handdator

Visa fullständig version : Hjälp med ett morgonupplägg inför tuffare pass


Sheikah
2018-06-02, 06:14
Tidigare har jag alltid tränat innan middagen så jag har kunnat äta gröt innan träning och en stor middag efter. På grund av sommarjobb kommer jag börja träna mina hårdare intervallpass i roddmaskin eller båt på morgonen innan jobbet. Jag börjar arbeta klockan 10.00 och tänkte träna från 06.30-08.45 ungefär. Mina roddpass är sällan kortare än en timma och bränner mycket energi.

Jag hade gärna ätit något litet innan träningen för lite energi och mättnad och en större frukost efteråt. Vill tillse att jag har nog med energi för att kunna träna hårt dagen efter igen eller styrketräna samma kväll.

Har funderat på följande och tar gärna emot kommentarer på om det kan bli bättre på något sätt:

06.00, innan träning
1 hackat äpple
3 dl mjölk/yoghurt
1-2 dl corn flakes på toppen
~ 300 kcal

09.00, efter träning
2 dl okokta havregryn
1 banan
1/2 dl vassleprotein
2 dl lättmjölk
1 dl frysta blåbär
1 ägg
~ 800 kcal

Är detta ett bra kostupplägg för morgonträning tycker ni? Under ett roddpass förbrukar jag ungefär 1000 kcal enligt pulsklocka.

ATJL
2018-06-02, 09:48
Vet inte om det är någon hjälp efterom det är 100% anekdotiskt och empiriskt, men jag tränar uteslutande helt fastande vid morgonträning utan problem. Fungerar utmärkt vid hårda såväl styrke- som intervall och distanspass.

Märker heller ingen negativ påverkan på de pass jag genomför senare samma dag.

Kanske värt att prova?

Captainwide
2018-06-02, 11:15
vet inte om det är någon hjälp efterom det är 100% anekdotiskt och empiriskt, men jag tränar uteslutande helt fastande vid morgonträning utan problem. Fungerar utmärkt vid hårda såväl styrke- som intervall och distanspass.

Märker heller ingen negativ påverkan på de pass jag genomför senare samma dag.

Kanske värt att prova?

1+.

Sheikah
2018-06-02, 16:53
Vet inte om det är någon hjälp efterom det är 100% anekdotiskt och empiriskt, men jag tränar uteslutande helt fastande vid morgonträning utan problem. Fungerar utmärkt vid hårda såväl styrke- som intervall och distanspass.

Märker heller ingen negativ påverkan på de pass jag genomför senare samma dag.

Kanske värt att prova?

1+.

Jag har provat flera gånger att träna helt fastande på morgonen. Det är säkert en nästintill uteslutande psykisk sak men jag känner att jag får ett annat tryck när jag har ätit något litet. Hårda tröskelintervaller mår jag riktigt illa av (mer än man ska) när jag inte ätit på länge. Så något litet behövs innan, frågan är bara vad som är "bäst" och kan ge lite kolhydrater till träningen?

Ozziking
2018-06-02, 21:33
Något väldigt lättsmält, en kolhydratsrik shake kanske? Chokladmjölk / rostbröd med sylt eller liknande.

Notten
2018-06-03, 06:48
Något väldigt lättsmält, en kolhydratsrik shake kanske? Chokladmjölk / rostbröd med sylt eller liknande.

Eller kanske 1 hackat äpple, 3 dl mjölk/yoghurt och 1-2 dl corn flakes på toppen?

Dåren
2018-06-03, 07:51
Riskvikk med sylt på! *drool*

Sheikah
2018-06-03, 08:43
Något väldigt lättsmält, en kolhydratsrik shake kanske? Chokladmjölk / rostbröd med sylt eller liknande.

Bra tips, kanske varierar med mackor emellanåt. Tips på bra och nyttigt bröd?
Målet efter träningen förresten, hur tycker vi att det är? Lagom? Siktar på ca 100 gram kolhydrater och 30 gram protein efter träningen.

Eller kanske 1 hackat äpple, 3 dl mjölk/yoghurt och 1-2 dl corn flakes på toppen?

Det blev ett päron och 3 dl yoghurt idag! Funkade alldeles utmärkt inför tröskelintervaller.

Riskvikk med sylt på! *drool*

Inför tävling, då blir det sylt på vitt bröd!

Prost
2018-06-03, 09:59
Få i dig salt och vätska innan passet. :-)

Ozziking
2018-06-03, 10:26
Nyttigt bröd? Det blir väl nyttigt i sammanhanget tänker jag. Du behöver snabb energi, då är inte fullkornsbröd + extra fullkornmegagrov något att ha riktigt.

Jordnötssmör och banan är också Nice laddning på mackorna!

Målet efter träning ser bra ut. Minst 1g kolhydrat / kv & 30-40g protein.

.. du får testa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk