En av mina hade en fästing för några år sedan, ovaccinerad. Jag bor rätt låmgt norrut men klumpen i magen innam det var bekräftat ofarligt kändes inge vidare

Det var just den klumpen och paniken efter att hon 10 dagar efter fästingen hon fick för 2 månader sedan fick hög feber och kräktes.. Det var inget den gången men man blir ju orolig.

Jpn
2018-06-15, 18:57
Har vaccin, var tvungen ta via jobbet. Har fått två doser och det är inget jag reflekterat över direkt.

Ett Orm
2018-06-15, 19:09
Det var just den klumpen och paniken efter att hon 10 dagar efter fästingen hon fick för 2 månader sedan fick hög feber och kräktes.. Det var inget den gången men man blir ju orolig.

Vad tvekar du på?

Lennix
2018-06-15, 19:19
Vad tvekar du på?

Bieffekter av vaccinet och läste att det endast är 90% skydd och de som insjuknar trots vaccinet blir mycket sjukare än de som inte vaccinerats och att det dessutom skall vara sjukt liten chans att det är hjärnhinneinflammationssmittade fästingar..

Vill givetvis kolla upp allt innan :)

Ett Orm
2018-06-15, 19:26
Bieffekter av vaccinet och läste att det endast är 90% skydd och de som insjuknar trots vaccinet blir mycket sjukare än de som inte vaccinerats och att det dessutom skall vara sjukt liten chans att det är hjärnhinneinflammationssmittade fästingar..

Vill givetvis kolla upp allt innan :)

Hmm, bieffekterna är typ feber.
90% är väl ändå en rätt bra siffra.
Vet ej, men låter väldigt osannolikt.
runt 2% inom riskområden.

Angel
2018-06-15, 19:33
Är ju ett beprövat vaccin.

Dock tokslut hos leverantören nu

Iliyas
2018-06-15, 20:08
Pappa fick vaccin fick ändå ngn sorts TBC av en kollega som varit utomlands, han fick typ ta medicin i flera månader.

Wain
2018-06-15, 20:16
Bieffekter av vaccinet och läste att det endast är 90% skydd och de som insjuknar trots vaccinet blir mycket sjukare än de som inte vaccinerats och att det dessutom skall vara sjukt liten chans att det är hjärnhinneinflammationssmittade fästingar..

Vill givetvis kolla upp allt innan :)

Mindre symptom är det väl som sägs om man blir sjuk trots vaccinet? Var iaf det de sa till mig när jag fick vaccinet nu i våras via jobbet.

kaer
2018-06-15, 21:14
Är ju ett beprövat vaccin.

Dock tokslut hos leverantören nu

Jag tog i tisdags så det är nog inte helt omöjligt att få tag på.

kaer
2018-06-15, 21:15
Pappa fick vaccin fick ändå ngn sorts TBC av en kollega som varit utomlands, han fick typ ta medicin i flera månader.

TBE och TBC är helt olika saker.

Bob90
2018-06-15, 22:00
Jag är av fast tro på att vaccin (som är väl beprövade och inte framstressade) är något väldigt bra. Sen tycker jag också att man inte ska ta medicin (eller vaccin då i detta fall) i onödan eller för sådant som inte behövs. Men TBE är ju något som man kan få permanenta komplikationer för.

Om du är ute mycket i naturen och lever kring riskområden så kan det ju absolut vara värt att överväga. Verkar ju nu också som att TBE-smittade fästingar ökar och breder ut sig mer i Sverige nu också. Läste någon artikel för några år sedan där ett par läkare (som stödde en TBE-förlamad patients åsikt) ville gå in hårdare med marknadsföringen av vaccinet för att fler skulle vaccinera sig.

Jag har själv övervägt några gånger men inte kommit till skott. Vistas inte så mycket i naturen på "det sättet" att jag utsätter mig för fästingar men känner också att det inte skulle skada att ha ett ökat skydd ändå. Får se om jag kommer till skott i år.

Sarco
2018-06-15, 23:48
Vi är en del i naturen och hela familjen ska vaccineras. Enda skälet till att det inte skett än är ren prokrastinering.

Det finns liksom inga skäl emot, egentligen, om man får några fästingar per år. Och det får vi.

Patriarch K
2018-06-16, 10:24
Jag får nog 50st fästingar varje år, varav 10st av dem biter sig fast varje år (isch). Så har det varit för mig de senaste 5-10 åren och jag har inte fått några komplikationer hittills och då bor jag i ett väldigt drabbat område.
Börjar misstänka att jag har blivit automatiskt vaccinerad av alla fästing-bett jag fått genom åren!

Rahf
2018-06-16, 10:30
Jag får nog 50st fästingar varje år, varav 10st av dem biter sig fast varje år (isch). Så har det varit för mig de senaste 5-10 åren och jag har inte fått några komplikationer hittills och då bor jag i ett väldigt drabbat område.
Börjar misstänka att jag har blivit automatiskt vaccinerad av alla fästing-bett jag fått genom åren!

