handdator

Visa fullständig version : Halva marklyft eller Partial deadlift - vara eller inte?


drkrupp
2004-05-07, 16:32
Kalla mig klumpig, men jag har svårt att göra riktiga marklyft. I början av lyftet känner jag mig obekväm och har svårt att "sätta mig ner" som man ska. Som bäst får jag låren parallellt med golvet, men inte utan ansträngning. Och när jag känner mig klumpig, känner jag mig inte säker. Jag har sett andra på gymmet som har i princip samma form som jag, och lyfter riktigt tungt, men de kanske också gör fel.

Jag vill göra marklyft, men jag avskyr att göra dem.

Vissa veckor struntar jag i marklyft, men jag försöker ha med dem. Jag vill ha med dem. Jag har kört 2x10 på 100 kg i flera månader. Det är lätt, men jag vågar inte höja. Men jag gör dem ändå för att inte ryggen ska somna eller åka iväg på semester.

Ett par gånger under en halvårsperiod har jag provat halva marklyft, dvs vända rörelsen strax under knäna. Det har känts riktigt bra, men samtidigt känner jag inte till riskerna med detta, om det nu finns några, så jag har inte velat köra så. Fram tills nu...

Jag körde sönder rygglutet häromdagen med skivstångsrodd (muskelfäste, nerv, jag vet inte) och tänkte att jag nog måste börja pressa korsryggen lite mer. Ska jag då anamma halva marklyft, kan man undra...

Jag är inte den som härmar proffsbyggarnas tips eller metoder, men när jag ser Lee Priest och Jay Cutler göra malva mark, ser det inte alls illa ut. Se bilder:

http://www.drkrupp.se/bilder_forum/partialdeadlift.jpg

Jag har nu försökt hitta information om dessa halva rörelser. Det finns ordentligt mycket, så jag tröttnar snabbt, men kontentan är nåt i stil med:

"Deadlift, by Todd Blue

Let's break down the proper technique to use when performing the deadlift. I use the partial deadlifts. There is no reason to go all the way to the floor because then you will be using too much leg and we aren't using them for developing the legs we are using them to develop a huge, thick, wide back.
Start with the bar on a power rack about knee height maybe slightly higher. As you pull the bar up begin arching your back while trying to touch your shoulder blades together, and then lower the weight slowly."

Jag gjorde mitt bästa för att hitta nackdelar också. Jag sökte bl.a på "partial deadlift is bad" men då fick jag bara upp saker som "I wanted to deadlift so bad...", "This is not to bad..." osv.

Många skriver om att man använder ett power rack. Huruvida man ska ställa ner stången på detta mellan varje rep, eller helt enkelt bara vända i rörelsen i luften, framgår inte så väl. För min del blir det vända i luften. Det verkar smidigare, och skramlar inte.

(Och om det finns en fara med att bromsa och vända vikten halvvägs, så borde även andra liknande rörelser vara lika farliga, såsom liggande tricepsextention, knäböj och bänkpress?)

Jag är inte ute efter att kunna dra mer vikt med grundare lyft, utan att kunna vara bekväm i lyftet över huvud taget.

Så tror jag. Vad tror ni?

TCOG
2004-05-07, 16:36
jag tror många proffs använder halva eftersom hela marklyft gör deras midja större. är inte säker

RobbeliRobban
2004-05-07, 16:48
Jag tror att halva marklyft är en bra ryggövning, hela marklyft blir även ben-en riktig basövning.

Är man bara ute efter att få saftiga muskler i korsryggen tror jag att halva marklyft är skitbra, man kan använda rejäla vikter. Tränar man väldigt ofta kan nog halva marklyft ha fördelen av att benen inte blir så slitna och kan jobba hårdare i benpasset. Delar man upp benen och/eller kör riktigt mycket baksida lår kan nog halva marklyft vara att föredra.

Vill man däremot ha en rejäl lyftstyrka, som lätt kan överföras till vardagsaktiviteter så är nog vanliga marklyft att föredra. Vanliga mark är dessutom mycket roligare.

TCOG: Har också hört att midjan blir stor av mark, vad kan det bero på? Tycker det låter konstigt för man stabiliserar ju endast med sneda magmusklerna och har svårt att tro att de tränas hårt i den övningen.

