handdator

Visa fullständig version : Hitta startposition med dragremmar vid marklyft?


exevision
2018-06-14, 10:35
Är nog inte ensam om att tycka att det är svårare att hitta rätt startposition med dragremmar än utan vid marklyft.
Så, hur gör man bäst för att komma i korrekt startposition med remmar?

Kif
2018-06-14, 11:23
Böjer sig neroch tar tag i stången, där du sätter händerna sätter du fast remmarna. Så gör jag och tycker det fungerar lika smidigt som utan remmar.

MackeJuve
2018-06-14, 11:58
Jag hittar inte startposition jättelätt men har aldrig tänkt att det beror på att jag kör med dragremmar. Varför upplever du att remmarna försvårar?

trädgårdsmöbel
2018-06-14, 13:35
Jag tror mig alltid hitta en suverän startposition, men röven stiger före stången ändå. Men det ser jäkligt stabilt och snyggt ut... innan jag börjar dra.

exevision
2018-06-14, 14:02
Jag hittar inte startposition jättelätt men har aldrig tänkt att det beror på att jag kör med dragremmar. Varför upplever du att remmarna försvårar?

Man står där över stången och fipplar med remmarna. Medans man gör det så tappar jag lätt positionen och hittar den inte så lätt igen. Blir inte samma sak utan remmar. Då drar man bara ner sig och greppar stången.

Agitator
2018-06-14, 14:03
Man står där över stången och fipplar med remmarna. Medans man gör det så tappar jag lätt positionen och hittar den inte så lätt igen. Blir inte samma sak utan remmar. Då drar man bara ner sig och greppar stången.

Kör utan remmar då? Eller är du orolig för mixat grepp och snedbelastning?

MackeJuve
2018-06-14, 14:44
Man står där över stången och fipplar med remmarna. Medans man gör det så tappar jag lätt positionen och hittar den inte så lätt igen. Blir inte samma sak utan remmar. Då drar man bara ner sig och greppar stången.

Jag vet inte hur du gör, så här gör jag:

1) Ned på knä.
2) Spänna åt remmarna.
3) Inta startposition.

Jag har svårt att se hur det skulle bli så mycket annorlunda jämfört med utan remmar. Man intar ju position först efter att man virat fast nävarna i stången. Det låter lite som att du ställer dig i startposition och börjar fippla med remmarna i den positionen.

exevision
2018-06-14, 14:57
Kör utan remmar då? Eller är du orolig för mixat grepp och snedbelastning?

Har tendens att dra snett. Tycker att mixat verkar förvärra det.

Jag vet inte hur du gör, så här gör jag:

1) Ned på knä.
2) Spänna åt remmarna.
3) Inta startposition.

Jag har svårt att se hur det skulle bli så mycket annorlunda jämfört med utan remmar. Man intar ju position först efter att man virat fast nävarna i stången. Det låter lite som att du ställer dig i startposition och börjar fippla med remmarna i den positionen.

Du går alltså hela vägen ner på knä och fixar med remmarna?
Får väll prova det

Bara för att jag startade denna tråd så gick det i idag alldeles förträffligt att hitta startläget med remmar!

MackeJuve
2018-06-14, 15:00
Du går alltså hela vägen ner på knä och fixar med remmarna?
Får väll prova det

Bara för att jag startade denna tråd så gick det i idag alldeles förträffligt att hitta startläget med remmar!

Exakt. Något annat blir för jobbigt.

trädgårdsmöbel
2018-06-14, 15:04
Man står där över stången och fipplar med remmarna. Medans man gör det så tappar jag lätt positionen och hittar den inte så lätt igen. Blir inte samma sak utan remmar. Då drar man bara ner sig och greppar stången.

Sätt dig på knä och fäst remmarna, sedan krånglar du dig i position därifrån :D (Själv är jag så stel att jag ibland "hoppar" från knästående till att stå på fötterna)

ceejay
2018-06-15, 09:05
tar ju typ 5 sek att få dit remmarna. Startpositionen blir ju inte direkt annorlunda bar aför att man kör med remmar?

Anders The Peak
2018-06-15, 09:38
tar ju typ 5 sek att få dit remmarna. Startpositionen blir ju inte direkt annorlunda bar aför att man kör med remmar?

Eller ska inte vara annorlunda :)

Agitator
2018-06-15, 14:04
Figure 8 remmar röstar jag på. Fundera på hur stora händer du har och köp både small och medium. Eller Medium och Large så borde du hitta en storlek som passar dig.

Matsa
2018-06-15, 15:20
Har aldrig använt figure 8 men jag lägger min röst på Wahlanders dragremmar med kardborrband, de tar ungefär en sekund att få bra grepp med så minimalt med fippeltid. Kostar visserligen nästan 500kr men de håller länge, fast finns kanske liknande som är billigare också.

Agitator
2018-06-15, 16:08
Benedikt Magnusson kör figure 8 och sätter på sig dem i sumoposition och sedan ställer sig upp i konventionellt och drar.

Ser jvligt smidigt ut iaf. Även Eddie Hall använder Figure 8. Han använde figure 8 remmar vid 500 lyftet.

Skön video från publikhavet som jag inte sett förut.

U4AQlamvFzs

hfDyLXIvn3o

Carcer
2018-06-15, 16:55
Jag reppar utan bälte då blir det lättare med position. Drar 1or med bälte och mixxat grepp

Bob90
2018-06-15, 22:06
Var vanesak för mig. I början tyckte jag det var konstigt att "sitta fast" i stången innan jag kände mig redo att lyfta och hade "gosat in mig" i position, men efter ett tag så släppte det. Särskilt när jag började använda såna där "öppna" av den här typen:
https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.fitnessbolaget.com%2F1131-thickbox_default%2Feleiko-dragremmar-bomull.jpg&f=1