handdator

Visa fullständig version : Faktisk proteinmängd i ett antal vanliga och populära proteinpulver


King Grub
2018-06-12, 21:28
https://candidlab.com/wp-content/uploads/2018/06/Protein-powder-industry-analysis-FINAL.pdf

Svenskt Kosttillskott har bytt ut en stor del av vassleproteinets aminosyror mot glycin utan att ange det på innehållsförteckningen.

StarkaUlf
2018-06-13, 17:01
Alltid haft på känn att det var ganska stora mängder glycin, alanin och lysin tillsatt i deras :) nu behöver man inte fundera längre.

Jansson_84
2018-06-13, 17:25
Har kört på core whey proteinet från svenskt kosttillskott tidigare, och en sak jag kan minnas är att jag aldrig har sett maken till proteinpulver att damma.

Var snudd på att det blev ett slags rökmoln när man släppte ner pulvret i shakern.

Undrar om det kan ha något slags samband kontra sanningsenlig proteinhalt eller tillsatta ämnen?

Gober
2018-06-13, 17:53
Nu blir det lite ”en kompis, kompis, kollega”. Men iaf, en kollega har nyligen börjat arbeta på ett labb. En kemist på labbet berättade om en kemistkollega till honom som var i tillskottsbranschen. Denna kemist tillverkade proteinpulver av ren animalisk restprodukt (gissningsvis hydroliserat gelatin?) som han blandade med smakämnen. Vilket märke detta är vet jag inte men kan ju misstänka det är någon av alla de mindre aktörer som finns på svenska marknaden.

exevision
2018-06-14, 10:40
Uselt av dem.
Synd att de inte hade med MMSports produkter i testet.

xan
2018-06-14, 10:57
Bojkott

dodie
2018-06-14, 11:02
Synd att de inte hade med MMSports produkter i testet.

Jag håller med. Det lär ju vara ett av sveriges mest sålda. Whyyyyy? *gah!*

xan
2018-06-14, 11:05
Jag håller med. Det lär ju vara ett av sveriges mest sålda. Whyyyyy? *gah!*

Du vet varför.

http://1.bp.blogspot.com/-yiSOl9Xi0Pk/TXtYXLKLiFI/AAAAAAAAAJQ/BECQI-gNnSg/s1600/foil_hat1.jpg

Max
2018-06-14, 16:06
Jag håller med. Det lär ju vara ett av sveriges mest sålda. Whyyyyy? *gah!*
Danska författare kan såklart bidra till att svenska proteinpulver inte är överrepresenterade

Sverker
2018-06-14, 18:34
Jag lär mig hela tiden något nytt på Kolozzeum.
Jag är nog den som kört flest Kjeldahl-analyser på forumet. Jag har alltid beräknat mjölkproteinet med faktorn 6,38. Det är ett mer rätt värde och speglar bättre proteinhalten i livsmedel baserade på mjölk.

Nu krävs att allt protein ska beräknas med faktorn 6,25 enligt King Grubs länk och det som finns på Livsmedelsverkets hemsida:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/livsmedelsdatabasen/naringsdeklaration?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d %3d&_t_q=n%c3%a4ringsdeklaration+protein&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=85.194.1.118&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_b1b40346-8bab-4b6d-be38-11ecbbfdd446_sv&_t_hit.pos=2.

Krasst betyder det att ett korrekt märkt proteinpulver som deklareras med 75 % protein verkligen innehåller 76,5 % istället.


....fast 1,5 % är inom tillåten felmarginal. Sett över tid kommer dessa futtiga gram protein inte spela någon roll för oss som äter massor av protein.

Donkens
2018-06-15, 15:27
Lite chockad över sk.
Men Self är jag inte förvånad över, är det inte de som bombar kollagen i deras bars?

Gober
2018-06-16, 16:25
Lite chockad över sk.
Men Self är jag inte förvånad över, är det inte de som bombar kollagen i deras bars?

Inte mycket marginal på proteinpulver, särskilt inte när många konsumenter vet att de flesta vassleprotein är ungefär samma och lägg därtil priskrig mellan konkurrenter. Då kommer alltid någon ”fuska”.

Baldr
2018-06-16, 18:52
Fick några burkar BCAA från SK för något år sedan och reagerade över att de hävdade <0.1 kcal. Detta bättrar inte direkt på mitt intryck av dem.

StarkaUlf
2018-06-16, 19:04
Fick några burkar BCAA från SK för något år sedan och reagerade över att de hävdade <0.1 kcal. Detta bättrar inte direkt på mitt intryck av dem.

Dom sålde BCAA isglass tidigare, som innehöll 3 gram BCAA och 7 gram polyoler. Dom nämnde dessa som kalorifria, så jag påpekade att 3 gram BCAA är minst 12 kalorier, så hur kan ni skriva så?
Fick som svar att det räknas inte, så dom kan gott skriva 0 kalorier, det räknas inte som falsk marknadsföring :d

F Ultra
2018-06-27, 20:38
Nu blir det lite ”en kompis, kompis, kollega”. Men iaf, en kollega har nyligen börjat arbeta på ett labb. En kemist på labbet berättade om en kemistkollega till honom som var i tillskottsbranschen. Denna kemist tillverkade proteinpulver av ren animalisk restprodukt (gissningsvis hydroliserat gelatin?) som han blandade med smakämnen. Vilket märke detta är vet jag inte men kan ju misstänka det är någon av alla de mindre aktörer som finns på svenska marknaden.

Kan ju vara de som är riktade mot "hälsa" mer än mot träning då butiker som Life mm försöker få i folk att kollagen är bra för bla huden och de säljer ju rent kollagenprotein för svinmycket pengar:

Vad sägs om 150g kollagen för 399,00:- http://www.vitaminbutiken.se/collagain-kollagen-pulver-kosttillskott-mot-rynkor.html

Eller "hela" 15g kollagen för 329,00:- : https://www.lifebutiken.se/produkter/vark-leder/leder/litomove-kollagen-30-tab

Betydligt mer pengar i den sidan av kosttillskottsindustrin än den mot träning.

vicarious
2018-06-28, 10:53
Att Core Whey var spikat är inget nytt, så har det alltid varit. Men det är bra att sånt här "fusk" uppmärksammas mer. Räcker med att läsa innehållsförteckningen för att se att glycin kommer som andra ingrediens.

Vem köper ens märken som Self Omninutrition? När jag smakade det, var iofs många år sedan, var det riktigt äckligt. Och inte är det billigt heller.

King Grub
2018-06-28, 16:17
Det är visst nytt. Det är i mycket större utsträckning än vad som anges.

Bärsärk
2018-06-28, 17:10
Att Core Whey var spikat är inget nytt, så har det alltid varit. Men det är bra att sånt här "fusk" uppmärksammas mer. Räcker med att läsa innehållsförteckningen för att se att glycin kommer som andra ingrediens.

Vem köper ens märken som Self Omninutrition? När jag smakade det, var iofs många år sedan, var det riktigt äckligt. Och inte är det billigt heller.

Samma typ av människor som går in i en fysisk butik och köper kosttillskott över hylla.

vicarious
2018-06-28, 18:43
Wow, -12.2g för Core Whey Protein. Det är riktigt ruttet. Mutant ligger också risigt till.

Lite konstigt att inte Body Science kom med. Kanske inte är bland de mest sålda i Sverige ändå?

King Grub
2018-06-28, 18:48
Labbet är danskt och produkterna är köpta där. MM Sports kanske inte säljer sina där?

Bärsärk
2018-06-28, 19:14
Men om produkterna är köpta i Danmark hur påverkar det då råvaran som är i? Core Whey kanske har en annan råvara i Sverige.

vicarious
2018-06-28, 19:21
MM säljer bara till Norge verkar det som.

Svenskt Kosttillskott har tydligen en dansk sida, Svensk Kosttilskud. :laugh: Verkar vara samma innehåll.

Jishuku
2018-06-29, 16:54
Skönt se att Star Nutrition fortfarande håller måttet. Har kört på deras Whey-100 sedan Råd & Rön testade proteinpulver 2011. Här är resultatet då:

https://i.imgur.com/oSWqmI6.png

King Grub
2018-06-29, 17:20
Fast där kollade man inte aminosyrorna. Det är just på grund av det här spiking görs. Man tillsätter värdelösa aminosyror så proteinmängden ser hög ut, både på innehållsförteckningen och i en sådan där enkel analys.

exevision
2018-06-29, 19:22
Samma typ av människor som går in i en fysisk butik och köper kosttillskott över hylla.

Nej, nu har du fördomar.
Jag köper ibland på fysisk butik för att jag vill stödja aktuell butik och gillar att ha en lokal handlare. Men skulle ändå inte vilja köpa en de spikade produkterna som nämns i tråden.

chadd
2018-06-29, 19:42
Samma typ av människor som går in i en fysisk butik och köper kosttillskott över hylla.

Varför beställa från internet när man kan köpa det i butik?

vicarious
2018-06-29, 22:03
Varför beställa från internet när man kan köpa det i butik?

Sortimentet eller priserna kanske skiljer sig. Eller så bor man på en ort där en fysisk butik som säljer märket man vill ha inte finns. MM Sports t ex har inga butiker norr om Gävle.

chadd
2018-06-29, 22:10
Sortimentet eller priserna kanske skiljer sig. Eller så bor man på en ort där en fysisk butik som säljer märket man vill ha inte finns. MM Sports t ex har inga butiker norr om Gävle.

Fast då är du inte i sitsen att du kan köpa det i en butik. När jag bor i Sverige går jag helt enkelt in hos mmsports och köper vad jag ska ha. Beställa på internet känns udda och jag förstår inte varför Bärsärk tycker det är så mycket bättre.

Bärsärk
2018-06-29, 22:45
Varför beställa från internet när man kan köpa det i butik?

Dyrare troligtvis.

Jishuku
2018-06-29, 22:48
Fast där kollade man inte aminosyrorna. Det är just på grund av det här spiking görs. Man tillsätter värdelösa aminosyror så proteinmängden ser hög ut, både på innehållsförteckningen och i en sådan där enkel analys.

Poängen var ju dock att Star Nutrition Whey-80 stod sig bra även i den nya studien, inga tillsatta aminosyror och ett av de högsta proteinhalterna per 100 g. Och nog ett av de billigaste proteinpulvren man kan få tag i dessutom. Bra behöver inte kosta skjortan.

chadd
2018-06-29, 23:07
Dyrare troligtvis.

Du kanske går i fel butik.

King Grub
2018-06-29, 23:29
Poängen var ju dock att Star Nutrition Whey-80 stod sig bra även i den nya studien, inga tillsatta aminosyror och ett av de högsta proteinhalterna per 100 g. Och nog ett av de billigaste proteinpulvren man kan få tag i dessutom. Bra behöver inte kosta skjortan.

Man kollade inte efter tillsatta aminosyror i den undersökningen. Poängen med att tillsätta värdelösa aminosyror är just att få upp proteinmängden så den ser stor med villiga aminosyror. Även i sådana där undersökningar därman bara mäter proteinmängd.

Slartibartfast
2018-06-30, 11:20
Man kollade inte efter tillsatta aminosyror i den undersökningen. Poängen med att tillsätta värdelösa aminosyror är just att få upp proteinmängden så den ser stor med villiga aminosyror. Även i sådana där undersökningar därman bara mäter proteinmängd.

*popcorn*

King Grub
2018-06-30, 11:21
Nu är det inte den analysen vi diskuterar.

Jishuku tog upp Råd & Rön-analysen från 2011. Och spiking lurar en sådan analys.

StarkaUlf
2018-06-30, 13:34
*popcorn*

:smash:

Du måste hänga med i gejmet.