JustinCredible
2004-05-07, 17:05
Jag körde dom mycket förut. Både som på bilderna och i powerracket så att stången ligger vid knäna i början. Tog iaf jävligt bra på övre ryggen + nacken, dock inget på ländryggen sen kunde man köra shrugs i sista reppet på sista settet om man kände sig busig.

Sen när jag gick tillbaka till vanliga marklyft var jag plötsligt mycket starkare där:thumbup:

drkrupp
2004-05-07, 17:13
Originally posted by RobbeliRobban
Är man bara ute efter att få saftiga muskler i korsryggen tror jag att halva marklyft är skitbra, man kan använda rejäla vikter.

Jag vill främst öka min styrka i korsryggen, för att minska riskerna med stångrodd, där ju korsryggen måste orka hålla rätt mycket statiskt tryck.

drkrupp
2004-05-07, 17:15
Originally posted by JustinCredible
Jag körde dom mycket förut. Både som på bilderna och i powerracket så att stången ligger vid knäna i början. Tog iaf jävligt bra på övre ryggen + nacken, dock inget på ländryggen

Då kan jag börja undra vad som egentligen skiljer regelrätta mark mot dessa halvvarianter. Skillanden torde väl endast vara själva knäböjen ner till golvet, och då skulle man uppnå samma sak genom att stanna i framåtlutad position under samma tid som det tar att böja till golvet och vända. /Jag spekulerar...

abjorn
2004-05-07, 17:19
halva marklyft är :thumbup: sen får dom komma och säga vad dom vill som som förespråkar fullt rörelseomfång :booty:

drkrupp
2004-05-07, 17:27
Originally posted by abjorn
halva marklyft är :thumbup: sen får dom komma och säga vad dom vill som som förespråkar fullt rörelseomfång :booty:

Fullt rörelseomfång... det beror ju på vad man menar. Ryggens rörelse tycker jag blir detsamma oavsett om man knäböjer eller ej (förutom för mig, som ju är klumpig). Jämför med "fullt rörelseomfång" i liggande tricepsextention - ska man sänka den vikten till golvet också, så att det blir en pullover-övning? Nej.

Hittills har ingen skällt ut mig, det känns bra.

ballerboy20
2004-05-07, 17:36
jag kör marklyft precis som på bilderna och jag tycker det känns skitbra. Brukar bromsa upp vikten när stången är precis under knäna. Tycker det känns obehagligt att låta vikterna ta i marken vid varje reps och ibland tar stången i knäna. Känns mycket skönare att göra halva marklyft men jag undrar också om det e skadligt?? men om proffsen gör det borde det väl inte vara skadligt??

abjorn
2004-05-07, 17:38
Originally posted by drkrupp


Fullt rörelseomfång... det beror ju på vad man menar. Ryggens rörelse tycker jag blir detsamma oavsett om man knäböjer eller ej (förutom för mig, som ju är klumpig). Jämför med "fullt rörelseomfång" i liggande tricepsextention - ska man sänka den vikten till golvet också, så att det blir en pullover-övning? Nej.

Hittills har ingen skällt ut mig, det känns bra.

håller med dig till 100%

ballerboy20
2004-05-07, 17:38
undrar också om det e bättre att köpa dragremmar och köra med överhandsgrepp på bägge händerna eller köra med mixat grepp? får man ojämn muskelutveckling om man kör med mixat grepp?

drkrupp
2004-05-07, 17:47
Originally posted by abjorn
håller med dig till 100%

Det tackar jag för. :)

drkrupp
2004-05-07, 17:53
Originally posted by ballerboy20
men om proffsen gör det borde det väl inte vara skadligt??

Man ska nog passa sig för "ryck och slit" dock. Både Priest och Cutler (särskilt Priest) som jag bifogade bilder på, kör ordentligt sakta och mjukt i övningen. Om det beror på att det är säkrare vet jag förstås inte, men det ser säkert ut när de kör.

Originally posted by ballerboy20
undrar också om det e bättre att köpa dragremmar och köra med överhandsgrepp på bägge händerna eller köra med mixat grepp? får man ojämn muskelutveckling om man kör med mixat grepp?

