handdator

Visa fullständig version : Frågor till er som stelopererat ländrygg och magträning


Korvryttaren
2018-06-14, 18:12
Ni som stelopererat nedre delen av ryggen, kan ni göra crunches och dyl utan större problem?

Ortopeden säger att jag får träna hur jag vill men får ruggigt ont i ryggen om jag kör crunches eller andra övningar där flexion krävs.

ceejay
2018-06-14, 20:09
Crunches är överlag inte så väldigt bra att göra, citera mig inte om det dock. Om de sedan gör ont, fucking skippa.
Gäller detsamma repcrunches och brutalbänk?

Rahf
2018-06-14, 22:48
Skit i crunches. Det finns så många andra bra övningar.

Fey
2018-06-15, 17:16
Får jag fråga varför du valde att steloperera? Standard idag skall vara dekompression om jag förstått det rätt.

Står själv inför en operation och är ganska orolig att något skall gå fel eller att jag inte skall kunna träna.

Jhammar
2018-06-15, 18:43
Fulla crunches och sit-ups är något även dem med friska ryggar gör rätt i att undvika, sök på "Stuart Mcgill crunches" om du vill veta varför.

Jag har hur som helst också en kass rygg, jag är dock inte opererad, men den dynamiska övning som fungerar klockrent för mig är crunches ut över min sängkant där jag spänner fast mig med ett spännband strax under höftbenen och slutar när ryggen är neutral, riktigt skön övning p.g.a. den excentriska fasen.

Korvryttaren
2018-06-15, 21:26
Crunches är överlag inte så väldigt bra att göra, citera mig inte om det dock. Om de sedan gör ont, fucking skippa.
Gäller detsamma repcrunches och brutalbänk?

Gäller i princip alla övningar bortsett plankan och rollouts.




Får jag fråga varför du valde att steloperera? Standard idag skall vara dekompression om jag förstått det rätt.

Står själv inför en operation och är ganska orolig att något skall gå fel eller att jag inte skall kunna träna.

Dekompression var planen men när han öppnade upp ryggen så såg han en fraktur mellan två kotor och då fanns det inget alternativ. Kan inte beskriva med ord vilken skillnad det gjort men samtidigt vissa övningar får man undvika helt.