Du har haft tur och bor samtidigt inte i ett högriskområde.

svenbanan
2018-06-16, 12:02
Jag har aldrig (vad jag vet) blivit fästingsbiten, trots att jag brukar tillbringa en hel del tid på somrarna i riktigt fästingstäta områden (där det också finns TBE). Alla andra brukar sitta och plocka bort flera stycken fästingar varje dag, medans jag aldrig ens haft någon krypande på benen.

Det måste ju betyda att de av någon anledning tycker jag luktar illa eller nåt.

Farsan blir aldrig myggbiten. Det kanske hänger ihop med detta på nåt sätt? Jag blir dock helt uppäten av myggjävlarna, och jag tror att han brukar få fästingsbett...

I alla fall praktiskt att slippa vaccinera mot TBE eller borrelia. Kan man ens vaccinera mot borrelia?

Aryt
2018-06-16, 12:38
I alla fall praktiskt att slippa vaccinera mot TBE eller borrelia. Kan man ens vaccinera mot borrelia?

Ja. Om du är en hund. Men inte om du är människa!

svenbanan
2018-06-16, 14:52
Ja. Om du är en hund. Men inte om du är människa!

Voff!

Patriarch K
2018-06-20, 14:54
Du har haft tur och bor samtidigt inte i ett högriskområde.

Jo, jag bor granne med Änggårdsbergen vilket är ett TBE-område.

Sohlsken
2018-06-20, 18:02
Bieffekter av vaccinet och läste att det endast är 90% skydd och de som insjuknar trots vaccinet blir mycket sjukare än de som inte vaccinerats och att det dessutom skall vara sjukt liten chans att det är hjärnhinneinflammationssmittade fästingar..

Vill givetvis kolla upp allt innan :)

Det är inte orimligt att gissa att de som insjuknar trots vaccin är extremt känsliga och hade insjuknat värre än andra oavsett vaccin eller ej.

Jag vaccinerar mig inte, men det är för att jag bor i USA och inte kommer att rör mig i fästingrika områden (skog/högt gräs) under de 2.5 veckor då jag kommer vara i Sverige.

shadowfire
2018-06-20, 18:23
Jag får nog 50st fästingar varje år, varav 10st av dem biter sig fast varje år (isch). Så har det varit för mig de senaste 5-10 åren och jag har inte fått några komplikationer hittills och då bor jag i ett väldigt drabbat område.
Börjar misstänka att jag har blivit automatiskt vaccinerad av alla fästing-bett jag fått genom åren!

oj jävlar!

Aryt
2018-06-20, 18:26
Det är inte orimligt att gissa att de som insjuknar trots vaccin är extremt känsliga och hade insjuknat värre än andra oavsett vaccin eller ej.

Jag vaccinerar mig inte, men det är för att jag bor i USA och inte kommer att rör mig i fästingrika områden (skog/högt gräs) under de 2.5 veckor då jag kommer vara i Sverige.

Jaså?
Eller så är immunförsvaret komplext (http://oncologypro.esmo.org/var/esmo/storage/images/media/images-op/essentials-for-clinicians/lymphomas/chapter1/immune-system-activity-figure-1/320674-6-eng-GB/Immune-System-Activity-Figure-1_very_large.png), och det finns väl analoga tillstånd där en tidigare exponering förstärker följande exponeringar?

shadowfire
2018-06-20, 18:28
0 fästingbett ännu och enda fästingarna jag har fått på mig har varit från när jag kelat med katten (som har fästingmedel på sig). Någon rackare har väl rymt och hoppat över på mig där, men har alltid fått bort dem innan de bitit sig fast. Däremot bor jag i ett område med galet med fästingar nu efter värmen och rådjur som bär runt dem. Med min tur så får jag väl hjärnhinneinflammation och dör bara en pygméfästing biter mig, så borde vaccinera mig.

För 10 år sedan hade vi inte en enda fästing i norrland i min hemtrakt, men nu kryllar det av dem, då de vandrat söderifrån. Från öst kommer Taigafästingen via Finland och in i norra Norrland. Gissar på att vi om 4-5 år har fästingar som ett större samhällsproblem än mygg runt dalälven.

shadowfire
2018-06-20, 18:29
Trenden ser ju inte sådär jättevacker ut och ökar då andelen fästingar både från norr och söder så lär inte trenden se speciellt ljusare ut;

(Antalet TBE-fall pub 2016 - källa folkhälsomyndigheten)
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/nyheter-press/bilder-nyheter/2016/antalet-anmalda-fall-tbe-1996-2015.png

trädgårdsmöbel
2018-06-20, 19:13
Vaccinerad, har fått 3 sprutor, nästa spruta blir om 3 år tror jag?

Brofessorn
2022-05-09, 15:27
Jaså?
Eller så är immunförsvaret komplext (http://oncologypro.esmo.org/var/esmo/storage/images/media/images-op/essentials-for-clinicians/lymphomas/chapter1/immune-system-activity-figure-1/320674-6-eng-GB/Immune-System-Activity-Figure-1_very_large.png), och det finns väl analoga tillstånd där en tidigare exponering förstärker följande exponeringar?

Är du en antivaxxer, Cim?

On topic så tog jag första sprutan idag. Stolt kille här.