Jag har inget säkert svar, men jag har för mig att jag läst om folk som blivit starkare med det grepp de oftast använder. Växlar de grepp (omvänt med högra istället för vänstra handen t.ex) orkar de inte lika mycket. Kanske har jag drömt... Själv kör jag överhandsgrepp med bägge händerna.

RobbeliRobban
2004-05-07, 19:19
jag tror jag tar och citerar mig själv:

Vill man däremot ha en rejäl lyftstyrka, som lätt kan överföras till vardagsaktiviteter så är nog vanliga marklyft att föredra. Vanliga mark är dessutom mycket roligare."

Även om jag skrev en del positivt om halva marklyft måste jag starkt påpeka fördelen med riktiga lyft.

drkrupp
2004-05-07, 19:34
Originally posted by RobbeliRobban
jag tror jag tar och citerar mig själv:

Vill man däremot ha en rejäl lyftstyrka, som lätt kan överföras till vardagsaktiviteter så är nog vanliga marklyft att föredra. Vanliga mark är dessutom mycket roligare."

Även om jag skrev en del positivt om halva marklyft måste jag starkt påpeka fördelen med riktiga lyft.

Jag inser det, och har inga problem att erkänna att riktiga marklyft förmodligen är mycket bättre, och jag skulle gärna göra dem som de ska göras. Då hade jag också sluppit skapa den här tråden.

Jag tränar för mitt eget välbefinnande, och har egentligen inga problem med dagliga lyft på jobbet etc. Men när jag lastar på mer vikter på alla övningar förutom marklyft, så vill jag göra något åt det.

Jag tackar för alla inlägg hittills.

randig
2004-05-07, 19:35
halvamark e grymt:hbang:

drkrup man ska inte gå ner så långt som pararelt till golvet i marklyft

vad tar ni i halvamark me start vid käna?

drkrupp
2004-05-07, 19:41
Originally posted by randig
drkrup man ska inte gå ner så långt som pararelt till golvet i marklyft

Det har du kanske rätt i, för när jag tittar på den här bilden (nedan) så gör han ju faktiskt inte heller det, men när jag försöker mig på samma sak så känns det som att min överkropp är parallell med golvet. Jag kan inte förklara, men jag känner mig klumpig i alla fall. Jag kanske har för korta armar eller något.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/ErectorSpinae/BBDeadlift.gif

Fridebe
2004-05-07, 20:02
Originally posted by RobbeliRobban
Jag tror att halva marklyft är en bra ryggövning, hela marklyft blir även ben-en riktig basövning.

Är man bara ute efter att få saftiga muskler i korsryggen tror jag att halva marklyft är skitbra, man kan använda rejäla vikter. Tränar man väldigt ofta kan nog halva marklyft ha fördelen av att benen inte blir så slitna och kan jobba hårdare i benpasset. Delar man upp benen och/eller kör riktigt mycket baksida lår kan nog halva marklyft vara att föredra.

Vill man däremot ha en rejäl lyftstyrka, som lätt kan överföras till vardagsaktiviteter så är nog vanliga marklyft att föredra. Vanliga mark är dessutom mycket roligare.

TCOG: Har också hört att midjan blir stor av mark, vad kan det bero på? Tycker det låter konstigt för man stabiliserar ju endast med sneda magmusklerna och har svårt att tro att de tränas hårt i den övningen.

Det är nog så Robban att du inte har kommit upp i dom riktigt tunga vikterna som du refererar till än, eller så har du inte lärt dig att använda magen i marklyft !
När du kör övningen på 250 - 300 kg så kommer du att märka att du tar i med ALLT du har, och då menar jag A L L T, från käkmusklerna till ovansidan på fötterna....

När du kör mark , halva mark eller benböj SKALL du spänna i magen, i bältet om du använder det, eller bara spänna om du kör utan.
Spänn magen som när du skiter, redan när du går ner med vikten, och använd magen att "skjuta på " med. Gäller i alla övningarna.

