handdator

Visa fullständig version : Fotbolls-VM 2018 - Tråden


Sidor : [1] 2 3 4

Akerhage
2018-06-06, 09:21
Torsdagen den 14:e drar Fotbolls-VM äntligen igång igen i Ryssland.
Ryssland tar sig an Saudiarabien i öppningsmatchen kl 17:00.

Sverige har hamnat i Grupp F och möter där Tyskland, Mexixo och Sydkorea.
Första svenska matchen blir mot sydkorea måndag den 18e kl 14:00. (Fan man jobbar då).

Tråden är till för att diskutera allt som har med VM att göra, matchsnack, tips-snack, klaga på domarna etc.

Vad tror ni om Sveriges chanser? Vem vinner skytteligan? Vilka vinner allt tillslut?

http://www.currentnewsarticles.com/wp-content/uploads/2018/05/113daysuntilfifaworldcup2018inrussiawho_3a818b_652 4041.jpg

För övrigt så har jag och min bror ett vm-tips (vi har kört ett tips med vänner och lite övrigt folk som hittat via nätet några år).
Om någon här vill vara med, så kika www.vmtipset.tk.
Det är helt ideelt, och alla pengar hamnar i en pott som vinnarna får dela. (Hoppas det är ok skriva om tipset såhär-annars få admin ta bort). Roligare hänga med i matcherna när man har resultat att heja på.

baktung
2018-06-06, 10:19
På tal om VM-tips skulle vi ju kunna ha ett här på forumet. Om någon orkar arrangera det vill säga...

Akerhage
2018-06-06, 10:46
På tal om VM-tips skulle vi ju kunna ha ett här på forumet. Om någon orkar arrangera det vill säga...

Jag har ju arrangerat ett :) Sist var vi runt 100st, men tror inte det blir lika många i år. (Kanske 50-70). Det är folk från mitt och min brors jobb och vänner som är med. + Dem som hittat sidan på nätet och sedan varit med flera gånger o bjudit med vänner.

Jag och min bror håller i allt och rättar alla tips och uppdaterar hemsidan facebookgruppen efter varje kväll. Där syns då allas poäng och brukar bli lite hets bland kommentarerna.

Dock är det en hel del att fylla i, samtliga matcher skall fyllas i, halvtid som fulltid, och både 1X2 och resultat. Sen skall man fylla i gruppplaceringar, skyttekung, vinnare etc. Men det är jäkligt sköjj kika sen, helst på slutet när allt drar ihop sig för vem som ska vinna tipset. (Jag kom 2a sist!)

baktung
2018-06-06, 11:12
Det du länkade ser trevligt ut men jag tänkte för ärans skull bara. Är inte beredd att satsa pengar på det.

Akerhage
2018-06-06, 12:37
Tror det blir svårt dra ihop något tips här bara kanske. Men man kan ju alltid diskutera matcherna och hjälpa varandra lite med att tippa dagens matcher osv.

För övrigt tror jag att Brasilien tar hem det iår!

svenbanan
2018-06-06, 12:50
Här finns en excelmall för just detta. Verkar rätt smidigt ifall nån vill göra detta.

http://www.fotbollsvmem.se/

EDIT: Jag kan nog tänka mig att slänga ihop en tipsrad, men orkar inte hålla i det.

ChuckTesta
2018-06-06, 12:54
Tror Sverige vinner vm.

r1kkie
2018-06-06, 12:56
Sverige tar 1 pinne, å det mot mexico via 0-0. 5-0 förlust mot Tyskland och 2-0 förlust mot Korea. :)

xcv
2018-06-06, 13:31
Sverige har absolut chansen att gå vidare från gruppen (även om jag tror det är mer troligt att vi kommer trea/fyra). Problemet är ju att om vi skulle trockla oss vidare som grupptvåa väntar Brasilien troligen i åttondelen :(

OM vi däremot på något mirakulöst sätt vinner gruppen (som 2002) möter vi troligen rätt "lätt" (relativt) motstånd i åttondel och kvart, och då kan vi med ytterligare lite flyt få en väldigt trevlig VM-turnering.

Hoppet är det sista som lämnar en :D

baktung
2018-06-06, 13:33
Sverige blir trea i gruppen. Slår Korea med 2-0 men förlorar mot övriga. Mexico vinner gruppen på målskillnad efter 1-1 mot Tyskland.

spoon
2018-06-06, 18:18
Är det några koloiter som ska åka och se på VM?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

MackeJuve
2018-06-13, 07:33
FIFA har ett eget fantasy-spel som verkar betydligt roligare än Sportbladets, ett tips. Större budget och avbytare.

Om några gör lag innan morgondagens match så kan vi ju fixa en liga :)

svenbanan
2018-06-13, 08:13
FIFA har ett eget fantasy-spel som verkar betydligt roligare än Sportbladets, ett tips. Större budget och avbytare.

Om några gör lag innan morgondagens match så kan vi ju fixa en liga :)

Jag har skapat ett konto (svenbanan) och ska försöka förstå mig på spelet lite senare idag. Lägg gärna till mig i ligan om den nu existerar...

Stämmer nedanstående någorlunda?

Om jag fattade det rätt ska man först plocka fram 15 spelare.

Sedan ska man inför varje omgång välja ut 11 av dessa spelare som då möjligen kan få poäng. De elva måste passa in i 442 eller nåt annat någorlunda vettigt formationssystem. Det går inte att ta ut elva målvakter.

Ifall man har en spelare bland de 11 som inte spelat men någon av de återstående 4 faktiskt spelat så blir det ett automatiskt byte så den spelaren som faktist deltagit hamnar i min elva. Bytena måste också passa ihop med nåt av de godkända formationssystemen.

Efter varje omgång plockar man ut de 5 spelare ur sin aktiva elva som genererat flest poäng under omgången.

MackeJuve
2018-06-13, 08:20
Jag har skapat ett konto (svenbanan) och ska försöka förstå mig på spelet lite senare idag. Lägg gärna till mig i ligan om den nu existerar...

Stämmer nedanstående någorlunda?

Om jag fattade det rätt ska man först plocka fram 15 spelare.

Sedan ska man inför varje omgång välja ut 11 av dessa spelare som då möjligen kan få poäng. De elva måste passa in i 442 eller nåt annat någorlunda vettigt formationssystem. Det går inte att ta ut elva målvakter.

Ifall man har en spelare bland de 11 som inte spelat men någon av de återstående 4 faktiskt spelat så blir det ett automatiskt byte så den spelaren som faktist deltagit hamnar i min elva. Bytena måste också passa ihop med nåt av de godkända formationssystemen.

Efter varje omgång plockar man ut de 5 spelare ur sin aktiva elva som genererat flest poäng under omgången.

Allt stämmer förutom det sista stycket som jag inte riktigt förstår. Vad jag kan se så är det mer eller mindre exakt likadant som Fantasy Premier League, du ska formera en elva inför varje omgång. Man lär ha ett gratis byte per omgång, gör man fler så får man minuspoäng. Har inte läst reglerna men så lär det vara.

Med andra ord kan man inte välja ett lag som fungerar perfekt i första omgången utan man bör välja ett lag som håller i längden.

Man får poäng för mål, assist, hållna nollor etc. Om det är som FPL så kan man även få bonuspoäng om man har en spelare som utmärker sig. Phil Jones i United brukar t.ex. vinna många dueller och blir därmed ofta en av tre spelare i matchen som får bonuspoäng.

Jag fixar en liga lite senare :)

svenbanan
2018-06-13, 08:23
Allt stämmer förutom det sista stycket som jag inte riktigt förstår. Vad jag kan se så är det mer eller mindre exakt likadant som Fantasy Premier League, du ska formera en elva inför varje omgång. Man lär ha ett gratis byte per omgång, gör man fler så får man minuspoäng. Har inte läst reglerna men så lär det vara.

Med andra ord kan man inte välja ett lag som fungerar perfekt i första omgången utan man bör välja ett lag som håller i längden.

Man får poäng för mål, assist, hållna nollor etc. Om det är som FPL så kan man även få bonuspoäng om man har en spelare som utmärker sig. Phil Jones i United brukar t.ex. vinna många dueller och blir därmed ofta en av tre spelare i matchen som får bonuspoäng.

Jag fixar en liga lite senare :)

Det var detta jag reagerade på i "How to play":

PLAYERS PER TEAM:
You can select up to three players from a single team during the group stage. This will increase to four players for the Round of 16, followed by five for the quarter-finals, six for the semi-finals and eight for the final of the World Cup.

Vad fyller detta för funktion ifall man får poäng för alla spelare i elvan?

MackeJuve
2018-06-13, 08:31
Det var detta jag reagerade på i "How to play":



Vad fyller detta för funktion ifall man får poäng för alla spelare i elvan?

Jaha. Det betyder att du t.ex. kan ha max tre spelare från Brasilien i gruppspelet. Ju längre turneringen lider och ju färre lag som är kvar, desto fler spelare från ett enskilt lag kan du ha i ditt bygge.

svenbanan
2018-06-13, 08:48
Ok. Makes sense!

svenbanan
2018-06-14, 07:16
Jag insåg precis att jag inte kommer orka nörda ner mig i detta träsk och skippar nog hela skiten.

MackeJuve
2018-06-14, 07:45
Jag ordnade en kompis-liga bara, så det hade ändå inte blivit något :D Inte så kul med två pers i en liga...

baktung
2018-06-14, 08:33
Jag kommer lämna in ett VM-tips idag iaf. Alltså hos Svenska Spel. Vi kan ju posta våra rader i tråden och se vem som får flest rätt.

Frantic
2018-06-14, 09:43
Jag hade egentligen tänkt tippa Tyskland som vinnare men Brasilien har sett så bra ut att jag valde dem i jobbets VM-tips. Som skytteligavinnare valde jag mellan Müller, Griezmann, eller Gabriel Jesus innan jag landade på Ronaldo.

svenbanan
2018-06-14, 09:57
Har det gått en propp för Zlatan, eller vad tusan yrar han om när han håller nåt slags presskonferens och säger att det är han som bestämmer vem som ska vara coach eller inte för svenska landslaget?

https://www.expressen.se/sport/fotbollsvm/zlatans-utspel-mot-janne-andersson/

Är det nåt slags försök att skapa drama för att få upp intresset för honom nu när han passerat bäst före datumet som spelare, och han fortfarande vill tjäna pengar?

Eller är det nåt slags vanföreställningar han har som kickat in för att han inte står ut med att strålkastarna inte är på honom hela tiden?

Jag hoppas han lugnar ner sig med denna typ av grejer. Jag har alltid gillat hans frispråkighet. Men han har verkat mer och mer desperat de senaste åren och närmar sig gränsen för att verka riktigt patetisk med stormsteg...

baktung
2018-06-14, 10:10
Han snackar bara goja i brist på vettiga svar. Ett spontant skämt som inte riktigt gick hem bara. Tycker han drar liknande grejer hela tiden numera. Vad ska man svara liksom, när idiotmedia fokuserar på en före detta landslagsspelare inför ett mästerskap.

svenbanan
2018-06-14, 10:50
Han snackar bara goja i brist på vettiga svar. Ett spontant skämt som inte riktigt gick hem bara. Tycker han drar liknande grejer hela tiden numera. Vad ska man svara liksom, när idiotmedia fokuserar på en före detta landslagsspelare inför ett mästerskap.

Ja det är det jag menar. Han säger en massa liknande mysko grejer numera. Har man alla hästar i stallet kommer väl inte grodorna så ofta ur truten. Ifall han inte har nåt att säga till media så borde han väl inte ställa till med presskonferens och hela tiden försöka skapa så mycket mediahype som möjligt. Knappast så att han försöker hålla sig undan...

baktung
2018-06-14, 11:03
Ja det är det jag menar. Han säger en massa liknande mysko grejer numera. Har man alla hästar i stallet kommer väl inte grodorna så ofta ur truten. Ifall han inte har nåt att säga till media så borde han väl inte ställa till med presskonferens och hela tiden försöka skapa så mycket mediahype som möjligt. Knappast så att han försöker hålla sig undan...
Det är sant men han gör nog landslaget en tjänst egentligen. De får en möjlighet att ladda upp lite i skymundan och att kunna fokusera på fotbollen. Det är väl aldrig nån som tagit Zlatans ord seriöst ändå.

svenbanan
2018-06-14, 11:15
Det är sant men han gör nog landslaget en tjänst egentligen. De får en möjlighet att ladda upp lite i skymundan och att kunna fokusera på fotbollen. Det är väl aldrig nån som tagit Zlatans ord seriöst ändå.

