handdator

Visa fullständig version : Cola Light


Callister
2004-05-07, 15:12
Om man dricker 1.5 liter om dagen, är det farligt på något sätt.
Tänkte mest i fettförbränningsyfte, inte ang. aspartam osv.
Om jag köper t.ex 6x flaskor á la 1.5 liter på Willys ( som för övrigt kostar 29:90 kr nu :D ) och sen dricker en om dagen, tills de är slut, är det dåligt? :confused:
Händer kanske 5-6 ggr per år. Känns som man blir "seg" av det. :sleep:

King Grub
2004-05-07, 15:35
Det har ingen negativ inverkan på fettförbränningen.

Snarare ökar koffeinet energiförbrukningen en smula.

cali
2004-05-07, 17:27
Sitt inte och småsmutta på läsken en hel dag! Det kan resultera i frätskador på emaljen, trots att det inte innehåller något socker. Det är fosforsyran som fräter sönder tänderna på sikt.
Jag nämnde tidigare att man hade problem i flygplan som fick hållfastighets problem i golven av all spilld cola på flygplanen men det var ingen som trodde mej :)
Men det kan vara värt att ha i åtanke när du dricker din cola att det inte är helt cleant för tänderna...

Callister
2004-05-07, 17:29
Well, en flaska räcker till kanske 4-5 glas, i mina glas d.v.s. Så det blir vid 4-5 tillfällen, jag känner att tänderna blir lite annorlunda när man dricker det. :booty:

Zozza
2004-05-07, 19:09
Jag är inne på min tredje 1.5 liters flaska nu( Pepsi MAX ), kommer jag dö i cancer av all aspartam nu? :cool:

Callister
2004-05-07, 19:18
Enligt studier så är det farligt med 12 liter cola light om dagen, om man är en mus!

aliquis
2004-05-07, 20:07
fast säkerhetsmarginalen var väl ca 4l/dag, om man är en människa... (med 100x marginal dock)

smalisen
2004-05-07, 23:20
Originally posted by Zozza
Jag är inne på min tredje 1.5 liters flaska nu( Pepsi MAX ), kommer jag dö i cancer av all aspartam nu? :cool:

Förmodligen. :P

1-2-3
2004-05-07, 23:24
Jag har hört rykten om att något ämne i light-drycker kräver stora resurser för att brytas ner i kroppen. Äter man samtidigt fet mat, kommer den att slinka förbi fettförbränningen som då är upptagen med lightdrycken...

Är det nån sanning i detta, eller är det "Aftonbladetsvammel?

Tricklev
2004-05-07, 23:29
Originally posted by 1-2-3
Jag har hört rykten om att något ämne i light-drycker kräver stora resurser för att brytas ner i kroppen. Äter man samtidigt fet mat, kommer den att slinka förbi fettförbränningen som då är upptagen med lightdrycken...

Är det nån sanning i detta, eller är det "Aftonbladetsvammel?

aftonbladet svammel...

aliquis
2004-05-08, 02:41
exakt vad för kåla är det till det priset?

Callister
2004-05-08, 07:46
Originally posted by aliquis
exakt vad för kåla är det till det priset?
Premier, ORGINAL TASTE OF AMERICA ;)

cali
2004-05-08, 09:02
Originally posted by 1-2-3
Jag har hört rykten om att något ämne i light-drycker kräver stora resurser för att brytas ner i kroppen. Äter man samtidigt fet mat, kommer den att slinka förbi fettförbränningen som då är upptagen med lightdrycken...

Är det nån sanning i detta, eller är det "Aftonbladetsvammel?

Mycket aspartam och andra sötningsmedel är laxerande särskilt om du äter fet kost kan du skita en fet diareee. Vet iofs inte om det är anledningen men det kan nog ligga lite sanning i det!
Laxerande är det iallafall!

emmzan
2004-05-08, 09:24
Originally posted by Callister
Enligt studier så är det farligt med 12 liter cola light om dagen, om man är en mus!

Kan tillägga att det INTE är bra enligt livsmedelsverket för barn att dricka över ca 4 liter aspartamsötad cola /dag.

Callister
2004-05-08, 09:32
Originally posted by emmzan


Kan tillägga att det INTE är bra enligt livsmedelsverket för barn att dricka över ca 4 liter aspartamsötad cola /dag.
Okej, well, jag dricker max 1.5 liter om dagen, så det är nog lugnt där. :hbang:

Sparrisen
2004-05-08, 09:34
Originally posted by emmzan


Kan tillägga att det INTE är bra enligt livsmedelsverket för barn att dricka över ca 4 liter aspartamsötad cola /dag.

Enligt livsmedelsverket bör man inte få i sig över 1-2g kreatintillskott om dagen. Det är svårt att veta vad som stämmer alla gånger.