Jag garanterar att även du kommer att känna att magmusklerna växer och värker ;-)

Lycka till


//Bengt :hbang:

RobbeliRobban
2004-05-07, 20:03
Originally posted by drkrupp


Jag inser det, och har inga problem att erkänna att riktiga marklyft förmodligen är mycket bättre, och jag skulle gärna göra dem som de ska göras. Då hade jag också sluppit skapa den här tråden.

Jag tränar för mitt eget välbefinnande, och har egentligen inga problem med dagliga lyft på jobbet etc. Men när jag lastar på mer vikter på alla övningar förutom marklyft, så vill jag göra något åt det.

Jag tackar för alla inlägg hittills.

Jag har en liten amatör idé om upplägg, som kanske gör att du så småningom får in "rätt känsla" för vanliga marklyft(Om du inte blir biten av 1/2mark och väljer att strunta i marken helt). Byt ut dina mark mot 1/2 varianten, lägg till 2-3set vanliga mark med väldigt lätt vikt(några reps men inte så att du är nära fail) bara för att öva upp "känslan". De här teknik marken lägger du in även på bendagen. På bendagen kan du även köra hacklift med stång (marklyft med stången bakom benen) den ger bra tryck i benen och hjälper dig i själva starten av övningen.

Ang dina stångroddar har faktiskt jag liknande problem, efter marklyft är jag alldeles för trött i korsryggen för att kunna utföra dessa ordentligt och säkert. Känns övningen "fel" tycker jag att du skall helt byta ut den tills du blivit lite "stabilare" i korsryggen. Bra substitut är andra roddövningar, som kräver mindre av korsryggen, tex sittande rodd.

drkrupp
2004-05-07, 20:27
Originally posted by RobbeliRobban
Jag har en liten amatör idé om upplägg, som kanske gör att du så småningom får in "rätt känsla" för vanliga marklyft(Om du inte blir biten av 1/2mark och väljer att strunta i marken helt). Byt ut dina mark mot 1/2 varianten, lägg till 2-3set vanliga mark med väldigt lätt vikt(några reps men inte så att du är nära fail) bara för att öva upp "känslan". De här teknik marken lägger du in även på bendagen.

Tack för tipset, jag ska prova det.

Originally posted by RobbeliRobban
På bendagen kan du även köra hacklift med stång (marklyft med stången bakom benen) den ger bra tryck i benen och hjälper dig i själva starten av övningen.

Jag har faktiskt funderat på att prova hacklift med stång, så det ska jag ta och göra.

Originally posted by RobbeliRobban
Ang dina stångroddar har faktiskt jag liknande problem, efter marklyft är jag alldeles för trött i korsryggen för att kunna utföra dessa ordentligt och säkert. Känns övningen "fel" tycker jag att du skall helt byta ut den tills du blivit lite "stabilare" i korsryggen. Bra substitut är andra roddövningar, som kräver mindre av korsryggen, tex sittande rodd.

Grejen är att jag alltid kör stångrodd före marklyft. Och hittills har jag haft stångrodd som tredje ryggövning (efter latsdrag och kabelrodd = mycket uppvärmd inför stångrodd). Jag är mycket förtjust i stångrodd och tror den tar bättre på mig än t.ex kabelrodd. Nu lade jag stångrodd som första övning i måndags, lade på massor med vikt och gjorde många reps, till jag fick ont. Det har inte hänt förut, och jag vet inte vad som gör ont; kota, nerv, muskelfäste, men på kvällen kunde jag inte stå upprätt. Nu har det dock nästan gått över helt.

Ursäkta mina utsvävande inlägg.

z_bumbi
2004-05-07, 20:37
Det finns en rad frågor i tråden så jag adresserar det inte specifikt till någon.

Halva mark ner till en powerrack eller upphöjning, ja om man vet vad man håller på med och gärna varför man gör det. Vikten man använder blir väldigt snabbt mycket stor och har man redan problem med ländryggen så tänk efter en extra gång innan man slänger på mer vikt.

Att vända i luften. Läget man vänder på är ett där väldigt mycket belastning ligger på ländryggen, har man redan ont i ländryggen låter det ännu värre.

Powerrack kommer alltid att låta, går inte att undvika och finns det ett sådant på gymet så har man rätt att låta lite. Därmed inte sagt att man måste slänga ner stången varje reps.