Kanske. Jag funderar mest på ifall han faktiskt mår bra eller om det gått en säkring på riktigt...

Akerhage
2018-06-14, 12:24
Vilka sidor bettor ni på? Jag har väl säkert konton på de flesta men gillar Bet365. Kommer nog försöka betta lite på ex "brasilien går till min semi" som ligger på 2.10 och kanske kombinera dem med att tyskland går till semi också.

Kan man kombinera alla sorters bet? Ex Gabriel Jesus blir skyttekung, Tyskland till semifinal och Sergio Ramos får ett rött kort i samma kupong? (skiljer sig nog sida till sida va?)

Idag tror jag att Ryssland vinner med 1-0 efter en trevande första halvlek med mycket nerver. Vad tror ni om dagens match?

r1kkie
2018-06-14, 12:31
Kanske. Jag funderar mest på ifall han faktiskt mår bra eller om det gått en säkring på riktigt...

Äsch, han har aldrig haft alla hästar i hagen så inget konstigt.

r1kkie
2018-06-14, 12:35
Vilka sidor bettor ni på? Jag har väl säkert konton på de flesta men gillar Bet365. Kommer nog försöka betta lite på ex "brasilien går till min semi" som ligger på 2.10 och kanske kombinera dem med att tyskland går till semi också.

Kan man kombinera alla sorters bet? Ex Gabriel Jesus blir skyttekung, Tyskland till semifinal och Sergio Ramos får ett rött kort i samma kupong? (skiljer sig nog sida till sida va?)

Idag tror jag att Ryssland vinner med 1-0 efter en trevande första halvlek med mycket nerver. Vad tror ni om dagens match?

Ska man spela mycket rekommenderar jag å kolla oddsen på denna för att se vart bäst odds finns.
Bet365 har generelt sett lägre odds, iaf på 1X2 å asian.

http://www.oddsportal.com/

baktung
2018-06-14, 15:56
Och pajasen Putin har inte vett nog att snacka engelska? Skulle sitta fint med en rysk nit nu på en gång.

baktung
2018-06-14, 15:59
32 spänn.

1. Ryssland - Saudiarabien 1
2. Egypten - Uruguay 2
3. Marocko - Iran 1

4. Portugal - Spanien 1X
5. Frankrike - Australien X
6. Argentina - Island 1X

7. Peru - Danmark 2
8. Kroatien - Nigeria 2
9. Costa Rica - Serbien X2

10. Tyskland - Mexiko X
11. Brasilien - Schweiz 1X
12. Sverige - Sydkorea X2
13. Belgien - Panama 1

I claim 5 rätt.

Leeee
2018-06-14, 17:51
Saudi spelarna, fick dom en mille var om laget vann eller oavsett?

Leeee
2018-06-14, 17:52
Och pajasen Putin har inte vett nog att snacka engelska? Skulle sitta fint med en rysk nit nu på en gång.

Tycker hans anledning till det är bra och beundransvärd

svenbanan
2018-06-14, 18:06
Saudi spelarna, fick dom en mille var om laget vann eller oavsett?

Va?

svenbanan
2018-06-14, 18:14
Mou tippar gruppspelet i VM.
6-xHujVW1W0

Leeee
2018-06-14, 18:19
Va?

Nån shejk/prins delade ju ut en mille var till spelarna

Lipservice
2018-06-14, 18:21
5-0 Ryssland, wow..

HMS Laestander
2018-06-15, 19:55
Hur pinsamt är det att SVT kallar studion för "Juri"?

Bärsärk
2018-06-15, 19:59
Hur pinsamt är det att SVT kallar studion för "Juri"?

Det är väl inte pinsamt, SVT är en statlig kanal och de bästa människorna går väl till privata aktörer som kan betala mer.

Kvar blir "skrapet" i SVT.

bigtraps
2018-06-15, 21:25
Ja synd att trean eller femman inte fick rättigheterna
Då hade vi fått riktig kvalitet och trevliga reklampausar

baktung
2018-06-15, 21:34
Studion kollar jag inte på. Ljudlöst möjligen. Nannskog slår in sina öppna dörrar och roligare blir det inte.

leo1
2018-06-16, 17:13
Hade velat ha Hasse Backe bredvid Hussfeldt som kommentator i tv4. Han känns extremt kompetent.

StarkaUlf
2018-06-16, 17:48
Hussfelt är ju då kass.

Sartorius
2018-06-16, 20:53
Så extremt låg standard på allt från studio till kommentatorer i både SVT och TV4. Märks att Viasat har lagt beslag på det kvalitativa manskapet.

Korvryttaren
2018-06-16, 23:01
https://media.giphy.com/media/lp0VdyZla6tSvnzufM/giphy.gif

An Iron Soul
2018-06-17, 00:06
Jag hoppas att tyskland vinner allt ihop.
Vore kul om Kroatien kan skrälla och gå långt.
Sverige vinner inte någon match. Det är känslan jag har.

StarkaUlf
2018-06-17, 06:38
Spanien - Belgien i final. Belgien tar hem det

:)

leo1
2018-06-17, 16:19
Segt att man måste streama med c-more om man vill kolla på plattan när matcherna sänds på fyran. Det finns ju en tv4-app.

Starke75an
2018-06-17, 16:33
Spanien - Belgien i final. Belgien tar hem det

:)



Har satsat Spanien som vinnare.

svenbanan
2018-06-17, 18:33
Knappast ett optimalt att Mexico vann mot Tyskland. Jag satt och hoppades på en reducering på stopptid.

Mexico spelade ju riktigt bra, och hade man tappat poäng på slutet så kanske vinden skulle gått ur dem inför resten av gruppspelet. Särskilt om de också skulle tappat poäng mot Sydkorea. Nu lär de kunna torska mot Sydkorea och ändå förmodligen vara riktigt heta mot Sverige, eftersom lär ha goda chanser till avancemang.

Så vi lär väl behöva ta poäng både mot Tyskland och Mexico, vilket lär bli riktigt svårt.

baktung
2018-06-17, 19:05
Usch ja. Mörker att Mexico vann. Tyskland passar oss uruselt som alltid och vi förlorar antagligen med minst två mål. Bara hoppas att Sydkorea kan ställa till det för di andra så småningom.

High1ander
2018-06-17, 22:10
Känns ändå bra att förhandsfavoriterna bara plockat 1 poäng eller 0.

Tyskland 0
Spanien 1
Brasilien 1
Argentina 1

Är bara Frankrike som fått 3 poäng och det var inte lätta poäng...

Akerhage
2018-06-18, 10:57
Börjar bli nervöst här nu. Jobbigt börja med en sådan här måste-match. 3p här känns ju som ett måste helt klart för att kunna komma 2a.

Trist att Brasilien inte kunde prestera bättre igår.

Vad tror ni om dagens match?

svenbanan
2018-06-18, 11:15
Börjar bli nervöst här nu. Jobbigt börja med en sådan här måste-match. 3p här känns ju som ett måste helt klart för att kunna komma 2a.

Trist att Brasilien inte kunde prestera bättre igår.

Vad tror ni om dagens match?

Jag har ruggigt dålig koll på Sydkorea som lag, men känslan är att de brukar spela hyfsat tålmodigt och metodiskt samt generellt ha rätt bra teknik.

Min känsla är rätt positiv dock. Sämsta scenariot tycker jag brukar vara att ha en lätt första match som ska vara garanterad vinst. Då brukar landslaget kryssa och sedan få ett riktigt svårt läge senare. Nu känns ju förvisso detta som lättaste matchen i gruppen. Men samtidigt känns det inte som att sverige är storfavoriter som borde vinna även med B-uppställningen.

Jag tror på 2-0 till sverige efter en stabil laginsats med fokus på försvar. Berg hinkar dit första målet efter instick från Toivonen och Forsberg sätter det andra på kontring i slutet av matchen.

Angel
2018-06-18, 12:55
Skönt med ett landslag som sjunger nationalsången!

speedy83
2018-06-18, 12:56
Skönt med ett landslag som sjunger nationalsången!

Håller med! sitter över radion nu och hör dem :D

Faaan att man ska ha ett jobb!

speedy83
2018-06-18, 13:22
Hur kan man ens vara så iskall målskytt som anfallare som Berg är!?

baktung
2018-06-18, 13:50
Hur kan man ens vara så iskall målskytt som anfallare som Berg är!?
Har alltid undrat vad han gör i landslaget. Han bränner 4 av 5 jättelägen i blågult men får spela kvar.

xcv
2018-06-18, 13:52
Har alltid undrat vad han gör i landslaget. Han bränner 4 av 5 jättelägen i blågult men får spela kvar.

Håller med om att han inte direkt är den vassaste, men helt ärligt, vad är alternativet?

Kiese thelin är den sämsta spelare jag någonsin sett i landslaget. Guidetti har viljan och inställningen, men är tyvärr alldeles för långsam och om möjligt ännu sämre på att göra mål än Marcus Berg :(

Inte ens bland folk som inte är med i truppen hittar jag något bra alternativ. Rosenberg kanske? Synd att Ghoddos valde Iran :(

svenbanan
2018-06-18, 14:00
Håller med om att han inte direkt är den vassaste, men helt ärligt, vad är alternativet?

Kiese thelin är den sämsta spelare jag någonsin sett i landslaget. Guidetti har viljan och inställningen, men är tyvärr alldeles för långsam och om möjligt ännu sämre på att göra mål än Marcus Berg :(

Inte ens bland folk som inte är med i truppen hittar jag något bra alternativ. Rosenberg kanske? Synd att Ghoddos valde Iran :(

Resenberg har tackat nej till landslaget i typ ett decenium nu...

Berg är helt gjuten forward i min bok. Då han hittar sitt flow så sätter han de bollarna.

En forward ska ju göra mer än bara sätta tån på bollen och få den förbi målvakten. Han ska ju hitta ytor där det kan bli en farlighet också. Hade vi haft en annan forward på planen i första halvlek så hade han kanske inte ens haft tre bra lägen, eftersom han inte tagit sig till samma ytor som Berg gjorde.

Med det sagt så borde han absolut satt det första läget.

baktung
2018-06-18, 14:24
Höll på skratta ihjäl mig när jag såg vem som skulle slå straffen. Vi skickar fram en julgransfot! :laugh:

speedy83
2018-06-18, 14:35
Höll på skratta ihjäl mig när jag såg vem som skulle slå straffen. Vi skickar fram en julgransfot! :laugh:

Säger väl allt om målfarligheten i laget :) straffen var dock mycket bra!

Tråkigt om vi bara ska lyckas med ett straffmål och bli "räddade" på det. Inte ett spelmål på evigheter ju.

r1kkie
2018-06-18, 14:37
Skräll, visste inte att dem hade video granskning i VM. Positivt överraskad.

Angel
2018-06-18, 15:00
Två observationer. Heter alla i Sydkorea Kee eller Lee? Det var ju hela tiden Kee Leee Keee Leee Keeeeee

Shit vad hårlösa sydkoreanerna är på kroppen? Helt släta ben.

baktung
2018-06-18, 15:01
Håller med om att han inte direkt är den vassaste, men helt ärligt, vad är alternativet?

Kiese thelin är den sämsta spelare jag någonsin sett i landslaget. Guidetti har viljan och inställningen, men är tyvärr alldeles för långsam och om möjligt ännu sämre på att göra mål än Marcus Berg :(

Inte ens bland folk som inte är med i truppen hittar jag något bra alternativ. Rosenberg kanske? Synd att Ghoddos valde Iran :(
Nä, det är inte lätt att vara svensk förbundskapten. Nästan att man hade satsat på en formstark allsvensk spelare istället. Problemet då blir att det skickar fel signaler till hela truppen. Ska man plötsligt peta en erfaren spelare som visserligen nöter bänk i klubblaget men som var med och tog oss till VM?

Han gör nog rätt Janne boy men det är trist att se Berg och Toivonen ändå.


