handdator

Visa fullständig version : Salt med minst natrium? Kvarg/Keso bra för dig?


JoseAlvarez
2018-06-01, 20:21
Tjena

Jag undrar vilket salt som har minst natrium/sodium? Några tips?
Annan fråga, jag tål tyvärr inte ägg så för att få in mitt dagliga protein-intag så äter jag en hel del kvarg(Naturell) och keso. I längden är det verkligen bra att äta kvarg och keso dagligen?

Tacksam för svar

Rahf
2018-06-01, 20:27
Mineralsalt med jod, åtminstone från Seltin, har mindre natrium per 100g.

Bob90
2018-06-01, 20:57
Är det salt för "näringens" skull eller för smakens skull?

JoseAlvarez
2018-06-01, 22:21
Mineralsalt med jod, åtminstone från Seltin, har mindre natrium per 100g.

Tack!! Vet du om det är några nackdelar med det?

Är det salt för "näringens" skull eller för smakens skull?

Inte för smaken, får väldigt lätt fett i ansiktet när jag gainar vikt och har hört att natrium/sodium kan vara anledningen till detta

Rahf
2018-06-01, 22:42
Ett normalt dagsintag av salt ger inga viktförändringar, och man ska nog ta i ganska rejält innan kroppen binder så mycket vatten att det märks. Skär du ned på det för mycket åker du på dåliga effekter från andra hållet också.

Hanse
2018-06-02, 06:12
Tjena

Jag undrar vilket salt som har minst natrium/sodium? Några tips?
Annan fråga, jag tål tyvärr inte ägg så för att få in mitt dagliga protein-intag så äter jag en hel del kvarg(Naturell) och keso. I längden är det verkligen bra att äta kvarg och keso dagligen?

Tacksam för svar

Inget konstigt att äta kvarg eller keso varje dag. Tänk på alla som äter ost och dricker mjölk eller fil varje dag. Det är inget magiskt med kvarg eller keso på något sätt utan bara två av många bra mjölkprodukter. Vare sig ägg, kvarg eller keso är ett måste för att få i sig protein.
Vad har du mer för proteinkällor i din kost? Fågel, kött, fisk, bönor, havre?
När det gäller saltet så borde det inte vara något att fundera över vid normal kosthållning såvida du inte är rippad och orolig för det lilla vatten som kanske kan bindas.

Sverker
2018-06-02, 06:28
Är det salt för "näringens" skull eller för smakens skull?

Koksalt smakar salt. Salt är gott. Mer kalium i saltet och smaken blir mer besk. Seltin är en bra kompromiss. Tror att det är svårt att komma under 50 % natrium i ett salt med bra smak.

Xead
2018-06-02, 14:36
Koksalt smakar salt. Salt är gott. Mer kalium i saltet och smaken blir mer besk. Seltin är en bra kompromiss. Tror att det är svårt att komma under 50 % natrium i ett salt med bra smak.

+1. Provat JOZO mineralsalt med endast 30 % natrium och den har inte alls lika bra smak som Seltin, imo.

Pepz
2018-06-04, 07:49
Inte för smaken, får väldigt lätt fett i ansiktet när jag gainar vikt och har hört att natrium/sodium kan vara anledningen till detta


saltet har inte något med att göra var du ansamlar fett på kroppen, det är primärt genetiskt.

om du upplever att du samla vätska med ditt nuvarande saltintag så prova att dricka mer vatten eller att minska lite på saltintaget.
De stora bovarna i saltintaget brukar vara färdigmat och halvfabrikat