Bärsärk
2018-07-01, 20:12
Lite kul att Mutant rear ut sitt pulver på gymgr0ssisten just nu. Ingredienslistan ser ju minst sagt intressant ut på det pulvret

Ingredienser: 4 Whey Protein Blend [mjölk] (Vassleproteinkoncentrat, Vassleprotein/fosfolipidkomplex)Vassleproteinisolat, Hydroliserat vassleprotein), Medellånga kedjade triglycerider (MCT) pulver (fraktionerad kokosolja, Maltodextrin), kornfiber, Kakao (Triple Chocolate och Cookies & Cream), Kakbitar - endast Cookies & Cream (Berikat vetemjöl [vetemjöl, Niacin, reducerat järn, Tiamin mononitrat, Riboflavin Folsyra], Socker, Canolaolja, Inulin, Förtjockningsmedell: Guargummi, Naturlig och artificiell arom, Emulgeringsmedel: Sojalecitin, Salt, Sötningsmedel (Sukralos, Acesulfamkalium, Steviaextrakt [steviolglykosider]) Enzymer (Laktas, Proteas), Kanel, Aromhöjare: Kaliumcitrat, Antioxidanter (Askrobinsyra, Vitamin E tokoferoler).

exevision
2018-07-01, 20:54
Lite kul att Mutant rear ut sitt pulver på gymgr0ssisten just nu. Ingredienslistan ser ju minst sagt intressant ut på det pulvret

Det är väll inte Mutant som rear ut på GG. Snarare GG som rear ut Mutant.

Bärsärk
2018-07-01, 21:01
Det är väll inte Mutant som rear ut på GG. Snarare GG som rear ut Mutant.

Beror ju på om GG har fått köpa in det av Mutant billigare eller inte.

Sverker
2018-07-02, 05:41
Lite kul att Mutant rear ut sitt pulver på gymgr0ssisten just nu. Ingredienslistan ser ju minst sagt intressant ut på det pulvret

Ingredienser: 4 Whey Protein Blend [mjölk] (Vassleproteinkoncentrat, Vassleprotein/fosfolipidkomplex)Vassleproteinisolat, Hydroliserat vassleprotein), Medellånga kedjade triglycerider (MCT) pulver (fraktionerad kokosolja, Maltodextrin), kornfiber, Kakao (Triple Chocolate och Cookies & Cream), Kakbitar - endast Cookies & Cream (Berikat vetemjöl [vetemjöl, Niacin, reducerat järn, Tiamin mononitrat, Riboflavin Folsyra], Socker, Canolaolja, Inulin, Förtjockningsmedell: Guargummi, Naturlig och artificiell arom, Emulgeringsmedel: Sojalecitin, Salt, Sötningsmedel (Sukralos, Acesulfamkalium, Steviaextrakt [steviolglykosider]) Enzymer (Laktas, Proteas), Kanel, Aromhöjare: Kaliumcitrat, Antioxidanter (Askrobinsyra, Vitamin E tokoferoler).

Men pulvret är inte spikat med aminosyror eller andra ämnen som skulle visa på hög proteinhalt i en Kjeldahl-analys.
Tvärtom har det spätt ut ett av sina pulver med kakbitar:d.

King Grub
2018-07-02, 05:45
7.6 gram mindre protein än angivet dock. Riktigt dåligt, även om det är inom EUs accepterade variation på +-8 gram.

exevision
2018-07-02, 05:49
Beror ju på om GG har fått köpa in det av Mutant billigare eller inte.

Oavsett så är det GG som rear ut.

Wolls
2018-07-02, 11:23
Någon som har koll på GAAM Nutrition?


Använder Kasein från dem.. Hade varit trevligt att veta att man får det man betalar för.

vicarious
2018-07-02, 12:36
Enligt innehållsförteckningen ser det OK ut. Är nog ingen som gjort någon analys på labb på deras produkter.

Sverker
2018-07-02, 14:54
Skummjölkspulver som tredje ingrediens. Visst. Vill man ha mjölk så är det ok.

Klistergeten
2018-07-02, 16:42
Enligt innehållsförteckningen ser det OK ut.

Gör det? Jag tycker innehållsförteckningen tyder på att proteinpulvret är spikat.