Berg är helt gjuten forward i min bok. Då han hittar sitt flow så sätter han de bollarna.

En forward ska ju göra mer än bara sätta tån på bollen och få den förbi målvakten. Han ska ju hitta ytor där det kan bli en farlighet också. Hade vi haft en annan forward på planen i första halvlek så hade han kanske inte ens haft tre bra lägen, eftersom han inte tagit sig till samma ytor som Berg gjorde.

Med det sagt så borde han absolut satt det första läget.
Håller med om att hans stora kvalitet är att hitta lägen. Han får alltid massa chanser, men det har alltid krävts två för många innan han råkar sparka förbi målvakten. Det är som att han blundar och skjuter när bollen kommer.

Med det sagt kan jag torrt konstatera att den fina Var-tekniken lär bli vår viktigaste spelare i det här mästerskapet. Forsberg gjorde ingen glad och Toivonen ska bara ut. Matchbilden blir dock en annan mot Tyskland och Mexico och det passar oss bättre att slå ur underläge, att behöva höja oss till motståndarens nivå. Där är vi slitstarka.

Men inte fan bådar det gott. Sydkorea var ett riktigt dåligt lag och det kändes som vi mötte typ Azerbajdzjan på neutral plan.

svenbanan
2018-06-18, 15:08
Forsberg verkar ju tyvärr vara i en riktigt djup formsvacka. Tycker det verkar vara mer än bara mentalt. Tycker inte han riktigt har klippet i steget heller...

Jag skulle nästan hellre se Durmaz därute som det såg ut i denna matchen.

Berg tycker jag ändå ser rätt bra ut. Han behöver bara hinka dit en balja eller två för att få lite mer självförtroende.

WHITEFOLKS
2018-06-18, 15:09
På sätt och vis blir jag lite skeptisk till VAR nu när jag sett det i effekt. Inte för att besluten som tas är fel utan vad som det tittas på. Kör man en slowmotion på en hörna så kommer man antagligen kunna hitta en straff precis varje gång om man vill och det är rent krasst sett ingen skillnad mot hur man nu tittar på situationer annat än att man inte tittar på hörnorna på samma sätt.

blåvitt
2018-06-18, 15:10
Helt okej spel av Sverige med många fina chanser som skapas, men sjukt dåliga avslut!
Kul med en seger men ifall vårt enda mål i en match vi har sån hög press i är på straff så har vi inte en chans på åttondel. Inget någon är förvånad över dock ^^

r1kkie
2018-06-18, 15:12
Helt okej spel av Sverige med många fina chanser som skapas, men sjukt dåliga avslut!
Kul med en seger men ifall vårt enda mål i en match vi har sån hög press i är på straff så har vi inte en chans på åttondel. Inget någon är förvånad över dock ^^

Du får tänka på att Sverige inte är vana att komma till avslut. ;)

xcv
2018-06-18, 15:18
Två observationer. Heter alla i Sydkorea Kee eller Lee?

Nope, vissa heter Park också :D

High1ander
2018-06-18, 15:24
Kul att Sverige hade spelet, synd bara att avsluten var så himla tama. Det är liksom inte bra när ens mittback är den som skaffar sig bäst lägen genom att ta sig igenom försvaret...

Som vanligt vågar inte svenskarna skjuta och när de väl skjuter är det låg kvalite, fattar inte hur svårt det ska vara att trycka av bössorna. Är redan två stycken målvakter som gjort tabbar en av dom "världens bästa", att man då inte vågar skjuta mot en no-name Korean är lite skamligt. Skott ger alltid lägen för styrning, retur och tabbar....

Sen hade jag hoppats på mera mål och behov av att pressa, för man måste nog utgå från att man behöver målskillnad mot Mexiko och Tyskland...

svenbanan
2018-06-18, 15:42
På sätt och vis blir jag lite skeptisk till VAR nu när jag sett det i effekt. Inte för att besluten som tas är fel utan vad som det tittas på. Kör man en slowmotion på en hörna så kommer man antagligen kunna hitta en straff precis varje gång om man vill och det är rent krasst sett ingen skillnad mot hur man nu tittar på situationer annat än att man inte tittar på hörnorna på samma sätt.

VAR är ett otyg. Det kommer finnas massor av situationer där man kan spola videoklipp fram och tillbaka och det kommer ändå finnas argument både för och emot straff.

Visst att det blev rätt i just denna situationen. Men det kommer såklart finnas situationer där man väljer att inte använda VAR (fastän alla i publiken kan se att det egentligen skulle varit straff), och så kommer det bli att man använder VAR i fler och fler situationer. Och så blir det bara en stor hockeyspya av alltihop med konstanta avbrott.

Jocke67
2018-06-18, 15:48
Det borde bli färre filmningar med VAR och det vore ju jättebra i så fall!

WHITEFOLKS
2018-06-18, 15:55
VAR är ett otyg. Det kommer finnas massor av situationer där man kan spola videoklipp fram och tillbaka och det kommer ändå finnas argument både för och emot straff.

Visst att det blev rätt i just denna situationen. Men det kommer såklart finnas situationer där man väljer att inte använda VAR (fastän alla i publiken kan se att det egentligen skulle varit straff), och så kommer det bli att man använder VAR i fler och fler situationer. Och så blir det bara en stor hockeyspya av alltihop med konstanta avbrott.

Japp man kan nu avgöra matcherna i den riktning man vill helt regelmässigt om man nu skulle vilja rigga matcher.

svenbanan
2018-06-18, 15:59
Det borde bli färre filmningar med VAR och det vore ju jättebra i så fall!

Majoriteten av filmningarna nuförtiden är ju lite mer subtila än den klassiska filmningen av Glen Strömberg.

pbhHbOfDo88

Dvs spelare lägger sig då de bara fått en liten liten touch på foten och egentligen hade kunnat stå upp. Det kommer fortfarande vara svårt att se ifall det är en filmning eller inte.

leo1
2018-06-18, 16:28
Om vi fortsätter med 2 kryss ska vi gå vidare. Om inte Sydkorea vinner sina 2 sista, vilket inte lär hända. :)

WHITEFOLKS
2018-06-18, 16:35
Om vi fortsätter med 2 kryss ska vi gå vidare. Om inte Sydkorea vinner sina 2 sista, vilket inte lär hända. :)

Nja Tyskland lär ju slå sydkorea med 6-0 i sista om det är vad som behövs.

Edit: tänkte fel, det räcker.

baktung
2018-06-18, 16:36
Nytt försök då. Tror på mindre utrymme för skrällar i andra omgången. Flera favoriter måste vinna och kommer förmodligen skruva upp redan från start. Så jag chansar lite mindre. :d


1. Tunisien - England 2
2. Colombia - Japan 1X
3. Polen - Senegal 1X

4. Ryssland - Egypten 1
5. Portugal - Marocko 1
6. Uruguay - Saudiarabien 1

7. Iran - Spanien 2
8. Danmark - Australien X2
9. Frankrike - Peru 1

10. Argentina - Kroatien X2
11. Brasilien - Costa Rica 1
12. Nigeria - Island 2
13. Serbien - Schweiz 1X

leo1
2018-06-18, 16:48
Nja Tyskland lär ju slå sydkorea med 6-0 i sista om det är vad som behövs.

Edit: tänkte fel, det räcker.

Jag skulle älska om Sverige spelade 0-0 och 0-0 och går vidare som grupptvåa :d

leo1
2018-06-18, 16:59
Vad händer om 2 lag hamnar på samma poäng, mål och inbördes?

WHITEFOLKS
2018-06-18, 17:09
Vad händer om 2 lag hamnar på samma poäng, mål och inbördes?

Inbördes först sen antagligen målskillnad, gjorda mål.

baktung
2018-06-18, 17:12
Vad händer om 2 lag hamnar på samma poäng, mål och inbördes?
Funderade på det precis och tyvärr är det målskillnad. Detta faktum ger oss förmodligen en hopplös sits mot Mexico där det inte kommer räcka att vinna matchen utan där vi måste vinna med minst 3-4 mål eller nåt.

Torsk mot Tyskland med 2-0 och Mexico slår Korea med 2-0. De har plus 3 och vi minus 1 inför avgörande. Blir nåt sånt och så är det klippt.

svenbanan
2018-06-18, 17:13
Inbördes först sen antagligen målskillnad, gjorda mål.

Målskillnad kommer först.

Målskillnad
Gjorda mål
Inbördes
Målskillnad inbördes
Gjorda mål inbördes
Lottning

leo1
2018-06-18, 17:24
Målskillnad kommer först.

Målskillnad
Gjorda mål
Inbördes
Målskillnad inbördes
Gjorda mål inbördes
Lottning

Det är ju en inte helt omöjlig situationen. Tungt att bli bortlottad på en andraplats :d

WHITEFOLKS
2018-06-18, 18:05
Målskillnad kommer först.

Målskillnad
Gjorda mål
Inbördes
Målskillnad inbördes
Gjorda mål inbördes
Lottning

På riktigt? Hur kan man sätta målskillnad före inbördes det är helt bisarrt.

pepplez
2018-06-18, 18:11
Fan vad jag älskar VM. Är gammal fotbollskille som var insatt i världens ligor när jag var yngre, men helt släppt det intresset senaste 10 åren, kollar inte ens CL längre. Men i VM sitter jag bänkad varenda match om det så är Iran - Marocko.

Snobbe
2018-06-18, 18:18
Två observationer. Heter alla i Sydkorea Kee eller Lee? Det var ju hela tiden Kee Leee Keee Leee Keeeeee

Shit vad hårlösa sydkoreanerna är på kroppen? Helt släta ben.

lee o kim är nog dom 2 vanligaste efternamnen i Korea.

baktung
2018-06-18, 19:02
Fan vad jag älskar VM. Är gammal fotbollskille som var insatt i världens ligor när jag var yngre, men helt släppt det intresset senaste 10 åren, kollar inte ens CL längre. Men i VM sitter jag bänkad varenda match om det så är Iran - Marocko.
Samma här! Dock har jag nöjt mig med en match om dagen. Idag blir det däremot alla 3 då jag är ledig.

speedy83
2018-06-18, 21:05
Fan vad jag älskar VM. Är gammal fotbollskille som var insatt i världens ligor när jag var yngre, men helt släppt det intresset senaste 10 åren, kollar inte ens CL längre. Men i VM sitter jag bänkad varenda match om det så är Iran - Marocko.

Precis samma för mig :) med familj och jobb (samt lite träning) finns inte tid att följa allt som förr men nog är det roligt när det drar igång!

WHITEFOLKS
2018-06-18, 22:43
På riktigt? Hur kan man sätta målskillnad före inbördes det är helt bisarrt.Insåg att det måste vara för att få färre situationer där lag inte kan gå vidare i sista omgången. Med målskillnad som första tiebreaker så finns det fler teoretiska möjligheter att gå vidare i sista matchen.

Jocke67
2018-06-18, 23:12
Har jag tänkt rätt?

Sverige -Tyskland: X
Sverige - Mexiko: X
-> Sverige går vidare!

Sverige -Tyskland: 2
Sverige - Mexiko: 1
-> Sverige går vidare om Korea tar poäng i någon match. Annars målskillnad.

Sverige -Tyskland: 1
Sverige - Mexiko: 2
-> Sverige går vidare om Korea inte vinner båda sina matcher. I så fall målskillnad.

Sverige -Tyskland: X
Sverige - Mexiko: 2
eller
Sverige -Tyskland: 2
Sverige - Mexiko: X
-> Sverige kan gå vidare vid vissa resultat men ganska osannolikt.

Jocke67
2018-06-18, 23:35
Missade denna:

Sverige -Tyskland: 2
Sverige - Mexiko: 2
-> Sverige kan gå vidare på målskillnad om Korea slår Tyskland och Mexiko slår Korea.