Har man problem med statiskt arbete i ländryggen vid skivstångsrodd så kör inte statiskt arbete i ländryggen, Det är inget som säger att just det utförandet är bättre än att låta hela ryggen röra sig en del.

Att man inte får till marklyftstekniken, fråga någon om hjälp som vet vad den håller på med.
Vanligaste felet är nog att man är för viktkåt och inte lägger ner tiden på att få till en bra teknik.
Det går ju oftast mycket snabbt att få upp rejält med vikten även här så varför vänta? Man får ju upp stången okey varje gång.
Nästa gång man lägger på ytterliggare två blå säger det kanske knak för att man inte orkar hålla ryggen på plats.

Det är nästan ett krav att även träna ländryggen med andra övningar för att man ska få en hållbar muskelutveckling runt ryggraden, ryggresningar med rullande rygg eller omvända ryggresningar är de som går att köra på de flesta gym. Rekommenderas.

drkrupp
2004-05-07, 23:45
Originally posted by z_bumbi
Halva mark ner till en powerrack eller upphöjning, ja om man vet vad man håller på med och gärna varför man gör det. Vikten man använder blir väldigt snabbt mycket stor och har man redan problem med ländryggen så tänk efter en extra gång innan man slänger på mer vikt.

Att vända i luften. Läget man vänder på är ett där väldigt mycket belastning ligger på ländryggen, har man redan ont i ländryggen låter det ännu värre.

Intressant. Jag ska tänka på allt det där.

Marklyft som de ska se ut; är det att...
* nudda golvet med vikterna, för att sedan dra upp igen?
* sätta ner stången på golvet, förbereda sig för ett nytt lyft, och sedan dra?

Originally posted by z_bumbi
Har man problem med statiskt arbete i ländryggen vid skivstångsrodd så kör inte statiskt arbete i ländryggen, Det är inget som säger att just det utförandet är bättre än att låta hela ryggen röra sig en del.

Om jag får ta åt mig av detta, så vill jag framlägga två saker.
* Jag håller inte ryggen stilla vid stångrodd, jag börjar nånstans strax före 90 grader. och har cirka 45 grader i slutet. Ungefär. Att jag fick problem över huvud taget, kan ha att göra med att min korsrygg är svag, men jag vet inte. Stångrodd har alltid känts bra fram till senaste passet. Jag ska leta upp mitt inlägg angående det... Edit: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=23446

* Jag är så dåligt bevandrad i anatomi så jag vet inte om det är korsryggen eller nåt annat jag fått ont i, och huruvida det berodde på svag korsrygg eller dåligt utförande. Hur som helst skulle jag nog må bra av lite tyngre marklyft, men då måste jag kunna - och vilja - utföra dem också.

randig
2004-05-08, 00:13
sät ner vikten utan att stutsa up den fast ja vet ej om det spelar nån roll men om du stutsar gör du det ju lättare för dig

z_bumbi
2004-08-11, 10:55
Intressant. Jag ska tänka på allt det där.

Marklyft som de ska se ut; är det att...
* nudda golvet med vikterna, för att sedan dra upp igen?
* sätta ner stången på golvet, förbereda sig för ett nytt lyft, och sedan dra?

Jag gillar version två bäst om man har problem med tekniken eller börjar lyfta tunga vikter, man kan ställa in sig så man har en bra lyftställning vid varje lyft. Börjar man reppa så kan man börja tänka mer på att få upp det än hur man står.

Angående marklyft i övrigt så är det bästa att få hjälp av någon som kan kolla på plats vad som kanske funkar bäst, då kan man även få feedback under hela passet och på sätt kan man korrigera småsaker som har stor betydelse i längden.

Fatalist
2004-08-11, 11:39
Jag brukar köra de första setten med fullständigt rörelseomfång tills jag inte orka dra vikten från marken längre, då tar jag av lite vikt och kör halva marklyft istället.

Jag har kört med underhandsgrepp ett bra tag och det fungerar mycket bra, orkar hålla i stången mycket längre nu än jag gjorde innan (då sade greppet stopp före ryggen).