handdator

Visa fullständig version : Benet vek sig vid utfall. Riktigt ont nu.


joggiman
2018-06-03, 10:35
Ligger i soffan med bra smärta i låret. Lårmuskeln som går upp mot höften. (tror den heter sartorious ev tensor fascia latas). Jag körde cirkelträning dvs crossfit och hade endast 50 kg på stången när jag gör ett utfall(lounges) och känner hur muskeln och höften vibrerar under någon sekund sen viker sig benet. Kändes en bedövning i hela benet och nu är det bra smärta runt en punkt på muskeln men även ut mot höftkulan. Det här var i mittet av passet 3X9 min så var inte trött. Kändes som jag utförde övningen korrekt.

Om jag ligger på rygg kan jag inte dra knät uppåt mot kroppen. Med rakt ben fungerar det bättre.

Jag har lindat ett gummiband runt skadan för att sätta tryck på det.

Någon som haft liknande upplevelse? Är det en bristning eller kan det va så att höften kom fel och muskeln tog smällen?

jag har lindat ett gummiband runt skadan för att sätta tryck på det. Någon som har förslag på åtgärder?

Tacksam för svar

/joggi

Max
2018-06-04, 15:55
Bifoga gärna en bild och ringa in var du har ont någonstans så kanske någon törs säga något.
Stretcha inte. Gör inget som gör ont. Kontakt en fysioterapeut och/eller närhälsan.

svenbanan
2018-06-04, 17:18
Höftkulan? Den sitter ju högst upp på lårbenet och är ju mer på utsidan av låret. Känns inte som att sartorius eller nån annan höftböjare är i närheten av detta område...

Du kanske menar höftkammen, vilket ju är var sartorius fäster?

http://slideplayer.com/slide/4311173/14/images/33/Muscles+of+the+Hip+(Posterior).jpg

http://slideplayer.com/slide/4311173/14/images/34/Sartorius+Origin:+anterior+superior+iliac+spine.jp g

http://slideplayer.com/slide/4311485/14/images/8/Quadriceps+Femoris+ORIGIN:.jpg

Även Rectus Femoris fäster ju i ungefär samma område som sartorius och TFL, så det kan ju även vara den muskeln.

Det kanske kan kvitta exakt vilken muskel det handlar om. Annars kanske du kan testa att göra lite andra rörelser än höftflektion för att försöka lista ut vilka andra funktioner som kan ha påverkats. Du kan ju testa även abduktion (lyfta benet uppåt om du ligger på sidan) samt inåtrotation och utåtrotation och se ifall även nåt annat påverkats.

Hur som helst låter det som en klassisk muskelbristning tycker jag. Har du tur så är det bara några få fibrer och du kan vara igång igen om några veckor.

Känns det som att du behöver akutvård ska du såklart försöka få till detta ASAP, annars är det väl bara att ta det jävligt lugnt ett tag och se hur det utvecklar sig.

Jag skulle absolut inte stretchat!!!

Jag antar det är bäst att jag lämnar en brasklapp om att jag inte kan ett skit och inte jobbar inom vården. Så dör du av att följa mina råd för du skylla dig själv. ;)

Scratch89
2018-06-05, 10:42
Det låter som en muskelbristning ja. Troligen någon som går över knät eftersom det är lättare att lyfta med rakt knä, kontra med böjt knä när muskeln blir utsträckt och svag.

Vila, cirkulationsträning, möjligen kyla och högläge, är det som gäller nu i den akuta fasen.

Tolkia
2018-06-06, 22:10
Höftkulan? Den sitter ju högst upp på lårbenet och är ju mer på utsidan av låret.
Som en parentes: "Höftkulan" sitter ungefär i ljumsken (vilket f.ö. syns på bilderna i ditt inlägg).

svenbanan
2018-06-06, 22:18
Som en parentes: "Höftkulan" sitter ungefär i ljumsken (vilket f.ö. syns på bilderna i ditt inlägg).

Ja, jag menar ju egentligen den benbit som sitter precis utanför höftkulan, vad den nu heter på ren svenska. Dvs den benbit som sitter längst upp på lårbenet och längst ut på höften.

Vare sig man menar den "höftkulan" eller den riktiga höftkulan som ju sitter längre in, så är ju inte Sartorius i närheten...

Termy
2018-06-07, 12:15
Den knölen man känner är trochanter major, men misstas ofta som själva höftledkulan. Fäste för diverse höftmuskler.

Sheogorath
2018-06-07, 12:52
Det låter som en muskelbristning ja. Troligen någon som går över knät eftersom det är lättare att lyfta med rakt knä, kontra med böjt knä när muskeln blir utsträckt och svag.
Vila, cirkulationsträning, möjligen kyla och högläge, är det som gäller nu i den akuta fasen.

Jag tänker inte riktigt så. Rectus femoris m.fl. höftböjare som fäster på underbenet kan jobba bättre när knäet är sträckt, ja, men kan man inte dra knäet mot magen med böjt knä så vittnar det om en vajsing med en höftböjare som inte kan bidra till knäextension. D.v.s. när knäextensorerna inte kan hjälpa till så fixar man inte rörelsen.

Scratch89
2018-06-09, 10:20
Jag tänker inte riktigt så. Rectus femoris m.fl. höftböjare som fäster på underbenet kan jobba bättre när knäet är sträckt, ja, men kan man inte dra knäet mot magen med böjt knä så vittnar det om en vajsing med en höftböjare som inte kan bidra till knäextension. D.v.s. när knäextensorerna inte kan hjälpa till så fixar man inte rörelsen.

Jag älskar nördsnack. *cupid*