Angel
2018-06-19, 20:43
Kameramannen är väldigt het på någon rysk tjej...

r1kkie
2018-06-20, 14:56
Kan ingen sparka ner äckel filmaren Ronaldo ordentligt så han får känna hur det verkligen känns att bli fälld. Nu skriker och slänger sig ju äcklet om man kommer inom 1m radie om honom... *grr*

Akerhage
2018-06-20, 20:25
faaan vad nära Iran var att göra 1-1 nu, synd dom inte fick in den :(

WHITEFOLKS
2018-06-20, 20:56
Kan ingen sparka ner äckel filmaren Ronaldo ordentligt så han får känna hur det verkligen känns att bli fälld. Nu skriker och slänger sig ju äcklet om man kommer inom 1m radie om honom... *grr*

Man gör bäst i att filma så att det kollas på var, om det finns kontakt av någon sort så kan man ju få straff.

baktung
2018-06-20, 21:22
faaan vad nära Iran var att göra 1-1 nu, synd dom inte fick in den :(
Ja, Spanien imponerade inte idag. De visade dock mot Portugal att det finns ett par växlar till. Jag tror ändå inte på Spanien. Iniesta börjar se gammal ut på riktigt nu, även i rörelsemönstret, vilket förvisso är anmärkningsvärt eftersom han fortfarande är bra kvick.

Lite av detta känns också som det kan bli Tysklands fall. Och ger ett visst hopp inför lördagen. Gomez är kvar däruppe och har passerat bästföre. Även Khedira, Özil och Boateng var bättre för fyra år sen. Sverige har ett bättre försvar nu under Janne och fixar man mållöst första halvtimmen blir det riktigt intressant.

Hetast hittills helt klart Ryssland. Hemmaplan gör alltid sitt även om värdemätare saknats. Likaså Belgiens gyllene generation har sin stora chans i år. Ett moget men inte övermoget lag som spelat ihop sig. Påminner i detta om Sveriges lag från 94 men har egentligen ännu godare utsikter på pappret.

Dessa två i final vore trevligt om inte Sverige tar sig dit. Annars är ju Portugal ett givet tips. Ronaldo tillför mycket positiv energi och Pepe mycket trygghet därbak. En av mina favoritbackar genom tiderna.

Den som lever får se.

r1kkie
2018-06-20, 22:36
Man gör bäst i att filma så att det kollas på var, om det finns kontakt av någon sort så kan man ju få straff.All typ av förstärkning borde vara 3 matchers avstängning direkt.
Lika med tröjdragningsr, minsta lilla grepp om tröjan å gult kort.

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk

MackeJuve
2018-06-21, 06:47
All typ av förstärkning borde vara 3 matchers avstängning direkt.
Lika med tröjdragningsr, minsta lilla grepp om tröjan å gult kort.

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk

Är du sextiotalist?

r1kkie
2018-06-21, 07:09
Är du sextiotalist?

Haha nej, 80-talist.
Finns ingen mening att fortsätta "tillåta" dessa tilltag. Förstör bara sporten och det får mig att tappa intresset för sporten med fjolleriet.

WHITEFOLKS
2018-06-21, 13:11
Haha nej, 80-talist.
Finns ingen mening att fortsätta "tillåta" dessa tilltag. Förstör bara sporten och det får mig att tappa intresset för sporten med fjolleriet.

Är tur att Pepe inte avled igår: https://i.imgur.com/Zdxk6rS.mp4

svenbanan
2018-06-21, 13:23
Är tur att Pepe inte avled igår: https://i.imgur.com/Zdxk6rS.mp4

Hahaha. :D
Han måste haft en duktig kirurg som lappade ihop honom.

en stor stark
2018-06-21, 13:24
Jesus..

r1kkie
2018-06-21, 13:28
Är tur att Pepe inte avled igår: https://i.imgur.com/Zdxk6rS.mp4

Avstängd resten av VM skulle vara ett milt straff.

ChuckTesta
2018-06-21, 13:30
Det roligaste är ju att när han ligger på marken verkar han skrika av smärta. Tuff grabb alltså.

svenbanan
2018-06-21, 16:13
Varför är inte Rabiot med i Franska truppen? Han borde vara gjuten, eller?

delta_mats
2018-06-21, 16:43
De borde kunna pausa matchen och kolla repriser även på filmningar. Sen dela ut gula eller röda kort. Säg att varje lag kan göra detta 3-5 ggr per match. Problemet är ju att det går åt bägge håll, men man skulle få bort fjolleriet i alla fall.

svenbanan
2018-06-21, 16:51
De borde kunna pausa matchen och kolla repriser även på filmningar. Sen dela ut gula eller röda kort. Säg att varje lag kan göra detta 3-5 ggr per match. Problemet är ju att det går åt bägge håll, men man skulle få bort fjolleriet i alla fall.

Nej, fy fan. Ta bort hela jävla reprisskiten. Det ska inte vara en massa avbrott i spelet hela tiden.

svenbanan
2018-06-21, 17:21
Hoppas Peru får in en balja så de har chansen att ta sig vidare. Jag hoppas både frankrike och peru går till åttondel från denna gruppen.

rooz
2018-06-21, 17:23
De borde kunna pausa matchen och kolla repriser även på filmningar. Sen dela ut gula eller röda kort. Säg att varje lag kan göra detta 3-5 ggr per match. Problemet är ju att det går åt bägge håll, men man skulle få bort fjolleriet i alla fall.

Då hade matcherna varit så utdragna att ingen orkat se dom. Titta på hur NHL blev med coach-challenge och allt annat de hittad på.

WHITEFOLKS
2018-06-21, 17:27
Skulle räcka om det blev en lång avstängning för filmning efter matchen.

Agitator
2018-06-21, 17:41
Skulle räcka om det blev en lång avstängning för filmning efter matchen.

+1

Men, då skulle alla enbart hålla sig med att filma förrens det är dags för medaljmatcherna.

delta_mats
2018-06-21, 17:43
Japp. När spelarna väl inser att de åker dit på att filma så kommer det ändras. Men det måste bli ett kännbart straff för att det ska ske. Tills dess får vi hålla till godo med detta pinsamma beteende.

svenbanan
2018-06-21, 17:54
+1

Men, då skulle alla enbart hålla sig med att filma förrens det är dags för medaljmatcherna.

Ifall det inte är några filmningar i vanliga seriematcher och cupmatcher utan det är bara förekommande medaljmatcherna i mästerskap och diverse cuper så tycker jag nog det är flera steg i rätt riktning.

shadowfire
2018-06-21, 17:57
fast med dagens teknik/AI osv så borde det gå att få en AI-domare som ger sitt besked direkt efter istället för att kolla på repriser.. borde bara gå en röst direkt till huvuddomarens öronsnäcka om att det är dags att hosta upp kortet.

rooz
2018-06-21, 18:17
fast med dagens teknik/AI osv så borde det gå att få en AI-domare som ger sitt besked direkt efter istället för att kolla på repriser.. borde bara gå en röst direkt till huvuddomarens öronsnäcka om att det är dags att hosta upp kortet.

Och Robocop dömmer matchen med Dredd som linjedomare?

r1kkie
2018-06-21, 18:23
Nej, fy fan. Ta bort hela jävla reprisskiten. Det ska inte vara en massa avbrott i spelet hela tiden.

Det bästa som har hänt fotbollen på mycket länge imo. Sen får man utvärdera hur det används såklart men det ska absolut vara med.

Sen minst 10 matchers avstängning för filmningar, gäller alla mästerskap och seriespel oavsett vart det begås.

Tar man tag det minsta i någons tröja, gult kort på direkten. Då kan faktiskt fotboll bli roligt att titta på igen.

svenbanan
2018-06-21, 18:54
Det bästa som har hänt fotbollen på mycket länge imo. Sen får man utvärdera hur det används såklart men det ska absolut vara med.

Sen minst 10 matchers avstängning för filmningar, gäller alla mästerskap och seriespel oavsett vart det begås.

Tar man tag det minsta i någons tröja, gult kort på direkten. Då kan faktiskt fotboll bli roligt att titta på igen.

Jag hatar VAR, tror det kommer göra fotbollen tristare att titta på.

10 matchers avstängning för filmning låter helt världsfrånvänt och lär aldrig ske.

r1kkie
2018-06-21, 19:11
Jag hatar VAR, tror det kommer göra fotbollen tristare att titta på.

10 matchers avstängning för filmning låter helt världsfrånvänt och lär aldrig ske.Varför? Är det inte bättre att matcherna döms rätt istället för felbedömningar avgör matcherna?

Idag ja men efter första domen så är dem borta. Det måste vara riktigt kännbart annars kommer man aldrig få bort dem. Mam måstr sätta ribban högt

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk

WHITEFOLKS
2018-06-21, 19:15
Varför? Är det inte bättre att matcherna döms rätt istället för felbedömningar avgör matcherna?

Idag ja men efter första domen så är dem borta. Det måste vara riktigt kännbart annars kommer man aldrig få bort dem. Mam måstr sätta ribban högt

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk

Det skulle kunna dömas säkert 20 straffar per match om man skulle fånga varje situation som skulle kunna dömas som straff speciellt på hörnor osv. VAR gör rent krasst sett endast en kosmetisk skillnad.

r1kkie
2018-06-21, 19:25
Det skulle kunna dömas säkert 20 straffar per match om man skulle fånga varje situation som skulle kunna dömas som straff speciellt på hörnor osv. VAR gör rent krasst sett endast en kosmetisk skillnad.Är det straff ska det vara straff, annars går man ändra reglerna. Reglerna ändras inte för man har VAR.

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk

WHITEFOLKS
2018-06-21, 19:29
Är det straff ska det vara straff, annars går man ändra reglerna. Reglerna ändras inte för man har VAR.

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk

Man är selektiv med vilka situationer man väljer att använda det till. Det är inte som att VAR inte ser alla dessa potentiella straffar utan det är helt enkelt något sorts aktivt val att inte döma straff.

StarkaUlf
2018-06-21, 19:46
Argentina måste vara det tråkigaste laget hittills i VM. Fy fan.

Spiffy
2018-06-21, 19:52
En extra domare som sitter och kollar på matchen med samma sändning som alla andra tittar på med repriser. Är det filmning så berättar han det för huvuddomaren som sen delar ut gula kort vid nästa avblåsning.
Hur lätt som helst, och filmningarna försvinner på direkten.

shadowfire
2018-06-21, 19:59
Och Robocop dömmer matchen med Dredd som linjedomare?

why not, ska bilar kunna köra själv till 2020, så tar de redan där fler beslut på 30 mil än vad en fotbollsmatch på 90 min innebär.

leo1
2018-06-21, 20:16
Om Island går vidare från gruppen istället för Argentina är fotbollskartan omritad för alltid! Jag kan tycka att den redan är det egentligen när Sverige slog ut Italien i playoffen.

svenbanan
2018-06-21, 21:06
Varför? Är det inte bättre att matcherna döms rätt istället för felbedömningar avgör matcherna?

Idag ja men efter första domen så är dem borta. Det måste vara riktigt kännbart annars kommer man aldrig få bort dem. Mam måstr sätta ribban högt

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk

Är problemet alltså att det är så mycket feldomslut?

Då ska man ju isåfall titta på video varje gång domaren blåser i pipan för att få det rätt. Men det kommer inte bli rätt ändå. Inte alltid i alla fall. Det kommer alltid finnas tveksamma situationer där folk kommer tycka olika trots video.

Dessutom räcker det inte med att titta på video då domaren blåser. Någon måste sitta och avgöra på alla andra situationer ifall det var en förseelse eller inte.

Så hur man än vänder på det kommer det finnas hur mycket utrymme för tveksamhet trots VAR. Folk kommer sitta och klaga på videodommarna istället, och det kommer fortfarande bli feldomslut. Och till på köpet så kommer matcherna bli helt sönderklippta av avbrott med videogranskningar.

Jag tror inte det kommer bli ett dugg bättre med VAR.


En extra domare som sitter och kollar på matchen med samma sändning som alla andra tittar på med repriser. Är det filmning så berättar han det för huvuddomaren som sen delar ut gula kort vid nästa avblåsning.
Hur lätt som helst, och filmningarna försvinner på direkten.

Det kanske kan vara nåt. Dessutom kanske ytterligare en huvuddomare på plan.

svenbanan
2018-06-21, 21:09
Argentina måste vara det tråkigaste laget hittills i VM. Fy fan.

De lär väl inte gå vidare nu antar jag. Men de har verkligen sett bedrövliga ut. Deras förbundskapten måste ju vara urkass med tanke på vilka spelare han ändå har att tillgå.

WHITEFOLKS
2018-06-21, 21:10
Var tittar redan på "allt" men man väljer av någon anledning att inte signalera på alla straffar som skulle kunna dömas.

baktung
2018-06-21, 21:54
De lär väl inte gå vidare nu antar jag. Men de har verkligen sett bedrövliga ut. Deras förbundskapten måste ju vara urkass med tanke på vilka spelare han ändå har att tillgå.
Han ser verkligen oslipad ut också den coachen. Hursomhelst har han inte lyckats få spelarna att dra åt samma håll. De kämpar inte som ett lag. Hade varit intressant att se hur många km deras spelare sprang jämfört med Kroatiens. Den statistiken kom dock aldrig upp under matchen.

Jocke67
2018-06-21, 22:10
De lär väl inte gå vidare nu antar jag. Men de har verkligen sett bedrövliga ut. Deras förbundskapten måste ju vara urkass med tanke på vilka spelare han ändå har att tillgå.

Om de slår Nigeria går de vidare om inte Island vinner någon av sina återstående matcher.

svenbanan
2018-06-21, 22:39
Om de slår Nigeria går de vidare om inte Island vinner någon av sina återstående matcher.

Just fan, det blev oavgjort mot Island. Jag fick för mig att Argentina torskade.

delta_mats
2018-06-21, 22:52
Kör Islands hejarklack vulkanen fortfarande?

svenbanan
2018-06-22, 00:36
Kör Islands hejarklack vulkanen fortfarande?

Vette tusan om jag såg det under deras första match. Tror inte det.

Däremot hörde jag vuvuzelor i nån match. Sjukt irriterande ljudmassa... *mini

StarkaUlf
2018-06-22, 06:22
Kör Islands hejarklack vulkanen fortfarande?

Jo, fast dom är så pass få som är i Ryssland jämfört med motståndarna, så dom försvinner ganska lätt i mängden och ljudet hörs inte riktigt så bra med tanke på det förstnämnda + vuvuzelorna.

StarkaUlf
2018-06-22, 09:39
Kör Islands hejarklack vulkanen fortfarande?

xygeCq06fjA

:)

r1kkie
2018-06-22, 15:14
Återigen så blev det rätt när man videogranska brasilens straff och ändrade sitt beslut. Neymar är en vidrig människa, killen måste ju vara så lätt att han blåser bort om man fallar så enkelt. Avstängning ett par matcher tack!

StarkaUlf
2018-06-22, 15:22
Återigen så blev det rätt när man videogranska brasilens straff och ändrade sitt beslut. Neymar är en vidrig människa, killen måste ju vara så lätt att han blåser bort om man fallar så enkelt. Avstängning ett par matcher tack!

Riktigt glad för VAR i såna lägen :) Synd att Brasilien vann ändå.

delta_mats
2018-06-22, 15:26
Återigen så blev det rätt när man videogranska brasilens straff och ändrade sitt beslut. Neymar är en vidrig människa, killen måste ju vara så lätt att han blåser bort om man fallar så enkelt. Avstängning ett par matcher tack!

Det är i såna lägen spelare ska utvisas. Då är det beteendet snabbt borta.

Det är en sak att söka frisparkar och straff genom att sätta sig i den situationen att spelare tvingas att fälla sin motståndare, men en helt annan att mygla till sig det genom filmning.

Angel
2018-06-22, 16:12
Typ alla utan de två skalliga i Islands landslag är ju skitsnygga!

leo1
2018-06-22, 16:34
Typ alla utan de två skalliga i Islands landslag är ju skitsnygga!

Väldigt mycket långbollar iaf. Inte direkt den bästa matchen hittils.

Angel
2018-06-22, 17:42
Vilken vacker man Gislason är.

leo1
2018-06-22, 18:12
Spoiler alert till VM 2026:

"VM 2026 kommer att hållas gemensamt av USA, Kanada och Mexiko."

Jag kan tycka det är bisarrt om det blir 3 direktkvalificerade länder. Sedan 48 länder totalt mot årets 32 :d

Det är väl några av dom där länderna som huserar i samma kvalgrupp till VM? Undrar vad som händer då?

https://www.fotbollskanalen.se/fifa-vm/klart-vm-2026-till-usa-mexiko-och-kanada/

Angel
2018-06-22, 20:16
Jesus, Schweiz målvakt. Vacker man nr 2!!!

spoon
2018-06-22, 20:25
Shaquari visar upp Stoke kvalitéer! Så nära krysset. Jäkla kanon av xaka förövrigt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

StarkaUlf
2018-06-22, 23:29
Jesus, Schweiz målvakt. Vacker man nr 2!!!

Någon som firar midSommer, ser jag.

svamp
2018-06-23, 13:00
Någon som firar midSommer, ser jag.

Kan undra om de är lika snygga idag*drool*

baktung
2018-06-23, 15:18
Kan undra om de är lika snygga idag*drool*
Helt säkert! Både Mesut Özil och Marcus Berg ska ju vara med. *drool*

Kräket
2018-06-23, 19:28
Finns det ingen gratis livestream att se spektaklet? Tänker Sverige - Tyskland...

Rahf
2018-06-23, 19:35
Du har inte tillgång till TV4?

Kräket
2018-06-23, 19:42
Du har inte tillgång till TV4?

Laddade ner appen till min teve, men den hänvisar till cmore...

Andy.da.wohoo
2018-06-23, 19:48
Vilken galen första halvlek

Jocke67
2018-06-23, 19:53
Fan jag pallar inte 45 minuter till!

Rahf
2018-06-23, 20:10
Tidsfråga innan Tyskland gör mål igen. Sverige har haft tur och ihärdigt jobb från ett urval svenska spelare.

WHITEFOLKS
2018-06-23, 20:16
Sverige skulle visserligen ha haft straff också men heter man inte Ronaldo så..

leee
2018-06-23, 20:57
Klarar man inte att hålla bollen med en man mer så har man inte i VM att göra,rättvist resultat i alla fall.

delta_mats
2018-06-23, 20:58
Oh lord! Trodde de skulle greja oavgjort när Tyskland fick en spelare utvisad. Men Tyskarna lyckades ganska snart skapa tryck igen.

Jocke67
2018-06-23, 20:59
Räcker väl ändå med uddamålsseger mot Mexiko eller hur?

Bärsärk
2018-06-23, 21:01
Varför är Sverige så dåliga på fotboll när vi är riktigt bra på ishockey (Även internationellt)?

Hövdingen
2018-06-23, 21:02
Ödesdigert misstag att byta in Durmaz. Inte ett rätt hade han, han tappade bollen flera gånger i farliga lägen och orsakade 2 frisparkar i farligt läge, varav den sista blev matchavgörande. Svagt av Janne att byta en spelare som är så dålig defensivt när man ska försvara resultat.

Bruce Banner
2018-06-23, 21:03
Durmaz var ett fatalt misstag.

MVH
/Bruce

r1kkie
2018-06-23, 21:04
Varför är Sverige så dåliga på fotboll när vi är riktigt bra på ishockey (Även internationellt)?

Färre som spelar hockey -> mindre konkurans. :Virro

Hövdingen
2018-06-23, 21:05
Varför är Sverige så dåliga på fotboll när vi är riktigt bra på ishockey (Även internationellt)?

Därför att fotboll är mycket större och klimatet är dåligt lämpad för fotboll.

Krampus
2018-06-23, 21:05
Bummer...

delta_mats
2018-06-23, 21:06
Varför är Sverige så dåliga på fotboll när vi är riktigt bra på ishockey (Även internationellt)?

Därför att det knappt är några länder som spelar hockey.

baktung
2018-06-23, 21:06
Klarar man inte att hålla bollen med en man mer så har man inte i VM att göra,rättvist resultat i alla fall.
Så är det. Jag känner mig rent av redan nöjd med en uddamålsförlust, trots att målet kom så sent. Nu lever ju faktiskt VM för svensk del vilket det inte hade gjort om matchen hade slutat 3-0 till Tyskland som den normalt sett hade gjort. Dessutom gjorde Sydkorea mål i slutet mot Mexiko så nu räcker det med svensk seger mot Mexiko. Bra utdelning!

delta_mats
2018-06-23, 21:08
Vad får er att tro att Sverige kommer vinna över Mexico? Är dom ännu sämre än Sverige?

baktung
2018-06-23, 21:08
Räcker väl ändå med uddamålsseger mot Mexiko eller hur?
Yes! Uddamålet räcker. Då går vi vidare på inbördes.

1 Mexiko 2 2 0 0 3-1 6
2 Tyskland 2 1 0 1 2-2 3
3 Sverige 2 1 0 1 2-2 3
4 Sydkorea 2 0 0 2 1-3 0

svag74
2018-06-23, 21:09
Yes! Uddamålet räcker. Då går vi vidare på inbördes.

1 Mexiko 2 2 0 0 3-1 6
2 Tyskland 2 1 0 1 2-2 3
3 Sverige 2 1 0 1 2-2 3
4 Sydkorea 2 0 0 2 1-3 0

De säger ju att målskillnad går före inbördes möte i detta VM...

baktung
2018-06-23, 21:10
De säger ju att målskillnad går före inbördes möte i detta VM...
Men om vi vinner med uddamålet blir målskillnaden samma.

svag74
2018-06-23, 21:11
Men om vi vinner med uddamålet blir målskillnaden samma.

De sa på radio att vi behöver vinna med 2 mål, eftersom Mexico vann med 2-0 nyss...
Som jag uppfattade det i alla fall.

leee
2018-06-23, 21:12
Mexiko är minst lika bra som dagens Tyskland så det blir svårt.

Magnus N
2018-06-23, 21:13
De säger ju att målskillnad går före inbördes möte i detta VM...

"5.

The ranking of each team in each group shall be determined as follows:
a) greatest number of points obtained in all group matches;

b) goal difference in all group matches;

c) greatest number of goals scored in all group matches.
If two or more teams are equal on the basis of the above three criteria, their
rankings shall be determined as follows:

d) greatest number of points obtained in the group matches between the
teams concerned;

e) goal difference resulting from the group matches between the teams
concerned;

f) greater number of goals scored in all group matches between the teams
concerned;

g) greater number of points obtained in the fair play conduct of the teams
based on yellow and red cards received in all group matches as follows:
– yellow card: minus 1 point
– indirect red card: minus 3 points
(as a result of a second yellow card)
– direct red card: minus 4 points
– yellow card and direct red card: minus 5 points
Only one of the above deductions shall be applied to a player in a single
match;

h) drawing of lots by the FIFA Organising Committee."

https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/Regulations/uefaorg/Regulations/01/87/54/21/1875421_DOWNLOAD.pdf

Jocke67
2018-06-23, 21:13
De sa på radio att vi behöver vinna med 2 mål, eftersom Mexico vann med 2-0 nyss...
Som jag uppfattade det i alla fall.
Det blev ju 2-1 !

svag74
2018-06-23, 21:13
De sa på radio att vi behöver vinna med 2 mål, eftersom Mexico vann med 2-0 nyss...
Som jag uppfattade det i alla fall.

Nu ändrade sig klåparna på radio till att 1-0 mot Mexico räcker :D

svenbanan
2018-06-23, 21:14
Målskillnad först sedan gjorda mål sedan inbördes.

Drfg
2018-06-23, 21:14
Mexiko är minst lika bra som dagens Tyskland så det blir svårt.

Tycker inte de imponerade mot Sydkorea direkt.

baktung
2018-06-23, 21:16
Vad får er att tro att Sverige kommer vinna över Mexico? Är dom ännu sämre än Sverige?
Nä, men just Tyskland är det enda landslag Sverige aldrig varit i närheten av att ha någon chans mot. Att sedan ha avgörandet i egna händer efter två matcher trots att Mexiko turslog Tyskland i första matchen är helt klart ett oförskämt bra utgångsläge för vår del.

Mexiko imponerade heller inte mot Sydkorea idag. Speciellt inte försvarsmässigt. Även om de rent av är favoriter mot Sverige så är det inte klasskillnad på samma sätt som mot Tyskland som vi dessutom respekterar så jävla hårt att alla spelare traditionellt sett blir handlingsförlamade enligt det vackra träbensmönster vi fick se ikväll. 35 % chans att slå Mexiko är åtminstone roligare än 2 % chans att behöva slå Tyskland.

svenbanan
2018-06-23, 21:18
Sverige skulle visserligen ha haft straff också men heter man inte Ronaldo så..

Ja. Det hjälper inte att man har VAR. Det kommer ändå vara fullt möjligt att de missar att dömma straff i givna lägen, och folk kommer kunna sitta och teoretisera om komplotter och partiska videogranskare precis som de alltid gjort.

mottat
2018-06-23, 21:19
#SD2018


Välförtjänt att Tyskland vann matchen till slut.

leee
2018-06-23, 21:20
Man får nog lov att åtminstone försöka anfalla om man ska vinna för det där defensiva spelet är det ju bara Sverige som håller på med.

Drfg
2018-06-23, 21:22
Man får nog lov att åtminstone försöka anfalla om man ska vinna för det där defensiva spelet är det ju bara Sverige som håller på med.

Troll?

Bärsärk
2018-06-23, 21:25
Färre som spelar hockey -> mindre konkurans. :Virro

Därför att det knappt är några länder som spelar hockey.

Vad har det med saken att göra? Det gör ju bara att vi är bra på hockey ännu mer spektakulärt.

Och vadå färre som spelar? Det är ju inte direkt så spelare kvoteras in i NHL, dit åker ju bara det bästa och även om det kanske inte är så många länder som spelar ishockey så är ju Sverige med sina 9 miljoner invånare väldigt framstående i ishockey.

Hövdingen
2018-06-23, 21:27
Vad har det med saken att göra? Det gör ju bara att vi är bra på hockey ännu mer spektakulärt.

Och vadå färre som spelar? Det är ju inte direkt så spelare kvoteras in i NHL, dit åker ju bara det bästa och även om det kanske inte är så många länder som spelar ishockey så är ju Sverige med sina 9 miljoner invånare väldigt framstående i ishockey.

Det går trögt idag va?

svenbanan
2018-06-23, 21:27
Vad har det med saken att göra? Det gör ju bara att vi är bra på hockey ännu mer spektakulärt.

Och vadå färre som spelar? Det är ju inte direkt så spelare kvoteras in i NHL, dit åker ju bara det bästa och även om det kanske inte är så många länder som spelar ishockey så är ju Sverige med sina 9 miljoner invånare väldigt framstående i ishockey.

Det är väldigt mycket större konkurens inom fotbollen, eftersom det är en mycket större sport (= fler som spelar). Därför är det mycket svårare att bli bäst i världen på fotboll.

Bärsärk
2018-06-23, 21:28
Det går trögt idag va?

Verkar göra det för dig i alla fall som påstår att Sverige är dåliga på fotboll internationellt för att vi har dåligt klimat för det.

Jag skulle hellre ta ett svensk klimat än att spela i ett varmt land där det blir 40-50 grader på sommrarna.

Och på vintern har vi inomhusplan, fast vintern i Sverige är väl ett icke-problem då det i södra Sverige knappt blir någon vinter längre.

baktung
2018-06-23, 21:31
Fan, det kan bli en spännande sommar trots allt...

1-0 mot Mexiko så kan vi definitivt ha flyt med lottningen sen. Schweiz möter nämligen Costa Rica i Grupp E och om Serbien kan ställa till det mot Brasilien, vilket är långt ifrån omöjligt, så möter vi Schweiz i åttondel. Kvarten är då säkrad.

Där väntar Belgien som vunnit sin grupp och slagit ut något av sopgängen i grupp H i sin åttondel. Det blir förstås tufft men kan vi hålla 1-1 mot Tyskland i 94 min så plockar vi alla gånger de nervösa belgarna på straffar sen i en lika dramatisk kvart som mot Rumänien 94. Semin väntar.

I semi väntar Kroatien, Frankrike, Spanien, Portugal eller Ryssland. Har vi gudarna med oss väntar där Ronaldo som vi bara behöver be Toivonen klacka näsan av lite nonchalant sådär och så kan allting plötsligt hända.

Ryssland har förstås också tagit sig till final efter stor dramatik mot Spanien nånstans på vägen. Det passar oss utmärkt för vi skickar bara in Henrik Dorsin som kör sin kalinka på mittplan och hånar hela värdlandet. Putin lämnar då walkover och VM-guldet är ett faktum. Kalinkan i Kungsan blir ihågkommen för alltid.

svenbanan
2018-06-23, 21:31
Verkar göra det för dig i alla fall som påstår att Sverige är dåliga på fotboll internationellt för att vi har dåligt klimat för det.

Jag skulle hellre ta ett svensk klimat än att spela i ett varmt land där det blir 40-50 grader på sommrarna.

Och på vintern har vi inomhusplan.

Sämre förutsättningar innebär att det är svårare att bli bäst i världen.

Inomhusplan halva året är sämre förutsättningar än att kunna spela och träna på gräsmattan på San Siro året om.

spoon
2018-06-23, 21:32
Jäklar så nära Sverige var att slå ut världsmästarna ur VM. Stort cred till Janne som får ut så mycket ur det Svenska laget. Jag har sett betydligt bättre lag som har gjort det sämre. 10 sekunder avgjorde och nu är vi troligtvis ute ur VM. Det bästa jag har sett av Sverige sedan 2006.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Bärsärk
2018-06-23, 21:38
Sämre förutsättningar innebär att det är svårare att bli bäst i världen.

Inomhusplan halva året är sämre förutsättningar än att kunna spela och träna på gräsmattan på San Siro året om.

Jag vet inte riktigt vilken liga som är den bästa i fotboll men någon svensk spelare borde vi ju lyckas klämma in där när det verkar som att många andra mycket mindre organiserade nationer lyckas med det?

te1on
2018-06-23, 21:42
Hur ska det här med VAR fungera ? Det kan ju inte vara att få 100% rätt beslut ?
Det blir ju fel och tveksamma bedömningar ändå,
Det blir inte lika mycket fel men ändå alldeles för många i flera matcher och då blir det ju bara ett störande moment.

svenbanan
2018-06-23, 21:42
Jag vet inte riktigt vilken liga som är den bästa i fotboll men någon svensk spelare borde vi ju lyckas klämma in där när det verkar som att många andra mycket mindre organiserade nationer lyckas med det?

Ja? Vi har väl spelare i Spanien, England, Italien, Tyskland, Frankrike...

Jag förstår inte vad din poäng är?

Gil77
2018-06-23, 21:43
Jag vet inte riktigt vilken liga som är den bästa i fotboll men någon svensk spelare borde vi ju lyckas klämma in där när det verkar som att många andra mycket mindre organiserade nationer lyckas med det?

Vi har massor av spelare i de bästa ligorna.

Tror att Sverige definitivt kan besegra Mexiko. Tror att Sverige passar Mexiko illa. Tuff match dock såklart mot ett Mexiko i medgång.

speedy83
2018-06-23, 21:57
Jag vet inte riktigt vilken liga som är den bästa i fotboll men någon svensk spelare borde vi ju lyckas klämma in där när det verkar som att många andra mycket mindre organiserade nationer lyckas med det?

Dumt att argumentera om man inte har koll? Inte för att vi är en toppnation i fotboll men vi har trots allt spelare i de flesta stora ligorna. Lindelöv är ju för sjutton i Man U vilket väl får anses hel ok.

F.ö hur faan kan man sätta in Durmaz, han förlorade matchen helt på egen hand. Flera likadana situationer som han gjorde samma misstag i. Så kul att se Larsson skälla ut honom. Jäkla hpister, lägg skorna på hyllan!

Bärsärk
2018-06-23, 21:59
Dumt att argumentera om man i te har koll? Inte för att vi är en toppnation i fotboll men vi har trots allt spela i de flesta stora ligor. Lindelöv är ju för sjutton i Man U vilkrt väl får anses hel ok tex.

F.ö hur faan kan man sätta in Durmaz han förlorade matchen helt på egen hand. Flera likadana situationer som han gjorde samma misstag i. Så kul att se Larsson skälla ut honom. Jäkla hpister, lägg skorna på hyllan!

Jag bara undrade generellt varför inte Sverige är bättre i fotboll än vad vi är för det känns som att samma typ av idrottsföreningar och engagemang som vi har i många andra sporter som gjort oss framgångsrika (Jag drog till med ishockey som exempel vilket kanske var dumt vi har ju många andra sporter vi blivit bra på genom åren som är mycket större än hockey) borde ju fungera i fotbollen?

Gil77
2018-06-23, 22:00
Dumt att argumentera om man inte har koll? Inte för att vi är en toppnation i fotboll men vi har trots allt spelare i de flesta stora ligorna. Lindelöv är ju för sjutton i Man U vilket väl får anses hel ok.

F.ö hur faan kan man sätta in Durmaz, han förlorade matchen helt på egen hand. Flera likadana situationer som han gjorde samma misstag i. Så kul att se Larsson skälla ut honom. Jäkla hpister, lägg skorna på hyllan!

Väldigt förvånande byte. Undrar faktiskt vad tanken var.

shadowfire
2018-06-23, 22:03
Jag har gillat Durmaz innan, tyckt att han varit en frisk fläkt som varit aggressiv, vågat utmana och gå på osv. Nu, not so much. Orsakade två frisparkslägen inom loppet av 8 min, varav ett blev mål. Tack för den. Ok om det varit en trött svensk spelare som inte orkat med, men om man kommer in som inhoppare frisk och pigg, så vadfaaan?! Kanske är det sämsta inbytet Sveriges landslag har gjort historiskt.

leee
2018-06-23, 22:07
En man mer under lång tid och vi har knappt bollen utan backar hem så att skylla på Durmaz är fel så antingen var det fel taktik eller så är spelarna för dåliga.

svenbanan
2018-06-23, 22:09
Lätt att vara efterklok vad gäller byten. Jag hade inget emot att Durmaz blev inbytt. Sverige gick på knäna av trötthet i det skedet, så Janne var helt klart tvungen att göra ett byte.

Att Durmaz inte lyckades komma in rätt i det var ju rimligtvis inget som var särskilt lätt att förutse.

Gil77
2018-06-23, 22:11
Lätt att vara efterklok vad gäller byten. Jag hade inget emot att Durmaz blev inbytt. Sverige gick på knäna av trötthet i det skedet, så Janne var helt klart tvungen att göra ett byte.

Att Durmaz inte lyckades komma in rätt i det var ju rimligtvis inget som var särskilt lätt att förutse.

Såklart helt fel spelare att byta in när man i princip ska försvara ett resultat. Han släpper jämt till farligheter och tappar bollar längs kanten.

Edit, självklart vet jag som halvt intresserad av fotboll bättre än landslagsledningen. Nä, men antar att dom hade sina skäl, men jag ser dom inte och det blev ju definitivt totalt galet. Bytet kostade oss oavgjort. Reagerade redan när bytet gjordes så ingen efterhandskonstruktion.

shadowfire
2018-06-23, 22:18
En man mer under lång tid och vi har knappt bollen utan backar hem så att skylla på Durmaz är fel så antingen var det fel taktik eller så är spelarna för dåliga.

Lätt att vara efterklok vad gäller byten. Jag hade inget emot att Durmaz blev inbytt. Sverige gick på knäna av trötthet i det skedet, så Janne var helt klart tvungen att göra ett byte.

Att Durmaz inte lyckades komma in rätt i det var ju rimligtvis inget som var särskilt lätt att förutse.

Att man gör ett byte för att växla om och skapa ny kraft framåt, ja, helt rätt taktiskt. Att Durmaz skapar två farliga chanser bakåt - inte OK. Inte någonstans. Man får bara inte göra sådana misstag och orsaka press bakåt just när laget måste resa sig och skapa stabilitet och i den mån det går köra på framåt.

Kan bara se två förlorare i dagens match. Domaren som vägrade titta på straffen samt Durmaz.

speedy83
2018-06-23, 22:19
En man mer under lång tid och vi har knappt bollen utan backar hem så att skylla på Durmaz är fel så antingen var det fel taktik eller så är spelarna för dåliga.

Det förändrar inte det faktum att han på sina få minuter orsakade två nästa identiska farliga frispark emot sig varav den sista helt idiotiskt då han har full täckning bakom samt tappade bollen mycket slarvigt i en omställning som man VET är det sämsta man kan göra. Man får inga stilpoäng i fotboll och man spelar efter ens förutsättningar och kvittar därmed om Tyskland hade 98% bollinnehav. Sverige skulle dessutom ha en given straff som de blev rånade på.

Sen bör man kunnat spela av mer tid genom att bara hålla bollsista minuten absolut.

svenbanan
2018-06-23, 22:20
Såklart helt fel spelare att byta in när man i princip ska försvara ett resultat. Han släpper jämt till farligheter och tappar bollar längs kanten.

Nej, det där stämmer helt enkelt inte. Han har gjort massor av matcher då han varit solid i försvarsarbetet också. Dessutom finns aspekten att man vill få upp bollen i banan till någon som har förmågan att hålla i den lite, så att övriga laget kan få lite andrum. Dessutom vill man gärna kunna hota lite framåt fortfarande. Hotar man inget framåt så kan motståndarna flytta upp sitt lag ännu mer, och då måste vi försvara ännu mer.

shadowfire
2018-06-23, 22:21
Det förändrar inte det faktum att han på sina få minuter orsakade två nästa identiska farliga frispark emot sig varav den sista helt idiotiskt då han har full täckning bakom samt tappade bollen mycket slarvigt i en omställning som man VET är det sämsta man kan göra. Man får inga stilpoäng i fotboll och man spelar efter ens förutsättningar och kvittar därmed om Tyskland hade 98% bollinnehav. Sverige skulle dessutom ha en given straff som de blev rånade på.

Sen bör man kunnat spela av mer tid genom att bara hålla bollsista minuten absolut.

Exakt.
I praktiken blev Durmaz tyskarnas extra spelare igen. Vi hade verkligen guldläge att åtminstone hålla i spelet och kanske fiska på en kontringsattack.

shadowfire
2018-06-23, 22:22
Nej, det där stämmer helt enkelt inte. Han har gjort massor av matcher då han varit solid i försvarsarbetet också. Dessutom finns aspekten att man vill få upp bollen i banan till någon som har förmågan att hålla i den lite, så att övriga laget kan få lite andrum. Dessutom vill man gärna kunna hota lite framåt fortfarande. Hotar man inget framåt så kan motståndarna flytta upp sitt lag ännu mer, och då måste vi försvara ännu mer.

Han hotade iofs mer bakåt än vad han gjorde framåt idag. Stor skillnad mot Guidetti som verkligen var framåt och på.

svenbanan
2018-06-23, 22:22
Att man gör ett byte för att växla om och skapa ny kraft framåt, ja, helt rätt taktiskt. Att Durmaz skapar två farliga chanser bakåt - inte OK. Inte någonstans. Man får bara inte göra sådana misstag och orsaka press bakåt just när laget måste resa sig och skapa stabilitet och i den mån det går köra på framåt.

Kan bara se två förlorare i dagens match. Domaren som vägrade titta på straffen samt Durmaz.

Ja, absolut att han gjorde ett uselt inhopp. Det argumenterar jag inte alls emot. Durmaz borde absolut ha gjort det bättre. Framförallt borde han stått på benen och inte fläkt sig och fällt tysken på straffområdeslinjen.

Gil77
2018-06-23, 22:23
Nej, det där stämmer helt enkelt inte. Han har gjort massor av matcher då han varit solid i försvarsarbetet också. Dessutom finns aspekten att man vill få upp bollen i banan till någon som har förmågan att hålla i den lite, så att övriga laget kan få lite andrum. Dessutom vill man gärna kunna hota lite framåt fortfarande. Hotar man inget framåt så kan motståndarna flytta upp sitt lag ännu mer, och då måste vi försvara ännu mer.

Jo det stämmer. Klart att han gör bra matcher också. Ser honom både i franska ligan då och då, och i landslaget.

Nu minns jag inte exakt när han byttes in, men var väl inte många minuter kvar kvar och all kraft gick åt att försvara poängen.

shadowfire
2018-06-23, 22:24
Ja, absolut att han gjorde ett uselt inhopp. Det argumenterar jag inte alls emot. Durmaz borde absolut ha gjort det bättre. Framförallt borde han stått på benen och inte fläkt sig och fällt tysken på straffområdeslinjen.

De två värsta frisparkslägena i hela andra halvlek lyckades han åstadkomma. Annars håller jag med, han kan vara en frisk fläkt, men så där får man bara inte göra. Snacka om att sänka hela resten av laget.

speedy83
2018-06-23, 22:33
De två värsta frisparkslägena i hela andra halvlek lyckades han åstadkomma. Annars håller jag med, han kan vara en frisk fläkt, men så där får man bara inte göra. Snacka om att sänka hela resten av laget.

Fantiserar om att övriga laget utdelar kompanistryk a la full metall jacket på Durmaz i natt :D

Gil77
2018-06-23, 22:34
Hur besviken man än blir så är det ingen katastrof att förlora med uddamålet mot Tyskland. Var väl inte helt orättvist heller. Men sättet det skedde på kändes så onödigt och det svider såklart oerhört när det sker i sista sekundrarna. Men VM lever ännu.

shadowfire
2018-06-23, 22:45
Hur besviken man än blir så är det ingen katastrof att förlora med uddamålet mot Tyskland. Var väl inte helt orättvist heller. Men sättet det skedde på kändes så onödigt och det svider såklart oerhört när det sker i sista sekundrarna. Men VM lever ännu.

Absolut. Överlag är detta det roligaste landslag jag sett på länge.

Librish
2018-06-23, 22:59
Vinst mot Mexico betyder garanterat avancemang oavsett målskillnad eller hur Tyskland - Sydkorea går, om jag räknat rätt. Förlust eller udda betyder att Tyskarna inte får vinna mot Sydkorea men det var ju inte så troligt ändå.

ChuckTesta
2018-06-23, 23:13
Alltså den där tacklingen...

baktung
2018-06-23, 23:14
Hur besviken man än blir så är det ingen katastrof att förlora med uddamålet mot Tyskland. Var väl inte helt orättvist heller. Men sättet det skedde på kändes så onödigt och det svider såklart oerhört när det sker i sista sekundrarna. Men VM lever ännu.
Påminde så starkt om matchen mot Spanien, om det var i EM för 10 år sen eller hur det var, när man i hela andra halvlek bara sitter och väntar på Spaniens mål och David Villa rinner igenom och gör målet med matchens sista spark. Man liksom bara vet att det där målet kommer. För det är ju Sverige som spelar. Gah!

shadowfire
2018-06-23, 23:22
Vinna mot Mexico, jojo, "bara".

HMS Laestander
2018-06-23, 23:30
Det finns iallafall inte så många parametrar för ett eventuellt avancemang: avdelning vi har det i våra egna händer.

Däremot totalt mörker och nattsvart när Durmaz ska på och fälla när tysken sprungit ut ur situationen redan. Det är helt hopplöst, oförklarligt och rent av pojklagsmässigt agerande. Det finns en enda sak han inte ska göra i det läget och det är att ta en frispark, men jag gissar att den röda knappen var alldeles för spännande i det läget. Så jävla amatörmässigt.

Han får gärna ta en promenad hem från Ryssland, börjar han nu är han ju tillbaka nånstans till när ligan drar igång igen.

Resterande gäng, tappert krigat. Trodde verkligen vi skulle hålla i det när Olsen tippade nicken över ribban - det kändes som det sista. Tveksamma domslut nästan matchen igenom, men hade inte väntat mig mycket annat heller. Guidetti borde förvaltat sitt läge i typ 87:e bättre.

Angel
2018-06-23, 23:36
Skäms fan när man läser på Durmaz insta..

svenbanan
2018-06-23, 23:41
Vinst mot Mexico betyder garanterat avancemang oavsett målskillnad eller hur Tyskland - Sydkorea går, om jag räknat rätt. Förlust eller udda betyder att Tyskarna inte får vinna mot Sydkorea men det var ju inte så troligt ändå.

Vinner Sverige med 1-0 mot Mexico så kommer Sverige och Mexico bägge ha 6p och dessutom kommer bägge ha +1 i målskillnad, och 3 gjorda mål. Så då blir det inbördes möte lagen emellan, och då kommer Sverige före.

Ifall även Tyskland får 6p genom att vinna med 2-0 mot Sydkorea så kommer de ha +2 i målskillnad och vinna gruppen. I detta läge kommer inte Sverige komma före Mexico baserat på inbördes möte, eftersom även mötena med Tyskland räknas med där. Både Mexico och Sverige kommer att ha vunnit en match inom de tre lagen som då räknas. Målskillnad på denna "trelagsgrupp" kommer då räknas. Sverige och Mexico kommer då bägge ligga på +/-0 i målskillnad. Sverige kommer dock att ha gjort 2 mål i "trelagsgruppen" och Mexico bara 1 gjort mål. Så Sverige kommer före Mexico och blir två i gruppen.

Ifall Tyskland vinner med 1-0 mot Korea så kommer även de ha +1 målskillnad och 3 gjorda mål. De kommer då ha +1 i målskillnad i "trelagsgruppen" och bli gruppsegrare.

Så om jag tolkat regelverket rätt så räcker det med 1-0 seger för Sverige för att säkra andraplatsen, men vi har då ingen chans att vinna gruppen (förutom om Tyskland torskar mot Korea).

Ifall Sverige skulle vinna med 2-0 mot Mexico och Tyskland slår Korea med 1-0 så kommer Sverige ha +2 i målskillnad och Tyskland +1. Då vinner Sverige gruppen före Tyskland.

Vakten
2018-06-24, 02:53
Absolut. Överlag är detta det roligaste landslag jag sett på länge.

Men bäst är ändå Hanna (men he in han då).

r1kkie
2018-06-24, 08:56
Fattar inte allt gnäll på förlusten igår, domaren missa straff osv. Sett till matchen borde den slutat 5-1 typ. Borde vara nöjda med enbart torsk med 1 mål. *flex*

WHITEFOLKS
2018-06-24, 10:12
Fattar inte allt gnäll på förlusten igår, domaren missa straff osv. Sett till matchen borde den slutat 5-1 typ. Borde vara nöjda med enbart torsk med 1 mål. *flex*

Mål är något som spelarna själva gör, straffar är något som domaren (och VAR avgör). Dvs Tyskland gjorde precis så många mål som man gjorde och domaren valde att inte döma straff. Det finns inget "borde slutat" när spelarna har skjutit och passat efter bästa förmåga men domaren kan välja att döma straff eller inte och i det här fallet valde domaren (och VAR) att inte döma en straff som enligt reglerna var straff.

stridis
2018-06-24, 10:13
Fattar inte allt gnäll på förlusten igår, domaren missa straff osv. Sett till matchen borde den slutat 5-1 typ. Borde vara nöjda med enbart torsk med 1 mål. *flex*

Efter straffmål och 2-0 så kanske de skulle börjat deppa.
Men sett till den aktuella matchbilden så får vi vara glada att vi inte fick en boll i baken klart tidigare och då kan det ju börja rassla till med fler bollar.

leee
2018-06-24, 10:19
Straff eller inte,man backar inte hem och fegspelar när man har 1-1 och en man mer på plan om man vill gå vidare.Mexiko slog Tyskland så det blir väl att agera köttmur ännu en gång.

WHITEFOLKS
2018-06-24, 10:27
Straff eller inte,man backar inte hem och fegspelar när man har 1-1 och en man mer på plan om man vill gå vidare.Mexiko slog Tyskland så det blir väl att agera köttmur ännu en gång.

Tyskland var "bättre" än Mexiko också men blev straffade på omställningar.

Jag tycker att man skulle gått all in på att få in en ledningsboll när Tyskland fick en utvisad, vinner man så är man klara och man ger samtidigt sig själv rätt bra försvar genom anfall. Även vid oavgjort så hade man varit i princip tvungna att ta poäng mot Mexiko så rent oddsmässigt tror jag att det hade varit bättre att satsa på att vinna Tysklandsmatchen efter utvisningen.

r1kkie
2018-06-24, 10:51
Efter straffmål och 2-0 så kanske de skulle börjat deppa.
Men sett till den aktuella matchbilden så får vi vara glada att vi inte fick en boll i baken klart tidigare och då kan det ju börja rassla till med fler bollar.

Straff är inte samma sak som mål. ;)

Å hade Sverige gjort mål på straff hade förmodligen inte Toivonen hamnat i det läget då matchen varit annorlunda. :)

T
Jag tycker att man skulle gått all in på att få in en ledningsboll när Tyskland fick en utvisad, vinner man så är man klara och man ger samtidigt sig själv rätt bra försvar genom anfall. Även vid oavgjort så hade man varit i princip tvungna att ta poäng mot Mexiko så rent oddsmässigt tror jag att det hade varit bättre att satsa på att vinna Tysklandsmatchen efter utvisningen.

Väldigt ofta så att lag backar hem när man leder med 1-0 eller spelar för lika. Bara kolla Serbien, backade hem när man hade 1-0 innan ens första halvlek va över. Sen såg man vad som händer.

WHITEFOLKS
2018-06-24, 11:45
Straff är inte samma sak som mål. ;)

Å hade Sverige gjort mål på straff hade förmodligen inte Toivonen hamnat i det läget då matchen varit annorlunda. :)



Väldigt ofta så att lag backar hem när man leder med 1-0 eller spelar för lika. Bara kolla Serbien, backade hem när man hade 1-0 innan ens första halvlek va över. Sen såg man vad som händer.Ja och jag tycker att det i princip är en felaktig analys av förutsättningarna och då inte för att man nu förlorade utan för att en vinst hade varit så mycket värd i förhållande till oavgjort och risken för förlust.

leo1
2018-06-24, 15:47
Denna video gav mig lite lätt gåshud och kände det brände innanför ögonlocken.

Durmaz med landslaget. Klippet på 55 sekunder

https://www.svt.se/sport/fotbolls-vm-2018/15-30-se-sveriges-traning-direkt

mottat
2018-06-24, 15:51
Snacka om att göra en höna av en fjäder, Han hade kunnat stänga av kommentarerna på sin instagram och gått vidare. Men nu måste hela landslaget och all media göra detta till hela grejen med sverige i VM, Har folk glömt hur folk håna Lustig efter han inte höll stolpen i EM? Men nu när man kritisterar Durmaz för han sög så blir alla automatiskt rasister.

blåvitt
2018-06-24, 15:58
Snacka om att göra en höna av en fjäder, Han hade kunnat stänga av kommentarerna på sin instagram och gått vidare. Men nu måste hela landslaget och all media göra detta till hela grejen med sverige i VM, Har folk glömt hur folk håna Lustig efter han inte höll stolpen i EM? Men nu när man kritisterar Durmaz för han sög så blir alla automatiskt rasister.

Har du läst några av kommentarerna i fråga? När någon blir kallad för apa och ombedd att åka hem till IS mm så ptja, då är det kanske en annan femma än reaktionerna mot Lustig

leo1
2018-06-24, 16:01
Snacka om att göra en höna av en fjäder, Han hade kunnat stänga av kommentarerna på sin instagram och gått vidare. Men nu måste hela landslaget och all media göra detta till hela grejen med sverige i VM, Har folk glömt hur folk håna Lustig efter han inte höll stolpen i EM? Men nu när man kritisterar Durmaz för han sög så blir alla automatiskt rasister.

Jag tyckte som dej förr men vad är alternativet? Jag vill jämföra med pippiböckerna och att de skulle vara rasistiska på sina ställen, varför inte liksom? Så mycket skit och härjningar som varit med rasism och är på väg tillbaka.

mottat
2018-06-24, 16:02
Bara stänga av dom eller inte läsa? Det är internet folk säger sjuka saker. Har du någonsin lirat ett tävlingsinriktat online spel? Folk säger liknande saker 24/7, Säger inte att det är korrekt eller normalt att säga sakerna men man behöver inte göra världens grej av det.

Om folk vill vara elaka mot någon hugger man oftast mot det som är lättast att identifiera, Är man osams med någon som är överviktig är de inte ju inte omöjligt att man säger något om det, Jag ser faktiskt inte skillnaden på det och att gå på någons hudfärg, jag tycker faktiskt inte det per automatik gör någon till rasist.

leo1
2018-06-24, 16:07
Bara stänga av dom eller inte läsa? Det är internet folk säger sjuka saker. Har du någonsin lirat ett tävlingsinriktat online spel? Folk säger liknande saker 24/7, Säger inte att det är korrekt eller normalt att säga sakerna men man behöver inte göra världens grej av det.

Jag kan tycka det är ironiskt. Det var väl förra fotbollsvm som det var massor med no rasicm reklam eller em. Det var en inspelning som spelades flitigt där dom åkte jorden runt eller nåt.

Sen händer det här.

mottat
2018-06-24, 16:08
Som sagt när Lustig gjorde bort sig var det tydligen helt okej även för SVT arbetare att håna han eftersom han är en vit man.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2012/sverige/article14967843.ab

TranceII
2018-06-24, 16:13
Som sagt när Lustig gjorde bort sig var det tydligen helt okej även för SVT arbetare att håna han eftersom han är en vit man.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2012/sverige/article14967843.ab

Ja, det är exakt samma som att spamma rasistiska hatord och hota någons familj. Ni är sådana extrema snow flakes...

svenbanan
2018-06-24, 16:15
Som sagt när Lustig gjorde bort sig var det tydligen helt okej även för SVT arbetare att håna han eftersom han är en vit man.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2012/sverige/article14967843.ab

Jomenvisst. Att driva med någon för att han gjorde fel är samma sak som att spy okvädningsord, hot och rasistiska kommentarer.

nisse1976
2018-06-24, 16:16
Som sagt när Lustig gjorde bort sig var det tydligen helt okej även för SVT arbetare att håna han eftersom han är en vit man.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2012/sverige/article14967843.ab

Man skapade en skämttagg - hållenstolpe - och la ut kort på en person som håller en stolpe.
Motsvarande nu hade vart att skapa en tagg - tacklabollen - och lägga ut ett kort när någon tacklar och träffar bollen.
Det är inte riktigt det som skett nu

svenbanan
2018-06-24, 16:17
Mål är något som spelarna själva gör, straffar är något som domaren (och VAR avgör). Dvs Tyskland gjorde precis så många mål som man gjorde och domaren valde att inte döma straff. Det finns inget "borde slutat" när spelarna har skjutit och passat efter bästa förmåga men domaren kan välja att döma straff eller inte och i det här fallet valde domaren (och VAR) att inte döma en straff som enligt reglerna var straff.

Jag har för mig jag brukar tycka tvärtemot vad du tycker titt som tätt. I denna tråden tror jag dock jag hållit med om varenda ord du skrivit.

Vad är det frågan om?!?!? *gah!*

;)

mottat
2018-06-24, 16:20
Ja, det är exakt samma som att spamma rasistiska hatord och hota någons familj. Ni är sådana extrema snow flakes...

Vilka är ni? Du är ett jävla troll som borde lägga ner. Du kan inte argumentera eller kommentera utan att lägga ord på folk. Jag har inget emot skiten Lustig fick ta och aldrig haft.

mottat
2018-06-24, 16:21
https://images-cdn.9gag.com/photo/ap0GbDW_700b.jpg

Petoria
2018-06-24, 16:21
Vilka är ni? Du är ett jävla troll som borde lägga ner. Du kan inte argumentera eller kommentera utan att lägga ord på folk. Jag har inget emot skiten Lustig fick ta och aldrig haft.

Oväntat att du relativiserar och försvarar rasism

nisse1976
2018-06-24, 16:22
Jag har för mig jag brukar tycka tvärtemot vad du tycker titt som tätt. I denna tråden tror jag dock jag hållit med om varenda ord du skrivit.

Vad är det frågan om?!?!? *gah!*

;)

Angående straffen så har jag inte riktigt förstått hur VAR skall agera.
Min uppfattning av det som sagts är att om VAR tycker att domaren har gjort en KLAR felbedömning skall de uppmärksamma honom på det så han går ut och kollar.
Men han kan också om han är osäker be VAR om hjälp och då säger de vad de anser borde vara ett rätt beslut (när de då inte anser att det är lika klart vad som är rätt/fel)?
Eller kan han om han är osäker säga till VAR att jag kollar ut och kollar på videon utan deras åsikt om vad som var rätt/fel?

mottat
2018-06-24, 16:22
Jomenvisst. Att driva med någon för att han gjorde fel är samma sak som att spy okvädningsord, hot och rasistiska kommentarer.

Ja för ett exempel jag linka beskriver ju precis exakt vad som hände över exakt alla medier. Försök lite hårdare att använda det lilla du har där uppe.

svenbanan
2018-06-24, 16:23
Vilka är ni? Du är ett jävla troll som borde lägga ner. Du kan inte argumentera eller kommentera utan att lägga ord på folk. Jag har inget emot skiten Lustig fick ta och aldrig haft.

Hur svårt är det att fatta att det du får kritik för är att du jämställer det folk gjorde mot Lustig med det folk nu gjort mot Durmaz.

Det Lustig fick mot sig var en liten dusch med en blomspruta medans Durmaz fick ett badkar med isvatten i nyllet. Inte särskilt jämförbara...

svenbanan
2018-06-24, 16:25
Ja för ett exempel jag linka beskriver ju precis exakt vad som hände över exakt alla medier. Försök lite hårdare att använda det lilla du har där uppe.

Nähä, så Lustig fick en massa dödshot och liknande mot sig?

mottat
2018-06-24, 16:28
Oväntat att du relativiserar och försvarar rasism

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7899297&postcount=9394


Oväntat att du är en hycklare, passar in på dig som vänstertomte.

TranceII
2018-06-24, 16:30
Vilka är ni? Du är ett jävla troll som borde lägga ner. Du kan inte argumentera eller kommentera utan att lägga ord på folk. Jag har inget emot skiten Lustig fick ta och aldrig haft.

Ni snowflakes som tycker det är orättvist att folk tycker det är fel att kalla någon blattejävel och hota honom och hans familj när vita män i Sverige egentligen är de mest förtryckta gruppen i världen.

Petoria
2018-06-24, 16:30
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7899297&postcount=9394


Oväntat att du är en hycklare, passar in på dig som vänstertomte.

Jag diskuterar inte, jag kallar dig rasist

mottat
2018-06-24, 16:31
Ni snowflakes som tycker det är orättvist att folk tycker det är fel att kalla någon blattejävel och hota honom och hans familj när vita män i Sverige egentligen är de mest förtryckta gruppen i världen.

Och men varför skriver du till mig om någon annan person? Mår du bra?

svenbanan
2018-06-24, 16:32
Angående straffen så har jag inte riktigt förstått hur VAR skall agera.
Min uppfattning av det som sagts är att om VAR tycker att domaren har gjort en KLAR felbedömning skall de uppmärksamma honom på det så han går ut och kollar.
Men han kan också om han är osäker be VAR om hjälp och då säger de vad de anser borde vara ett rätt beslut (när de då inte anser att det är lika klart vad som är rätt/fel)?
Eller kan han om han är osäker säga till VAR att jag kollar ut och kollar på videon utan deras åsikt om vad som var rätt/fel?

Ja, ifall videodomaren tycker det är en straff (eller direkt rött kort) så kan de säga åt förstedomaren att gå och titta på videon i efterhand. Det var ju det som hände i Sveriges första match.

Förstedomaren kan också begära videogranskning själv ifall han inte är helt säker på att han tog rätt beslut (vid straffsituation eller direkt utvisning).

I det här fallet kände sig väl domaren säker på att det inte var straff och bägärde inte videogranskning, och videodomaren begärde inte heller att förstedomaren skulle titta på videon i efterhand.

Dvs det är fortfarande nåt slags mänsklig faktor som kan göra att det blir fel trots VAR. Så vad tillför då VAR? Inte ett skit tycker jag.

leo1
2018-06-24, 16:32
Förutom att det är helt fel kan jag inte låta bli och le i mjugg och bli förvånad över hur svennar tar fotboll på liv och död. Då tänkar jag inte på alla rassar som tar tillfället i akt utan att det är så många som spyr ut sin galla :d

Jag vet av personlig erfarenhet att det inte går att ge engelsmän och argentinare gliringar efter en match och det går inte att diskutera fotboll med dom överhuvudtaget. Sverige kanske inte är så långt efter.

Nu är fotboll religion i Argentina och England. Vi har ju hockey, längdskidor och lite annat också.